O σκηνοθέτης Γιώργος Ζώης μάς μιλά κατευθείαν από την κινηματογραφική Μόστρα

O σκηνοθέτης Γιώργος Ζώης μάς μιλά κατευθείαν από την κινηματογραφική Μόστρα Facebook Twitter
0
O σκηνοθέτης Γιώργος Ζώης μάς μιλά κατευθείαν από την κινηματογραφική Μόστρα Facebook Twitter
Η ταινία με την οποία συμμετέχει φέτος στην Βενετία, η «8η Ήπειρος», είναι μια ταινία που μιλάει για το προσφυγικό χωρίς όμως να δείχνει ούτε μια εικόνα πρόσφυγα. Φωτο: Getty Images

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο σκηνοθέτης Γιώργος Ζώης βρίσκεται στην Βενετία στο πλαίσιο του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ. Για την ακρίβεια είναι η τέταρτη. Την παρθενική του εμφάνιση την έκανε το 2010 με την ταινία του «Casus Belli», στην συνέχεια, το 2012, απέσπασε το βραβείο καλύτερης ευρωπαϊκής ταινίας από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου για την ταινία «Τίτλοι Τέλους» ενώ δύο χρόνια πριν έκανε αίσθηση με την ταινία του «Interruption». Φέτος, παρουσιάζει εκτός διαγωνισμού την «8η Ήπειρο», την τρίτη μικρού μήκους ταινία του, ως special screening στο τμήμα Orizzonti. Όμως αυτή τη φορά ο Ζώης βρίσκεται στην Βενετία και με την επιπλέον ιδιότητα του μέλους της κριτικής επιτροπής «Lion of The Future» που θα αναδείξει το καλύτερο ντεμπούτο της διοργάνωσης από όλα τα τμήματα.

«Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι μαζί με άλλους τέσσερις ενδιαφέροντες ανθρώπους βλέπουμε κάθε μέρα δυο με τρεις ταινίες και συζητάμε σε ενδιάμεσα γεύματα για αυτές. Αλλά παράλληλα σημαίνει κόκκινα χαλιά και δανεικά σμόκιν, βραδυνές βόλτες με taxi boat στην Βενετία και γνωριμίες με σκηνοθέτες που σου αρέσουν τα έργα τους, παθιασμένες διαφωνίες για τις ταινίες και το άνοιγμα του μυαλού σου στην πράξη για το πως το φύλο, η εθνικότητα, το κοινωνικό στρώμα και άλλα τόσα κάνουν τους ανθρώπους να βλέπουν το ίδιο πράγμα τόσο διαφορετικά. Και τότε πραγματικά σπάει το δογματικό σου βλέμμα και το φυτεμένο set up ότι όλα έχουν να κάνουν με σένα. Το κάθε τι μπορεί να ειδωθεί με τόσους διαφορετικούς τρόπους από τόσο διαφορετικά άτομα. Και στο τέλος όλοι μας πρέπει να αποφασίσουμε για μια μόνο ταινία που εύχομαι να μην είναι ένας έντιμος συμβιβασμός αλλά μια τολμηρή επιλογή», μου σημειώνει με ενθουσιασμό στο mail που ανταλλάξαμε λίγες μέρες πριν.

O σκηνοθέτης Γιώργος Ζώης μάς μιλά κατευθείαν από την κινηματογραφική Μόστρα Facebook Twitter
Κινηματογραφούσαμε επί τρεις ημέρες με καύσωνα και κάποια στιγμή μέσα σε εκείνο το καμίνι φύσηξε ένα δυνατό αεράκι. Και τότε τα σωσίβια κουνήθηκαν βγάζοντας ένα ελαφρύ θόρυβο, σαν να ζωντάνεψε ξαφνικά το νεκρικό τοπίο. Σαν να ξύπνησαν περιπλανόμενες ψυχές μέσα στον Άδη.

Η ταινία με την οποία συμμετέχει φέτος στην Βενετία, η «8η Ήπειρος», είναι μια ταινία που μιλάει για το προσφυγικό χωρίς όμως να δείχνει ούτε μια εικόνα πρόσφυγα. Γυρίστηκε σε ένα διάστημα τριών ημερών, με ένα συνεργείο πέντε ατόμων το καλοκαίρι του 2016 σε μια εγκαταλειμμένη χωματερή που λειτουργεί ως νεκροταφείο σωσιβίων στον Μόλυβο της Λέσβου. «Νομίζω οι εικόνες αυτού του νεκροταφείου σωσιβίων απευθύνονται σε όλους μας με έναν πιο υπόγειο και βαθύ τρόπο και θεωρώ ότι αυτή η εικόνα λέει πολύ περισσότερα για το δράμα αυτών των ανθρώπων παρά να παίρνεις την κάμερα και να την βάζεις μπροστά στα πρόσωπα τους και να τους λες "πες μου τώρα το δράμα σου"», λέει ο σκηνοθέτης και συνεχίζει «Κινηματογραφούσαμε επί τρεις ημέρες με καύσωνα και κάποια στιγμή μέσα σε εκείνο το καμίνι φύσηξε ένα δυνατό αεράκι. Και τότε τα σωσίβια κουνήθηκαν βγάζοντας ένα ελαφρύ θόρυβο, σαν να ζωντάνεψε ξαφνικά το νεκρικό τοπίο. Σαν να ξύπνησαν περιπλανόμενες ψυχές μέσα στον Άδη. Ήταν μια συγκλονιστική εμπειρία, λες και βρίσκεσαι σε ένα άλλο πλανήτη ή σε μια ξένη ήπειρο. Με μια έννοια αυτή η άμεση σύνδεση απόφασης και γυρίσματος, με λύτρωσε από τα καθιερωμένα γνωστά μοντέλα παραγωγής που απαιτούν τεράστια αναμονή και χρονοβόρες πολυδάπανες διαδικασίες. Αν ακολουθούσα ένα τέτοιο μοντέλο η ταινία δεν θα είχε γίνει και το ίδιο το θέμα θα είχε χαθεί. Οπότε είμαι τρομακτικά ευγνώμων σε όλη την ομάδα που εθελοντικά τα έδωσε όλα για να γίνει και στους ανθρώπους που συμμετείχαν για να τελειώσει η ταινία στο post production. Μερικές φορές νιώθαμε ότι πέρα από το πάθος της κινηματογράφησης μας ένωνε όλους ένα μικρό ιστορικό καθήκον, που προσωπικά δεν το είχα ξανανιώσει.

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πόσο θα τα έσπαγε/γαμάτη θα ήταν μια θρησκεία με θεό τον Νίκολας Κέιτζ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ / «Αν μοιραστώ μαζί σου την ταινία που αγαπάω, μόνο αγάπη έχω να σου δώσω»

Μυθολογίες / «Φαντάζεστε μια θρησκεία με θεό τον Κέιτζ;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ

Από το After Hours του Σκορσέζε, που την απελευθέρωσε, μέχρι τη Γλυκιά Συμμορία του Νικολαΐδη, που τη σημάδεψε με τη μουσική της, η ηθοποιός μοιράζεται μια ετερόκλητη κινηματογραφική λίστα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το ακαταμάχητο ντεμπούτο της Λουίζ Κουρβουαζιέ που σάρωσε εισπρακτικά στη Γαλλία και η επίσημη πρόταση της Τσεχίας για το περσινό Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας ξεχωρίζουν αυτή την κινηματογραφική εβδομάδα.
THE LIFO TEAM
Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οθόνες / Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οι Αθηναίοι σινεφίλ δεν θα χρειαστεί να περιμένουν πολύ για να εξασκήσουν την αγαπημένη τους καλοκαιρινή συνήθεια. Συγκεντρώσαμε όλες τις ημερομηνίες που έχουν γίνει γνωστές για την έναρξη λειτουργίας των θερινών σινεμά της πρωτεύουσας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM