Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν

Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
4

Αν και οι πρώτες εκδόσεις του Χόμπιτ του Τόλκιν συνοδευόταν από τα σκίτσα του συγγραφέα, και παρά τις πολλές παραλλαγές που σχεδίασε, στο πέρασμα των χρόνων οι εικόνες του πέρασαν σε αχρηστία. Οι περισσότερες εικόνες βρισκόταν όλα αυτά τα χρόνια στην βιβλιοθήκη της Οξφόρδης. Το 2011 με αφορμή τα 75α χρόνια του Χόμπιτ τα έργα του δημοσιεύτηκαν σε ένα βιβλίο με τίτλο «Art of the Hobbit».

Όταν ο David Brawn της HarperCollins εξέτασε τα αρχεία της βιβλιοθήκης ανακάλυψε 110 εικονογραφήσεις (με μελάνι, νερομπογιές, σκίτσα με μολύβι, χάρτες και εναλλακτικές εικόνες), όλες από τον συγγραφέα. Το βιβλίο «δείχνει ότι η δημιουργικότητα του Τόλκιν πήγαινε πέρα από τη συγγραφή και ήταν ένα πλήρες οικοδόμημα. Όταν γράφει για τα σπίτια των Χόμπιτ "in a hole in the ground there lived a hobbit. Not a nasty, dirty, wet hole, filled with the ends of worms and an oozy smell, nor yet a dry, bare, sandy hole with nothing in it to sit down on or to eat: it was a hobbit-hole, and that means comfort", τα σχεδιάζει. Και σχεδιάζοντας κάνει την περιγραφή ακόμη πιο ζωντανή. Ο Τόλκιν ήταν ένας πολύ καλός ερασιτέχνης ζωγράφος. Ήταν θαυμαστής του Arthur Rackham και αυτό φαίνεται στα σκίτσα του.»

Δείτε πώς φαντάστηκε τη Μέση Γη ο δημιουργός της.

«The White Dragon Pursues Roverandom and the Moondog»
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter

O δράκος Σμάουγκ στον ουρανό και οι Νάνοι στο έδαφος
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter

Ο Σμάουγκ πάνω από το Μοναχικό Βουνό
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter

Η πρώτη από τις τέσσερις απεικονίσεις του Σμάουγκ πάνω από το βουνό, που φαίνεται να διαδραματίζεται τη μέρα, αν και στο βιβλίο ο Σμάουγκ πετάει μόνο τη νύχτα. Ο δράκος είναι μαύρος, όπως και η είσοδος του βουνού. Στο ποτάμι είναι τα απομεινάρια της παλιάς γέφυρας που ο Μπίλμπο και οι νάνοι διέσχισαν πιο πριν ('most of its stones were now only boulders in the shallow noisy stream')

Ο Σμάουγκ πετάει πάνω από το βουνό
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter

Μια εικόνα με νερομπογιές, παρόμοια με την προηγούμενη.

Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
Εδώ η αλλαγή είναι στην πορεία του ποταμού, μια αλλαγή που έγινε και στο κείμενο όταν το βιβλίο ήταν σε διαδικασία εκτύπωσης


Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
Το Μοναχικό Βουνό τη νύχτα, ενώ ο δράκος είναι λευκός στον σκοτεινό ουρανό.

Διαβάστε για τις αγωνίες και τις αμφιβολίες του Τόλκιν κατά τη διάρκεια της συγγραφής του έργου του εδώ.

1η Φεβρουαρίου 1938, προς τους εκδότες του:

«Θα μπορούσατε να ρωτήσετε τον κύριο Unwin αν ο γιος του, ο οποίος είναι πολύ καλός κριτικός, θα μπορούσε να διαβάσει το πρώτο κεφάλαιο της συνέχειας του Χόμπιτ; Το δακτυλογράφησα. Δεν πιστεύω ότι είναι καλό, αλλά αν αυτός πιστεύει ότι αποτελεί μια καλή αρχή, θα βοηθούσε την ιστορία που σχηματίζεται.»

Και πολλές ακόμα εικονογραφήσεις του συγγραφέα από τις πρώτες εκδόσεις, παρακάτω, μαζί με τις συνοδευτικές τους λεζάντες: Το Χόμπιτ, ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών και το Σιλμαρίλιον.

Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
Το σύμπαν του Χόμπιτ, όπως το φαντάστηκε ο Τόλκιν Facebook Twitter
4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Βιβλίο / Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Η τελευταία μεγάλη μορφή της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας που πίστευε πως «η λογοτεχνία μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα» έφυγε την Κυριακή σε ηλικία 89 ετών. Ξεχωρίσαμε πέντε από τα πιο αξιόλογα μυθιστορήματά του.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ

σχόλια

3 σχόλια
Πολλά θα μπορούσε να πει κανείς για σεναριακές αστοχίες στις ταινίες, αλλά η καλλιτεχνική διεύθυνση βασίστηκε στους δύο πιο γνωστούς εικονογράφους του Τόλκιν, τον Alan Lee και τον John Howe, και χάρη σ' αυτούς οι ταινίες θεωρήθηκαν οπτικά άρτιες. (Ίσως σ' αυτό συνέβαλε ότι πολλοί αναγνώστες των βιβλίων τα έχουν ταυτίσει με την αισθητική αυτών των δύο εικονογράφων.) Τα σχέδια και οι ακουαρέλες του Τόλκιν την δική τους καλλιτεχνική αξία, αλλά το στυλ τους είναι δύσκολο να αποδοθεί σε ταινία.
Εξαιρετικές εικόνες.Θυμάμαι διάβασα μέσα σε ένα χρόνο και τα 4 βιβλία (Χόμπιτ συν τριλογία), γύρω στα 13 μου.Περίμενα πώς και πώς να μαζέψω λεφτά και μετά να έρθει στο συνοικιακό βιβλιοπωλείο ο κάθε τόμος για να διαβάσω τη συνέχεια (δεν υπήρχαν μεγάλα στοκ τότε στα μέσα του '80). Θυμάμαι χαρακτηριστικά τη συγκίνηση κάθε φορά που έπιανα στα χέρια μου έναν νέο τόμο, και ιδίως όταν πήρα στα χέρια μου την Επιστροφή του Βασιλιά.Από τότε τα έχω ξαναδιαβάσει 3-4 φορές. Διάβασα και την αγγλική έκδοση, και μετά το Silmarilion στα αγγλικά.Ένας μαγικός κόσμος που περίμενα πώς και πώς να δω στο σινεμά αλλά τελικά διαπίστωσα ότι χάνει τη μαγεία του στην οθόνη. Ιδίως το Χόμπιτ που, για να βγει τρεις τρίωρες ταινίες, είναι τραβηγμένο από τα μαλλιά στις πατούσες του.