Ανταπόκριση από τη Βενετία: Στη νέα ταινία του Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ η Τέχνη είναι η απάντηση

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Στη νέα ταινία του Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ η Τέχνη είναι η απάντηση Facebook Twitter
Στο «Never look away» ο Μπάνερτ/Ρίχτερ γίνεται μάρτυρας συγκλονιστικών στιγμών της Ιστορίας και παρατηρητής μιας μετάβασης που του κόστισε προσωπικά.
0

Ο ήρωας του «Never look away», ο νεαρός Κουρτ Μπάνερτ, που γεννήθηκε στη Δρέσδη, είδε την αγαπημένη του θεία να καταστρέφεται ως μιαρή παράφρων από τη ναζιστική πολιτική εξυγίανσης από τους προβληματικούς πολίτες, τη χώρα του να καταστρέφεται από τον πόλεμο, τα όνειρά του για δημιουργική ζωγραφική να ακυρώνονται από τους ιδεολογικούς περιορισμούς του σοσιαλιστικού ρεαλισμού και άδραξε την ευκαιρία να διαφύγει στο Δυτικό Βερολίνο στα '60s και να διαμορφώσει ένα ιδιαίτερο ύφος που αναμειγνύει το τραύμα, τη μνήμη και την ενεργοποίηση της φαντασίας του φωτορεαλισμού, αντώνυμος του Γκέρχαρντ Ρίχτερ, του σπουδαιότερου Γερμανού ζωγράφου του 20ού αιώνα και ενός από τους εν ζωή τιτάνες στις εικαστικές τέχνες.

Ο σκηνοθέτης Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ, μετά τη φάλτσα παρένθεση του «Τουρίστα», επέλεξε σωστά να μην κατονομάσει τον Ρίχτερ αλλά να βασιστεί σε πολλά βιογραφικά και καλλιτεχνικά στοιχεία που εξυπηρετούν τη δομή και τη ροή της ταινίας του, για να μην περιοριστεί σε μια στενή και στεγνή απαρίθμηση των γεγονότων στη ζωή του ζωγράφου κι έτσι να εγκλωβιστεί σε ένα καθαρό biopic − ο Ρίχτερ όχι μόνο δεν είχε πρόβλημα με αυτό, αλλά του πρόσφερε πληροφορίες άγνωστες και διαφωτιστικές γύρω από τις εμπειρίες και τα πρόσωπα που τον σημάδεψαν.

Ο Ντόνερμαρκ κρίνει απαραίτητο να δώσει βάρος στις διαπροσωπικές εμπλοκές για να ενσωματώσει τις επιπλοκές που προκύπτουν στη γενικότερη εικόνα μιας δυσλειτουργικής, επικίνδυνης σχιζοφρένειας της γερμανικής κοινωνίας πριν και μετά τον πόλεμο: οι έντιμοι πολίτες με συνείδηση και αρετή μοιάζουν να ασφυκτιούν από την ισοπεδωτική μειονότητα.

Έτσι, κατευθύνει το κέντρο βάρους πέρα από τη δύναμη της τέχνης ως μέσου υποσυνείδητης έκφρασης και υπερβατικού σχολίου σε ένα ευρύτερο χρονικό της γερμανικής ψυχής. Ο Μπάνερτ/Ρίχτερ γίνεται μάρτυρας συγκλονιστικών στιγμών της Ιστορίας και παρατηρητής μιας μετάβασης που του κόστισε προσωπικά.

Στον αντίποδα της παθητικής πρώτης περιόδου της ζωής του βρίσκεται ένας επιφανής γυναικολόγος, καθηγητής σε κλινική που παρακολουθεί και «εκτελεί» ασθενείς με προβλήματα, πλήρως ευθυγραμμισμένος με την εξουσία.

Ο Ζίμπαντ (Σεμπάσταν Κοχ) είναι το είδος του ανώτερου άνδρα, ένας χαμαιλέοντας που επιβιώνει περίφημα από τις δραματικές αλλαγές, ικανός να γίνει πιο κομμουνιστής από τους συντρόφους στο Ανατολικό Βερολίνο και πιο κοσμοπολίτης από τους Δυτικούς, όταν ο προστάτης του τού διαμηνύει πως δεν μπορεί πλέον να καλύπτει τις παλιές του αμαρτίες και αναγκάζεται να διαφύγει στο «πολιτισμένο» εξωτερικό.

 

Werk ohne Autor — Never Look Away

Η κόρη του ερωτεύεται τον Μπάνερτ και ο πεθερός, κρατώντας τα προσχήματα, κάνει ό,τι περνάει από τα έμπειρα χέρια του για να αποτρέψει το ζευγάρωμα, υπακούοντας στη ρατσιστική του ιδεολογία. Οι οικογενειακές σχέσεις καταλαμβάνουν μεγάλο χώρο στην ταινία που διαρκεί 3 ώρες και συχνά συνορεύει με το ασαφές μελόδραμα μέσα στη δίνη κρίσιμων αποφάσεων.


Ο Ντόνερμαρκ κρίνει απαραίτητο να δώσει βάρος στις διαπροσωπικές εμπλοκές για να ενσωματώσει τις επιπλοκές που προκύπτουν στη γενικότερη εικόνα μιας δυσλειτουργικής, επικίνδυνης σχιζοφρένειας της γερμανικής κοινωνίας πριν και μετά τον πόλεμο: οι έντιμοι πολίτες με συνείδηση και αρετή μοιάζουν να ασφυκτιούν από την ισοπεδωτική μειονότητα.

Στις «Ζωές των άλλων» κατέγραψε την παράνοια της διχοτόμησης, την ενοχή και το άχθος της ελευθερίας της έκφρασης σε μια εποχή καταστολής και υποκρισίας. Το «Never look away», ακόμη και ως τίτλος, δηλώνει την ανάληψη ευθυνών που η αποστροφή του βλέμματος είχε αναβάλει και θάψει επί δεκαετίες.

Στη συχνά απλουστευτική, αν και δίκαιη, συλλογιστική του Γερμανού σκηνοθέτη, η τέχνη είναι η απάντηση στην (γενετική) κοινωνική παθογένεια των δυναστών συμπατριωτών του. Ο τόνος του «Never look away», ωστόσο, μαζί με τη μεγάλη διάρκεια, αποδυναμώνει τα ζωτικά του θέματα.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ