Το ναυάγιο που στοίχισε τη ζωή σε εκατοντάδες μετανάστες εκτίθεται στη Μπιενάλε της Βενετίας

Το ναυάγιο που στοίχισε τη ζωή σε εκατοντάδες μετανάστες εκτίθεται στη Μπιενάλε της Βενετίας Facebook Twitter
EPA
0

Στη φετινή Μπιενάλε της Βενετίας υπάρχει ένα μάλλον ασυνήθιστο έκθεμα, τοποθετημένο στη γειτονιά με τους παλιούς ταρσανάδες της πόλης. 

Πρόκειται για τα απομεινάρια μιας από τις μεγαλύτερες τραγωδίες  στη Μεσόγειο, ένα ναυάγιο που στοίχισε τη ζωή σε 700 έως 1100 ανθρώπους. Το μήκους 30 μέτρων αλιευτικό σκάφος που μετέφερε μετανάστες βυθίστηκε στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ της Λιβύης και του νησιού της Λαμπεντούζα τον Απρίλιο 2015.

Η βύθιση έγινε μετά από σύγκρουση με άλλο σκάφος το οποίο είχε ανταποκριθεί στο σήμα κινδύνου που εξέπεμψε το πλοίο με  τους μετανάστες . Από το ναυάγιο σώθηκαν μόνο 28 άνθρωποι. Οι περισσότεροι άνθρωποι που χάθηκαν παγιδεύτηκαν αφότου το αλιευτικό σκάφος αναποδογύρισε. 

Το ναυάγιο που στοίχισε τη ζωή σε εκατοντάδες μετανάστες εκτίθεται στη Μπιενάλε της Βενετίας Facebook Twitter

Η τεράστια καταστροφή έκανε τον τότε πρωθυπουργό της Ιταλίας να συγκρίνει την κατάσταση των μεταναστών που προσπαθούν να φτάσουν στην Ευρώπη με εκείνη των μουσουλμάνων της Βοσνίας στη Σρεμπρένιτσα, κατά τη διάρκεια των συγκρούσεων στα Βαλκάνια. «Πριν είκοσι χρόνια, εμείς και η Ευρώπη κλείσαμε τα μάτια μας σε όσα συνέβαιναν στη Σρεμπρένιτσα. Τώρα δεν είναι δυνατόν να κάνουμε το ίδιο και απλά να τιμούμε τη μνήμη τέτοιων γεγονότων. 

Το κουφάρι του πλοίου βρίσκεται πια στη Βενετία και αποτελεί το βασικό κομμάτι ένος πρότζεκτ του Ελβετο- ισλανδού καλλιέχνη Κρίστο Μπίχελ. Ο Μπίχελ αποφάσισε να προχωρήσει στη συγκεκριμένη πρωτοβουλία το 2017, όταν συμμετείχε σε ένα καλλιτεχνικό δρώμενο στο Παλέρμο. Όμως το να έρθει το σκάφος στη Βενετία αποδείχθηκε πολύ πιο πολύπλοκο από όσο φανταζόταν ο οποιοσδήποτε. 

Το 2016 το σκάφος ανασύρθηκε από το βυθό και μεταφέρθηκε στο ναύσταθμο του Μελίνι στη Σικλεία. Εκεί αφαιρέθηκαν και ταυτοποιήθηκαν τα πτώματα των μεταναστών, μια τεράστια επιχείρηση στην οποία συμμετείχαν ιατροδικαστές και άλλοι ειδικοί. Ο καπετάνιος του πλοίου, ο Τυνήσιος Μοχάμεντ Αλί Μάλε κρίθηκε αργότερα ένοχος για ανθρωποκτονία εξ αμελείας. 

Υπήρξαν αρκετές ιδέες  για το τι έπρεπε να συμβεί με το σκάφος. Τελικά στις 29 Απριλίου αποφασίστηκε το πρότζεκτ με το όνομα Barca Nostra (το σκάφος μας). Πρόκειται για συνεργασία της ομάδας του Μπίχελ, του δημοτικού συμβουλίου της σικελικής πόλης Αουγκούστα  και άλλων. Η Βενετία θα είναι ο πρώτος σταθμός για τον νέο ρόλο του σκάφους. Στο μέλλον υπάρχουν σχέδια το πλοίο να μετατραπεί σε ένα «κήπο μνήμης» στην Αουγκούστα. 

Η συνεργάτιδα του Μπίχελ, η επιμελήτρια Μαρία Κιάρα Ντι Τράπανι περιγράφει τις γραφειοκρατικές δυσκολίες του εγχειρήματος. «Κανένας δεν είναι επίσημος ιδιοκτήτης του σκάφους. «Η κυβέρνηση το ανέσυρε αλλά επισήμως το υπουργείο Άμυνας δεν είναι ιδιοκτήτης. Υπήρξαν τεράστιες δυσκολίες για να μπορέσει να εγκριθεί η παρουσία του στη Βενετία» λέει η Τραπάνι και στέκεται και στο συμβολισμό της παρουσίας του σκάφους στη Μπιενάλε σε μια εποχή που ο αντιπρόεδρος της ιταλικής κυβέρνησης Ματέο Σαλβίνι θέλει να εμποδίζει τα πλοία των μεταναστών να φτάνουν στα ιταλικά λιμάνια. 

«Ζούμε σε μια τραγική στιγμή χωρίς μνήμη. Βλέπουμε τις ειδήσεις, όλα μοιάζουν τόσο μακριά. Κάποιος πεθαίνει στη θάλασσα και εμείς απλά αλλάζουμε κανάλι» Ελπίζει πως η φυσική παρουσία του ναυαγίου στη Μπιενάλε θα βοηθήσει στο να αλλάξει αυτό. «Μακάρι οι επισκέπτες να δείξουν σεβασμό και να το κοιτάξουν σιωπηρά, μόνο δύο λεπτά σιωπής ώστε να καταλάβουν τι έγινε». 

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.