Η Λούσι στον ουρανό με διαμάντια

Η Λούσι στον ουρανό με διαμάντια Facebook Twitter
0

Το διαιθυλαμίδιο του λυσεργικού οξέος, αυτό το απαγορευμένο μαγικό μόριο που πρόσφερε κάποτε στην αντεργκράουντ καλιφορνέζικη κουλτούρα δόσεις παραδεισένιας έκστασης και στη συντηρητική Αμερική τρόμο και φόβο, γεννήθηκε τυχαία μια ωραία πρωία του 1943 στη Βασιλεία, στα εργαστήρια της φαρμακευτικής εταιρείας Sandoz, από τον Ελβετό χημικό Άλμπερτ Χόφμαν. Αυτός, λοιπόν, θα ‘πρεπε να είναι ο γκουρού της παγκόσμιας ψυχεδελικής κοινότητας και όχι ο πασίγνωστος ριζοσπάστης ακαδημαϊκός του Χάρβαρντ Τίμοθι Λίρι (1920-1996), που περισσότερο χρόνο πέρασε στις φυλακές, παρά κάνοντας πειράματα με παραισθησιογόνα, φιλοδοξώντας, παράλληλα, να τα μοιράσει μαζικά στους στρατιώτες στο Βιετνάμ.

Ένα από αυτά τα ντοκιμαντέρ με το δυνατό θέμα που ξέρει κάθε χρόνο και τσιμπάει από τα ξένα φεστιβάλ ο Δημήτρης Εϊπίδης για το δικό του, της Θεσσαλονίκης, ασχολείται ακριβώς με το «σκοτεινό» πλην γοητευτικό παραμύθι του LSD και τον καθωσπρέπει επιστήμονα που το ανακάλυψε, και όχι μόνο. Ο Ελβετός σκηνοθέτης Μάρτιν Βιτζ στο The Substance - Albert Hofmann’s LSD προσπαθεί να καλύψει αντικειμενικά και ισορροπημένα όλες τις περίεργες και τόσο διαφορετικές μεταξύ τους ομάδες που χόρεψαν -και χορεύουν- έναν άγρια διεκδικητικό χορό γύρω από ένα τόσο δα χαπάκι. Ψυχιάτρους, ερευνητές, χίπις, επαναστάτες, ακόμα και μέλη μυστικών υπηρεσιών.
Ο Βιτζ ομολογεί ότι έχει κάνει κι αυτός τα «θαυμάσια τριπάκια» του. Όταν, όμως, τον κατηγορούν ότι η ταινία καταλήγει «στρατευμένη» σε μια τόσο αμφιλεγόμενη υπόθεση, αμέσως διαχωρίζει τη θέση του από τους οπαδούς της ψυχεδέλειας. Πιστεύει απλώς ότι είναι καιρός το LSD να ξαναβρεί ελεύθερα, νόμιμα αλλά κάτω από αυστηρούς ελέγχους τη θέση του στην ιατρική (στην ψυχολογική στήριξη καρκινοπαθών, ας πούμε) αλλά και στην ψυχιατρική. Είναι Ελβετός, μην το ξεχνάμε. Και δεν είναι τυχαίο ότι η συντηρητική πατρίδα του το 2007 άναψε πρώτη στον κόσμο το πράσινο φως για ένα επιστημονικό, έστω, come back στο «προβληματικό παιδί» του Άλμπερτ Χόφμαν.

Έτσι το αποκαλούσε ο περίεργος αυτός επιστήμονας. Ποτέ δεν απαρνήθηκε το LSD, ακόμα κι όταν αντιδρούσε στη μαζική χρήση και αποθέωσή του, κυρίως στην Αμερική του 1960. Η σύγκρουσή του με τον Τίμοθι Λίρι ήταν σκληρή. «Δεν μπορείς να δίνεις LSD σε πολύ νέους ανθρώπους, η χρήση του προϋποθέτει μια κάποια ωριμότητα», έλεγε. Το πνεύμα τού Άλμπερτ Χόφμαν διαπερνά την ταινία σαν ραχοκοκαλιά μέσα από μια σπάνια συνέντευξη που έδωσε λίγο πριν πεθάνει, το 2008, σε ηλικία 102 χρόνων. Αποτελούσε, αναντίρρητα, αξιοθαύμαστη περίπτωση ελεύθερου πνεύματος που, εκτός από την επιστήμη, ενδιαφερόταν εξίσου για τον άγνωστο, αχαρτογράφητο, «άλλο κόσμο». Μπορεί να υπήρξε μοιραία και η δική του εμπειρία με το LSD. Ήταν, βέβαια, ο πρώτος που το δοκίμασε και περιέγραψε με ακρίβεια αυτή την καταπληκτική διεύρυνση των ανθρώπινων αισθήσεων και της φαντασίας. «Είναι ένα φάρμακο για την ψυχή», λέει. «Ένα εργαλείο που μπορεί να μας κάνει αυτό που θα ‘πρεπε να είμαστε». Φανατικός υπέρμαχος και θαυμαστής των αποτελεσμάτων της χρήσης του στην ψυχανάλυση για δέκα ωραία, ελεύθερα χρόνια (δεκαετία ‘50), δεν έκρυψε την απογοήτευσή του όταν, τελικά, στις αρχές δεκαετίας του ’70 απαγορεύτηκε κάτω από την αμερικάνικη πίεση και υστερία. Το ντοκιμαντέρ κάνει ένα πολύ μεγάλο ταξίδι, χρονικό και γεωγραφικό, από την Ελβετία και την Πράγα μέχρι τις ΗΠΑ. Οι συνεντεύξεις και το αρχειακό υλικό εναλλάσσονται κι έχουν την ίδια δύναμη. Το θρυλικό, προπαγανδιστικό ψυχεδελικό ταξίδι που έκανε το 1964 ο συγγραφέας της Φωλιάς του κούκου Κεν Κέισι με την παρέα του (The Merry Pranksters), διασχίζοντας με λεωφορείο όλες τις πολιτείες της Αμερικής, δίνει τη θέση του σε σπάνια ντοκουμέντα από τα άδυτα της CIA. Γιατί, την ίδια ώρα που κάποιοι αναζητούσαν την ενόραση, την αλήθεια και τα όρια της πνευματικής τους υπόστασης, καταπίνοντας LSD, οι μυστικές υπηρεσίες και ο αμερικανικός στρατός είχαν στο μυαλό τους πώς να το εντάξουν στον Ψυχρό Πόλεμο και στην εξασθένιση των αντιπάλων, ακόμα και ως ορό αλήθειας. Σε ένα καταπληκτικό φιλμάκι αρχείου ένας Αμερικανός στρατιώτης γελάει ασταμάτητα, χωρίς έλεγχο, στα μούτρα των ανωτέρων του. Η ταινία, αντίθετα με την ουσία που εξετάζει, είναι υπόδειγμα σαφήνειας, αφηγηματικότητας, λογικής. Ακόμα κι αν οι θεατές βγουν από την αίθουσα διχασμένοι, σίγουρα θα έχουν κρατήσει μια άποψη. Ο διάσημος Τσέχος ψυχίατρος Στάνισλαβ Γκροβ, 80 χρόνων σήμερα, κοιτάει την κάμερα κι επιμένει ότι το LSD είναι «το ίδιο σημαντικό για την ψυχιατρική και την ψυχολογία, όσο το μικροσκόπιο για τη βιολογία και το τηλεσκόπιο για την αστρονομία».              

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ