LIVE!

Ο Νινέττο Ντάβολι έζησε όλη του τη ζωή δίπλα στον Παζολίνι. Και έμαθε πολλά.

Ο Νινέττο Ντάβολι έζησε όλη του τη ζωή δίπλα στον Παζολίνι. Και έμαθε πολλά. Facebook Twitter
ΠΑΙΔΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ: Παρόλο που έκανα πολλές ταινίες με τον Πιερ Πάολο και αργότερα με πολλούς άλλους σκηνοθέτες, ποτέ δεν θεώρησα τον εαυτό μου επαγγελματία ηθοποιό. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
1

Όταν γελάει, κι ευτυχώς γελάει συχνά, καθώς παραμένει πλακατζής κι ας έχει πια κατάλευκα μαλλιά, το πρόσωπό του όχι μόνο φωτίζεται αλλά αναγνωρίζεις αμέσως το πειραχτήρι, τον αρλεκίνο, τη χαρούμενη νότα των ταινιών του ανυπέρβλητου «μεγάλου αιρετικού», ομοφυλόφιλου, κομμουνιστή και χριστιανού ποιητή, συγγραφέα, διανοούμενου, πολιτικού συντάκτη, διάσημου παγκοσμίως σκηνοθέτη του κινηματογράφου Πιερ Πάολο Παζολίνι.


Η δολοφονία του τον Νοέμβριο του 1975 κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες, κατά τη διάρκεια της ερωτικής του συνεύρεσης με έναν νεαρό ζιγκολό στα σκοτάδια της Όστια έξω από τη Ρώμη, προκάλεσε ατελείωτες υποθέσεις περί πολιτικής δολοφονίας λόγω της έντονης κριτικής που ασκούσε στο διεφθαρμένο σύστημα της Ιταλίας των δεκαετιών του '60 και του '70.


Ο θρυλικός Παζολίνι, δημιουργός εξαιρετικών ταινιών, όπως η «Μάμα Ρόμα», το «Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο», ο «Οιδίπους Τύραννος», η «Μήδεια», το «Θεώρημα», το «Σαλό», το «Όρνια και πουλάκια», όπου πρωταγωνιστούσε ο Ντάβολι, έλεγε γι' αυτόν ότι διαθέτει έναν μαγικό αέρα, ένα αστείρευτο απόθεμα ευτυχίας.

Ο Παζολίνι, στον τρόπο του με τους ανθρώπους, ήταν πολύ απλός. Η σχέση του με τα άτομα ήταν ιδιοφυής. Η εικόνα που είχε στο μυαλό του για το τι ήθελε να κάνει ήταν πολύ σαφής. Έτσι, κατάφερνε τον δικό του περίπλοκο τρόπο σκέψης να τον μεταφέρει στους άλλους με απλότητα.


Χαμογελαστός και γεμάτος ενέργεια, λίγο πριν κλείσει τα 70 του βρέθηκε στην Αθήνα με αφορμή το μεγάλο αφιέρωμα στο κινηματογραφικό έργο του σπουδαίου δημιουργού  και μας παραχώρησε μια συνέντευξη-φόρο τιμής στον πνευματικό του πατέρα και σπουδαίο φίλο Πιερ Πάολο Παζολίνι.


Καθώς δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό το πώς γνωρίστηκε με τον σκηνοθέτη, του ζήτησα να ξεκινήσει με την πρώτη τους συνάντηση: «Ήταν το 1963, όταν ήμουν 15 χρονών. Μια εντελώς τυχαία συνάντηση την εποχή που γύριζε το "Ricotta" ("Το τυρί"). Τριγυρνούσαμε με την παρέα μου σε μια γειτονιά στα περίχωρα της Ρώμης και ξαφνικά είδαμε πολύ κόσμο πάνω σε έναν λοφίσκο στην τοποθεσία Acqua Santa. Νομίζαμε ότι είχε γίνει κάποιο ατύχημα και, περίεργοι καθώς ήμασταν, πήγαμε να δούμε.

Ο Νινέττο Ντάβολι έζησε όλη του τη ζωή δίπλα στον Παζολίνι. Και έμαθε πολλά. Facebook Twitter
Ο Νινέττο Ντάβολι και ο Πιερ Πάολο Παζολίνι.


Τρυπώσαμε ανάμεσα στο πλήθος και είδαμε ότι γύριζαν κάποια ταινία. Δεν είχα ιδέα ποιος ήταν ο Παζολίνι. Ούτε τον είχα ξανακούσει ως καλλιτέχνη, δεν ήξερα τίποτα, αλλά, κατά σύμπτωση, δούλευε εκεί ο αδελφός μου ως τεχνικός, ο οποίος, όταν με είδε, με κατσάδιασε: "Μα, τι κάνεις εδώ;".

Επειδή κατάλαβε ότι με στενοχώρησε, μου είπε: "Έλα να σου συστήσω τον σκηνοθέτη". Με πήγε σ' αυτόν και του είπε: "Πιερ Πάολο, από δω ο αδελφός μου, ο Νινέττο, Νινέττο, ο Πιερ Πάολο". Ο Παζολίνι με κοίταξε, χαμογέλασε και μου χάιδεψε τα μαλλιά.

Ένιωσα μεγάλη αμηχανία μπροστά του και αυτή ήταν η πρώτη μας επαφή. Αργότερα, μερικούς μήνες μετά, μέσω του αδελφού μου μού ζήτησε να παίξω έναν μικρό ρόλο, έναν βοσκό, στο "Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο". Αν και ντρεπόμουν, εκείνος επέμενε και για να με πείσει μου είπε "Νινέττο, θα είναι πολύ διασκεδαστικό, θα σου αρέσει".


Tότε τον ρώτησα αν θα χρειαζόταν να μιλήσω, γιατί εγώ δεν έχω καλή μνήμη, δεν θυμάμαι τι έφαγα χθες. Ε, αφού μου είπε ότι δεν χρειαζόταν και ότι απλώς θα έκανα μερικές κινήσεις που θα μου υποδείκνυε εκείνος, δέχτηκα. Παρόλο το δέος και την αμηχανία μου το διασκέδασα, και όχι μόνο. Γοητεύτηκα από τον κινηματογράφο γενικότερα.


Γιατί; Ζούσα σε μια πολύ λαϊκή συνοικία, ήμουν από μια απλή και ταπεινή οικογένεια και στα γυρίσματα μου φερόντουσαν πολύ ευγενικά, με υπολόγιζαν, με περιποιόντουσαν. Όλα αυτά μου κίνησαν την περιέργεια. Όταν λίγο αργότερα ο Πιερ Πάολο ξεκίνησε την προετοιμασία για το "Όρνια και πουλάκια", μου πρότεινε ξανά να παίξω, αλλά αυτήν τη φορά αρνήθηκα. Ο ρόλος ήταν μεγάλος, έπρεπε να μιλάω, θα ήταν αδύνατον να θυμάμαι τα λόγια.


Καθώς προερχόμουν από πολύ φτωχή οικογένεια που με το ζόρι επιβίωνε και ο Πιερ Πάολο το ήξερε, μου είπε πως αυτήν τη φορά θα πληρωνόμουν. Αυτό με έκανε να το σκεφτώ. "Και πόσα θα πάρω;" ρώτησα. Όταν άκουσα το ποσό, γύρω στο ένα εκατομμύριο λιρέτες, δηλαδή χρήματα που δεν μπορούσα να φανταστώ ποτέ ότι θα έβγαζα, είπα "εντάξει, αλλά με ποιον θα παίξω;". Μου απάντησε: "Ο συμπρωταγωνιστής σου θα είναι ο Τοτό". "Εννοείς τον Τοτό του κινηματογράφου;" ρώτησα εμβρόντητος. Θα με πλήρωναν να δουλέψω με τον Τοτό; Εμένα;

Ο Νινέττο Ντάβολι έζησε όλη του τη ζωή δίπλα στον Παζολίνι. Και έμαθε πολλά. Facebook Twitter
Ο Νινέττο Ντάβολι μόλις διακρίνεται πίσω από τον θρυλικό Τοτό.


— Ο Τοτό ήταν ένα σύμβολο του λαϊκού σινεμά εκείνα τα χρόνια, σωστά;

Ήταν πάρα πολύ διάσημος και δημοφιλής κωμικός. Αν και τον θεωρούσαν πρωταγωνιστή δευτεροκλασάτων ταινιών ‒και πράγματι, οι σημαντικές του ταινίες δεν είναι περισσότερες από δέκα‒, ήταν ένα μεγάλο λαϊκό είδωλο και, φυσικά, στα δικά μου μάτια ένας μεγάλος σταρ. Έβλεπα τις ταινίες του όπως εκείνες του Σαρλό ή του Χοντρού και του Λιγνού.


— Και πώς πήγε;

Τον αντιμετώπιζα με μεγάλο θαυμασμό. Η πρώτη εβδομάδα υπήρχε μεγάλη αμηχανία. Αλλά, καθώς προχωρούσαμε, έβλεπα ένα απλό και θετικό άτομο. Σύντομα άρχισα να βλέπω σε αυτόν μια πατρική φιγούρα, αναπτύχθηκε μεταξύ μας μια σχέση πατέρα - γιου. Πρέπει να πω ότι από τα πρώτα κιόλας γυρίσματα άρχισε να μου μαθαίνει τις μεθόδους και τα μικρά τρικ του επαγγέλματος, για να μπορώ να στέκομαι απέναντι στον φακό.


— Στοιχεία που έβαλαν τις βάσεις για να εξελιχθείτε κι εσείς σε έναν επαγγελματία ηθοποιό.

Μα, όχι! Παρόλο που έκανα πολλές ταινίες με τον Πιερ Πάολο και αργότερα με πολλούς άλλους σκηνοθέτες, ποτέ δεν θεώρησα τον εαυτό μου επαγγελματία ηθοποιό. Δεν νιώθω επαγγελματίας. Έπαιζα πάντα αυτό που είμαι, τον εαυτό μου, πράγμα καθόλου δύσκολο. Κι αυτή είναι η ιδιοφυής πλευρά της δικής μου περίπτωσης, είμαι πετυχημένος επειδή υποδύομαι τον εαυτό μου.

Ο Νινέττο Ντάβολι έζησε όλη του τη ζωή δίπλα στον Παζολίνι. Και έμαθε πολλά. Facebook Twitter
Στις Κάννες το 1974 με τον Παζολίνι και την Τέσα Μπουσέ για την παρουσίαση του Il Fiore delle mille e una notte
Ο Νινέττο Ντάβολι έζησε όλη του τη ζωή δίπλα στον Παζολίνι. Και έμαθε πολλά. Facebook Twitter
Είχα συναναστραφεί τη Μαρία Κάλλας πολλές φορές, ήταν αξιολάτρευτη. Ο Πιερ Πάολο έτρεφε μια πατρική σχεδόν στοργή για εκείνη. Καθώς ήταν ιδιαίτερα ευαίσθητος, αντιλαμβανόταν τα προβλήματα που είχε στο παρελθόν και δεν ήθελε να της αρνηθεί την αγάπη της. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Ο Παζολίνι συχνά αναζητούσε αυθεντικά πρόσωπα να υποδυθούν τον εαυτό τους μπροστά από τον φακό...

Ο Παζολίνι, στον τρόπο του με τους ανθρώπους, ήταν πολύ απλός. Η σχέση του με τα άτομα ήταν ιδιοφυής. Η εικόνα που είχε στο μυαλό του για το τι ήθελε να κάνει ήταν πολύ σαφής. Έτσι, κατάφερνε τον δικό του περίπλοκο τρόπο σκέψης να τον μεταφέρει στους άλλους με απλότητα.


— Θα λέγατε ότι υπήρξε ο δάσκαλός σας;

Ναι, βέβαια, αλλά όχι του κινηματογράφου. Ήταν ένας δάσκαλος της ζωής.


— Ο Παζολίνι ήταν, πάνω απ' όλα, ένας διανοούμενος και ποιητής που συναναστρεφόταν μεγάλες προσωπικότητες. Εσείς πώς αντιμετωπίσατε αυτήν του την πλευρά;

Ναι, φυσικά, ήταν μια πλευρά που δεν ήξερα και επρόκειτο για ένα κόσμο πολύ περίεργο και πολύ δύσκολο. Όταν συνάντησα τον Αλμπέρτο Μοράβια, την Έλσα Μοράντε, τον Σάντρο Πένα, μιλούσαν με έναν τρόπο που αδυνατούσα να παρακολουθήσω πολλές φορές. Αυτό αρχικά με ενοχλούσε, με ζάλιζε. Όταν όμως μπήκα για τα καλά σε αυτόν τον κύκλο, μπορούσα πια να παρακολουθώ τις συζητήσεις τους. Πολλές φορές, μάλιστα, ερχόμασταν σε αντιπαράθεση με τον Πιερ Πάολο σε κουβέντες μας για διάφορα θέματα.

— Ο στόχος του ήταν να εκφράσει το υποπρολεταριάτο της Ρώμης, από το οποίο προερχόσασταν κι εσείς.

Είχε επιλέξει να το παρουσιάσει στην οθόνη για να δείξει την πραγματικότητα της Ρώμης. Ήταν ένας κόσμος με τον οποίο κανείς δεν είχε ασχοληθεί. Ο Πιερ Πάολο, ως διανοούμενος, κατάφερε να εντρυφήσει σε αυτόν και να τον εκφράσει με εξαιρετικό τρόπο.


— Η ερμηνεία αυτής της πλευράς του κόσμου από τον Παζολίνι ήταν σύμφωνη με τις ανάγκες και τις επιθυμίες αυτής της τάξης;

Μα, γι' αυτό τσακωνόμασταν μεταξύ μας. Βέβαια, ήταν συγκρούσεις που έληγαν κάποια στιγμή, γιατί στο τέλος είχε δίκιο αυτός.

Ο Νινέττο Ντάβολι έζησε όλη του τη ζωή δίπλα στον Παζολίνι. Και έμαθε πολλά. Facebook Twitter
Ο Ντάβολι στην Αθήνα, φωτογραφίζεται για το LIFO.gr

— Εκείνη την εποχή δεχόταν μεγάλη πολεμική από νεοφασιστικά έντυπα, τους χριστιανοδημοκράτες, την Καθολική Εκκλησία, ακόμα και από τη συντηρητική αριστερά. Πώς τα εξηγείτε όλα αυτά;

Όλη του τη ζωή ήταν αντικείμενο αντιπαράθεσης. Σε μια περίσταση, σε άρθρο του στην «Κοριέρε» είχε πάρει το μέρος των αστυνομικών που είχαν επιτεθεί σε φοιτητές. Το άρθρο εκείνο πήρε μεγάλη έκταση. Τη μέρα που το έγραψε θύμωσα πάρα πολύ μαζί του, αντέδρασα. Του είπα: «Πιερ Πάολο, τι στο διάβολο κάνεις; Δίνεις δίκιο στους αστυνομικούς;».

Με το πολύ ήρεμο ύφος που είχε πάντα μου είπε «Νινέττο, μη θυμώνεις και θα σου εξηγήσω γιατί το γράφω. Αντιλαμβάνεσαι ποιοι είναι οι αστυνομικοί; Είναι παιδιά των αγροτών του Νότου που έρχονται στην πόλη να κάνουν τα στρατιωτάκια, κερδίζοντας έναν σταθερό μισθό, Δεν είναι δικό τους λάθος. Το πραγματικό φταίξιμο είναι των γονιών των φοιτητών, των αστών, των στρατηγών. Όλοι αυτοί είναι που επιτίθενται μέσα από αυτά τα στρατιωτάκια». Τέτοιες αντιπαραθέσεις είχαμε πολλές.

— Θυμάστε να φοβήθηκε ποτέ για τη ζωή του για όλα εκείνα που έγραφε ή έλεγε δημόσια;

Ποτέ. Λειτουργούσε σαν να είχε παρωπίδες. Του έλεγα καμιά φορά: «Μήπως το παρακάνεις, μήπως το πας στα άκρα;». Μου απαντούσε: «Γιατί, δεν είναι αλήθεια αυτά που γράφω;» Ναι, ήταν, αλλά... «Αυτό πιστεύω, ό,τι είναι να συμβεί θα συμβεί» έλεγε. Αυτό οδήγησε σε περίπου 37 μηνύσεις. Σε όλες τις περιπτώσεις αθωώθηκε, έβγαινε πάντα νικητής.


— Είστε της γνώμης ότι η δολοφονία του ήταν πολιτική ή ένα τυχαίο γεγονός; (για πρώτη φορά χάνει το χαμόγελό του και σκοτεινιάζει)

Θα πω αυτό και τίποτα περισσότερο, γιατί μου φέρνει μνήμες από μια άσχημη εποχή, με την αναγνώριση του πτώματος και όλα αυτά. Προσωπικά, δεν πιστεύω ότι ήταν πολιτική δολοφονία. Αν υπήρχε πρόβλημα, κάποια απειλή, αν είχε γίνει κάτι σοβαρό, θα το είχα αντιληφθεί, λόγω της ιδιαίτερης σχέσης που είχαμε με τον Πιερ Πάολο. Δεν συνέβη κάτι τέτοιο. Ήταν απλώς μια άτυχη βραδιά. Ήμασταν μαζί μερικές μόλις ώρες πριν.

Ο Νινέττο Ντάβολι έζησε όλη του τη ζωή δίπλα στον Παζολίνι. Και έμαθε πολλά. Facebook Twitter
Στην εμβληματική σκηνή του «1001 Νύχτες»
Ο Νινέττο Ντάβολι έζησε όλη του τη ζωή δίπλα στον Παζολίνι. Και έμαθε πολλά. Facebook Twitter


— Συναντήσατε ποτέ τον δολοφόνο του Παζολίνι, τον Πελόζι ;
Ναι, μία φορά. Δεν έχω να πω τίποτα επ' αυτού. Πεθαίνοντας πήρε μαζί του και την αλήθεια, την οποία δεν θα μάθουμε ποτέ.

— Παίξατε σε εννέα ταινίες του Παζολίνι. Ποια ξεχωρίζετε;

Το «Όρνια και πουλάκια», που ήταν η πρώτη μου, το άνοιγμα ενός καινούργιου θαυμαστού κόσμου, όλος εκείνος ο ενθουσιασμός για τον κινηματογράφο.


— Η Ιταλία τιμάει τον Παζολίνι; Περισσότερο ως σκηνοθέτη, ποιητή, συγγραφέα ή διανοητή;

Κάθε τομέας τον τιμά διαφορετικά. Ο κινηματογράφος του δεν προβάλλεται αρκετά. Ποτέ από τη RAI, που είναι δημόσια τηλεόραση, κάπου κάπου από άλλα κανάλια. Δεν έχει την προβολή που του αξίζει, παρόλο που όλοι αναγνωρίζουν την αξία του.

Ο Νινέττο Ντάβολι έζησε όλη του τη ζωή δίπλα στον Παζολίνι. Και έμαθε πολλά. Facebook Twitter
Παρόλο που έκανα πολλές ταινίες με τον Πιερ Πάολο και αργότερα με πολλούς άλλους σκηνοθέτες, ποτέ δεν θεώρησα τον εαυτό μου επαγγελματία ηθοποιό. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


— Παρ' όλα αυτά, πιστεύετε ότι δικαιώθηκε πολιτικά;

Οπωσδήποτε ‒ τη στάση του, βέβαια, την κατάλαβαν πολύ αργότερα. Πολλοί διανοούμενοι και πολιτικοί, ακόμα και από τη δεξιά, ας μη μιλήσουμε για την αριστερά. Εδώ και πολλά χρόνια όλοι παραδέχονται ότι υπήρξε ένας τεράστιος διανοητής και ότι προσωπικότητες σαν κι αυτόν γεννιούνται μία φορά στα εκατό χρόνια. Όλα όσα είπε πριν από 50 ή και 60 χρόνια αποδείχτηκαν σωστά.


— Είχε ιδιαίτερη σχέση με την Ελλάδα;

Είχε την Ελλάδα μέσα του! Έκανε τη «Μήδεια» ‒ χρειάζεται να πούμε κάτι περισσότερο; Πήρε την Κάλλας, που δεν ήταν κινηματογραφική ηθοποιός, γιατί είχε ένα πρόσωπο χαρακτηριστικά ελληνικό.


— Πώς θυμάστε να αντιμετωπίζει τον έρωτά της για εκείνον;

Είχα συναναστραφεί τη Μαρία πολλές φορές, ήταν αξιολάτρευτη. Ο Πιερ Πάολο έτρεφε μια πατρική σχεδόν στοργή για εκείνη. Καθώς ήταν ιδιαίτερα ευαίσθητος, αντιλαμβανόταν τα προβλήματα που είχε στο παρελθόν και δεν ήθελε να της αρνηθεί την αγάπη της. Νομίζω ότι η Μαρία παρερμήνευσε την τρυφερότητα με την οποία την αντιμετώπιζε. Αλλά ήταν δύο διαφορετικά είδη αγάπης, του Πιερ Πάολο ήταν στοργή, της Μαρίας έρωτας. Είχαν μια υπέροχη σχέση, ήρθαν στα ελληνικά νησιά σαν να ήταν ερωτευμένο ζευγάρι.


— Υπάρχει κάτι απ' όλα όσα γράφονται για τον Παζολίνι ή για εσάς που σας ενοχλεί;

Όχι, δεν με ενδιαφέρουν αυτά που γράφουν οι εφημερίδες. Ο Πιερ Πάολο δεν θεωρούσε τους δημοσιογράφους ιδιοφυΐες. Οι περισσότεροι δεν ξέρουν τι σημαίνει καν να είσαι δημοσιογράφος. Πολλές φορές γράφουν μόνο για να γεμίζουν τις σελίδες. Επίσης, έχω τσακωθεί με γυναίκες συγγραφείς που έχουν γράψει ολόκληρα βιβλία για τον Παζολίνι, λέγοντας απαράδεκτα πράγματα, χωρίς να τον έχουν γνωρίσει, μόνο από πράγματα που άκουσαν κάπου. Πώς να εκτιμώ τέτοιους ανθρώπους;


— Άλλαξε ριζικά η ζωή σας με τον χαμό του;

Φυσικά. Μου λείπει ως άνθρωπος, μου λείπουν όλα όσα μοιραζόμασταν, τα ταξίδια μαζί του, η δουλειά, οι αναζητήσεις μας σε ολόκληρη την Ιταλία, τα πρόσωπα που γνωρίζαμε. Έχασα έναν σπουδαίο φίλο και η Ιταλία μια μεγάλη προσωπικότητα.

Info

Το μεγάλο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος στον Πιερ Πάολο Παζολίνι συνεχίζεται μέχρι τις 20 Σεπτεμβρίου >>>

Οθόνες
1

LIVE!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

O Χριστός του Παζολίνι, μαρξιστής, σκακιστής και ακτιβιστής

Οθόνες / O Χριστός του Παζολίνι, μαρξιστής, σκακιστής και ακτιβιστής

Η ιστορία του ισπανού ερασιτέχνη ηθοποιού Ενρίκε Ιραζόκουι που στα 20 του ο Πιερ Πάολο Παζολίνι του εμπιστεύθηκε τον ρόλο του Θεανθρώπου, παρά το ότι βρισκόταν μακριά από τα ξανθογάλανα πρότυπα του δυτικού κινηματογράφου
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ