Το «The Favourite» του Λάνθιμου ως αλληγορία για τον εφιάλτη του Brexit

Το «The Favourite» του Λάνθιμου ως αλληγορία για τον εφιάλτη του Brexit Facebook Twitter
Η Ολίβια Κόλμαν στο ρόλο της Βασίλισσας Άννας - της τελευταίας εκπρσώπου της βρετανικής μοναρχίας που έθεσε βέτο σε νομοσχέδιο - στo "The Favourite" του Γιώργου Λάνθιμου
0

Υπάρχει μια εξαιρετική σκηνή στο The Favourite, την ταινία με θέμα το τέλος της μοναρχίας των Στιούαρτ», ξεκινά η κυριακάτικη στήλη του κεντρικού πολιτικού αρθρογράφου του Observer, Andrew Rawnsley, «όταν η Βασίλισσα Άννα [την οποία υποδύεται η Ολίβια Κόλμαν] είναι έτοιμη να προτείνει μια νέα ευρωπαϊκή πολιτική στην κυβέρνησή της. Πριν όμως προλάβει να ανοίξει το στόμα της, γίνεται φανερό από τις αντιδράσεις των βουλευτών με τις περούκες, ότι δεν πρόκειται να κάνουν αποδεκτές τις εισηγήσεις της. Τότε εκείνη λιποθυμά και πέφτοντας χτυπά το πάτωμα με δυνατό γδούπο».

«Δεν περιμένω να σωριαστεί τοιουτοτρόπως η "Βασίλισσα Τερέζα" όταν ηττηθεί στο κοινοβούλιο αυτή την εβδομάδα, από τη στιγμή ειδικά που η απόρριψη της πρότασής της για το Brexit δεν αναμένεται να προκαλέσει έκπληξη σε κανένα.

Αν ζούσαμε ακόμα σύμφωνα με τους παραδοσιακούς βρετανικούς πολιτικούς κανόνες, η ήττα θα αποτελούσε αυτομάτως αυλαία για την κυρία Μέι. Το Brexit είναι το καθοριστικό ζήτημα της θητείας της, ζήτημα στο οποίο αναμένεται να αποτύχει παταγωδώς.

Λογικά θα περιμέναμε την αυτονόητη παραίτηση ενός πρωθυπουργού μετά από μια τέτοια ταπεινωτική απόρριψη. Κι όμως κανείς, φίλος ή εχθρός, δεν περιμένει από την κύρια Μέι να υποβάλλει την παραίτησή της.

Το Brexit έχει διαβρώσει τις πολιτικές μας αντιλήψεις και έχει κανονικοποιήσει πολιτικά δράματα που κάποτε θα θεωρούσαμε εξαιρετικά κρίσιμα. Έχει κάνει το ασύλληπτο να μοιάζει με ρουτίνα».

Το Brexit έχει διαβρώσει τις πολιτικές μας αντιλήψεις και έχει κανονικοποιήσει πολιτικά δράματα που κάποτε θα θεωρούσαμε εξαιρετικά κρίσιμα. Έχει κάνει το ασύλληπτο να μοιάζει με ρουτίνα».

Το The Favourite μπορεί να μας διαφωτίσει σχετικά με το πώς η Βρετανία και η κυβέρνησή της παγιδεύτηκαν σ' αυτόν τον κραυγαλέο εφιάλτη. Συνιστώ ανεπιφύλακτα την ταινία και όχι μόνο για τις εκθαμβωτικές ερμηνείες της Ολίβια Κόλμαν, της Ρέιτσελ Γουάιζ και της Έμμα Στόουν. Παρότι δεν στέκεται με αυστηρότητα στην ιστορική ακρίβεια των γεγονότων, μας παρακινεί να δώσουμε περισσότερη προσοχή σε μια κρίσιμη περίοδο της ιστορίας μας που ελάχιστα διδάσκεται στο σχολείο και παραμένει μάλλον άγνωστη σε πολλούς Βρετανούς».

Και καταλήγοντας στο άρθρο του με τον τίτλο «Από τον εφιάλτη του Brexit πρέπει να προκύψει μια πιο στιβαρή δημοκρατία», ο Andrew Rawnsley σημειώνει:


«Άνθρωποι των οποίων την αντίληψη σέβομαι, πιστεύουν ότι όταν κατακαθίσει τελικά η σκόνη, η Βρετανία θα χρειαστεί να επαναπροσδιορίσει την "χαλαρή" συμπεριφορά της σε σχέση με τους κανόνες της δημοκρατίας και να υιοθετήσει ένα πιο συγκροτημένο και κωδικοποιημένο σύνταγμα...»

«...Αν είχαμε κατανοήσει την ιστορία μας, ενδεχομένως να είχαμε αποφύγει αυτόν τον εφιάλτη – ή τουλάχιστον να ήμασταν καλύτερα εξοπλισμένοι για να τον αντιμετωπίσουμε. Η Βασίλισσα Άννα, η οποία έχασε και τα 17 παιδιά της, πέθανε χωρίς διάδοχο. Αντί να ρισκάρουν να παραδώσουν τον θρόνο σε κάποιον άλλο ταραχοποιό εκπρόσωπο της δυναστείας των Στιούαρτ, οι "πραγματιστές" ιθύνοντες του βρετανικού κοινοβουλευτισμού στρατολόγησαν έναν ανταλλακτικό μονάρχη από τη Γερμανία που δεν μιλούσε λέξη αγγλικά. Η δισ-δισ-δισ-δισ-δισ-δισ-δισέγγονή του είναι αυτή που φοράει ακόμα το στέμμα».

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ