Pedro Bell: Αυτός ήταν ο εμβληματικός εικονογράφος των Funkadelic Facebook Twitter

Pedro Bell: Αυτός ήταν ο εμβληματικός εικονογράφος των Funkadelic

0

Υιοθετώντας μια ιδιόρρυθμη αισθητική η οποία διακόσμησε τα εξώφυλλα των Funkadelic και δίνοντας οπτικό ερέθισμα στον ήχο του 1970 και 1980, ο ευρηματικός εικονογράφος Pedro Bell που συνέβαλε στην δημιουργία της εικονικής μπάντας του George Clinton έφυγε από την ζωή στο τέλος του Αυγούστου στην ηλικία των 69 χρόνων.

Την ανακοίνωση της απώλειας του έκανε ο ίδιος ο George Clinton μέσα από τον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook. Ήταν γνωστό πως ο Pedro Bell αντιμετώπιζε προβλήματα υγείας εδώ και αρκετά χρόνια, με τον θάνατο του να οφείλεται σε καρδιακή προσβολή.

Η πρώτη συνεργασία του Bell με τους Funkadelic χρονολογείται κάπου στο 1973, όταν έντυσε τον δίσκο τους «Cosmic Slop» με μια ημίγυμνη γυναικεία φιγούρα, διαστημική εικονογράφηση και μεταλλαγμένα πλάσματα. Παρόλο που οι Funkadelic και η αδελφική τους μπάντα Parliament είχαν εδραιωθεί, η επαναστατική, καλλιτεχνική επιμέλεια του Bell ήταν εκείνη που έδωσε όψη στην μουσική μυθολογία τους.

Η εποχή εκείνη προϋπήρξε της ψηφιακής τεχνολογίας, με την εικονογράφηση των άλμπουμ να χρίζεται ζωτικής σημασίας, ιδίως για μια μπάντα που δεν βρισκόταν στο Top 40 των ραδιοφώνων.

Η εικονοκλαστική προσέγγιση του Bell στα μέλη των Funkadelic θύμιζε παραγωγή της Technicolor, παρουσιάζοντας τους σαν εξωγήινους υπέρ-ήρωες και κοσμικούς πολεμιστές, με το Περιοδικό Lodown να σχολιάζει εύστοχα πως «Η αποστολή τους ήταν να πολεμήσουν για το καλό, και να κυριαρχήσουν στους ιδεολογικούς και μουσικούς "Funk Wars"».

Pedro Bell: Αυτός ήταν ο εμβληματικός εικονογράφος των Funkadelic Facebook Twitter
Σύμφωνα με τον Clinton «Μέχρι και σήμερα τα εξώφυλλα του Pedro αποτελούν τον βασικό λόγο που κάποιος ξεκινά να ασχολείται με την μουσική των Funkadelic».

Συγκεκριμένα ο Pan Wendt επιμελητής της έκθεσης «Funkaesthetics» στο Τορόντο είχε δηλώσει πως το έργο του, περιελάβανε ουτοπικά και δυστοπικά στοιχεία της P-Funk, ενός νέου για την εποχή μουσική όρου που προέκυψε από την τεράστια απήχηση που είχε η μουσική των Parliament-Funkadelic.

Ειδικότερα είχε πει ότι «ο Perdo Bell ήταν ένας λαμπρός αυτοδίδακτος καλλιτέχνης ενώ υπήρξε η βασική πηγή της ιδεολογίας του George Clinton μέσα από τις αναγνώσεις της επιστημονικής φαντασίας, της θεωρίας των ΜΜΕ, της περιβαλλοντολογίας, καθώς και των γνώσεων του για τον Αφροφουτουρισμό τoυ Sun Ra.»

Μετά την ακμή του ως μέρος του στενού κύκλου των Funkadelic ο Bell αντιμετώπισε οικονομικές δυσκολίες και ιατρικά προβλήματα. Την εποχή της έκθεσης «Funkaesthetics», το 2009, ζούσε σε ένα άθλιο ξενοδοχείο μέσα σε ένα δωμάτιο στο Σικάγο με την όραση του να ξεθωριάζει σταδιακά και τις νεφρικές δυσλειτουργίες να τον φθείρουν.

Ο Pan Wendt πέρασε πολλές ώρες μαζί του, συζητώντας και αναλύοντας το έργο του μέχρι αργά το βράδυ, όταν συνερχόταν από την θεραπεία αιμοκάθαρσης στην οποία υποβαλλόταν. Μέσα από τις συζητήσεις τους, ο Wendt διέκρινε το όραμα και τη funk κοσμοθεωρία του.

Pedro Bell: Αυτός ήταν ο εμβληματικός εικονογράφος των Funkadelic Facebook Twitter

Ο Pedro Bell γεννήθηκε στις 11 Ιουνίου του 1950 στο Σικάγο, παρουσιάζοντας έφεση για τις τέχνες από νεαρή ηλικία. Το 2010, με τη βοήθεια του μεγαλύτερου αδελφού του Maillo Tsuru Postelwait, ηχογράφησε μια αυτοβιογραφική συνέντευξη για τις ανάγκες της έκθεσης «Τι μας κάνει να χαμογελάμε;» του Αμερικάνικου Μουσείου Τέχνης στην Βαλτιμόρη, στην οποία αναφερόταν στην οικογένεια του, συγκεκριμένα στον πατέρα του John, τις τέσσερις διαφορετικές δουλειές που έκανε, αλλά και στη μητέρα του Annette που ήταν νοσοκόμα και ουμανίστρια.

Ο ίδιος ο Bell είχε δηλώσει κατά καιρούς πως ήταν «αυτοδίδαχτος παγανιστής», ενώ είχε συμπληρώσει 156.000 ώρες σε τέσσερα διαφορετικά πανεπιστήμια, έτσι ώστε να βελτιώσει τη ζημιά που του είχε προκαλέσει η υποτυπώδης εκπαίδευση του παρελθόντος.

Ο George Clinton είχε μιλήσει για τον συνοδοιπόρο του Pedro, στα απομνημονεύματα του, αποκαλύπτοντας, τo λόγο που του κίνησε την προσοχή. Ήταν το έτος 1972 όταν οι Funkadelic άρχισαν να λαμβάνουν αλληλογραφία από έναν «μανιακό» καλλιτέχνη, ο οποίος γέμιζε τα γράμματα του, με καρικατούρες, παράξενα σλόγκαν και μινιατούρες. Αιχμαλωτίζοντας το ενδιαφέρον του, ο Clinton, θέλησε να μάθει ποιος ήταν ο περίεργος θαυμαστής του. Η συνέχεια είναι γνωστή, με τον Bell να δίνει οπτικό και αναρχικό ερέθισμα στο ήδη ακουστικό των Funkadelic.


Η εποχή εκείνη προϋπήρξε της ψηφιακής τεχνολογίας, με την εικονογράφηση των άλμπουμ να χρίζεται ζωτικής σημασίας, ιδίως για μια μπάντα που δεν βρισκόταν στο Top 40 των ραδιοφώνων.

Pedro Bell: Αυτός ήταν ο εμβληματικός εικονογράφος των Funkadelic Facebook Twitter
Φωτο: Jean Lachat / Sun-Times

Σύμφωνα με τον Clinton «Μέχρι και σήμερα τα εξώφυλλα του Pedro αποτελούν τον βασικό λόγο που κάποιος ξεκινά να ασχολείται με την μουσική των Funkadelic». Όταν ο κόσμος μιλά για το "Cosmic Slop" αναφέρεται περισσότερο στο εξώφυλλο, παρά στην μουσική, ειδικότερα στον τρόπο με τον οποίο εμφανίζεται το πρόσωπο που ουρλιάζει μέσα στα άφρο μαλλιά της γυναίκας, οι βαμπιρικοί της κυνόδοντες, ο χάρτης στο ένα της στήθος και το volume στην άλλη ρώγα, το παράξενο κίτρινο έντομο πάνω στο κεφάλι της.

Το καλλιτεχνικό όραμα του Bell, εξύμνησε και η Rebecca Hoffberger, ιδρύτρια του Αμερικάνικου Μουσείου Τέχνης, η οποία δήλωσε πως ο δημιουργός των Simpsons, Matt Groening, ήταν εκείνος που πρότεινε την συμμετοχή του έργου, του Bell στην έκθεση. Μπορεί το Μουσείο Τέχνης να μην διαθέτει αυτή τη στιγμή έργα του, όμως κάποια από αυτά δεν παύουν να συζητούνται. Όπως για παράδειγμα εκείνο για το άλμπουμ, The Electric Spanking of War Babies.

Η Warner Bros αμφιταλαντευόταν για το εξώφυλλο που απεικόνιζε μια γυμνή γυναίκα, τοποθετημένη σε ένα διαστημόπλοιο φαλλικού σχήματος. O ίδιος ο Bell είχε σχολιάσει σε παλιότερη συνέντευξή του στο Juxtapoze σχετικά με τη δημιουργία του: «Είχα βγάλει ένα σκασμό λεφτά φτιάχνοντάς το και με πλήρωσαν άλλα τόσα για να το λογοκρίνω».

Ένα από τα πιο αγαπημένα εξώφυλλα για τον George Clinton ήταν αυτό για το άλμπουμ "Standing on the Verge of Getting It On" του 1974 με ένα εξωγήινο τοπίο που ήταν τρομακτικό αλλά συγχρόνως και παιχνιδιάρικο. «Ήταν ένας συνδυασμός από Ralph Bakshi, Samuel R. Delany, Superfly, Fat Albert, Philip K. Dick, Krazy Kat και Flash Gordon της φαντασίας του Pedro, φτιαγμένο με ένα είδους μπλέντερ που δεν είχε ανακαλυφθεί ακόμη» είχε σημειώσει χαρακτηριστικά στην βιογραφία του.

Pedro Bell: Αυτός ήταν ο εμβληματικός εικονογράφος των Funkadelic Facebook Twitter
Pedro Bell: Αυτός ήταν ο εμβληματικός εικονογράφος των Funkadelic Facebook Twitter
Μπορεί το Μουσείο Τέχνης να μην διαθέτει αυτή τη στιγμή έργα του, όμως κάποια από αυτά δεν παύουν να συζητούνται. Όπως για παράδειγμα εκείνο για το άλμπουμ, The Electric Spanking of War Babies.
Pedro Bell: Αυτός ήταν ο εμβληματικός εικονογράφος των Funkadelic Facebook Twitter
Pedro Bell: Αυτός ήταν ο εμβληματικός εικονογράφος των Funkadelic Facebook Twitter
Pedro Bell: Αυτός ήταν ο εμβληματικός εικονογράφος των Funkadelic Facebook Twitter
Pedro Bell: Αυτός ήταν ο εμβληματικός εικονογράφος των Funkadelic Facebook Twitter

Πηγή: New York Times

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ