ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Οι σκοτεινές μέρες του Βαν Γκογκ στο άσυλο - Στο φως λεπτομέρειες για την πιο επώδυνη περίοδο της ζωής του ζωγράφου

Οι σκοτεινές μέρες του Βαν Γκογκ στο άσυλο - Στο φως λεπτομέρειες για την πιο επώδυνη περίοδο της ζωής του ζωγράφου Facebook Twitter
Πορτρέτο του Βαν Γκογκ από τον John Peter Russell,
0

Λεπτομέρειες σχετικά με την πιο οδυνηρή περίοδο στη ζωή του Βίνσεντ Βαν Γκογκ, από  την περίοδο του περιορισμού του σε ένα άσυλο στη νότια Γαλλία και την ψυχική του κατάρρευση όταν προσπάθησε να δηλητηριαστεί με τα δικά του χρώματα, έρχονται στο φως.

Ήταν μια περίοδος αγωνιώδης και δύσκολη, αλλά εξαιρετικής δημιουργικότητας για τον ζωγράφο, ο οποίος δημιούργησε ως τρόφιμος μερικά από τα πιο εκθαμβωτικά και αγαπημένα έργα του που είναι τώρα σε μουσειακές συλλογές σε όλο τον κόσμο.

Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος Martin Bailey, εμπειρογνώμονας μελετητής της ζωής του Βαν Γκογκ, έχει εντοπίσει το μητρώο του και άλλα αρχεία στο «Saint-Paul de Mausole», ένα μικρό άσυλο στα περίχωρα του Saint-Rémy-de-Provence, τα οποία αποκαλύπτουν λεπτομέρειες για την περίοδο που ο ζωγράφος πέρασε ως ασθενής εκεί.

Το μητρώο δείχνει ότι ο 36χρονος Βαν Γκογκ έγινε δεκτός στις 8 Μαΐου 1889. Μέσω του μητρώου, ο Bailey παρακολούθησε ακόμη 18 άνδρες ασθενείς, συμπεριλαμβανομένου ενός ηλικιωμένου ιερέα, του Jean Revello και του Henri Enrico. O Bailey μπόρεσε να ταυτίσει πολλά από τα ονόματα με πιστοποιητικά θανάτου και άλλα αποδεικτικά στοιχεία και λεπτομέρειες για τις ιατρικές συνθήκες και την μεταχείριση εκεί σε ένα βιβλίο γραμμένο από τον διευθυντή ασύλου.

Οι σκοτεινές μέρες του Βαν Γκογκ στο άσυλο - Στο φως λεπτομέρειες για την πιο επώδυνη περίοδο της ζωής του ζωγράφου Facebook Twitter
To εξωτερικό της αντρικής πτέρυγας στο άσυλο Saint-Paul de Mausole

Ο Βαν Γκογκ περιγράφει συχνά τους ανθρώπους εκεί τους οποίος ονομάζει ως «συντρόφους μου στην ατυχία». Σε μια επιστολή, περιγράφει τις νύχτες στο άσυλο: «Κάποιος συνεχώς ακούει φωνές και τρομερά ουρλιαχτά που μοιάζουν με ζώων».

Ο καλλιτέχνης καταλήγει στο άσυλο καθώς ο αδελφός του και φίλοι του κρίνουν ότι είναι ανίκανος να ζήσει μόνος του έχοντας κόψει το αυτί του και παρουσιάζοντάς το, τυλιγμένο σε χαρτί, σε μια νέα γυναίκα. Το τρομερό συμβάν έρχεται μετά την κατάρρευση μιας προτεινόμενης καλλιτεχνικής συνεργασίας με τον Πολ Γκωγκέν.

Ο Bailey, του οποίου το βιβλίο «Starry Night, Van Gogh at the Asylum» κυκλοφορεί σε λίγες μέρες, δήλωσε ότι το μητρώο ήταν το κλειδί για την ανακάλυψη άγνωστων λεπτομερειών της παραμονής του καλλιτέχνη εκεί και αποκαλύπτει μεταξύ άλλων πως οι φίλοι του δεν τον επισκέφτηκαν ποτέ στο άσυλο.

Το ίδιο και ο Τεό, ο αδελφός του, ο οποίος ενημερώνονταν από μια σειρά επιστολών του αδελφού του, αλλά και από τα νέα που του έδινε ο διευθυντής του ασύλου. Μεταξύ αυτών υπάρχουν και κάποια σοβαρά περιστατικά όπως όταν ο Βαν Γκογκ προσπάθησε να καταπιεί τα χρώματά του και να δηλητηριαστεί. Τότε αποφασίστηκε πως πρέπει να περιοριστεί σε ένα μικρό, άδειο, κλειδωμένο δωμάτιο, αντί του συνηθισμένου φωτεινού υπνοδωματίου και ξεχωριστού στούντιο που είχε.

«Αυτό κάνει ακόμη πιο εκπληκτικό το γεγονός ότι κατάφερε να δημιουργήσει μερικές από τις καλύτερες και πιο αισιόδοξες ζωγραφιές του σε μια τέτοια κατάσταση. Είμαι επίσης πεπεισμένος ότι ήταν η τέχνη του που του επέτρεψε να επιβιώσει», λέει ο Βailey.

Οι σκοτεινές μέρες του Βαν Γκογκ στο άσυλο - Στο φως λεπτομέρειες για την πιο επώδυνη περίοδο της ζωής του ζωγράφου Facebook Twitter
Η πόλη Saint-Rémy-de-Provence όπου βρισκόταν το άσυλο

Το άσυλο του Αγίου Παύλου, το οποίο παραμένει μέρος ψυχιατρικού νοσοκομείου, κάποτε ήταν μοναστήρι. Ως άσυλο, είχε αρχικά περισσότερους ασθενείς. Κατά την άφιξη του Βαν Γκογκ, η αντρική πτέρυγα ήταν σχεδόν άδεια, οπότε ο καθένας είχε αρκετό χώρο.

Η ζωή εκεί ήταν βαρετή, αλλά όχι βάρβαρη, καθώς οι συνθήκες περιγράφοντας ως καλές.

Ο Βαν Γκογκ απελευθερώθηκε στις 16 Μαΐου του 1890, κατόπιν αιτήσεώς του, παρά τα αποδεικτικά στοιχεία της ψυχικής κατάρρευσης μετά τα προηγούμενα σύντομα διαλείμματα του από το άσυλο.

Κατηγόρησε τη συντροφιά των άλλων έγκλειστων για την επιδείνωση της κατάστασής του και έγραψε πως «η φυλακή με έκανε να καταρρεύσω». Το τελικό ιατρικό σημείωμα περιέγραψε τον Βαν Γκογκ ως «θεραπευμένο». Ταξίδεψε στη βόρεια Γαλλία για να ξεκινήσει ξανά, αλλά μετά από μια τελική έκρηξη δημιουργικότητας, πέθανε μέσα σε δύο μήνες - 36 ώρες μετά τον πυροβολισμό του στο στομάχι.

«Υπήρξαν σενάρια ότι ο θάνατός του ήταν ατύχημα ή ακόμα και ανθρωποκτονία, αλλά αυτό είναι ανοησία», είπε ο Bailey. «Τα στοιχεία της ψυχικής του κατάστασης το προηγούμενο έτος καθιστούν αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι αυτοκτόνησε, αλλά χάρη στο άσυλο, τη δύναμη της θέλησής του και την τέχνη του, είχε καταφέρει να μείνει ζωντανός και να είναι τόσο δημιουργικός τον περασμένο χρόνο», αναφέρει ο Bailey.

Με πληροφορίες από Guardian

Culture
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.