Με αφορμή την τελευταία του ταινία «The Favourite», η οποία σαρώνει σε βραβεία και υποψηφιότητες ο Guardian παρουσιάζει εκτενές αφιέρωμα στον Έλληνα σκηνοθέτη Γιώργο Λάνθιμο. 

 

«Ευγενής αλλά αρκετά μαζεμένος, σπανίως σου δίνει την εικόνα ενός διεθνούς μαέστρου του ακραίου», σχολιάζει ο δημοσιογράφος περιγράφοντας την εμφάνιση του Λάνθιμου η οποία όπως λέει ο δημοσιογράφος θυμίζει ακαδημαϊκό.

 

Δεκατρία χρόνια πριν  από σήμερα, κανείς δεν φανταζόταν ότι ο νεαρός δημιουργός της low budget ταινίας «Κινέττα» θα κατάφερνε τόσα. Ο Γιώργος Λάνθιμος απαντώντας τις ερωτήσεις του Guardian αφήνει να εννοηθεί ότι ούτε ο ίδιος περίμενε ότι θα δημιουργεί κινηματογραφικά αριστουργήματα.


«Ξεκινώντας στην Ελλάδα» λέει, «δεν θα μπορώ να πω ότι είχα δηλώσει ότι θα γίνω δημιουργός ταινιών. Ένα 15χρονο αγόρι στην Ελλάδα του '80 και του '90; Δεν υπήρχε απολύτως κανένα τέτοιο σημάδι» λέει. «Η ιδέα ήταν τόσο εκτός, που το μόνο που ήλπιζα όταν γράφτηκα στην σχολή κινηματογράφου ήταν να καταφέρω στο μέλλον να κάνω κάποια διαφημιστικά. Κάτι τέτοιο έμοιαζε σαν κανονική δουλειά, αντί να ασχολούμαι με το μάρκετινγκ ή κάτι παρόμοιο. Ήξερα ότι δεν θα είχε καμία σχέση με την δημιουργία ταινιών αλλά τουλάχιστον ήταν η πιο κοντινή επιλογή μου».


Μιλώντας για την πρώτη φορά που διάβασε το σενάριο του «The Favourite» ο Λάνθιμος παραδέχεται ότι δεν είχε ιδέα για την εποχή που παρουσίαζε. Ωστόσο δεν ήταν η περίοδος που τον ενδιέφερε αλλά η ίδια η ιστορία. «Ήταν η ιστορία των ανθρώπων που με τράβηξε, αυτών των γυναικών, το πώς σχετίζονταν μεταξύ τους, οι προσωπικές τους ιστορίες, ιδιαίτερα της Anne με τα όσα πέρναγε προσωπικά» (λόγω της χρόνιας ασθένειας και της απώλειας 17 παιδιών).

 

Εκείνο που τον ενθουσίασε ήταν το γεγονός ότι η ιστορία βασιζόταν σε τρεις γυναίκες. «Δεν προσποιούμαι πως σκέφτηκα ότι χρειαζόμαστε περισσότερες γυναίκες να παρουσιάζονται με συγκεκριμένο τρόπο. Ήταν περισσότερο ενστικτώδες το ενδιαφέρον μου σε κάτι το οποίο δεν είχα ξανασυναντήσει».


Η ταινία «The Favourite» είναι ένα τολμηρό πορτραίτο της γυναικείας δύναμης στο οποίο οι συναισθηματικοί και σεξουαλικοί δεσμοί μεταξύ γυναικών κινούν τα νήματα της ιστορίας κατ' ομοίωση του τρόπου που οι άνδρες χειρίζονται την πολιτική.


Άραγε ανησύχησε ποτέ ότι η λεπτή θέση του να είσαι άνδρας που σκηνοθετεί μια ταινία με γυναίκες που επικεντρώνεται στις σεξουαλικές τους επιθυμίες – αλλά και συχνά τους υποβάλει σε κωμική επεξεργασία – θα μπορούσε να θεωρηθεί σκληρή ή και σαδιστική;


Στο ερώτημα αυτό του Guardian ο βραβευμένος σκηνοθέτης παραδέχεται ότι στην αρχή είχε αμφιβολίες. «Το φοβήθηκα αρχικά και νομίζω ότι το ξεπέρασα λέγοντας ότι δεν έχει καμία σημασία το γεγονός ότι είναι γυναίκες»,λέει ο σκηνοθέτης και συνεχίζει «είναι ενδιαφέρον ακριβώς γι αυτό και θα πρέπει να γίνει χωρίς να δημιουργηθεί θέμα γύρω από αυτό. Είμαι άνδρας, θα πω την ιστορία γι' αυτές τις γυναίκες και φυσικά δεν ξέρω πολλά περισσότερα αλλά αν αναδειχθούν ως ανθρώπινα όντα δεν θα υπάρχει κριτική»

 

Ένα πράγμα που κάνει τον σκηνοθέτη του «The Favourite» να ξεχωρίζει είναι η ικανότητα του να επιλέγει ηθοποιούς. Η Colman και η Weisz που έπαιξαν στο «The Lobster» το αποδεικνύουν αυτό. Η αποκάλυψη ωστόσο είναι η Emma Stone που η εκπληκτική ποικιλία εκφράσεων που είχε στο ρόλο της αφελούς συνωμότριας την έφερε σε ένα εντελώς νέο επίπεδο κωμικής ερμηνείας που είναι πολύ μακριά από το comfort zone ενός καλλιτέχνη του Χόλιγουντ.


Ο Λάνθιμος σχολιάζοντάς την είπε ότι «Δεν νομίζω ότι έχει βγει ακόμα από το comfort zone της. Έχει πολύ χώρο ακόμα εκεί μέσα. Δεν ξέρω πώς το γνωρίζω αυτό αλλά με κάποιο τρόπο το ήξερα. Είχε πολύ αυτοπεποίθηση από την αρχή και βούτηξε αμέσως στο ρόλο από τις πρόβες».


Για το πώς η φαντασία του Λάνθιμου έγινε τόσο παράξενη, αναρωτιέται η Βρετανική εφημερίδα απευθύνοντάς του σχετική ερώτηση.

«Διάβαζα Κάφκα, Μπέκετ, Καμύ και Ντοστογιέφσκι» απαντά ο σκηνοθέτης, «ωστόσο δεν έχω τόσο χρόνο να διαβάζω τώρα».


Ο Λάνθιμος πλέον ζει με την σύζυγό του Ariane Labed στο Βόρειο Λονδίνο. «Γεννήθηκε στην Αθήνα αλλά είναι Γαλλίδα που έζησε πολλά χρόνια στη Γερμανία» διευκρίνισε για την σύζυγό του χαρακτηρίζοντάς την μάλιστα «νομάδα».


Όσον αφορά το Brexit ο γνωστός σκηνοθέτης απαντώντας σε ερώτηση της εφημερίδας για τις σκέψεις του γύρω από αυτό απάντησε ότι «είμαστε πολύ μπερδεμένοι, μιλάμε πολύ γι αυτό, για το αν πρέπει να μείνουμε ή να φύγουμε από τη χώρα αλλά τα πράγματα είναι τόσο μαύρα στην Ευρώπη που πραγματικά δεν ξέρεις τι είναι τελικά καλύτερο».

 

Με πληροφορίες από τον Guardian