Ο Burning Man μετακομίζει από την έρημο της Νεβάδα στο Μουσείο Smithsonian Facebook Twitter

Ο Burning Man μετακομίζει από την έρημο της Νεβάδα στο Μουσείο Smithsonian

0

Πριν από χρόνια ο Shawn Westfall ξύπνησε χαράματα και περιπλανήθηκε στην απόκοσμη έρημο όπου πραγματοποιείται το φεστιβάλ Burning Man στη Νεβάδα.

Καθώς περπατούσε, τον πλησίασε ο μοναδικός άλλος άνδρας που βρισκόταν στον «δρόμο» του και λέγοντας «έχω κάτι για εσένα» του έδωσε μια πέτρα. «Είναι από την Baker Beach, τον τόπο όπου διεξάχθηκε το πρώτο φεστιβάλ Burning Man. Θέλω να σου τη δώσω, πάρ' την και να θυμάσαι πως το φεστιβάλ αυτό συνεχίζεται, διαιωνίζεται κι εσύ βοηθάς να συμβεί». 

Κι ο Westfall, δακρύζοντας, την πήρε και συνέχισε να περπατά προς τις χημικές τουαλέτες, ευγνώμων γι' αυτό το μοναδικό σουβενίρ από το ιστορικό ντεμπούτο του Φλεγόμενου Άνδρα από το 1986.

Ως «Burner», όπως ονομάζονται οι φανατικοί συμμετέχοντες του Burning Man, ο Westfall ενθουσιάστηκε όταν το Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Smithsonian ανακοίνωσε πως σκοπεύει να αιχμαλωτίσει το πνεύμα του καλλιτεχνικού και σε μεγάλο βαθμό παρεξηγημένου φεστιβάλ, σε μία νέα έκθεση με τίτλο «No Spectators: The Art of Burning Man».

Η έκθεση θα είναι η πρώτη μεγάλης κλίμακας εκδήλωση αφιερωμένη αποκλειστικά στην τέχνη και την κουλτούρα «αυτής της φάσης στην έρημο», όπως το αποκαλούν πολλοί, και θα φιλοξενήσει έργα τέχνης και αναμνηστικά από τις συναθροίσεις αυτές, εντός της πινακοθήκης και σε διάφορα σημεία στην περιοχή του μουσείου.

Η έκθεση θα είναι η πρώτη μεγάλης κλίμακας εκδήλωση αφιερωμένη αποκλειστικά στην τέχνη και την κουλτούρα «αυτής της φάσης στην έρημο», όπως το αποκαλούν πολλοί, και θα φιλοξενήσει έργα τέχνης και αναμνηστικά από τις συναθροίσεις αυτές, εντός της πινακοθήκης και σε διάφορα σημεία στην περιοχή του μουσείου.

Η επιμελήτρια της έκθεσης Nora Atkinson αναφέρει πως η επιλογή του φεστιβάλ ως έκθεση ήταν προφανής: «Πιστεύω πως το Burning Man είναι η Αμερική. Δοκιμάζει τα πιο άγρια όνειρά μας».

Πριν από περίπου είκοσι χρόνια ο δημοσιογράφος James R. Chiles συμμετείχε για ένα ρεπορτάζ στο 9ο Burning Man και περιέγραψε το επταήμερο πάρτι στην Black Rock Desert της Νεβάδα ως εξής: «Συνδυάστε το Τρελό Θηριοτροφείο, τις εκδηλώσεις του Mardi Gras και την επιστημονική έκθεση γυμνασίου σε περιβάλλον Γούντστοκ, και θα αντιληφθείτε τη φλεγόμενη παρωδία και την τεχνοκουλτούρα που ακμάζει εδώ».

Όταν ακούει κανείς τις λέξεις «Burning Man», σκέφτεται εικόνες πυροτεχνημάτων, εντυπωσιακά κοστούμια, raves στο σκηνικό της ερήμου υπό τους ήχους ηλεκτρονικής μουσικής και μια κατασκήνωση. Το πλέον εμβληματικό στοιχείο του είναι το ομώνυμο γλυπτό που καίγεται το προτελευταίο βράδυ του φεστιβάλ σε ένα σχεδόν παγανιστικό πύρινο τελετουργικό. 

Ο Burning Man μετακομίζει από την έρημο της Νεβάδα στο Μουσείο Smithsonian Facebook Twitter
Φωτο: Eleanor Preger

Όμως πέρα από όλα αυτά, οι τολμηροί κατασκηνωτές της ερήμου προσέρχονται στο Black Rock κυρίως για την τέχνη. Εξωπραγματικά και σκοτεινά, εκκεντρικά και υπέροχα, τα έργα τέχνης συνολικά δημιουργούν την πλέον διαδραστική, μεγάλης κλίμακας πειραματική έκθεση στις ΗΠΑ, ίσως και στον κόσμο. 

Στα αξιοσημείωτα έργα του φεστιβάλ συμπεριλαμβάνεται η ανακατασκευή ενός ισπανικού γαλιονιού, ταλαιπωρημένου και ημιβυθισμένου στην άμμο της ερήμου, μία αστραφτερή καναδέζικη χήνα έτοιμη να πετάξει με φτερά φτιαγμένα από 120.000 αμερικανικές και καναδικές δεκάρες, κι ένα φλεγόμενο κινούμενο χταπόδι συναρμολογημένο από υλικά μάντρας.

Η συνεργασία και η κοινότητα είναι ο πυρήνας των αξιών του Burning Man και αποτελούν πόλο έλξης για πολλούς καλλιτέχνες που χρηματοδοτούν με crowdfunding τα έργα τους και δουλεύουν με άλλους σε μεγάλες κολεκτίβες, αποδεχόμενοι με μεγάλη χαρά τη χείρα βοηθείας που τους τείνουν πρόθυμοι υποστηρικτές. 

Οι καλλιτέχνες εκτιμούν επίσης τη μοναδική πρόκληση που τους προσφέρεται ώστε να δημιουργήσουν ένα έργο τέχνης στην έρημο και, ακριβώς εξαιτίας των συνθηκών που επικρατούν, να πειραματιστούν με την τεχνολογία. 

Ο Burning Man μετακομίζει από την έρημο της Νεβάδα στο Μουσείο Smithsonian Facebook Twitter
Φωτο: Andy Barron/RGJ

«Πρόκειται για μια απομακρυσμένη τοποθεσία, όπου επικρατούν σκληρές συνθήκες» λέει η διευθύντρια του Μουσείου Αμερικανικής Τέχνης Smithsonian Stephanie Stebich. «Άμμος, άνεμοι, καταιγίδες σκόνης. 40 βαθμοί την ημέρα και 15 την νύχτα. Συχνά τα έργα φωτίζονται ή είναι κιναισθητικά. Απαιτείται εξελιγμένη τεχνολογία για να δημιουργηθούν όλα αυτά».

Έχοντας στο μυαλό της μια έκθεση αφιερωμένη στο Burning Man από την πρώτη στιγμή που εντάχθηκε στο Smithsonian, η Atkinson προσέγγισε το Burning Man Project, τον οργανισμό που διοργανώνει το φεστιβάλ, φοβούμενη πως οι επικεφαλής του δεν θα ενδιαφέρονταν ιδιαίτερα για μια έκθεση σε μουσείο.

Ευτυχώς οι φόβοι της αποδείχθηκαν αβάσιμοι και ο διευθυντής καλλιτεχνικής και κοινωνικής συμμετοχής του Burning Man Project, ο Kim Cook ήταν πρόθυμος να βοηθήσει ώστε να «δημιουργηθεί μια όσο το δυνατόν πιο αυθεντική αναπαράσταση και όσοι επισκεφθούν την έκθεση να έρθουν σε επαφή με την κουλτούρα του».

Έπειτα από ώρες συνεννοήσεων, διαπραγματεύσεων, συνεργασίας και αρκετούς μήνες προετοιμασίας η Stebich δήλωσε υπερήφανα: «Η ομορφιά του Burning Man έγκειται στο ότι πάντα είναι κάτι διαφορετικό. Η έκθεση μας θα είναι επίσης μοναδική, όπως κάθε συνάθροιση του Burning Man».

Ο Burning Man μετακομίζει από την έρημο της Νεβάδα στο Μουσείο Smithsonian Facebook Twitter
Φωτο: Rene Smith.

Προς επίρρωσιν των ισχυρισμών της και του τίτλου της έκθεσης «No Spectators», η τεράστια έκθεση θα απαιτεί τη διάδραση των επισκεπτών με τα εκθέματα, επιδιώκοντας να μην υπάρχουν «θεατές» αλλά συμμέτοχοι στο πνεύμα του φεστιβάλ.


Ένα αντίγραφο 5,5 μέτρων του αρχικού γλυπτού 16 μέτρων Truth is Beauty του Marco Cochrane ρίχνει τη δυναμική του σκιά στους τοίχους του μουσείου.

Το διαφανές άγαλμα από ίνες χάλυβα σχηματίζει μια γυναίκα που τείνει άφοβα τα χέρια της προς τον ουρανό, απαντώντας στο ερώτημα του καλλιτέχνη «πώς θα έμοιαζαν οι γυναίκες αν ένιωθαν ασφαλείς;». Το πρωτότυπο είχε παρουσιαστεί στο Burning Man το 2013 και σήμερα βρίσκεται στην πανεπιστημιούπολη του San Leandro Tech στην Καλιφόρνια.


Οι επισκέπτες του μουσείου θα δουν, εκτός από τα έργα, και εξωφρενικά κοστούμια που έχουν φορεθεί στο φεστιβάλ, δείγματα των «μεταλλαγμένων οχημάτων» και θα έχουν επίσης την ευκαιρία να «μεταφερθούν» στο ίδιο το Burning Man με τη χρήση ενός προγράμματος εικονικής πραγματικότητας που δημιούργησε το μουσείο σε συνεργασία με την Intel.

Ο Burning Man μετακομίζει από την έρημο της Νεβάδα στο Μουσείο Smithsonian Facebook Twitter
Φωτο: Niel Girling

Η Μεγάλη Αίθουσα του Smithsonian θα φιλοξενήσει το Temple, τον λεγόμενο ναό με προσφορές των συμμετεχόντων, που παραδοσιακά εξαφανίζεται σε μία τεράστια πυρά την τελευταία ημέρα της διοργάνωσης, τον οποίο έχει σχεδιάσει για την περίσταση αυτή ο γνωστός καλλιτέχνης David Best. Ο 73 ετών γλύπτης έχει γίνει διάσημος για τους ναούς που έχει φιλοτεχνήσει για το Burning Man temples, εννέα ως τώρα.

Έτσι, όπως ακριβώς θα συνέβαινε και στην έρημο, οι φίλοι της έκθεσης προσκαλούνται να αφήσουν στον ναό προσωπικά τους αντικείμενα, τα οποία θα καούν μετά την ολοκλήρωση της έκθεσης. 



Ο Burning Man μετακομίζει από την έρημο της Νεβάδα στο Μουσείο Smithsonian Facebook Twitter
Φωτο: Nicola Bailey
Ο Burning Man μετακομίζει από την έρημο της Νεβάδα στο Μουσείο Smithsonian Facebook Twitter
Ο Burning Man μετακομίζει από την έρημο της Νεβάδα στο Μουσείο Smithsonian Facebook Twitter
Ο Burning Man μετακομίζει από την έρημο της Νεβάδα στο Μουσείο Smithsonian Facebook Twitter
Ο Burning Man μετακομίζει από την έρημο της Νεβάδα στο Μουσείο Smithsonian Facebook Twitter
Ο Burning Man μετακομίζει από την έρημο της Νεβάδα στο Μουσείο Smithsonian Facebook Twitter

Info: Η έκθεση «No Spectators: The Art of Burning Man» παρουσιάζεται στην Renwick Gallery του Smithsonian American Art Museum στην Ουάσινγκτον και θα διαρκέσει μέχρι τις 21 Ιανουαρίου 2019. 

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ