Ο Αμνός του Θεού με τα ανθρώπινα μάτια: δυσπιστία μετά την αποκατάσταση του Πολύπτυχου της Γάνδης

Ο Αμνός του Θεού με τα ανθρώπινα μάτια: δυσπιστία μετά την αποκατάσταση του Πολύπτυχου της Γάνδης Facebook Twitter
0

Ως «σοκαριστική» περιγράφηκε η αποκατάσταση ενός από τα πιο διάσημα έργα τέχνης στον κόσμο, το Πολύπτυχο της Γάνδης, καθώς αποκάλυψε την απεικόνιση ενός Αμνού με μάτια που είχαν εκπληκτική ομοιότητα με ανθρώπινα.


Το Πολύπτυχο της Γάνδης που ολοκληρώθηκε από τους Γιαν βαν Άικ και Χούμπερτ βαν Άικ το 1432, είναι ένα  αριστούργημα του 15ου αιώνα που κοσμεί  τον Καθεδρικό ναό του St Bavo στο Βέλγιο και θεωρείται ότι είναι το πρώτο μεγάλο έργο τέχνης που δημιουργήθηκε με την τεχνική της ελαιογραφίας.


Για αιώνες, ο κεντρικός της πίνακας, με τίτλο «Η λατρεία του μυστηριώδους Αμνού», περιείχε έναν αμνό (ο Αμνός του του Θεού) που θυσιάστηκε σε ένα βωμό ως αναπαράσταση του Ιησού Χριστού.

Ο συγκεκριμένος Αμνός είχε δημιουργηθεί ξανά από έναν διαφορετικό καλλιτέχνη το 1550, αλλά η αποκατάσταση που στοίχισε πολλά εκατομμύρια δολάρια αποκάλυψε πλέον το πρωτότυπο, εντυπωσιακό πρόσωπο του ομώνυμου αμνού.


Ο νέος Αμνός της Γάνδης που το περιοδικό «Smithsonian» περιέγραψε ως «ανησυχητικά ανθρωποειδή» έχει μεγαλύτερα, πιο ζωντανά μάτια και μία πιο λεπτομερή ροζ μύτη. 


Φωτογραφίες των δύο προσώπων πλάι-πλάι κυκλοφορούν στα κοινωνικά μέσα και περιγράφονται ως «εφιαλτικές».


Σε αντίθεση με άλλες αποτυχημένες αποκαταστάσεις έργων τέχνης, όπως το περίφημο Ecce Homo, ο Αμνός της Γάνδης έχει αποκατασταθεί με επαγγελματική ακρίβεια στο πώς ήταν η αρχική του όψη.


Η επικεφαλής των εργασιών αποκατάστασης, Hélène Dubois, σε συνέντευξή της περιέγραψε το πρόσωπο που αποκαλύφθηκε ως «καρτούν» και ότι «προκάλεσε σοκ στους πάντες». Όπως είπε η ίδια «Τίποτα τέτοιο δεν είχε παρατηρηθεί ποτέ στην πρώιμη ολλανδική ζωγραφική».

Συντηρητές τέχνης από το Βασιλικό Ινστιτούτο Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Βελγίου χρησιμοποίησαν χειρουργικά νυστέρια και μικροσκόπια για να αφαιρέσουν παλιά βαφή «πόντο-πόντο» σε διάστημα τριών ετών, για να αποκαλύψουν τον αυθεντικό Αμνό.

«Δεν υπάρχουν λέξεις που να εκφράζουν το αποτέλεσμα», ανέφεραν σε δήλωσή τους στην ιστοσελίδα του βασιλικού ινστιτούτου. «Ελεύθερο από τα παχιά στρώματα του κίτρινου βερνικιού αλλά και τις πιο χονδροειδείς επεμβάσεις, μπορούμε να ανακαλύψουμε την εξαιρετική δεξιοτεχνία του Γιαν βαν Άικ σε αφθονία» αναφέρουν στη δήλωσή τους.


Το ινστιτούτο ανέφερε ακόμα ότι η αποκατάστασή τους «έφερε πίσω την αρχική ζωντάνια, τον πλούτο λεπτομέρειας και τα λαμπερά χρώματα», καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι «η Προσκύνηση του Μυστικού Αμνού είναι συντριπτικά όμορφη» προσθέτοντας ότι μόνο το 5% των αυθεντικών χρωμάτων είχαν χαθεί.

Ο κεντρικός πίνακας με τον Αμνό θα επιστραφεί στον καθεδρικό ναό στις 24 Ιανουαρίου, όπου θα παρουσιαστεί στο κοινό σε μια εκδήλωση με τίτλο «Η επιστροφή του Αμνού». Οι εργασίες αποκατάστασης ολοκληρώθηκαν τον Δεκέμβριο με τις εικόνες από το αυθεντικό πρόσωπο του Αμνού να γίνονται viral στα κοινωνικά δίκτυα τον Ιανουάριο

Με πληροφορίες από The Guardian 

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.