Γιατί «Ο Μάγος του Οζ» είναι η πιο επιδραστική ταινία όλων των εποχών

Γιατί «Ο Μάγος του Οζ» είναι η πιο επιδραστική ταινία όλων των εποχών Facebook Twitter
H Τζούντι Γκάρλαντ στο ρόλο της μικρής Ντόροθι που αποδρά από το μουντό κι ασπρόμαυρο Κάνσας στον τεχνικολόρ ονειρόκοσμο της χώρας του Οζ.
0

Πριν από μερικά χρόνια είχε υπάρξει αντίστοιχη έρευνα του πανεπιστημίου Northwestern του Ιλινόις, με αντίστοιχη μεθοδολογία –ανάλυση δηλαδή της βάσης δεδομένων του Internet Movie Database (IMDb) με κριτήριο ποια ταινία έχεις τις περισσότερες αναφορές ως «επιρροή»– και πανομοιότυπα αποτελέσματα, η νέα έρευνα όμως καλύπτει μεγαλύτερο εύρος δεδομένων, αναλύοντας πάνω από 47.000 ταινίες από 26 διαφορετικά είδη και υπο-είδη.

Με βάση αυτή την –ποσοτική πάντως– ανάλυση, ανακηρύχθηκε πιο επιδραστική ταινία όλων των εποχών η ταινία που σκηνοθέτησε ο Βίκτορ Φλέμινγκ (κυρίως δηλαδή – ενεπλάκησαν κι άλλοι σκηνοθέτες αφού εκείνος έτρεχε παράλληλα και με το «Όσα παίρνει ο άνεμος») το 1939, με πρωταγωνίστρια την Τζούντι Γκάρλαντ στο ρόλο της μικρής Ντόροθι που αποδρά από το μουντό κι ασπρόμαυρο Κάνσας στον τεχνικολόρ ονειρόκοσμο της χώρας του Οζ.

Όπως επισημαίνουν οι ιθύνοντες της έρευνας, πάντως, η συγκεκριμένη βάση δεδομένων είναι «προκατειλημμένη» υπέρ ταινιών που έχουν γυριστεί στη Δύση, και κυρίως στις ΗΠΑ. Στην έρευνα δεν συμπεριλήφθηκαν ταινίες μικρού μήκους και ταινίες της βιομηχανίας πορνό, αλλά και ταινίες που κυκλοφόρησαν μετά το 2010, αφού η επίδρασή τους σε άλλες ταινίες και δημιουργούς δεν μπορεί ακόμα να αξιολογηθεί.

Γιατί «Ο Μάγος του Οζ» είναι η πιο επιδραστική ταινία όλων των εποχών Facebook Twitter
Πιο «επιδραστικός» ηθοποιός ανακηρύχθηκε ο Σάμιουελ Λ. Τζάκσον. Λογικό, όχι μόνο επειδή είναι κορυφαίος ηθοποιός ευρείας γκάμας αλλά επειδή έχει παίξει και σε καμιά χιλιοστή ταινίες.

Εκτός από τις ταινίες, η ερευνητική ομάδα υιοθέτησε και μια χωριστή μεθοδολογία για την αξιολόγηση σκηνοθετών και ηθοποιών, επιβραβεύοντας με πόντους τους συντελεστές ανάλογα με το πόσο επιδραστική ήταν η ταινία ή οι ταινίες που συμμετείχαν σε σύγκριση με άλλες ταινίες της ίδιας χρονιάς.

Την κορυφή της λίστας των σκηνοθετών κατέλαβε ο Άλφρεντ Χίτσκοκ, με τον Στίβεν Σπίλμπεργκ να κερδίζει τη δεύτερη θέση. Στην αντίστοιχη λίστα με τους άντρες ηθοποιούς οι δύο πρώτοι είναι ο Σάμιουελ Λ. Τζάκσον και ο Τομ Κρουζ, ενώ η «ποσοτική» υφή της έρευνας εξηγεί και την πρώτη θέση της Λόις Μάξγουελ (η Μις Μάνιπενι από τις ταινίες Τζέιμς Μποντ) στις γυναίκες, με δεύτερη την Κάρι Φίσερ, την «πριγκίπισσα Λέια» του «Πολέμου των Άστρων»

Ιδού η λίστα με τις 20 «πιο επιδραστικές ταινίες όλων των εποχών»:

1. Ο Μάγος του Οζ (1939)

2. Ο Πόλεμος των Άστρων (1977)

3. Ψυχώ (1960)

4. Κινγκ Κονγκ (1933)

5. 2001: Οδύσσεια του Διαστήματος (1968)

6. Μετρόπολις (1927)

7. Πολίτης Κέιν (1941)

8. Η Γέννηση ενός Έθνους (1915)

9. Φρανκενστάιν (1931)

10. Η Χιονάτη και οι Επτά Νάνοι (1937)

11. Καζαμπλάνκα (1942)

12. Δράκουλας (1931)

13. Ο Νονός (1972)

14. Τα σαγόνια του καρχαρία (1975)

15. Νοσφεράτου (1922)

16. Η αιχμάλωτος της ερήμου (The Searchers, 1956)

17. Καμπίρια (1914)

18. Σ.Ο.Σ. Πεντάγωνο καλεί Μόσχα (Dr Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb, 1964)

19. Όσα παίρνει ο άνεμος (1939)

20. Θωρηκτό Ποτέμκιν (1925)

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ