Guardian: Το Brexit «απομακρύνει» οποιοδήποτε δικαίωμα είχε η Βρετανία στα Μάρμαρα του Παρθενώνα

Guardian: Το Brexit «απομακρύνει» οποιοδήποτε δικαίωμα είχε η Βρετανία στα Μάρμαρα του Παρθενώνα Facebook Twitter
3

Το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα θίγει δημοσίευμα της εφημερίδας Guardian, στο οποίο επισημαίνεται μεταξύ άλλων πως το Brexit «απομακρύνει» οποιοδήποτε δικαίωμα είχε η Βρετανία ως προς την κατοχή τους. 

«Πολλοί αναγνώστες αναμφίβολα γνωρίζουν πως πολλά από αυτά τα ανεκτίμητα γλυπτά, κάποτε ευρέως γνωστά ως "Ελγίνεια Μάρμαρα", στέκουν σε ένα σκοτεινό δωμάτιο του Βρετανικού Μουσείου, έχοντας αφαιρεθεί από τον Παρθενώνα στις αρχές του 1800 από τον Λόρδο Έλγιν. Συνιστούν αντικείμενο τεράστιας αντιπαράθεσης, μιας που οι περισσότεροι Βρετανοί, ειδικά όσοι είναι νέοι, ελάχιστα ενδιαφέρονται», σημειώνει η δημοσιογράφος Rhiannon Lucy Cosslett, προσθέτοντας πως σύμφωνα με έρευνα του YouGov το 2014, μόνο το 23% των Βρετανών ήθελαν να τα κρατήσουν. 

Αντιθέτως οι Έλληνες νοιάζονται πολύ και το Brexit έχει δώσει την ευκαιρία στην κυβέρνησή τους να ασκήσει κάποια πίεση, συνεχίζει το δημοσίευμα, τονίζοντας πως, η βρετανική κυβέρνηση θα χρειαστεί έγκριση από όλα τα μέλη της ΕΕ αν επιτευχθεί συμφωνία. «Λειτουργώντας προνοητικά, το υπουργείο Πολιτισμού της Ελλάδας έστειλε επιστολή στον Τζέρεμι Ράιτ ζητώντας την επανέναρξη των συνομιλιών σχετικά με τα μάρμαρα», αναφέρει η δημοσιογράφος. 

Guardian: Το Brexit «απομακρύνει» οποιοδήποτε δικαίωμα είχε η Βρετανία στα Μάρμαρα του Παρθενώνα Facebook Twitter

Επικαλούμενη τοποθετήσεις των Andrew George, πρώην βουλευτής κι επικεφαλής της οργάνωσης Marbles Reunite, αλλά και του ηθοποιού Stephen Fry, οι οποίοι ζητούν επιστροφή των Γλυπτών, η δημοσιογράφος σχολιάζει πως κάτι τέτοιο θα ήταν «περισσότερο κίνηση φιλίας προς την Ελλάδα και τους Έλληνες» εκ μέρους της Βρετανίας, «κι όχι μια ταπεινωτική υποχώρηση». 

Ωστόσο, το πιο πειστικό επιχείρημα σύμφωνα με τον Guardian είναι πως τα Μάρμαρα του Παρθενώνα συνιστούν ενιαίο και μοναδικό έργο τέχνης, το οποίο δεν πρέπει να είναι χωρισμένο. «Δεν θα ήταν περίεργο αν το κεφάλι του Δαυίδ του Μιχαήλ Άγγελου ήταν στο Βρετανικό Μουσείο και το σώμα στην γκαλερί Ουφίτσι; Όπως λένε και οι Έλληνες εδώ και χρόνια, τα Μάρμαρα του Παρθενώνα είναι σαν ένα οικογενειακό πορτρέτο, από το οποίο λείπουν αγαπημένα πρόσωπα». 

Guardian: Το Brexit «απομακρύνει» οποιοδήποτε δικαίωμα είχε η Βρετανία στα Μάρμαρα του Παρθενώνα Facebook Twitter

Στον αντίποδα, το δημοσίευμα παραθέτει και το επιχείρημα της Βρετανίας που δεν θέλει να τα επιστρέψει, υποστηρίζοντας πως το Βρετανικό Μουσείο φιλοξενεί παγκόσμιους «πολιτιστικούς θησαυρούς», ενώ το Μουσείο της Ακρόπολης συνιστά απλώς ένα εθνικό μουσείο. Ωστόσο, σύμφωνα με τον Guardian, το Brexit καθιστά το συγκεκριμένο επιχείρημα εντελώς άχρηστο. 

«Μπορεί στ' αλήθεια το Βρετανικό Μουσείο να ισχυρίζεται πως είναι μουσείο του κόσμου όταν η βρετανική κυβέρνηση έχει εγκαταλείψει οποιαδήποτε ελευθερία κινήσεων στις διαπραγματεύσεις για το Brexit; Νομίζω πως όχι», αναφέρει η δημοσιογράφος και συνεχίζει: «Στείλτε πίσω στην Αθήνα τα Μάρμαρα του Παρθενώνα και θα τα βλέπει ελεύθερα οποιοδήποτε πολίτης της ΕΕ που επιλέγει να ταξιδέψει εκεί, απαλλαγμένος από περιορισμούς. Επίσης η Ελλάδα με χαρά θα δανείσει τα Μάρμαρα παγκοσμίως. Στο μεταξύ η Βρετανία θα μπορούσε να φτιάξει γύψινα αντίγραφα. Οι περισσότεροι επισκέπτες ενδεχομένως ούτε που θα το παρατηρούσαν ή θα τους ένοιαζε». 

«Το καλύτερο που θα μπορούσε να κάνει από ηθικής πλευράς η κυβέρνησή μας για να ζητήσει συγγνώμη σχετικά με παλαιότερες αποικιοκρατικές συμπεριφορές είναι να επιστρέψει τα Μάρμαρα του Παρθενώνα στους νόμιμους ιδιοκτήτες τους», τονίζεται στο δημοσίευμα. 

Όσο για το επιχείρημα πως μετά την επιστροφή τους, σχεδόν όλες οι χώρες θα αρχίσουν να ζητούν πίσω τα έργα τέχνης τους, ο Guardian το χαρακτηρίζει «εντελώς άσχετο». «Το θέμα εδώ είναι να γίνει το σωστό», καταλήγει το δημοσίευμα, «διαφορετικά η απαρχαιωμένη αυτή υπόθεση της κατοχής των μαρμάρων θα συνεχίσει να καταρρέει, όπως ακριβώς ο γύψος». 

Με πληροφορίες από Guardian

Culture
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.