Ο στιχουργός Κώστας Βίρβος, που απεβίωσε στα 89 του χρόνια, μέσα από τα τραγούδια του

Ο στιχουργός Κώστας Βίρβος, που απεβίωσε στα 89 του χρόνια, μέσα από τα τραγούδια του Facebook Twitter
0

Ο στιχουργός Κώστας Βίρβος, που απεβίωσε στα 89 του χρόνια, μέσα από τα τραγούδια του Facebook Twitter

 

Μεγάλη απώλεια για το ελληνικό λαϊκό τραγούδι. Ο στιχουργός Κώστας Βίρβος έφυγε από τη ζωή στα 89 του, πλήρης ημερών, έπειτα από βαρύ εγκεφαλικό επεισόδιο. Ευτύχησε να συνεργαστεί με όλα τα Ιερά Τέρατα της εγχώριας λαϊκής μουσικής και, πραγματικά, είναι αδύνατο να καταγραφεί τώρα με απόλυτη ακρίβεια ο όγκος του έργου που αφήνει πίσω του. Ωστόσο, κάτι που έχει σημασία να αναφέρουμε είναι πως ο Βίρβος δεν έφυγε παραπονεμένος ή ξεχασμένος. Και τηλεοπτικά αφιερώματα τού είχαν γίνει, και στο Badminton μπόρεσε να παραστεί ο ίδιος το 2012 σε ένα συγκινητικό αφιέρωμα που επιμελήθηκε ο συνθέτης Μιχάλης Κουμπιός. Ο άνθρωπος αυτός όρισε ιστορία στο ελληνικό τραγούδι μέσα από τους στίχους του. Αντί παράθεσης βιογραφικού, πάμε να θυμηθούμε μερικά εμβληματικά τραγούδια που έφεραν την υπογραφή του:

 

 

Ένα από τα πρώτα τραγούδια του Βίρβου, αν όχι το πρώτο, είναι το παλιό ρεμπέτικο ''Θα το βρεις από άλλη''. Η ηχογράφηση χρονολογείται από το 1949 και η μουσική ανήκει στον Απόστολο Καλδάρα. Η φωνή είναι της Σούλας Καλφοπούλου με τη συνοδεία του Μάρκου Βαμβακάρη και του συνθέτη. Ρεμπέτικο γλυκό, απ' αυτά που πετύχαινες καμιά φορά στα βραχέα και θυμόσουν με μικρή συγκίνηση τις γερές βάσεις της λαϊκής μουσικής του τόπου σου.

 

 

Το 1954 ο Βίρβος συνεργάζεται με τον Τσιτσάνη και η Μαρίκα Νίνου ερμηνεύει ''Να γίνει η κατάρα μου φωτιά και να σε κάψει''. Η γη τρέμει! Στον έρωτα χωράει η εκδίκηση με τα όλα της! Πόσο μεγάλη τομή υπήρξε το ''Γεννήθηκα για να πονώ''! Λίγα χρόνια πριν η μικροαστική Αθήνα τραγουδούσε ''Να το πάρεις το κορίτσι'' ώσπου ήρθε το κουαρτέτο των Βασίλη Τσιτσάνη - Κώστα Βίρβου - Μαρίκας Νίνου - Τάκη Μπίνη (ο τελευταίος ως δεύτερη φωνή) κι έδωσε μια γερή κλωτσιά στον καθωσπρεπισμό, όπως και στην ερωτική αναξιοπρέπεια.

 

 

Στενή η φιλία του Βίρβου με τον λαϊκό συνθέτη και ερμηνευτή Γρηγόρη Μπιθικώτση. Η συνεργασία τους διήρκησε πολλά χρόνια και άφησαν πάρα πολλά τραγούδια που έγιναν επιτυχίες (''Μια βαθιά υπόκλιση'', ''Ο κυρ-Θάνος πέθανε'', ''Στου Μπελαμή το ουζερί'', ''Ρίξε μια ζαριά καλή'' κ.α.) Το ''Ένα όμορφο αμάξι με δυο άλογα'' είναι τραγούδι - σήμα κατατεθέν του Μπιθικώτση και έρχεται από τα μέσα της δεκαετίας του 1970. Εδώ οι δύο όψεις της ζωής ενός απόκληρου, ενδεχομένως μελλοθάνατου, παρομοιάζονται με δύο αντίστοιχα άλογα, ένα άσπρο ''όπως τα όνειρα που έκανα παιδί'' και ένα μαύρο ''σαν την πικρή μου την κατάμαυρη ζωή''. Υπέροχος!

 

 

Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 ο Κώστας Βίρβος συμμετέχει με στίχους του στο έργο του Μίκη Θεοδωράκη ''Το τραγούδι του νεκρού αδερφού'' με βασικό ερμηνευτή τον Μπιθικώτση. Η Γιώτα Λύδια ερμηνεύει το ''Νανούρισμα (Κοιμήσου αγγελούδι μου)'' και το πανέμορφο συγκεκριμένο τραγούδι διαγράφει τη δική του αυτόνομη πορεία μέσα στις επόμενες δεκαετίες. Το ηχογράφησε μέχρι και η Σαβίνα Γιαννάτου στα ''Νανουρίσματα'' (1985) με την ενορχηστρωτική επιμέλεια του Νίκου Κυπουργού.

 

 

Μεγάλη η φιλία και συνεργασία του Βίρβου και με τον άλλο μεγάλο, τον Στέλιο Καζαντζίδη. Ήδη από τις αρχές του 1950 τα πρώτα τραγούδια του Καζαντζίδη είχαν δικούς του στίχους για να ακολουθήσουν τα all time classic κοινά τους τραγούδια ''Νυχτερίδες κι αράχνες'' (μουσική Χρήστου Νικολόπουλου), ''Στις φάμπρικες της Γερμανίας'' (μουσική Στέλιου Καζαντζίδη), ''Πάρε τα χνάρια μου'' (μουσική Θόδωρου Δερβενιώτη) κλπ. Επιστέγασμα της κοινής τους πορείας θα μπορούσε να θεωρηθεί ένας ολόκληρος κύκλος τραγουδιών σε μουσική του νέου τότε συνθέτη Χρήστου Λεοντή. Επρόκειτο για την ''Καταχνιά'' του 1964, που, κατά υποκειμενική εκτίμηση, δημιουργήθηκε έπειτα από τη σαρωτική απήχηση του ''Άξιον Εστί'' των Οδυσσέα Ελύτη - Μίκη Θεοδωράκη. Παρ' ότι δηλαδή η ''Καταχνιά'' δεν ήταν λαϊκό ορατόριο, υπήρχαν ο ηθοποιός Δημήτρης Μυράτ, τα χορωδιακά μέρη, το σούπερ ντουέτο της εποχής Στέλιος Καζαντζίδης - Μαρινέλλα και οι ποιητικοί στίχοι που ακόμη μετρούσαν τις πληγές του Εμφυλίου. Δίσκος ιστορικής σημασίας στο έντεχνο λαϊκό τραγούδι με την υπογραφή του γλυκού μελωδού Χρήστου Λεοντή και, φυσικά, του Κώστα Βίρβου.

 

 

Ιδιαίτερη και σημαντική η συνεργασία επίσης του Βίρβου με τον συνθέτη Γιάννη Μαρκόπουλο. Ο ''Θεσσαλικός Κύκλος'' σε δικούς του στίχους κυκλοφόρησε το 1974 με μια πλειάδα μεγάλων ερμηνευτών, από τη Βίκυ Μοσχολιού και τον Λάκη Χαλκιά μέχρι τον Χαράλαμπο Γαργανουράκη, τη Λιζέττα Νικολάου και τον Παύλο Σιδηρόπουλο. Ο ''Αρκουδιάρης'' με τη συμμετοχή του Αριστείδη Μόσχου στο σαντούρι και την αξεπέραστη ερμηνεία της Μοσχολιού ανήκει σίγουρα στις μεγάλες στιγμές τόσο του συνθέτη Μαρκόπουλου, όσο και του στιχουργού Βίρβου.

 

 

Άλλος ένας δίσκος - προϊόν της συνεργασίας του Κώστα Βίρβου με τον συνθέτη Μίμη Πλέσσα ήταν η ''Θάλασσα - Πικροθάλασσα'' το 1973. Τραγουδούσαν ο Γιάννης Πουλόπουλος, η Ρένα Κουμιώτη και η Καίτη Αμπάβη και, κατά τη γνώμη μου, επρόκειτο για έναν κύκλο τραγουδιών σημαντικότερο κι από τον θρυλικό ''Δρόμο'' του 1970, τον πλέον εμπορικό δίσκο στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού. Το δε ''Άγια Κυριακή'' είναι το πιο αγαπημένο μου ever τραγούδι από Πλέσσα με τη φωνή - αλφάδι της Κουμιώτη και τους εξαιρετικούς στίχους του Βίρβου.

 

 

Ακόμα μία μεγάλη επιτυχία του Βίρβου σε μουσική του λαϊκού βάρδου Πάνου Γαβαλά ήταν το ''Φύγε κι άσε με''. Εδώ το ακούμε live, ντουέτο του Γιώργου Νταλάρα με την Κατερίνα Στανίση, από το δίσκο ''Γιώργος Νταλάρας - Τα τραγούδια μου - Ζωντανή ηχογράφηση από τον Ορφέα'' των αρχών του 1980. Θυμάμαι και τη Στανίση που σε συνέντευξη της είχε δυσανασχετήσει επειδή όλοι μνημονεύουν τους Θεοδωράκη - Χατζιδάκι και κανένας τον Βίρβο και άλλους σεμνούς, ταπεινούς και σπουδαίους λαϊκούς δημιουργούς.

 

 

Μακράν το πιο εμβληματικό τραγούδι με στίχους του Βίρβου είναι το ''Της Γερακίνας γιος'' του 1975 - 76, το sequel, θα έλεγε κανείς, του παλιότερου ''Κάποια μάνα αναστενάζει'' των Β. Τσιτσάνη - Μπάμπη Μπακάλη. Ένα λυτρωτικό, στα όρια του δοξαστικού, ζεϊμπέκικο που ηχογραφήθηκε σε πρώτη εκτέλεση με τις φωνές του συνθέτη του, Βασίλη Τσιτσάνη, και της Λιζέττας Νικολάου. Ο στίχος του Βίρβου ''Μα εγώ δε ζω γονατιστός, είμαι της Γερακίνας Γιος'' μέχρι σήμερα δύναται να εκφράσει τις πιο ασυμβίβαστες και ευαίσθητες ψυχές.

 

 

Για το τέλος, όχι ένα τραγούδι με στίχους του Βίρβου, αλλά ένα τραγούδι που τον βιογραφεί όμορφα σε μουσική του Μιχάλη Κουμπιού και στίχους της Λίνας Δημοπούλου. Το ερμηνεύει η Φωτεινή Βελεσιώτου και είναι σημαντικό που πρόλαβε ο ίδιος ο Βίρβος να το ακούσει live στο Badminton και να το χειροκροτήσει! Ολόκληρος ο βίος του σημαντικού στιχουργού και οι μεγαλύτερες επιτυχίες του συγκεντρωμένες στο ρεφραίν του τσιτσανικού ''Της Γερακίνας γιος'', σε τρία λεπτά και τριάντα δευτερόλεπτα!

 

Ο στιχουργός Κώστας Βίρβος, που απεβίωσε στα 89 του χρόνια, μέσα από τα τραγούδια του Facebook Twitter

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT