«Never Rarely Sometime Always»: Video on demand πρεμιέρα για ένα βραβευμένο χαμηλόφωνο αριστούργημα

«Never Rarely Sometime Always»: Video on demand πρεμιέρα για ένα βραβευμένο χαμηλόφωνο αριστούργημα Facebook Twitter
Όλο το έργο παίζεται στα μελαγχολικά μάτια της Σίντνεϊ Φλάνιγκαν που υποδύεται την Ότον.
0

Μια 17χρονη κοπέλα, παγιδευμένη σε μια ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη, καταφεύγει στη Νέα Υόρκη για έκτρωση, γιατί στην Πενσιλβάνια, όπου ζει, ακόμα απαγορεύεται χωρίς τη γονική συγκατάθεση. Καθισμένη απέναντι από μια ρομποτικά ευγενική σύμβουλο, υποχρεώνεται να απαντήσει, χρησιμοποιώντας όποια από τις τέσσερις αυτές λέξεις, σε ερωτήματα που αφορούν την πολύ προσωπική της ζωή.

Ο κώδικας αυτός, σχεδιασμένος για να μην αποκαλύπτει περισσότερα απ' όσα χωρούν σε ένα κουτάκι ούτε να στριμώχνει μια ήδη άβολη ανήλικη, φορτίζει την Ότον δυσανάλογα με τον απρόσωπο χαρακτήρα του. «Ποτέ, σπάνια, μερικές φορές ή πάντα» είναι οι επιλογές που αντιστοιχούν σε επιθυμίες που μετατράπηκαν σε αμαρτίες, ηδονή που κατάντησε ντροπή, συναίνεση που, αναδρομικά, αποδείχτηκε πίεση στα όρια του βιασμού, αναμνήσεις δυσάρεστες που καταλήγουν σε μια επώδυνη εμπειρία, τόσο νωρίς, τελείως άδοξα.

Τέσσερις λέξεις ζητούν περιγραφή ως υλικό στατιστικής και γραφειοκρατική διαδικασία, αλλά ουσιαστικά κρίνουν μια σύντομη ζωή στην πιο μύχια έκφανσή της. Το απόρρητο σπάει και μια ψυχή εκτίθεται. Το κενό (η «έγκυος» σιωπή) ανάμεσα στην απαλή εκφορά των στάνταρ ερωτήσεων και στην ψιθυριστή υποχρέωση της απάντησης είναι το λιτό, αξέχαστο απόγειο του χαμηλόφωνου αριστουργήματος «Never Rarely, Sometimes Always» που πρόσφατα βραβεύτηκε στα φεστιβάλ του Σάντανς και του Βερολίνου και κυκλοφόρησε σε video on demand στις 3 Απριλίου, μετά από, αναγκαστική λόγω της καραντίνας, απόφαση των παραγωγών Μπάρι Τζένκινς και Αντέλ Ρομάνσκι, παραγωγού του «Moonlight» και συζύγου του διακεκριμένου διευθυντή φωτογραφίας Τζέιμς Λάξτον.

Αν υπάρχει μια (σκόπιμη) υπερβολή στην ταινία, είναι η απεικόνιση των ανδρικών χαρακτήρων. Ο πατριός δεν παύει να είναι προσβλητικός, ακόμα και προς τον σκύλο της οικογένειας, ο προϊστάμενος είναι ένας αναίσθητος τύπος που νοιάζεται μόνο για τα ωράρια, ένας πελάτης την πέφτει κανονικά στην εξαδέλφη Σκάιλαρ στην ουρά του ταμείου του σούπερ μάρκετ.

Η άμβλωση άπτεται του ατομικού δικαιώματος και του γυναικείου κινήματος, της ηθικής και του δικαίου. Το ζήτημα έχει υφαρπάξει για τα καλά η προπαγάνδα των δύο πλευρών, των υπέρμαχων της ζωής και των πολέμιων των ζηλωτών. Όπως και στο ντεμπούτο της στο «Beach Rats», η σκηνοθέτις Ελίζα Χίτμαν προτιμά να οπτικοποιεί τα διλήμματα, εξατομικεύοντας το κοινωνικό με καίριους, σπαρτιάτικους διαλόγους. Δεν χρειάζεται να εξομολογηθεί η Ότον στη λίγο μεγαλύτερη εξαδέλφη της, που τη συνοδεύει στο άχαρο ταξίδι στη Νέα Υόρκη, για να καταλάβουμε τη μοναξιά και την αμφιβολία που βιώνει.

Όλο το έργο παίζεται στα μελαγχολικά μάτια της Σίντνεϊ Φλάνιγκαν που υποδύεται την Ότον: ο τρόπος που αποφεύγει τα ανδρικά βλέμματα ή την αδιακρισία των αγνώστων, σαν να κουβαλά μια κρυφή ασθένεια, η ανάγκη της να βρει στήριγμα χωρίς να υποχρεωθεί, η πίεση που ασκεί στον εαυτό της για να μην ξεσπάσει, ούτε καν να εκδηλωθεί, και κυρίως το άγχος της να βρει μια πόρτα εξόδου, μια διαφυγή, ακόμα και όταν περιδιαβαίνει τους πολυπληθείς δρόμους της Νέας Υόρκης.

«Never Rarely Sometime Always»: Video on demand πρεμιέρα για ένα βραβευμένο χαμηλόφωνο αριστούργημα Facebook Twitter
Πρεμιέρα της ταινίας στο φεστιβάλ Βερολίνου στις 25 Φεβρουαρίου 2020, λίγο πριν να μπει η χώρα σε lockdown λόγω κορωνοϊού.

Αν υπάρχει μια (σκόπιμη) υπερβολή στην ταινία, είναι η απεικόνιση των ανδρικών χαρακτήρων. Ο πατριός δεν παύει να είναι προσβλητικός, ακόμα και προς τον σκύλο της οικογένειας, ο προϊστάμενος είναι ένας αναίσθητος τύπος που νοιάζεται μόνο για τα ωράρια, ένας πελάτης την πέφτει κανονικά στην εξαδέλφη Σκάιλαρ (η Τάλια Ράιντερ, που συμμετέχει και στο επερχόμενο «West Side Story» του Στίβεν Σπίλμπεργκ) στην ουρά του ταμείου του σούπερ μάρκετ.

Χωρίς χρήματα και στέγη, οι δύο κοπέλες πέφτουν στην ανάγκη ενός νέου που τις έχει πλησιάσει στο πούλμαν, σε κάτι ανάμεσα σε κοινωνική επαφή και καμάκι, ελπίζοντας στην καλοσύνη του. Το ότι τα αρσενικά είναι δυνάμει αρπακτικά η Χίτμαν το υπονοεί στο περιεχόμενο της ταινίας και όχι ως δραματική αιχμή. Αποτελεί μέρος ενός συνολικού πορτρέτου και εντείνει την έλλειψη ευαισθησίας απέναντι σε μια κρίσιμη στιγμή στη ζωή μιας αυτόματα περιθωριοποιημένης νέας γυναίκας.

Είναι φανερό το καλλιτεχνικό νήμα που μοιράζεται ο Μπάρι Τζένκινς με την Ελίζα Χίτμαν. Οι μπαλάντες τους αφορούν τρυφερούς και εύθραυστους ήρωες, αποκαλύπτουν τους στίχους τους σε έναν σκληρό ρεαλισμό, κυνηγούν την πραγματική αγάπη και ποντάρουν στην οπτική αφήγηση.

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Bad Education: Η απομυθοποίηση του δημόσιου λειτουργού στη νέα ταινία του HBO

Πρώτη προβολή / Bad Education: Η απομυθοποίηση του δημόσιου λειτουργού στη νέα ταινία του HBO

Η απίστευτη, αληθινή ιστορία ενός διευθυντή δημόσιου σχολείου που καταχράστηκε εκατομμύρια, χωρίς κανείς να έχει υποψιαστεί το παραμικρό, έγινε ταινία με πρωταγωνιστή τον Χιου Τζάκμαν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ