Το «Σινεμά ο Παράδεισος» επιστρέφει στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας

Το «Σινεμά ο Παράδεισος» επιστρέφει στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας Facebook Twitter
Οι επικριτές του βρίσκουν αφορμή να το χαρακτηρίσουν διαβητικά σιροπιαστό, ωστόσο, δεν θα μπορούσε να είναι τελειότερα ισορροπημένο, ακόμα και στις γραφικές υπερβολές του.
0

Ίσως το καθοριστικότερο κριτήριο κυνισμού των σινεφίλ παραμένει το Σινεμά ο Παράδεισος, το υπέρτατο litmus test για τους ορκισμένους διανοούμενους τριάντα χρόνια μετά το πάνδημο κλάμα που προκάλεσε η περίφημη σκηνή των φιλιών στο φινάλε της ταινίας.

Η δραματική φέτα νοσταλγίας του Τζουζέπε Τορνατόρε ανακαλεί στιλπνά την εποχή της αθωότητας μέσα από τα μάτια του Σαλβατόρε που όλοι φώναζαν χαϊδευτικά Τοτό, του πιτσιρικά που τρύπωσε στο σινεμά της γειτονιάς του και απέκτησε την εμπιστοσύνη του Αλφρέντο, του στριφνού, ακριβοδίκαιου και γενναιόδωρου υπεύθυνου προβολής του Σινεμά ο Παράδεισος.

Όταν η αυλή των θαυμάτων και της αφύπνισης κάηκε και ο Αλφρέντο έχασε το φως του, ο μικρός που έγινε έφηβος τον βοήθησε να συνεχίσει, αλλά η μαγεία είχε πλέον χαθεί με το πέρασμα των χρόνων και ο Τοτό έχει δώσει τη θέση του στον αξιότιμο σκηνοθέτη Σαλβατόρε ντι Βίτα, έναν φτασμένο, αλλά πικρό καλλιτέχνη και σβησμένο άνθρωπο, ο οποίος μαθαίνει πως ο μέντοράς του δεν ζει πια, αλλά έχει αφήσει ένα σημαντικό ενθύμιο γι' αυτόν.

Δεν είναι μόνο η επιλογή των σκηνών αλλά και το ίδιο το μοντάζ, με εναλλαγή ηδυπάθειας με κωμικότητας, κυρίως χείλη ανοιχτά και μάτια κλειστά, αλλά και λίγο γυναικείο στήθος, από ταινίες λίγο πριν και μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, διάσημες ή παντελώς άγνωστες, και αντίστοιχα μεγάλους σταρ της εποχής, με κάποια πρόσωπα άγνωστα.

Ε, εκεί, στη Ρώμη, όταν ο Σαλβατόρε έχει επιστρέψει από την κηδεία του παλιού του φίλου, ο Τορνατόρε καταφέρνει γερό χτύπημα στην καρδιά, σαν μια εγχείρηση που διαρκεί τρία λεπτά και μοιάζει να διαρκεί αιώνες, με αναισθησιολόγο τον Ένιο Μορικόνε σε φουλ μελό κέφι.

Δεν είναι μόνο η επιλογή των σκηνών αλλά και το ίδιο το μοντάζ, με εναλλαγή ηδυπάθειας με κωμικότητας, κυρίως χείλη ανοιχτά και μάτια κλειστά, αλλά και λίγο γυναικείο στήθος, από ταινίες λίγο πριν και μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, διάσημες ή παντελώς άγνωστες, και αντίστοιχα μεγάλους σταρ της εποχής, με κάποια πρόσωπα άγνωστα.

Από τη Μάρτα Άμπα και τη Λουίζα Φερίντα μέχρι τη Ρίτα και τον Τάιρον, τους Ρότζερς - Αστέρ, την Γκάρμπο και την Ντίντριχ και την Μπέργκμαν, τον Αμαντέο Νατζάρι και τον Βαλεντίνο, τον Ντε Σίκα και τη Μανιάνι, οι ασημένιοι θρύλοι είναι εκεί, και φιλιούνται, ενώ ο ασπρομάλλης πλέον Ντι Βίτα ανασταίνεται κανονικά με τα διεγερτικά ακατάλληλα που κρυφοκοίταγε πίσω από το κουρτινάκι όταν ήταν προνομιούχος βοηθός.

 

Σινεμά ο Παράδεισος- Τρέιλερ

Πριν από αυτή την άσκηση αποτελεσματικότητας που αριστεύει πανηγυρικά, έχει προηγηθεί η ρίζα της προσμονής: ο παπάς του χωριού είναι εκείνος που αποφάσιζε και διέταζε ποια κομμάτια σελιλόιντ προσβάλλουν τα ρωμαιοκαθολικά ήθη και, όρθιος στη μέση της αίθουσας στις δοκιμαστικές προβολές, κράδαινε το καμπανάκι του, δηλώνοντας ποια σκηνή έπρεπε να καταλήξει στον κουβά. Ο πατήρ Αντέλφιο είχε καταφέρει να μεγαλώσει μια γενιά με τέτοιον τρόπο που ένας 20χρονος δεν είχε μπορέσει να δει ποτέ φιλί στην οθόνη, όπως όντως ομολογεί κάποιος στην ταινία.

Επειδή το Σινεμά ο Παράδεισος μιλάει για μια πιεσμένη εποχή, με καταπιεσμένους ανθρώπους, από τις ρωγμές ενός ερμητικά σιγυρισμένου συστήματος αξιών, το συναίσθημα αναβρύζει ορμητικά στην πρώτη ευκαιρία, έντονο σαν το νευρικό γέλιο και δακρύβρεχτα σαν την απωθημένη επιθυμία.

Οι επικριτές του βρίσκουν αφορμή να το χαρακτηρίσουν διαβητικά σιροπιαστό, ακριβώς γι' αυτούς τους λόγους. Ωστόσο, δεν θα μπορούσε να είναι τελειότερα ισορροπημένο, ακόμα και στις γραφικές υπερβολές του. Χρησιμοποιεί ως πρόφαση τον Σαλβατόρε των '80s, σαν ανάποδο φλασμπάκ, γιατί η ιστορία και η καρδιά του βρίσκονται στο παλιό σινεμά, στον ναό των ονείρων, εκεί όπου βαφτίζονται τα παιδιά και κατηχούνται στη θρησκεία των εικόνων και, από ένα σημείο κι έπειτα, των ήχων.

Με τον παπά/λογοκριτή να ματαιοπονεί, αναβάλλοντας την εμπειρία του εναλλακτικού εκκλησιάσματος, χωρίς να μπορεί να την ακυρώσει τελειωτικά, το σινεμά αντιμετωπίζεται ως πραγματική διάσταση που δεν σε μεταφέρει απλώς στους μύθους για να σε αποσπάσει αλλά σε «ζει». Συγχωρείται η παραπάνω άχνη!

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ