Όταν η Björk είχε μιλήσει στη LIFO Facebook Twitter
Μου ανήκουν και ο εαυτός μου και η δουλειά μου. Δεν είμαι μέρος του επιχειρηματικού κόσμου.... GETTY

«Ανήκω σε μένα». Όταν η Björk είχε μιλήσει στη LIFO

0

Έχουν περάσει ακριβώς 20 χρόνια από την πρώτη φορά που είδα την Bjork στη σκηνή. Νομίζω ήταν στο Brixton Academy, μέσα σε ένα συνονθύλευμα από σαπουνόφουσκες και άσπρα μπαλόνια. Μαζί με τους Sugarcubes. Τραγουδούσε για μια πιτσιρίκα που πέρναγε σκουλήκια σ' ένα σχοινί και φύλαγε αράχνες στην τσέπη της, για την ανυπαρξία του Θεού και ψιθύριζε τρυφερές μελωδίες για μια μητέρα που περπατούσε καμαρωτή με τα στήθια στις χούφτες της. Παράξενες μελωδίες και μια φωνή που δεν έμοιαζε με καμιάς άλλης. Την είχα λατρέψει την Bjork. Με τη μία.

«Τις θυμάσαι αυτές τις μέρες του 1988;», τη ρωτάω, «όλες μου οι αναμνήσεις εκείνης της εποχής περιστρέφονται γύρω απ' αυτό το άλμπουμ. Αξέχαστη εμπειρία».
«Φυσικά και τις θυμάμαι. Όλα τα θυμάμαι. Συνεχίζω να δουλεύω με τους ίδιους ανθρώπους: τον Derek Birkett, τον Einar Orn, πάντα με το ίδιο κακό γούστο...».

«Πόσο μεγάλη σημασία έχει για σένα η λέξη φιλία;».
«Πάρα πολύ μεγάλη! Δουλεύω με τους φίλους μου από 16 χρονών και δεν έχασα ποτέ επαφή».

Μιλάω για την αγάπη για τα ταξίδια, τη μανία να δεις τα πάντα. Να ρίχνεις μια άγκυρα όπου κι αν βρίσκεσαι.

Η Bjork δεν θύμιζε τίποτα από όσα είχες ακούσει. Ή συναντήσει. Εκκεντρική, με εμφανίσεις που ήταν πάντα πέρα από τα όρια του γούστου και της εκάστοτε μόδας. Δεν μπορούσες να προσδιορίσεις αν ήταν καλό ή κακό, πάντα ήταν... απλά Bjork. Εξωτική, με φωνή σειρήνας και τολμηρές μουσικές αναζητήσεις που φλέρταραν με την πρωτοπορία και την επέβαλαν στο mainstream. Α, ναι, και συμπεριφορά τραμπούκου. Από τη στιγμή που η συμπεριφορά των θαυμαστών της ξέφυγε από τον έλεγχο -αυτοκτόνησε μάλιστα κάποιος για χάρη της- έγινε επιθετική και άρχισε να πλακώνει τους παπαράτσι. Από το Ρέικιαβικ μετακόμισε στο Λονδίνο, έμπλεξε με τα πιο κακά παιδιά της μουσικής της εποχής: Tricky, Goldie, άρχισε να εντρυφεί στην dance κουλτούρα. Και απογειώθηκε δημιουργικά. Το επόμενο βήμα ήταν η Νέα Υόρκη. Μετακομίζει λίγο πριν το Vespertine, γνωρίζει τον εικαστικό Matthew Barney και γίνεται ο σύζυγός της. Μαζί του αποκτάει και το δεύτερο παιδί της, μια κόρη που ονομάζει Isadora - ο γιος της είναι σήμερα 20something.

«Μου ανήκει ο εαυτός μου ― δεν είμαι μέρος του επιχειρηματικού κόσμου». Όταν η Björk είχε μιλήσει στη LIFO Facebook Twitter
Η Bjork στο καμαρίνι της, λίγα λεπτά πριν βγεί στην Τελετή Έναρξης της Ολυμπιάδας 2004, στην Αθήνα... GETTY

«Έχοντας ζήσει σε Λονδίνο και Μανχάταν, πες μου πόσο σε έχει αλλάξει όλη αυτή η μετακίνηση δημιουργικά. Ή σαν άνθρωπο».
«Το περιβάλλον επηρεάζει τη συμπεριφορά μας. Θα έλεγα ότι λαχταρώ πιο πολύ τη φύση μετά από τόσο καιρό σε μεγαλουπόλεις. Απολαμβάνω πια περισσότερο την Ισλανδία».

Της ζητάω να μου εξηγήσει τους στίχους του «Hope», ενός τραγουδιού στο τελευταίο άλμπουμ της Volta: «Nature has no limits on our hopes - well, I don't care, love is all...»
«Υποθέτω ότι προσπαθούσα να καταλάβω τι αισθανόταν η έγκυος κομάντο αυτοκτονίας που είχε σκοτωθεί τότε, να τη νιώσω, να νιώσω τη λυσσαλέα της ελπίδα, παρ' όλο που δεν μπορώ να ταυτιστώ μαζί της σε όλα τα επίπεδα. Ήταν ταγμένη σε έναν σκοπό, ίσως πολλοί γύρω της να μην κατάφεραν να τον δουν, αλλά αυτή τον είδε. Αυτές οι δυο προτάσεις δεν είναι η μία δίπλα στην άλλη, όπως τις παραθέτεις, είναι λιγάκι παραπλανητικό. Το τελευταίο μέρος πάει έτσι: "Well, I don't care, Love is all, I dare to drawn, to be proven wrong..." Είναι η λύση που δίνει το τραγούδι στο τέλος, σαν απάντηση στο what's the lesser of 2 evils... Προσπαθώ να πω ότι δεν με νοιάζει αν αυτό που έκανε ήταν καλό ή κακό, νομίζω ότι μόνο η αγάπη αξίζει, είναι τα πάντα, και όπως και η βομβίστρια, τολμώ ακόμα και να πνιγώ για να το αποδείξω».

Θεωρείς τον εαυτό σου εικαστικό καλλιτέχνη;
Είμαι απλά μουσικός.

Το τραγούδι είναι πιο δημιουργικό και λυτρωτικό από τις περισσότερες ενέργειες των ανθρώπων. Με ποιο τόπο;
Αισθάνομαι ότι μπορείς να κάνεις τα πάντα με έναν λυτρωτικό τρόπο, είναι όλα θέμα συμπεριφοράς και στάσης ζωής. Η μουσική βοηθάει αρκετά πάντως, αφού σε κάνει να ξεχάσεις τη λογική και σε συνεπαίρνει αρκετά εύκολα.

Για ποιο λόγο επέλεξες να γίνεις πιο πολιτικοποιημένη στο Volta, έχει αλλάξει η σχέση σου με την πολιτική όσο μεγαλώνεις;
Δεν νομίζω ότι το Volta είναι πολιτικοποιημένος δίσκος. Είναι ένα άλμπουμ οπλισμένο με δικαιοσύνη, αλλά περισσότερο συναισθηματική δικαιοσύνη απ' ό,τι πολιτική. Πάντα με ενδιέφεραν περισσότερο προσωπικά συναισθηματικά θέματα, παρά η πολιτική των κομμάτων ή η εξουσία.

Ήσουν καχύποπτη με τις φιλανθρωπίες, άλλαξες γνώμη μετά την ασχολία σου με την Unicef;
Όχι, τα ίδια πιστεύω, αλλά νομίζω ότι η Unicef είναι από τους πιο αξιόπιστους οργανισμούς που βοηθάνε παιδιά.

Ξέρω ότι είσαι αντίθετη με την οργανωμένη θρησκεία και τις θρησκευτικές διαμάχες στον κόσμο. Δεν σημαίνει τίποτα για σένα η λέξη Θεός;
Είναι λίγο στενόμυαλο να πιστεύεις ότι ένα πρόσωπο με δυο χέρια και δυο πόδια έφτιαξε τη Γη. Οι άνθρωποι έχουν τόσο φτωχή φαντασία μερικές φορές.

Έχει επηρεάσει το πανκ υπόβαθρό σου την καλλιτεχνική σου πορεία;
Νομίζω ότι έχει επηρεάσει περισσότερο τον τρόπο που αντιμετωπίζω τον κόσμο των business. Μου ανήκουν και ο εαυτός μου και η δουλειά μου. Δεν είμαι μέρος του επιχειρηματικού κόσμου. Τραγουδάω η ίδια τα πιο πολλά απ' τα φωνητικά μέρη των κομματιών στο στούντιο, υποθέτω ότι αυτό είναι κάπως πανκ...

Πιστεύεις ότι όλοι έχουν μια αποστολή στη ζωή;
Μη με ρωτήσεις για τη δικιά μου... Πιθανόν όλοι έχουν μια αποστολή. Δεν είναι τόσο μαύρο ή άσπρο, πάντως...

Είναι δυσκολότερο για μια γυναίκα απ' ό,τι για έναν άντρα να επιβιώσει στη μουσική βιομηχανία;
Ναι, είναι. Υπάρχουν άνθρωποι που ακόμα δεν πιστεύουν ότι προγραμματίζω τα δικά μου beat, ότι γράφω και κάνω παραγωγή.

Έκανες οικογένεια από πολύ νωρίς, είχες ποτέ προβλήματα να ισορροπήσεις την οικογένεια και τη δουλειά σου;
Ναι, στην αρχή πιο πολλά, όχι περισσότερα όμως από οποιονδήποτε άλλο. Πρέπει να θέτεις προτεραιότητες όλη την ώρα. Δεν πρόκειται να βρεις την ισορροπία μια και καλή.

Μεγαλώνεις μια κόρη. Πόσο άλλαξε τη ζωή σου η γέννησή της;
Η γέννηση ενός παιδιού σου αλλάζει τα πάντα και τίποτα. Είναι τόσο σπουδαία παρέα η κόρη μου!

Πόσο συχνά ονειρεύεσαι μουσική;
Περιστασιακά, όχι πολύ συχνά.

Τι σου δίνει δύναμη;
Η αγάπη, η φύση.

Και τι φοβάσαι περισσότερο;
Να μην έρθει μια μέρα που θα βαριέμαι να κάνω πράγματα.

Στο «Wanderlust» τραγουδάς «αισθάνομαι οικεία όποτε το άγνωστο με περιτριγυρίζει». Θέλεις να μου το εξηγήσεις;
Μιλάω για την αγάπη για τα ταξίδια, τη μανία να δεις τα πάντα. Να ρίχνεις μια άγκυρα όπου κι αν βρίσκεσαι.

Τι θυμάσαι από την προηγούμενη επίσκεψή σου στην Ελλάδα;
Τη διάθεση εκατοντάδων ανθρώπων να καθαρίσουν τους δρόμους.

Πες μου το πρώτο πράγμα που σου φέρνει στο μυαλό η λέξη «παγκοσμιοποίηση».
Το να μοιράζεσαι mp3. Την καταγωγή του καθενός, την εθνικότητα.

Τι σου λείπει περισσότερο αυτή τη στιγμή;
Η ενέργεια της παιδικής μου ηλικίας.

Δηλώνει ότι το χιούμορ είναι από τα πιο αγαπημένα της πράγματα στη ζωή, «είναι λυτρωτικό» λέει. Και ότι «η μουσική μπορεί να ενώσει τους ανθρώπους με 29.384.579.283.457 (!) διαφορετικούς τρόπους. Ότι δεν μπορεί να δουλέψει ποτέ σε ένα τραγούδι με τον ίδιο τρόπο, ότι βαριέται πολύ εύκολα, γενικά. Ότι της αρέσει να παίζει με την εικόνα της, τη διασκεδάζει πολύ και εξαρτάται από τη διάθεση της στιγμής, από τα συναισθήματά της.

Έχεις ξεκινήσει να δουλεύεις το καινούργιο άλμπουμ;
Και ναι και όχι. Μόλις τελειώσω την περιοδεία θα ξεκινήσω για τα καλά.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 9.7.2008

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ