Για την ιδιαίτερη περίπτωση του ψυχεδελικού Alejandro Jodorowsky

 Για την ιδιαίτερη περίπτωση του ψυχεδελικού Alejandro Jodorowsky Facebook Twitter
3

 Για την ιδιαίτερη περίπτωση του ψυχεδελικού Alejandro Jodorowsky Facebook Twitter

 

Μία ακόμη ρετροσπεκτίβα στο πλούσιο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Εικόνες και Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου της Λευκωσίας ήταν αυτή στις ταινίες του αιρετικού Alejandro Jodorowsky (προφέρεται ως Γιοντορόφσκι ή και Χοδορόφσκι). Κι όταν λέμε ''αιρετικός'' δεν είναι απλή έκφραση! Οι ταινίες του Χιλιανού σημαντικού καλλιτέχνη, τουλάχιστον οι δύο πρώτες που είδαμε, βρίθουν από αναφορές στον Fellini, τον Bunuel, το Θέατρο του Παραλόγου και την pop κουλτούρα του LSD και της σεξουαλικής επανάστασης του καιρού του. Διόλου τυχαίο που η δεύτερη ταινία του, το ψυχεδελικό γουέστερν El Topo (1970) τράβηξε την προσοχή του John Lennon, ο οποίος μεσολάβησε ώστε η επόμενη ταινία του Jodorowsky, το εμβληματικό The Holy Mountain (1973), να χρηματοδοτηθεί από τον μάνατζερ των Beatles, Allen Klein, και να βρει διανομή στις Ηνωμένες Πολιτείες!

 

Τις ταινίες του Jodorowsky στο Φεστιβάλ προλόγισε ο Κύπριος σκηνοθέτης Νείλος Ιακώβου. Στη σύντομη εισήγηση του μάθαμε τα πάντα για τον Jodorowsky: πώς μαζί με τον Ισπανό θεατρικό συγγραφέα - ποιητή Fernando Arrabal και τον Γάλλο Roland Topor ίδρυσαν στο Παρίσι του 1962 την αναρχική κολεκτίβα Panic Movement ως αντίδραση στο σουρεαλιστικό κίνημα που πια είχε γίνει mainstream. Πώς, επίσης, η πρώτη ταινία του συνέπεσε με την ανάθεση των Ολυμπιακών Αγώνων στο Μεξικό του 1968 με αποτέλεσμα οι φτωχοί Μεξικανοί να εξεγερθούν και ο Jodorowsky να φυγαδευθεί κακήν κακώς από το Φεστιβάλ του Ακαπούλκο! Πώς, τέλος, η κάθε ταινία του ήταν και μία μικρή προσωπική του περιπέτεια για όλα τα χρόνια, ακόμη και μετά από την ενίσχυση του John Lennon στην τέχνη του!

 

 Για την ιδιαίτερη περίπτωση του ψυχεδελικού Alejandro Jodorowsky Facebook Twitter
Η Diana Mariscal στο ''Fando y Lis'' (1968) του Alejandro Jodorowsky

 

Παρ' όλα αυτά, το κινηματογραφικό μεγάλου μήκους ντεμπούτο του Jodorowsky, το ''Fando y Lis'' σε σενάριο του Arrabal, παραμένει ένα χαωτικό αριστούργημα που εκτιμήθηκε δεόντως από τους θεατές του Φεστιβάλ Εικόνες και Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου.

 

 

Πιστεύω ότι είναι άσκοπο να περιγράψει γραμμικά κανείς την τόσο ιδιαίτερη συγκεκριμένη ασπρόμαυρη ταινία. Ας προσπαθήσω να το κάνω κάπως: Στη βραχώδη έρημο του Μεξικού περιπλανιούνται ο νεαρός Fando που κουβαλάει μονίμως στην πλάτη του την παράλυτη κοπέλα του, Lis. Αναζητώντας τη μυθική πόλη Tar, όπου κάθε ευχή δύναται να πραγματοποιηθεί, οι δύο άνθρωποι βρίσκονται αντιμέτωποι με jazz μουσικούς και έναν πιανίστα που παίζει πιάνο ενώ αυτό φλέγεται, με ένα σμάρι γυναικών που τους επιτίθενται με μαστίγια, με ένα γέρο ερημίτη και τη μουγκή πάνχοντρη ερωμένη του, με γριές αριστοκράτισσες που παίζουν χαρτιά εν μέσω της ερήμου και που επίσης τους επιτίθενται με κομπόστες από βερίκοκα, αλλά και με μια παρέα χαρούμενων τραβεστί που ντύνουν γυναικεία τον Fando και αντρικά τη Lis και μετά αποχωρούν προς το πουθενά. Στο τέλος, ο απηυδυσμένος Fando σκοτώνει την ανήμπορη Lis και ξημεροβραδιάζεται πάνω από τον πέτρινο τάφο της παρέα με ένα σκύλο και με ένα λουλούδι στα χέρια του.

 

 Για την ιδιαίτερη περίπτωση του ψυχεδελικού Alejandro Jodorowsky Facebook Twitter
Σκηνή από το ''Fando y Lis'' (1968) του A. Jodorowsky, όπου ο πρωταγωνιστής Fando (Sergio Kleiner) συναντά την πεθαμένη μητέρα του κι εκείνη προσπαθεί να τον ξεκάνει, μπουκώνοντας τον με φαγητό...

 

Φυσικοί φωτισμοί και φυσικά ντεκόρ, ερασιτέχνες ηθοποιοί, ασυναγώνιστο μαύρο χιούμορ, ατμόσφαιρα βουτηγμένη στις μεσκαλίνες, παρενδυσία, αναρχία και έρωτας, ολίγη από gore βία, βαμπιρισμό έως και παιδοφιλία, είναι τα κύρια χαρακτηριστικά του ''Fando y Lis'' που προξένησε επεισόδια, όπως είπαμε, στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Ακαπούλκο το 1968, γνώρισε όμως και φανατικούς υποστηρικτές σαν τον Roman Polanski και τη σύζυγο του, Sharon Tate, που είχαν παραστεί στην πρώτη προβολή και κατήγγειλαν τη λογοκρισία στον Jodorowsky.

 

 

Η άλλη ταινία του Jodorowsky που προβλήθηκε στη Λευκωσία ήταν η επόμενη του - δεύτερη κατά σειρά στη φιλμογραφία του -, το εντελώς χίπικο αλλόκοτο γουέστερν με τίτλο ''El Topo'' του 1970. Το trailer από το youtube είναι ενδεικτικό μιας ταινίας, για την οποία ο Νείλος Ιακώβου σχολίασε εύστοχα: ''Αν οι Αμερικανοί έκαναν τη φαντασία, Επιστημονική, ο Jodorowsky έμεινε πιστός στη Φαντασία, εκφράζοντας τη μέσα από τις ταινίες του''!

 

Έχοντας περάσει πια στο χρώμα, που τόσο του πήγαινε, συμφώνως και με την ψυχεδελική χρωματική έκρηξη των late 60s - early 70s, ο Jodorowsky κράτησε για τον εαυτό του τον πρωταγωνιστικό ρόλο και έδωσε στον μικρό γιο του, τον 8χρονο τότε Brontis Jodorowsky, το ρόλο του κινηματογραφικού γιου του.

 Για την ιδιαίτερη περίπτωση του ψυχεδελικού Alejandro Jodorowsky Facebook Twitter
Ο Alejandro Jodorowsky είναι ο ''El Topo'' αυτοπροσώπως (1970)

Εδώ κι αν δεν μπορεί να περιγράψει κανείς το τι γίνεται στις δύο ώρες που διαρκεί η ταινία! Πυροβολισμοί, αποδόμηση των σπαγγέτι γουέστερν της εποχής, αιμάτινα ποτάμια, καλόγεροι, νάνοι, ανατολίτικη φιλοσοφία, χριστιανισμός και παγανισμός, μεταλλαγμένα όντα, απόκοσμη ψυχεδελική μουσική (ο ίδιος ο Jodorowsky μεταξύ των συνθετών του σάουντρακ της ταινίας) και ερμηνείες φανερά επηρεασμένες από το θέατρο, που επίσης είχε δουλέψει πολύ ο σκηνοθέτης.

 

Στα σίγουρα, εάν ο John Lennon δεν μεσολαβούσε στον Allen Klein, το ''El Topo'' δεν θα παιζόταν ποτέ στις ΗΠΑ, έστω και στο πλαίσιο μεταμεσονύκτιων προβολών και, κυρίως, ο Jodorowsky δεν θα έβρισκε τα κεφάλαια για να γυρίσει την επόμενη ταινία του. Λέγεται μάλιστα πως τόσο ο Lennon, όσο και η αβάν γκαρντ Yoko Ono, είχαν δώσει ένα σημαντικό μέρος από τα ειδοσήματα τους στον Jodorowsky για να συνεχίσει το ακραίο καλλιτεχνικό του έργο. Χαρακτηριστική ήταν η κριτική του Αμερικανού ποιητή και κριτικού Peter Schjeldahl για το ''El Topo'': Ένα πολύ παράξενο αριστούργημα, τρελό και σουρεαλιστικό!

 

 Για την ιδιαίτερη περίπτωση του ψυχεδελικού Alejandro Jodorowsky Facebook Twitter
Σκηνή από το ''El Topo'' (1970) του Alejandro Jodorowsky

 

 Για την ιδιαίτερη περίπτωση του ψυχεδελικού Alejandro Jodorowsky Facebook Twitter
Ο Allen Klein με τη Yoko Ono και τον John Lennon το 1977 - τρεις άνθρωποι που υποστήριξαν πολύ τον Alejandro Jodorowsky και το έργο του!

 

* Το Φεστιβάλ Εικόνες και Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου της Λευκωσίας τερματίζεται απόψε με την προβολή του μουσικού ντοκιμαντέρ ''The Rolling Stones: Charlie is my darling - Ireland 1965'' και των ταινιών του Alejandro Jodorowsky, ''El Topo'' (1970) και ''The Holy Mountain'' (1973).

3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Οικονομίδης: «Κάνω ταινίες “λαϊκές” κι ας χαρακτηρίζονται σκληρές κι ακραίες»

Οθόνες / Γιάννης Οικονομίδης: «Με τη "Σπασμένη Φλέβα" πήρα ρεβάνς από κάποιους που με πολεμάνε λυσσαλέα»

Με πρόσφατη την επιτυχία της νέας του ταινίας ο σκηνοθέτης μάς μίλησε για όσα ήθελε να πει μέσα από αυτήν, για τη φιλμογραφία του γενικότερα αλλά και για τον τρόπο που βλέπει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Ο Jodorowsky ήταν και συνθέτης, αφού είχε γράψει μουσικές σε δύο τουλάχιστον ταινίες του, στο “El Topo” και στο “The Holy Mountain”. Το soundtrack του “El Topo” βγήκε στην Apple, την εταιρεία των Beatles, το 1970. Το είχα αγοράσει, αφού πρώτα κατάφερα να δω την ταινία, στα μέσα της δεκαετίας του ’90. To σάουντρακ έχει πολύ ενδιαφέρον όχι μόνο γι’ αυτή καθ’ αυτή τη μουσική, αλλά και για τις φοβερές «μπουνιουελικές» LP-sized φωτογραφίες, όπως και για την συνέντευξη του Jodorowsky στο gatefold. Το “El Topo” είναι ένα αγνό ψυχεδελικό φιλμ, επηρεασμένο από την εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου (ο Jodorowsky την αποκαλεί κάτι σαν «ύπατο ψυχεδελικό ταξίδι»), καθώς και από την «Οδύσσεια»! Ο σκηνοθέτης υποστηρίζει πως το τέλος όλων των ανθρώπινων δραστηριοτήτων –είτε πρόκειται για την πολιτική, τις τέχνες, τις επιστήμες κ.λπ.– είναι η «φώτιση», αντιμετωπίζοντας την εκστρατεία του Αλέξανδρου σαν ένα psych trip στα βάθη της ύπαρξης, και άρα στην αναζήτηση του προσωπικού φωτός. Αυτό μας θυμίζει λίγο το ευφυές ψυχεδελικό παραμύθι «Ανεξέλεγκτες Καταστάσεις» του Ken Russell, εκεί που ο ήρωας μετατρέπεται ο ίδιος σε σκέτο φως(!), καθώς έρχεται να συναντήσει την αγαπημένη του.Λίγα χρόνια νωρίτερα από το “El Topo”, το 1968, ο Jodorowsky φαίνεται πως είχε σκηνοθετήσει στο Μεξικό ένα ψυχεδελικό θεατρικό, από το οποίο προέκυψε κι ένα σάουντρακ (Alfa - Gungadin: !Un Hiperconcierto!). Η διασκευή που υπάρχει εκεί στο “Purple haze” του Jimi Hendrix έχει ένα εξώκοσμο ποπ άρωμα…https://www.youtube.com/watch?v=1AaHfvKX6Zw
Μήπως το soundtrack του ''El Topo'', ο Jodorowsky τό'χε ''μοιραστεί'' και με τον σαξοφωνίστα Martin Fierro που είχε παίξει ένα φεγγάρι με τους Sir Douglas Quintet; Κάτι τέτοιο είχα ακούσει...
Ο δίσκος περιλαμβάνει μόνο τις μουσικές του Jodorowsky. Κάπου όμως στο gatefold αναγράφεται “additional music composed by John Barham”. Προφανώς στην ταινία υπάρχουν και κάποια θέματα ή επιμέλειες του Barham, που ήταν βασικά κλασικός πιανίστας και ενορχηστρωτής. Μπορεί να είχε αναλάβει τίποτα χορωδιακά ή κάποια ορχηστρικά… Έχω χρόνια να δω την ταινία και δεν θυμάμαι…Ο Barham ήταν συνεργάτης των Beatles (“Let It Be”) και άρα της Apple, του George Harrison (για παράδειγμα παίζει αρμόνιο κι έχει κάνει ενορχηστρώσεις στο “My sweet Lord), των Quintessence κ.ά.