Στον κόσμο του Καβάφη

Στον κόσμο του Καβάφη Facebook Twitter
0

Θυμάστε πότε ήρθατε για πρώτη φορά σε επαφή με τον κόσμο του Καβάφη; Ποια είναι η πρώτη εικόνα που έχετε να συνοδεύει τα ποιήματά του;

Η επαφή έγινε από πολύ νωρίς, στα προεφηβικά μου χρόνια, τότε που ο πατέρας μου -τα βράδια του '55- μ' έπαιρνε στην αγκαλιά του και μου διάβαζε τα «Τείχη», τους «Αλεξανδρινούς βασιλείς», την «Υπεροψία και τη μέθη του Δαρείου». Από τότε, τα ποιήματα του Αλεξανδρινού μ' ακολουθούσαν συνεχώς, σε πολλές φάσεις της ζωής μου, με συντροφεύουν αδιάλειπτα όλα αυτά τα χρόνια, κάποια με ταξιδεύουν σε κόσμους που δεν υπάρχουν πια, κάποια με πονάνε, κάποια με συνθλίβουν...  

Πόσο δύσκολο είναι να μελοποιήσετε τα συγκεκριμένα ποιήματα;

Είμαι ένας καλλιτέχνης που λατρεύει την Ποίηση και τους Ποιητές και μια από τις εμμονές μου είναι να «ξεκλειδώνω μουσικά» τους κόσμους τους. Δύσκολο, μα εξαιρετικά γόνιμο μονοπάτι! Μέσα σ' αυτήν τη βαρβαρότητα που ζούμε, η Ποίηση δείχνει το δρόμο και ο Καβάφης τον φωτίζει. Ξεκίνησα να μελοποιώ Καβάφη το 1971. Η «Πόλις» ήταν το πρώτο ποίημα. Ακολούθησαν πολλές προσπάθειες, μα όσο ο Καβάφης αντιστεκόταν, η απόπειρα φαινόταν να με οδηγεί σ' ένα ανεξήγητο αδιέξοδο, κυρίως όταν προσπαθούσα από το λόγο του ποιητή να φτιάξω τραγούδι. Δέκα ολόκληρα χρόνια αγωνιζόμουν, αγωνιούσα, μα τίποτα το ικανοποιητικό δεν προέκυπτε, εκτός από την προσέγγιση της «Πόλης», που όμως αποτελούσε ειδική περίπτωση. Μέχρι που συναντήθηκα με τον Ανρί Ρονς. Οι ενδοιασμοί έπαψαν, και το μεγάλο βήμα προς τη μουσική κατάκτηση του καβαφικού λόγου έγινε. Με συγκίνησε η επιμονή του Ρονς, ο οποίος ήρθε στην Αθήνα για μερικές μόνο ώρες με σκοπό να με πείσει. Ήτανε πολύ γοητευτικός και μου εξήγησε λεπτομερώς τα σχέδιά του. Επρόκειτο για το έργο Ο Γέρος της Αλεξάνδρειας σε κείμενα Καβάφη, Λόρενς Ντάρελ και Γιάννη Ρίτσου, που θ' ανέβαινε στο Nouveau Théâtre de Belgique στις 15 Σεπτεμβρίου 1982. Πήγα στις Βρυξέλλες και ένα ωραιότατο απόγευμα, θυμάμαι, βρέθηκα σ' ένα πάρα πολύ ωραίο μαύρο θέατρο, με σπουδαίο σκηνικό χώρο. Οι πρόβες είχαν αρχίσει χωρίς να υπάρχει η μουσική. Τον Καβάφη υποδυόταν ο σπουδαίος Βέλγος ηθοποιός Πολ Ρολάν. Εκεί, ανακάλυψα ξαφνικά πώς μελοποιείται ο Καβάφης. Όχι ότι έγινε κάτι μαγικό, με την έννοια ότι μου ήρθε ξαφνικά η θεία επιφοίτηση, αλλά ο σκηνικός χώρος και ο τρόπος που τοποθετούσε τα πράγματα ο Ρονς έδιναν αυτομάτως τη λύση: είχα την Αλεξάνδρεια των αρχών του αιώνα, έβλεπα ένα καπηλειό, άλλοτε ένα χαμαιτυπείο, άλλοτε τη συνάντηση των πέντε εραστών του Καβάφη ντυμένων στα άσπρα - εκεί ήταν και τα κείμενα του Ρίτσου, όπου χρησιμοποιήθηκε και ο τρόπος του ψίθυρου που είχα εφαρμόσει ήδη στην «Καντάτα για τη Μακρόνησο». Αυτά καθώς και η συμμετοχή δύο τραγουδιστών (Γιώργος Μεράντζας και Κώστας Θωμαΐδης), που ντυμένοι στα άσπρα σεργιάνιζαν στους δρόμους της Αλεξάνδρειας, με οδήγησαν κατευθείαν στη λύση της μελοποίησης του Καβάφη. Ακολουθώντας τις δεδομένες σκηνικές προδιαγραφές, τα τραγούδια για το Γέρο της Αλεξάνδρειας δημιουργήθηκαν εύκολα, μέσα σε μερικές μόνον μέρες. 

Η εποχή είναι δύσκολη για ανάλογα εγχειρήματα. Πόσο μεγάλο είναι το ρίσκο της κυκλοφορίας μια τέτοιας δουλειάς, τώρα που «η δισκογραφία έχει πεθάνει»;

Από την πρώτη στιγμή που η δουλειά μου άρχισε να εκδίδεται, δεν υπολόγιζα το μεγάλο κοινό. Κριτήριό μου ήταν η μέσω του ήχου μου αποκωδικοποίηση των ποιητικών κειμένων που επιχειρούσα να μελοποιήσω. Κάποιες εργασίες μου έγιναν ιδιαιτέρως δημοφιλείς και κάποια τραγούδια μου λειτουργούν διαχρονικά. Αλλά αυτό δεν ήταν στις προθέσεις μου. Βεβαίως χαίρομαι και συγκινούμαι ιδιαίτερα που αυτό συνέβη, αλλά το ίδιο χαίρομαι με τον Ευριπίδη IV, τον Ρεμπό που μελοποίησα, τον Βιγιόν, τον Ρίτσο της Σονάτας του Σεληνόφωτος και είμαι πάντα κοντά στον Μολιέρο, τη Λούλου αλλά και τον Σταντάλ και τον Βιλλέμς, που μελοποίησα επίσης. Βεβαίως, τώρα που η δισκογραφία έχει πεθάνει, τα πράγματα στένεψαν τόσο πολύ που αρχίζει και αναρωτιέται κανείς ποια είναι η σημασία του να βγει μια δουλειά σε CD. Όμως, ειδικά στις μέρες μας, είναι για μένα πολύ ουσιαστικό να ξέρω ότι επικοινωνώ και συνομιλώ με ανθρώπους -έστω λίγους- σ' αυτήν τη βαρβαρότητα που ζούμε. Ελπίζω αυτή η ολοκληρωμένη έκδοση του Καβάφη μου να φτάσει σε καλά χέρια. 

Μετά από τόσων χρόνων εμπειρία πώς βλέπετε το μέλλον της ελληνικής μουσικής; Πώς μπορεί να αντισταθεί κάποιος στη μουσική που επιβάλλουν οι μηχανισμοί προώθησης επιτυχιών; 

Κάνοντας μουσική με τις προϋποθέσεις της τέχνης του. Εξερευνώντας και ανακαλύπτοντας τις κρυμμένες πλευρές των κειμένων που μονίμως αντιστέκονται σε όσους προσπαθούν να τις αποκαλύψουν. Μελετώντας καθημερινά νέες και παλιότερες μουσικές και μη υποκύπτοντας στη «γοητεία» του αγοραίου. Γυρίζοντας την πλάτη στο χαμηλό γούστο της τηλεόρασης και στα κελεύσματά της. Βρίσκοντας καθημερινά το κοινό με το οποίο κανείς θέλει να συνομιλήσει. Φτιάχνοντας τελικά ο καθένας μας τη μικρή νησίδα αναπνοής...

Τα τελευταία χρόνια απέχετε από την πολιτική. Είναι συνειδητή επιλογή; 

Πολιτικό ον είμαι από έφηβος μέχρι σήμερα. Με επηρεάζουν οι κοινωνικές καταστάσεις και ενίοτε και οι πολιτικές. Έχω ταξιδέψει με το μυαλό μου στις μεγάλες επαναστάσεις του παρελθόντος, ιδίως στις μεγάλες ήττες. Το 1870 ήμουν στο Παρίσι. Δεν μπορείτε να φανταστείτε ποιους συνάντησα εκεί. Μια ημέρα μάλιστα βρέθηκα από τους Ζαπατίστας να τρέχω με τους Σκωτσέζους και να κλείνομαι στο κάστρο του Εδιμβούργου στην πολιορκία των Εγγλέζων στα 1327. Πολλές περιπέτειες. Κι άλλη μια φορά όντως ενέδωσα και έγινα υπουργός Πολιτισμού. Νομίζω ότι ήταν το 1993. Δεν το μετανιώνω, έκανα πράγματα για το σινάφι μου -κι όχι μόνο- αλλά δεν ξαναβγαίνω από τη μουσική.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT