Ο Νίκος Μάντης έγραψε ένα από τα πιο φιλόδοξα ελληνικά μυθιστορήματα των τελευταίων ετών

Ο Νίκος Μάντης έγραψε ένα από τα πιο φιλόδοξα ελληνικά μυθιστορήματα των τελευταίων ετών Facebook Twitter
Οι «Τυφλοί» βρίθουν από θεωρίες συνωμοσίας. Ο Μάντης βυθίστηκε στον κόσμο τους για τις ανάγκες του βιβλίου. Έψαξε πολύ σε ιστοσελίδες και sections σχολίων για να ανακαλύψει, όπως λέει, πλέγματα ιστοριών. Για τον ίδιο, ωστόσο, αυτές οι τόσο παράξενες θεωρίες αποτελούν, κατά μία έννοια, ένα είδος σύγχρονων παραμυθιών. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
6

«Δεν ξέρω. Η ζωή που ζω δεν μου το δίνει πίσω σαν feedback. Η ιδιότητα του συγγραφέα στην Ελλάδα έχει να κάνει μ' ένα αντικείμενο που έχει πολύ μικρό κοινωνικό αντίκτυπο. Οι άνθρωποι που διαβάζουν πάνω από δύο βιβλία το χρόνο δεν είναι περισσότεροι από 5.000. Είναι μια χώρα που δεν μπορεί να σε κάνει να νιώσεις συγγραφέας. Δεν τρέφω ψευδαισθήσεις σε σχέση με αυτό που είμαι και αυτό που κάνω».

Αυτή είναι η απάντηση του Νίκου Μάντη όταν τον ρωτώ γιατί δυσκολεύεται να αυτοπροσδιοριστεί ως συγγραφέας. Μια απάντηση μάλλον απροσδόκητη από έναν άνθρωπο που έγραψε πρόσφατα ένα από τα πιο πολύπλοκα και φιλόδοξα ελληνικά μυθιστορήματα των τελευταίων ετών.

Οι «Τυφλοί» (εκδόσεις Καστανιώτη) είναι ένα πυκνογραμμένο, πολυεπίπεδο βιβλίο με πολλούς χαρακτήρες και αφηγηματικά νήματα που πλέκονται μεταξύ τους, κινούνται μπρος και πίσω στον χρόνο, εναλλάσσονται μεταξύ φανταστικού και πραγματικότητας και δημιουργούν μια λαβυρινθώδη δομή που θυμίζει περισσότερο μυθιστορήματα πιντσονικού τύπου, όπως π.χ. το «Crying of Lot 49», παρά Μπόρχες.

Ο βασικός άξονας του βιβλίου αποτελείται από τρεις ιστορίες: ο νεαρός Ισίδωρος, ένας άνεργος ηθοποιός, περιπλανιέται στην Αθήνα αναζητώντας τη Σοφία (σ.σ. κυριολεκτικά και μεταφορικά), το κορίτσι που ερωτεύτηκε κεραυνοβόλα, μια εποχή που η πόλη φλέγεται από τις συγκεντρώσεις των Αγανακτισμένων.

Ο Γιώργος Κατσής, ένας εύζωνας με τηλεπαθητικές ικανότητες, ετοιμάζεται να συμμετάσχει στις επετειακές εκδηλώσεις της χούντας των συνταγματαρχών στο Καλλιμάρμαρο.

Ο Ελληνοαμερικανός Νέιτ Λάμπερτ, στέλεχος του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, βρίσκεται σε κάποιο νησί των Κυκλάδων στα μέσα των '80s, προσπαθώντας να εξιχνιάσει τον μυστηριώδη θάνατο του πατέρα του.

Σε αντίθεση με άλλες χώρες που έχουν αρχαίο παρελθόν, αλλά επίσης πολύ σημαντικό παρόν, πρόσφατο παρόν, τέλος πάντων, η αίσθηση που έχει η Ελλάδα για τον εαυτό της είναι απίστευτα μονομερής. Το βάρος του αρχαίου παρελθόντος είναι τεράστιο, ασήκωτο, γιγάντιο και αντίστοιχα η σύγχρονη παρουσία μας στη συλλογική συνείδηση του Έλληνα είναι ατροφική σε σχέση με αυτό το παρελθόν.

Χαρακτήρες, ιστορίες, πολιτικές ιδεολογίες, παθογένειες, θεωρίες συνωμοσίας, νευρώσεις και συμπλέγματα της ταυτότητας των νεοελλήνων μπλέκονται μεταξύ τους, συνθέτοντας ένα πολυπρισματικό, ογκώδες μυθιστόρημα που προσπαθεί πολύ να μην είναι ένα και μόνο πράγμα, να μην του κολλήσουν μία και μόνο ταμπέλα. Αυτή η πολυπλοκότητά μοιάζει να είναι και το μεγαλύτερο στοίχημα των «Τυφλών».

Διάβασα το βιβλίο πριν από περίπου έναν μήνα και από τη στιγμή που το τελείωσα ήθελα πολύ να συναντήσω τον συγγραφέα του για να καταλάβω τι ακριβώς είχε στο μυαλό του όταν το έγραφε. Δώσαμε ραντεβού σε ένα καφέ στο Κουκάκι μεσημέρι καθημερινής, με τον καιρό να είναι κάπως αναποφάσιστος. Ο ήλιος και η χειμωνιάτικη μουντάδα εναλλάσσονταν με ασυνήθιστους ρυθμούς.

Από κοντά ο Νίκος Μάντης είναι αρκετά διαφορετικός απ' ό,τι τον είχα φανταστεί, αν και, εδώ που τα λέμε, είχα δει τη φωτογραφία του στο εσώφυλλο του βιβλίου του. Είναι ψηλός, έχει τα μαλλιά του πιασμένα αλογοουρά, είναι κάπως ντροπαλός, μιλάει σταθερά, με ήρεμη φωνή, και χαμογελάει συχνά. Σε αντίθεση με τις φωτογραφίες. Η πρώτη ερώτηση αφορά την αρχική ιδέα πίσω από τους «Τυφλούς».

«Η αρχική ιδέα ήταν ένα βιβλίο με πρωταγωνιστή έναν άνθρωπο που θα περιπλανιέται στην Αθήνα αναζητώντας κάτι. Κάτι απροσδιόριστο. Ίσως να προσπαθεί να ξεκαθαρίσει το εσωτερικό του κουβάρι, ψυχικό και νοητικό.

Παράλληλα, ήθελα αυτή η διαδρομή του να εγγράφεται τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά μέσα στην Αθήνα, σε μια πόλη ιδωμένη ως λαβύρινθο. Γιατί αυτό είναι το παράπονο που είχα, αν θες, από τον τρόπο που απεικονίζεται η Αθήνα στη λογοτεχνία. Ότι δεν είχε ποτέ τον πρώτο λόγο. Ή, αν τον είχε, αυτό γινόταν με κάπως αναμενόμενο τρόπο.

Δεν μπορώ να σκεφτώ ένα μυθιστόρημα που είναι καθαρά αθηναιογραφικό, χωρίς, ωστόσο, να αποτελεί προφίλ της πόλης ή να περιγράφει την Αθήνα που χάσαμε, την Αθήνα του Μεσοπολέμου, την ωραία Αθήνα, όλα αυτά».

Ο Νίκος Μάντης έγραψε ένα από τα πιο φιλόδοξα ελληνικά μυθιστορήματα των τελευταίων ετών Facebook Twitter
Ο αριστερόστροφος φασισμός είναι για μένα ένα οξύμωρο. Δεν ξέρω από πού προέρχεται. Λίγο να έχεις διαβάσει πολιτική επιστήμη, είναι μια αρλούμπα, με όλο τον σεβασμό. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Πράγματι, η Αθήνα κατέχει περίοπτη θέση στην αφήγηση του Μάντη. Είναι το σκηνικό και ταυτόχρονα ο καθρέφτης στον οποίο αντικατοπτρίζεται όλη αυτή η σύγχρονη «ελληνική παράνοια» που περιγράφεται στο βιβλίο. Η σκιά της πόλης πέφτει βαριά επάνω στους χαρακτήρες. Μήπως, όμως, αυτή η νεοελληνική παράνοια δεν αντικατοπτρίζεται και στον τρόπο που είναι δομημένη αυτή η πόλη;

«Σίγουρα, η Αθήνα δεν είναι μια καλοφτιαγμένη πόλη, όπως π.χ. το Παρίσι με τα τετραγωνισμένα διαμερίσματα και τις διασταυρούμενες λεωφόρους. Είναι μια πόλη που χτίστηκε γύρω από ένα χωριό και μετά απλώθηκε σαν μύκητας, εκφράζοντας τις μετακινήσεις των πληθυσμών σε μια ταραγμένη χώρα, με ταραγμένη Ιστορία.

Δεν έχει τα μπαρόκ και τα μοντέρνα στολίδια ή την αρχιτεκτονική άλλων ευρωπαϊκών πόλεων, αλλά ισχύει αυτό που λένε, ότι είναι μια δημοκρατική πόλη. Με την έννοια ότι σε αντίθεση με άλλα αστικά κέντρα της Ευρώπης, που ανήκουν σε μεγάλα trusts ή τεράστιους οργανισμούς και μπορούν να αλλάζουν κατά περιόδους, διατηρώντας έτσι μια ενιαία αισθητική, στην Αθήνα, ένα κτίριο ακόμη και στο κέντρο της πόλης, στη Σταδίου, ξέρω 'γω, μπορεί να ανήκει σε έναν κανονικό άνθρωπο, σε έναν ιδιώτη.

Αυτός ο κατακερματισμός φαίνεται και στην εξωτερική της όψη. Δηλαδή, μπορεί δύο άνθρωποι που ο ένας ζει στην Αμερική και ο άλλος στην Αυστραλία να μην τα βρίσκουν και ένα εμβληματικό κτίριο στο κέντρο της Αθήνας να αφεθεί να καταρρεύσει χωρίς να κάνει κάποιος το παραμικρό για να το αποτρέψει. Από μια άποψη είναι πολύ ερεθιστικό όλο αυτό» λέει.

Παρότι ο ίδιος έχει δηλώσει επανειλημμένως ότι τα περισσότερα από τα θέματα που πραγματεύεται το βιβλίο προέκυψαν κατά τη διαδικασία της συγγραφής, ένα μεγάλο κομμάτι της πλοκής αφιερώνεται στην αναμέτρηση των νεοελλήνων με το πάλαι ποτέ ένδοξο παρελθόν της αρχαιότητας, στη νοσταλγία γι' αυτό το χαμένο από αιώνες ελληνικό κλέος.

«Θεωρείς ότι αυτή η αναντιστοιχία μεταξύ της δόξας του παρελθόντος και του ασήμαντου παρόντος έχει δημιουργήσει ένα σύμπλεγμα; Μια νεύρωση;» τον ρωτάω.

«Σε αντίθεση με άλλες χώρες που έχουν αρχαίο παρελθόν, αλλά επίσης πολύ σημαντικό παρόν, πρόσφατο παρόν, τέλος πάντων, η αίσθηση που έχει η Ελλάδα για τον εαυτό της είναι απίστευτα μονομερής. Το βάρος του αρχαίου παρελθόντος είναι τεράστιο, ασήκωτο, γιγάντιο και αντίστοιχα η σύγχρονη παρουσία μας στη συλλογική συνείδηση του Έλληνα είναι ατροφική σε σχέση με αυτό το παρελθόν.
Όλοι οι λαοί χρειάστηκαν να φτιάξουν τους ζωτικούς τους μύθους για να δημιουργήσουν αυτά τα σύγχρονα συμβόλαια πάνω στα οποία στηρίζονται οι κοινωνίες βάσει της εθνικής συνείδησης. Απλώς, όσον αφορά εμάς, στηρίζεται πάνω σε αυτό το τεράστιο πράγμα που λέγεται αρχαίος ελληνικός πολιτισμός. Ακόμη και μια πιο ισχυρή χώρα, πολύ πιο μεγάλη και λιγότερο ανασφαλής από την Ελλάδα, θα είχε πρόβλημα να το διαχειριστεί και θα δημιουργούσε διάφορες νευρώσεις» εξηγεί.

Οι «Τυφλοί» βρίθουν από θεωρίες συνωμοσίας. Ο Μάντης βυθίστηκε στον κόσμο τους για τις ανάγκες του βιβλίου. Έψαξε πολύ σε ιστοσελίδες και sections σχολίων για να ανακαλύψει, όπως λέει, πλέγματα ιστοριών. Για τον ίδιο, ωστόσο, αυτές οι τόσο παράξενες θεωρίες αποτελούν, κατά μία έννοια, ένα είδος σύγχρονων παραμυθιών.

«Με τραβούν οι θεωρίες συνωμοσίας, όπως με τραβάει ως θεατή μια ταινία σαν το "Apocalypto". Δεν ασπάζομαι τίποτα από την κοσμοθεωρία των Μάγιας, είναι ξένο προς εμένα όλο αυτό, αλλά μου ασκεί τεράστια έλξη αυτός ο κόσμος του αίματος, της θρησκείας και της αποτρόπαιης αυτής λατρείας, όπως παρουσιάζεται στην ταινία.

Μια παρόμοια περίπτωση είναι και όλος αυτός ο μαύρος κόσμος ή υπόκοσμος που διακινείται μέσω των θεωριών συνωμοσίας και τριγυρίζει έτσι ανάμεσά μας».

TYFLOI

Του ζητάω να μου πει τι ήταν αυτό που ανακάλυψε μέσα σε αυτόν τον κόσμο. «Ιστορίες. Δεν έψαχνα κάτι που θα με διαφώτιζε ή θα με έκανε καλύτερο ως άνθρωπο ούτε αναζητούσα μια καινούργια μέθοδο ερμηνείας της πολιτικής ή του κόσμου. Δεν ξέρω πώς είναι να τα αφηγείσαι αυτά, ούτε και πώς είναι να τα πιστεύεις.

Αυτό που προσπάθησα να προσεγγίσω κάπως, είναι το πώς πραγματικά μοιάζει να ζεις σε έναν κόσμο που διέπεται από αυτούς τους κανόνες. Θεματολογικά και αφηγηματικά τούς θεωρώ απείρως γοητευτικούς, γιατί δεν περιορίζονται από τα δεσμά της λογικής, όπως τα ξέρουμε εμείς. Είναι βασισμένοι σε ελεύθερους συνειρμούς.

Μπορεί, ας πούμε, μια ιστορία από την "Ιλιάδα" ή μια αναφορά στον Θουκυδίδη ή στον Ηρόδοτο και ένα απόσπασμα από τη λυρική ποίηση, όλα αυτά, αν συνδυαστούν με κάποιες παρόμοιες αριθμητικές ποσότητες, να σου πουν πώς θα περάσεις τη μέρα σου αύριο, ποιον να ψηφίσεις και τι θα συμβεί στη χώρα σου τον επόμενο χρόνο. Τι να πω, δεν ξέρω, υποκλίνομαι σε όλο αυτό», λέει ο Μάντης.

Θεωρίες συνωμοσίας διακινούνταν ανέκαθεν. Απλώς, με τη χρήση του Διαδικτύου πολλαπλασιάστηκαν σαν ιός. Συνεχώς μου προκύπτει η απορία αν αυτές οι θεωρίες ανταποκρίνονται και σε μια βαθύτερη ανάγκη των ανθρώπων να βρουν μια απάντηση έξω από το πλαίσιο της πραγματικότητας. Ως αντίδοτο ή ως διαφυγή.

Ο Νίκος Μάντης έγραψε ένα από τα πιο φιλόδοξα ελληνικά μυθιστορήματα των τελευταίων ετών Facebook Twitter
Η αρχική ιδέα ήταν ένα βιβλίο με πρωταγωνιστή έναν άνθρωπο που θα περιπλανιέται στην Αθήνα αναζητώντας κάτι. Κάτι απροσδιόριστο. Ίσως να προσπαθεί να ξεκαθαρίσει το εσωτερικό του κουβάρι, ψυχικό και νοητικό. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Πλέον ζούμε στην εποχή των fake news. Παλιά έπρεπε να είσαι δαιμόνιος ντετέκτιβ της παραφιλολογίας και των θεωριών συνωμοσίας, να συχνάζεις σε παλαιοπωλεία, να είσαι λίγο σαν τον ήρωα του βιβλίου, τον Κλεάνθη. Σήμερα, κάθε άνθρωπος που έχει αυτό το μικρόβιο μπορεί να βρει αυτό που ψάχνει στο Ίντερνετ, από τα εμβόλια μέχρι το ότι η Γη είναι επίπεδη.

Οπότε, σίγουρα απευθύνονται σε μια βαθύτερη ανθρώπινη ανάγκη, σε μια ζωτική ανάγκη, που προκύπτει βασικά από την απουσία του Θεού, του συνεκτικού και πολύ παρηγορητικού σύμπαντος που ήταν, τουλάχιστον για τον δυτικό κόσμο, η θρησκεία. Γενικότερα, δηλαδή, από την απομάκρυνση του ανθρώπου από αυτά τα συστήματα σκέψης. Ένας ακόμη λόγος για τη διάδοση των θεωριών αυτών είναι και το γεγονός ότι ζούμε σε έναν κόσμο που γίνεται ολοένα και πιο πολύπλοκος. Η επιστήμη, αντί να στον εξηγεί, σε πολλά επίπεδα σηκώνει τα χέρια ψηλά, ενώ και οι πολιτικές θεωρίες βρίσκονται σε μεγάλη αμηχανία.

Όσο, μάλιστα, προχωράει ο χρόνος, καταλήγουν σε αδιέξοδο. Στην ουσία, το μόνο που προχωράει είναι η τεχνολογία. Κι αυτό το κενό, την ανάγκη να έρθει μια απλή ιστορία και να σου εξηγήσει τον κόσμο, την καλύπτουν όλες αυτές οι θεωρίες. Αυτό για μένα είναι έως και εύλογο».

Σε πολιτικό επίπεδο, από τις σελίδες των «Τυφλών» δεν λείπει ούτε το φάντασμα της ακροδεξιάς (σ.σ. υπό τον μανδύα της οργάνωσης «Διπλός Πέλεκυς», που δεν έχει και πολλές ποιοτικές διαφορές από τη Χρυσή Αυγή), ενώ ο Μάντης παίζει και με τη θεωρία των δύο άκρων. Λέει ξανά ότι δεν ήταν στις αρχικές του προθέσεις και πως το κατάλαβε κάποια στιγμή προς το τέλος.

«Κι εγώ προβληματίζομαι, αλλά, από την άλλη, θεωρώ ότι του ταιριάζει αφηγηματικά. Πιστεύω, τέλος πάντων, ότι ούτε η αριστερά είναι στο απυρόβλητο. Η δεξιά βγάζει πολύ περισσότερη "αρρώστια" και παράνοια και βία βασικά, αλλά και η αριστερά βγάζει βία. Έχει κι εκείνη μερτικό στο κομμάτι του παραλόγου που μας κυνηγάει όλους, αλλά το θέμα είναι ότι στην καταστατική τους μορφή, στην αφετηρία τους, αν πιάσεις ξεχωριστά τον πυρήνα της μιας και της άλλης, ε, δεν μπορείς να πεις ότι είναι το ίδιο πράγμα».

«Άρα, δεν υπάρχει αριστερόστροφος φασισμός» τον ρωτώ αντανακλαστικά, χρησιμοποιώντας μια δημοφιλή φράση των τελευταίων ημερών. «Καταρχάς, ο αριστερόστροφος φασισμός είναι για μένα ένα οξύμωρο. Δεν ξέρω από πού προέρχεται. Λίγο να έχεις διαβάσει πολιτική επιστήμη, είναι μια αρλούμπα, με όλο τον σεβασμό».

Το τελευταίο μυθιστόρημα του Νίκου Μάντη «Οι Τυφλοί» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

Βιβλίο
6

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η ιδιαίτερη περίπτωση της αυτόχειρα συγγραφέως Νίκης-Ρεβέκκας Παπαγεωργίου

Βιβλίο / Η ιδιαίτερη περίπτωση της αυτόχειρα συγγραφέως Νίκης-Ρεβέκκας Παπαγεωργίου

Γοητευτική, ευφυέστατη, πολυδιαβασμένη, φύση καλλιτεχνική, ατύχησε στα 32 της να εκδηλώσει μια ψυχική διαταραχή που την οδήγησε εντέλει στην αυτοχειρία, αφήνοντας πίσω λίγα μεν αλλά εξαιρετικής σύλληψης, λεπτότητας και μεστότητας πεζοποιήματα
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Καλησπέρα, είμαι η εγγονή του Στάλιν. Με κυνηγάει ο Πούτιν να με σκοτώσει. Πρέπει να με βοηθήσετε»

Βιβλίο / «Καλησπέρα, είμαι η εγγονή του Στάλιν. Με κυνηγάει ο Πούτιν να με σκοτώσει. Πρέπει να με βοηθήσετε»

Με τη νέα του συλλογή διηγημάτων «Οι κόρες του ηφαιστείου» (εκδόσεις Πόλις), ο Χρήστος Οικονόμου επιχειρεί να αναμετρηθεί με τον «μυστικό ρεαλισμό»
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ