Zero K: H μεγάλη επιστροφή του Ντον Ντελίλλο

Zero K: H μεγάλη επιστροφή του Ντον Ντελίλλο Facebook Twitter
O Ντελίλλο επιστρέφει με το «Zero K», το καλύτερο ίσως βιβλίο του.
0

Όλοι θέλουν δικό τους το τέλος του κόσμου»: με αυτή την εξαγγελία αποκαλύπτει ο Ντον Ντελίλλο τις προθέσεις του από την πρώτη κιόλας φράση του Zero K, ενός εσχατολογικού μυθιστορήματος, ενός δαντικού αναγνώσματος για ένα μέλλον όπου ο θάνατος προσδιορίζεται με ακρίβεια και οι νεκροί περιμένουν να ξαναγεννηθούν, κάνοντας έτσι τους υπόλοιπους θνητούς να αναθεωρήσουν πολλούς ή σχεδόν όλους τους κανόνες τους.

Παράδειγμα αποτελεί ο Ρος Λόκχαρτ, ο οποίος δέχεται να ακολουθήσει την παράξενη μονάδα Zero K –όρος που αναφέρεται στο απόλυτο μηδέν, που είναι η θερμοκρασία της κρυοσυντήρησης των νεκρών– σε ένα παράδοξο καθαρτήριο για όλους όσοι επιλέγουν να πεθάνουν, για να διαπιστώσει, μέσω του επιδιωκόμενου θανάτου της δεύτερης συζύγου του Άρτις Μαρτινό, τι σημαίνει να διαβαίνει κανείς έναν φουτουριστικό Ρουβίκωνα. Ως δισεκατομμυριούχος μπορεί να επενδύσει σε αυτήν τη νέα νανοτεχνολογία κρυοσυντήρησης που θα βοηθήσει την αρχαιολόγο –η ιδιότητα διόλου τυχαία– γυναίκα του Άρτις να απαλλαγεί από την ασθένεια που τη βασανίζει και να ξαναγεννηθεί στο μέλλον μέσα από μια διαδικασία «μοριακής ανασυγκρότησης» δίχως πόνο.


Σε αυτό το ταξίδι στη χαραυγή του μέλλοντος τον ακολουθεί ο γιος του από τον πρώτο του γάμο, ο Τζέφρεϊ, ο οποίος μετατρέπεται και σε βασικό αφηγητή. Κατά τη διάρκεια του υπαρξιακού αυτού ταξιδιού όχι μόνο αναρωτιέται ποιο είναι το νόημα του θανάτου και της ύπαρξης αλλά παράλληλα αναζητά την καταγωγή των λέξεων και του κόσμου. Εκεί ανακαλύπτει πως ο προσωρινός χώρος αναμονής, το καθαρτήριο όπου περιμένουν οι μελλοντικοί νεκροί την επόμενη φάση, λέγεται «αμπρί», ενώ το πλαίσιο, στο οποίο εισέρχονται οικεία βουλήσει, αποκαλείται απλώς «Σύγκλιση». Τεράστιες οθόνες εμφανίζονται σε αυτές τις περίεργες εγκαταστάσεις στα βάθη της Ασίας, όπου συνευρίσκονται οι ζωντανοί-νεκροί με τους θνητούς από το πουθενά, με απόλυτες καταστροφές και ταυτόχρονες εναλλαγές των στοιχείων.

"Ανθρώπινο είναι να θέλουμε να μάθουμε περισσότερα, όλο και περισσότερα. Όπως επίσης είναι αλήθεια ότι είμαστε άνθρωποι επειδή δεν γνωρίζουμε τα πάντα. Και η άγνοιά μας δεν έχει τέλος".

Πρόκειται για μια νέα ησιόδεια κοσμογονία με την υπογραφή του Ντελίλλο, όπου τα στοιχεία της φωτιάς δίνουν τη θέση τους στο νερό και στη μετατροπή του σε σταγόνα, κρυοπογικό συστατικό, ψυχρή λάβα που σαρώνει τα πάντα. Το τέλος έρχεται, η νέα αρχή είναι εδώ και κανείς δεν ξέρει αν όλα αυτά είναι τεχνολογία ή μια μορφή τέχνης που μένει, κατά τον συγγραφέα, να αποκαλυφθεί. «Ο θάνατος είναι ένα πολιτισμικό κατασκεύασμα, όχι μια οριστική ετυμηγορία τού τι είναι ανθρωπίνως αναπόφευκτο» γράφει σε κάποια κορυφαία σκηνή του βιβλίου. Σε άλλη απλώς τονίζει ότι πρόκειται για ένα καλλιτεχνικό έργο εν εξελίξει.


Αν, λοιπόν, ο σπουδαιότερος, κατά τη γνώμη μας, Αμερικανός συγγραφέας της εποχής του άλλαξε την πρόσληψη της νεότερης αμερικανικής πολιτιστικής ιστορίας με τον Υπόγειο Κόσμο του, τώρα δείχνει να αναπροσδιορίζει τα όρια της έκφρασης και της γραφής με έναν Υπέργειο Κόσμο που είναι ουσιαστικά το Zero K, το δεύτερο καλύτερό του βιβλίο, σύμφωνα με τους Αμερικανούς κριτικούς.

Κρυπτογραφημένα νοήματα σε συνδυασμό με έναν βομβαρδισμό αλλόκοτων συμβολισμών μετατρέπουν το Zero K σε μια νέα μετα-Αποκάλυψη, καθώς τα βιβλικά στοιχεία και το αντεστραμμένο θεολογικό πλαίσιο είναι διάσπαρτα παντού. Στα περισσότερα από τα βιβλία του, άλλωστε, οι τίτλοι παραπέμπουν σε βιβλικές αναφορές π.χ. Υπόγειος Κόσμος, Άγγελος Εσμεράλδα ή Άνθρωπος σε πτώση, που είναι ουσιαστικά ο εκπεπτωκώς άγγελος. Κομίζοντας μια μεταφυσική δύναμη στην αφήγηση, η λογοτεχνία του δεν είναι παρά ένα τεράστιο κοίλο κάτοπτρο, απλωμένο πάνω από το σύνολο των ιστοριών σαν θόλος που αφηγείται το μέλλον των γλωσσών, της αντίληψης, της μεταφοράς και του ίδιου του κόσμου.


Εξού και οι φιλολογικές περγαμηνές αποτρέπουν τους «αλλόκοσμους», όπως τους αποκαλεί, επιγόνους του νέου αυτού κόσμου από το να μιλήσουν για τη μοναξιά και τον άνεμο της απέραντης πεδιάδας κάπου στα βάθη της Ασίας όπου βρίσκονται οι εγκαταστάσεις της παράξενης επιχείρησης, υιοθετώντας μια γλώσσα ακατανόητη στους θνητούς και έξω από τα όρια της αντίληψης. Ούτε τα χνάρια της άγριας μετανάστευσης των νεκροζώντανων στη δυστοπική αυτή έρημο ορίζονται επακριβώς, καθώς διαφεύγουν τα όρια της ανθρώπινης ερμηνείας.

Για την ακρίβεια, δεν πρόκειται απλώς για έρημο αλλά για την «Έρημο Χώρα», δηλαδή έναν κατεστραμμένο τόπο, ένα ανοιχτό πεδίο ποιητικής μεταφοράς που παραπέμπει άμεσα στο αντίστοιχο έργο του Τ.Σ. Έλιοτ. Όχι τυχαία στο Zero K ο χώρος ορίζεται επανειλημμένα ως «Waste Land» (το οποίο η Κουζέλη αποδίδει ως ερημότοπο), ενώ σε κάποια από τις αναμνήσεις του ήρωα υπάρχει σαφής περιγραφή της αντίστοιχα ελιοτικής «Τετάρτης των Τεφρών», θυμίζοντας τα πεπερασμένα όρια της θνητής φύσης: «Χους ει και εις χουν απελεύσει».

Ως εκ τούτου, στο πρώτο μέρος του βιβλίου –στο δεύτερο ο Ντελίλλο επιστρέφει στην οικεία σε αυτόν Νέα Υόρκη– υπάρχουν σκηνές βγαλμένες από περιγραφές του Δάντη, αλλού του Μπόρχες ή ενός αλλόκοτου πλατωνικού Φαίδρου με συμβολική διάρκεια. Η λογοτεχνία του παράξενου αυτού προφήτη με το όνομα Ντον Ντελίλλο προβάλλεται πάνω στον αμερικανικό κόσμο που είναι γεμάτος από σενάρια συνωμοσίας, τρομοκρατικά χτυπήματα και καταστροφές, σαν δύο μπορχεσιανοί καθρέφτες που αντανακλούν ο ένας στον άλλον, όπως οι δυο εαυτοί που ανταλλάσσουν απόψεις για τον ασύλληπτο χαρακτήρα της ζωής ή τη δική μας ανικανότητα να τον συλλάβουμε. Ο γέρος Μπεν-Έζρα, απ' όπου και η παρακάτω σκηνή, είναι ένας γέρος φιλόσοφος που λειτουργεί έξω από τα όρια της αντίληψης, ενώ ο νέος, δηλαδή ο πρωταγωνιστής Τζέφρεϊ, είναι ένας αρχαιοδίφης των λέξεων και του εννοιολογικού πλούτου που ορίζουν η εμπειρία μας, ο χώρος, ο χρόνος και η γλώσσα. Χαρακτηριστικός ο μεταξύ τους διάλογος:

«Το σύμπαν, τι ήταν, τι είναι, πού πηγαίνει.

Το σύμπαν που επιταχύνεται, διαρκώς εξελίσσεται, γεμάτο ζωή, γεμάτο κόσμους χωρίς τέλος, είπε.

Το σύμπαν, το πολυσύμπαν, τόσα κοσμικά άπειρα που η ιδέα της επαναληψιμότητας είναι αναπόφευκτη.

Η ιδέα δυο ατόμων που κάθονται σε ένα παγκάκι σε έναν κήπο στην έρημο και κάνουν τη συζήτηση που κάνουμε, εσύ κι εγώ, λέξη προς λέξη, μόνο που είναι διαφορετικά άτομα, σε έναν διαφορετικό κήπο, εκατομμύρια έτη φωτός από εδώ – αυτό είναι αναπόφευκτο γεγονός.


Είχαμε την περίπτωση ενός γέρου που οι σκέψεις του είχαν ξεστρατίσει ή ενός νεότερου άντρα που προσπαθούσε να αντισταθεί σε ένα ειρωνικό ύφος που τον ενοχλούσε;

Όπως και να 'χε, άρχισα να σκέφτομαι ότι ήταν ένας εκκεντρικός σοφός.

"Ανθρώπινο είναι να θέλουμε να μάθουμε περισσότερα, όλο και περισσότερα" είπα. "Όπως επίσης είναι αλήθεια ότι είμαστε άνθρωποι επειδή δεν γνωρίζουμε τα πάντα. Και η άγνοιά μας δεν έχει τέλος".


"Συνέχισε".


"Και το πεπερασμένο της ζωής δεν έχει τέλος".


"Συνέχισε" είπε.


"Αν κάποιος ή κάτι δεν έχει αρχή, τότε μπορώ να πιστέψω ότι αυτός, αυτή ή αυτό δεν έχει τέλος. Αν όμως γεννηθεί ή εκκολαφθεί ή βλαστήσει, τότε οι μέρες είναι ήδη μετρημένες".


Σκέφτηκε για μια στιγμή.


"Είναι η πιο βαριά πέτρα που μπορεί να ρίξει η μελαγχολία σε έναν άνθρωπο, να του πει ότι η φύση του πεπέρασται ή ότι άλλη κατάσταση δεν πρόκειται να ακολουθήσει".


Περίμενα.


"Δέκατος έβδομος αιώνας" είπε. "Σερ Τόμας Μπράουν".


Περίμενα λίγο ακόμα. Αλλά αυτό ήταν όλο. Δέκατος έβδομος αιώνας. Με άφησε να αναλογιστώ μόνος μου την πρόοδό μας από τότε.
Τώρα φυσάει πραγματικός άνεμος, στον κήπο δεν κουνιέται φύλλο, τα λουλούδια μένουν αλλόκοτα ασάλευτα, το γρασίδι και τα φύλλα αντιστέκονται στις αισθητές ριπές του αέρα. Όμως η σκηνή δεν είναι εντελώς στατική. Υπάρχουν τόνοι και χρώματα, μια λάμψη παντού, ο ήλιος που βασιλεύει, τα δέντρα που λαμπαδιάζουν στο φως της μέρας που σβήνει.


"Κάθεσαι μόνος σε ένα ήσυχο δωμάτιο στο σπίτι και αφουγκράζεσαι. Τι ακούς; Όχι την κίνηση στο δρόμο, ούτε φωνές ή τη βροχή ή ένα ραδιόφωνο" είπε. "Ακούς κάτι, αλλά τι; Δεν είναι οι ήχοι του δωματίου ή οι ήχοι του περιβάλλοντος. Είναι κάτι που ενδεχομένως αλλάζει όσο η προσοχή σου εντείνεται, δευτερόλεπτο το δευτερόλεπτο, και ο ήχος δυναμώνει – δεν δυναμώνει ακριβώς, αλλά κάπως διευρύνεται, εμπεριέχει τον εαυτό του, περικλείει τον εαυτό του. Τι είναι αυτό; Ο νους, η ίδια η ζωή, η ζωή σου; Ή μήπως είναι ο κόσμος, όχι η υλική μάζα, η γη και η θάλασσα, αλλά αυτό που κατοικεί τον κόσμο, η πλημμυρίδα της ανθρώπινης ύπαρξης. Το βουητό του κόσμου. Εσύ το ακούς ποτέ;"


Δεν μπορούσα να επινοήσω ένα όνομα γι' αυτόν. Δεν μπορούσα να τον φανταστώ νέο. Είχε γεννηθεί γέρος. Είχε ζήσει όλη του τη ζωή σε αυτό το παγκάκι. Ανήκε στο παγκάκι, ήταν κομμάτι του, ο Μπεν-Έζρα, πασούμια, σκούφος, μακριά αραχνοειδή δάχτυλα, ένα σώμα που ξεκουράζεται σε έναν κήπο από γυαλί"».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

________________________

Ας φυσά τώρα

To νέο βιβλίο του Στάθη Τσαγκαρουσιάνου κυκλοφορεί.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΕΔΩ ΑΠΟ ΤΟ SHOPLIFO

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ