Η Μεγάλη Τρίτη της Μαρίζας Κωχ και του Μάνου Χατζιδάκι

Η Μεγάλη Τρίτη της Μαρίζας Κωχ και του Μάνου Χατζιδάκι Facebook Twitter
Η Μαρίζα Κωχ και ο Μάνος Χατζιδάκις το 1978.
0

Η δεύτερη φορά μετά τη Eurovision που η τροχιά της Μαρίζας Κωχ διασταυρώθηκε μ' αυτήν του Μάνου Χατζιδάκι ήταν δύο χρόνια αργότερα. Μεγάλη Τρίτη του 1978, σαν σήμερα πριν από 40 χρόνια!

Ο Χατζιδάκις κάλεσε την Κωχ να τραγουδήσει σε ελεύθερη απόδοση το Ποίημα Κασσιανής Μοναχής στην Εθνική Πινακοθήκη για να μεταδοθεί ζωντανά από το Τρίτο Πρόγραμμα την ημέρα εκείνη. Στη θέση του παραγωγού της εκπομπής βρισκόταν η Ελένη Καραΐνδρου.

Η βραδιά τότε είχε ονομαστεί από τον ίδιο τον Χατζιδάκι Η Μεγάλη Τρίτη της Μαρίζας Κωχ και εκτός από Το Τροπάριο της Κασσιανής η ερμηνεύτρια και τραγουδοποιός παρουσίασε και κάποιες μελοποιήσεις της στον Κώστα Βάρναλη, αδισκογράφητες μέχρι σήμερα.

Μαζί της ήταν ο νεαρός Ηλίας Λιούγκος, που τραγούδησε επίσης τις μελοποιήσεις του Τάσου Καρακατσάνη στο «Πρωινό άστρο» του Γιάννη Ρίτσου (ο Καρακατσάνης ήταν εκείνος που συνόδευε την Κωχ στο πιάνο).

 

Μαρίζα Κωχ - Το τροπάριο της Κασσιανής

Η σχέση της Μαρίζας Κωχ με το συγκεκριμένο Τροπάριο ξεκινάει απ' την παιδική της ηλικία, όταν το πρωτάκουσε από τις γερόντισσες αδερφές ψάλτριες του ιερέα παππού της. Καθ' όλη τη διάρκεια της πορείας της, δεν σταμάτησε να το αποδίδει κάθε Μεγάλη Τρίτη στις εκκλησίες - «ανέκαθεν υπήρξα άνθρωπος της εκκλησίας», λέει η Κωχ σήμερα, «για μένα το καλιμαύκι ήταν ιερό πράγμα».

Όλοι θέλαμε τότε να παραδώσουμε κάτι ακόμη σε σχέση με τη μουσική. Όσοι ήταν εκεί και μπορούν να ξαναζήσουν το πνεύμα της βραδιάς στην Εθνική Πινακοθήκη, θα είναι κέρδος.

Ο Χατζιδάκις την άκουσε να το τραγουδάει σε ένα πέρασμά της από το Τρίτο Πρόγραμμα και σκέφτηκε να ξεκινήσει έναν κύκλο ραδιοφωνικών live μεταδόσεων τη Μεγάλη Τρίτη του 1978 με εκείνην στην a cappella απόδοση της Κασσιανής.

«Τα τελευταία πενήντα χρόνια», μας ενημερώνει η Κωχ, «με την καθιέρωση των εκκλησιαστικών σπουδών, το Τροπάριο της Κασσιανής αποδίδεται με ένα συγκεκριμένο τρόπο. Υπήρχαν διαφορετικές προσεγγίσεις του σε επίπεδο μελοποιίας που διέφεραν από τόπο σε τόπο. Αλλιώς ερμηνευόταν στα Δωδεκάνησα, αλλιώς στις Κυκλάδες κ.ο.κ.

Εκείνη τη βραδιά στην Πινακοθήκη είχε έρθει ο Χατζιδάκις μαζί με τον Κούνδουρο και πολύ άλλο κόσμο. Θυμάμαι την ευαισθησία της Καραΐνδρου και τις γνώσεις της στο πόστο του παραγωγού της εκπομπής για το Τρίτο Πρόγραμμα. Μετά πήγαμε όλοι παρέα στον Μαγεμένο Αυλό και ένιωσα τη ζεστασιά μιας πραγματικά ευτυχισμένης και ζεστής οικογένειας».


Για ένα παράξενο λόγο ανέκαθεν με συγκινούσε Το Τροπάριο της Κασσιανής, όπως και τα Εγκώμια της Μεγάλης Παρασκευής. Ίσως γιατί πίσω από το πρώτο υποβόσκει ένας ανικανοποίητος αξιοπρεπής έρωτας και από τα δεύτερα η θλίψη και ο πόνος για την απώλεια. Το ποίημα της Κασσιανής Μοναχής, γνωστό ως το Τροπάριο της Κασσιανής, αποτελεί έναν από τους δημοφιλέστερους βυζαντινούς ύμνους που ψάλλεται κάθε Μεγάλη Τρίτη του χρόνου σε όλες τις εκκλησίες.

Η Μεγάλη Τρίτη της Μαρίζας Κωχ και του Μάνου Χατζιδάκι Facebook Twitter
Η Μαρίζα Κωχ στη Eurovision

Ενέπνευσε ποιητές σαν τον Παλαμά και τον Ψυχάρη, μια και είναι ίσως το μοναδικό εκκλησιαστικό κείμενο που υμνεί τον έρωτα ή, για την ακρίβεια, το ερωτικό ανικανοποίητο.

Συγκεκριμένα, η λίμπιντο της Κασσιανής που αν τα λένε καλά έζησε για 38 χρόνια, από το 829 έως το 867, διοχετεύθηκε στο Θεϊκό στοιχείο, ούσα ανήμπορη η ίδια να ανταποκριθεί στην ερωτική πρόκληση του Αυτοκράτορα Θεόφιλου. Στην έναρξη του ποιήματος αυτοχαρακτηρίζεται «η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή» και λίγο παρακάτω αναφέρεται σε »ζοφώδη και ασέληνο οίστρο ακολασίας, έρωτα της αμαρτίας».

Εδώ λοιπόν διασταυρώνουν τα ξίφη τους ιστορικοί και ιερείς: Οι μεν πρώτοι ισχυρίζονται ότι η πανέμορφη Κασσία ερωτεύθηκε τον Θεόφιλο και για να γλιτώσει απ' το ολίσθημα στράφηκε στον μοναχισμό -ως πιστή και ευσεβής παρθένα-, οι δε δεύτεροι λένε πως δεν υπήρχε καν θέμα ερωτικής έλξης της προς έναν άνδρα, αλλά κατευθείαν και αποκλειστικά για τον Κύριο Ημών Ιησού Χριστό! Μα, αν ίσχυε η άποψη της Εκκλησίας, γιατί η καημένη η κοπέλα να αισθανόταν τέτοιες ενοχές και τέτοια ντροπή;

Είναι δυνατό και κατ' επέκταση πιστευτό να «αυτομαστιγωνόταν», μεθυσμένη από την πίστη της στον χριστιανισμό; Το Πάσχα του 2001 κυκλοφόρησε από τη Verso, την προσωπική εταιρεία της Μαρίζας Κωχ που δεν υφίσταται πια, το Τροπάριο της Κασσιανής δισκογραφημένο με τη φωνή της a cappella - σαν τη δική μας Mahalia Jackson ένα πράγμα!

Το cd ήταν αφιερωμένο στη μνήμη του Μάνου Χατζιδάκι και περιείχε ακόμη τα Εγκώμια της Μεγάλης Παρασκευής ερμηνευμένα από τον μετρ του παραδοσιακού βιολιού, Νίκο Οικονομίδη.


Ο επίλογος και πάλι στη Μαρίζα Κωχ: «Όλοι θέλαμε τότε να παραδώσουμε κάτι ακόμη σε σχέση με τη μουσική. Όσοι ήταν εκεί και μπορούν να ξαναζήσουν το πνεύμα της βραδιάς στην Εθνική Πινακοθήκη, θα είναι κέρδος. Οι νεότεροι, που ακούν το Τροπάριο της Κασσιανής για πρώτη φορά, να φανταστούν ότι υπήρχε μία άλλη Ελλάδα ώστε να μπορέσουμε κάποιοι να προσεγγίσουμε τους βυζαντινούς μας ύμνους».


Ιnfo:

Μετά το Πάσχα κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μεταίχμιο η βιογραφία των παιδικών χρόνων της Μαρίζας Κωχ με τίτλο «Το ξανθό κορίτσι της Σαντορίνης», που θα περιέχει CD με το «Τροπάριο της Κασσιανής» και «Ένα τραγούδι για τη Σαντορίνη» σε δικούς της στίχους, μουσική και ερμηνεία.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 3.4.2018

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT
Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT
H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Μουσική / «Φθηνά Tricks 3»: H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Με το «Φθηνά Tricks 3» ολοκληρώνεται η τριλογία του Έλληνα ράπερ, με τη θεαματικότερη ίσως άνοδο που έχει δει η ελληνική σκηνή – ένα άλμπουμ που δεν αφήνει πολλά περιθώρια σε όποιον ακούει ραπ να ισχυριστεί πως δεν του αρέσει.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ