Ένα «εύθραυστο και ποιητικό έργο» χαρακτηρίζουν οι κριτικοί το έργο της Ιρανής καλλιτέχνιδος Ναΐρι Μπαγραμιάν (Ισφαχάν 1971), το οποίο εκτίθεται στο Κρυστάλλινο Παλάτι στο μεγάλο κεντρικό Πάρκο Ρετίρο της Μαδρίτης.


Μόνο που αποδείχθηκε πραγματικά πολύ εύθραυστο, γιατί, από τις 2 Φεβρουαρίου, ήδη έχει σπάσει δύο φορές από ισάριθμες αβλεψίες θεατών και η αποκατάστασή του έχει κοστίσει συνολικά 14.000 ευρώ στο ισπανικό κράτος.

 

Το πρώτο ατύχημα συνέβη την ώρα που ένας τουρίστας που έβγαζε φωτογραφίες σκόνταψε πάνω στο έργο.

 

«Ο φύλακας που το είδε έσπευσε να εμποδίσει την πτώση πάνω στο έργο, αλλά δεν τα κατάφερε έγκαιρα», αφηγείται ο επικεφαλής του τμήματος αποκατάστασης του Μουσείου Ρέινα Σοφία, Χόρχε Γκαρθία Γκόμεθ-Τεχεδόρ. Στο σημείωμα του Μουσείου γίνεται λόγος για «πλήρη θραύση του έργου».

 

«Η καλλιτέχνης μάς διεμήνυσε να μαζέψουμε γρήγορα τα κομμάτια, ώστε να μη φανούν τα σπασμένα κρύσταλλα. Είναι κατασκευασμένο από πολύ λεπτεπίλεπτο υλικό. Χρειάσθηκε να τα χειριστούμε με τη μεγαλύτερη προσοχή και δεν θα με εκπλήξει εάν αυτό συμβεί κι άλλες φορές», τόνισε ο ίδιος.

 

Λίγες ημέρες αργότερα συνέβη και το δεύτερο ατύχημα: «την ώρα που ο φύλακας ενημέρωνε τον υπεύθυνο ασφαλείας για άλλο γεγονός, ένα κοριτσάκι κάθισε πάνω στο έργο, προκαλώντας τη θραύση του σε πολλά κομμάτια», σύμφωνα με τη δεύτερη έκθεση του Μουσείου. Το κοριτσάκι δεν τραυματίσθηκε.

 

«Είναι φτιαγμένο από μίγμα κρυστάλλου και αλουμίνιο. Όλο είναι πολύ λεπτεπίλεπτο και την προειδοποιήσαμε πως αυτό μπορεί να συμβεί. Ήταν πολύ λεπτεπίλεπτα έργα, αλλά η καλλιτέχνης θέλησε να μιμηθεί τον περιβάλλοντα χώρο του και το καμουφλάρισε στην αίθουσα», τοποθετώντας το στα αριστερά της εισόδου.

 

Η καταστροφή του έργου (αξίας 94.000 ευρώ) θα κοστίσει 14.000 ευρώ στο ισπανικό κράτος, γιατί δεν είναι ασφαλισμένα. Την ανακατασκευή θα αναλάβει ο συνήθης βοηθός στο εργαστήριο της Μπαγραμιάν. Όλα τα έργα του Μουσείου Ρέινα Σοφία είναι ασφαλισμένα, εκτός από εκείνα που εκτίθενται στο παράρτημά του στο Κρυστάλλινο Παλάτι του Ρετίρο, όπου απλώς πληρώνεται η in situ παραγωγή έργων αποκλειστικά για τον εκθεσιακό χώρο αυτόν.

 

Τα δύο τμήματα του γλυπτικού έργου της Μπαγαριάν συνομιλούν με τα καθαυτά υλικά του κτηρίου του Παλατιού, κρύσταλλο και μέταλλο. Ειδικά χρωματισμένα, ώστε να εγείρουν τον διάλογο αναφορικά με την ιδιωτικότητα και την έκθεση του έργου τέχνης, το εσωτερικό και εξωτερικό μοιάζουν να αποτελούν οργανικό τμήμα του χώρου.

 

Η ίδια η καλλιτέχνης δήλωσε πως τα χρώματά του αντλούν έμπνευση από τον περίχωρο και το κάνουν «αόρατο». Μάλλον ίσως παραπάνω, απ' ότι αποδεικνύουν τα απανωτά ατυχήματα με θύμα το ίδιο.

 

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ