Ένα φάντασμα στη μηχανή

Ένα φάντασμα στη μηχανή Facebook Twitter
0

Τον τελευταίο καιρό το 'χω ρίξει σε non fiction βιβλία. Χαίρομαι που ανακαλύπτω εκδόσεις καλαίσθητες και αξιόλογες, από Έλληνες και ξένους διανοητές.

Τα βιβλία μού χαράσσουν μονοπάτια: οι αναγνωστικές μου διαδρομές μοιάζουν με βόλτες στην πόλη. Συνειρμικά, πηγαίνω από τη μια γειτονιά στην άλλη κι από τη μια σκέψη στην επόμενη, κι όταν γυρνάω σπίτι ή κλείνω τα βιβλία, συνειδητοποιώ πως έχω κερδίσει τη διαδρομή.

Τη συγκεκριμένη διαδρομή (αναγνωστική), την ξεκίνησα διαβάζοντας τις Σελίδες από το ημερολόγιο ενός μουσικολόγουτου Μάρκου Δραγούμη. Ο συγγραφέας, μουσικολόγος βραβευμένος από την Ακαδημία Αθηνών για την προσφορά του στη μουσική ζωή του τόπου, μας παραδίδει το ημερολόγιό του. Διαβάζοντάς το, αισθάνθηκα τιμημένος. Ξεπέρασα την ντροπή πως γινόμουν «λαθραναγνώστης». Πήρα μια ιδέα για ένα γνωστικό πεδίο ιδιαίτερο κι εξειδικευμένο, όχι απαγορευτικό στον αμύητο. Μέσα από τις σελίδες, τις λεπτεπίλεπτες μουσικολογικές παρατηρήσεις του Δραγούμη για τις διαδρομές του στη μουσική και τις αδιόρατες σχέσεις μεταξύ των συνθετών, αναβιώνει ο Αιώνας του Ρομαντισμού: αυτή η υπέροχη αισθαντική εποχή της Ευρώπης, όπου όλη η ήπειρος λες κι είναι μια αίθουσα συναυλιών στην οποία διαγωνίζονται συνθέτες και μουσικοί, με αντικείμενο το μουσικό έργο που να εκφράζει τις ελπίδες και τις φοβίες της εποχής και μοναδικό έπαθλο την υστεροφημία τους. Κι αν συγκράτησα κάτι σε μουσικό επίπεδο, εγώ ο άσχετος (:))...), ήταν ότι πρέπει να ψαχτώ πέραν των αγαπημένων μου Dvorak και Mahler και να ακούσω οπωσδήποτεRaff.

Μετά, έπεσε στα χέρια μου το δίτομο έργο τουΑλέξανδρου Σταυρόπουλου: Η Ζωή σ' επίπεδο μορίων, βραβευμένο από την Ακαδημία Αθηνών. Ο συγγραφέας, καταξιωμένος ερευνητής στη βιοτεχνολογία, θέτει το μεγαλεπήβολο στόχο να συνοψίσει σ' αυτό το έργο την επιστημονική του γνώση και να εκφράσει την υπαρξιακή του αγωνία για το μέλλον του ανθρώπου. Τον εκπληρώνει, όχι μόνον επειδή οι σελίδες του διαπνέονται από έναν γνήσιο ανθρωπισμό ως συγγραφικό κίνητρο, αλλά κυρίως διότι έχει δυνατό αφηγηματικό ταλέντο και σπάνια ικανότητα απλούστευσης και γενίκευσης. Ακολουθώντας το πλατωνικό πρότυπο, στήνει σε μυθιστορηματική ατμόσφαιρα τη συζήτηση ανάμεσα σε έναν φιλόλογο, έναν γιατρό, έναν φυσικό, έναν μοριακό βιολόγο και δυο φοιτητές. Μέσα από την ανταλλαγή επιχειρημάτων και την παράθεση γνώσεων (προσιτών στον ανειδίκευτο), επιχειρείται ν' απαντηθούν τα θεμελιώδη φιλοσοφικά ερωτήματα που απασχολούν όποιον αγωνιά για τον αιώνα που έρχεται.

Διαβάζοντας, μου γεννήθηκε ένα ερώτημα «ιστορικής φύσεως»: άξιζε τον κόπο η βιομηχανική επανάσταση, όλη αυτή η φρενήρης πορεία που μας φέρνει αντιμέτωπους σήμερα με τεράστια περιβαλλοντικά και κοινωνικά αδιέξοδα;

Δεν πρόλαβα να το θέσω: πέφτει στα χέρια μου ένα κλασικό έργο, το πρώτο του σημαντικού οικονομολόγου Thomas Southcliffe Ashtonπου μεταφράζεται στα ελληνικά από τις εκδόσεις Τόπος. Στη Βιομηχανική Επανάσταση, διαχρονικό βιβλίο του Άστον που επανεκδίδεται αδιάλειπτα στις αγγλοσαξονικές χώρες από το 1948 που πρωτοβγήκε, διατυπώνεται πειστικά και με πραγματολογική στήριξη το επιχείρημα ότι η βιομηχανική επανάσταση αποτέλεσε μια σύνθετη ιστορική νομοτέλεια, που βελτίωσε δραματικά τις συνθήκες ζωής και το υλικό και πνευματικό επίπεδο των ανθρώπων (έστω, των Βρετανών).

Κλείνοντας τα βιβλία, ξαναρχίζω τις αθηναϊκές μου βόλτες, κυριευμένος από ουτοπισμό. Οραματίζομαι μια νέα μετα-βιομηχανική επανάσταση, οικολογική και hi-tech, που θα απαντήσει (σωστά αυτήν τη φορά) στα θεμελιώδη φιλοσοφικά ερωτήματα και θα γεννήσει μια καινούργια ευαισθησία. Και γιατί όχι; Έναν νεο-ρομαντισμό απελευθερωμένο από ενοχική μελαγχολία...

ΜΑΡΚΟΣ Φ. ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ
ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΝΟΣ ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΟΥ. ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΟΝ ΑΙΩΝΑ ΤΟΥ ΡΟΜΑΝΤΙΣΜΟΥ.
Εκδόσεις Γκόνη

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ
Η ΖΩΗ Σ' ΕΠΙΠΕΔΟ ΜΟΡΙΩΝ. ΙΔΕ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ.
(ΔΙΤΟΜΟ ΕΡΓΟ)

Ίδρυμα Ευγενιδίου

Τ.Σ. ΑΣΤΟΝ
Η ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ (1760-1830)
Εκδόσεις Τόπος

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT