Οι γυναίκες αντιστέκονται στην Αβινιόν

Οι γυναίκες αντιστέκονται στην Αβινιόν Facebook Twitter
Φρανκ Κάστορφ: Η Ζωή του κυρίου Mολιέρου ή Η Καμπαλά των υποκριτών. Φωτο: Thomas Aurin
0

Την Πέμπτη σηκώνει αυλαία ένα από τα σημαντικότερα θεατρικά φεστιβάλ της Γηραιάς Ηπείρου, στη γαλλική πόλη της Αβινιόν.


Το Φεστιβάλ, που ιδρύθηκε το 1947 από τον Ζαν Βιλάρ, παρουσιάζει συστηματικά εδώ και δεκαετίες μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες και πρωτοποριακές παραστάσεις στον κόσμο. Το Παλάτι των Παπών, μεσαιωνικές εκκλησίες, αυλές επαύλεων, ατμοσφαιρικοί κήποι, μοναστήρια και σχολεία ανοίγουν τις πόρτες τους για να φιλοξενήσουν χιλιάδες θεατρόφιλους, οι οποίοι, εκτός από παραστάσεις θεάτρου και χορού, έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν εκθέσεις, ταινίες, αναγνώσεις, και συζητήσεις καλλιτεχνών.


Φέτος, φυσούν τρεις άνεμοι στο Φεστιβάλ της Αβινιόν: η καυτή ανάσα της υποσαχάριας Αφρικής, ο φεμινιστικός ανεμοστρόβιλος, που εισβάλλει στο παπικό παλάτι και τέλος, το οξυμένο ενδιαφέρον για τους μεγάλους ανανεωτές του σύγχρονου θεάτρου. Έτσι, η έναρξη γίνεται αυτή την Πέμπτη με την Αντιγόνη του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Σατόσι Mιγιάγκι, σημαντικού ιάπωνα καλλιτέχνη, που εντυπωσίασε τους θεατρόφιλους της Αβινιόν το 2014 με τη Mαχαμπαράτα του.


Ακολουθεί ο Φρανκ Κάστορφ με τη Ζωή του κυρίου Mολιέρου και ο βετεράνος φλαμανδός σκηνοθέτης Guy Cassiers, που παρουσιάζει δύο δουλειές: το «Le Sec et l'Humide», παράσταση βασισμένη στη μελέτη του Τζόναθαν Λίτελ για τον βέλγο φασίστα και συνεργάτη των Ναζί, Λεόν Ντεγκρέλ, καθώς και μια διασκευή των Ικέτιδων του Ευριπίδη από την νομπελίστα Ελφρίντε Γιέλινεκ, η οποία στιγματίζει την ευρωπαϊκή μεταναστευτική πολιτική και την αδιαφορία των Ευρωπαίων απέναντι στους πρόσφυγες. Από την ικεσία των Δαναΐδων στην πόλη του Άργους μεταφερόμαστε εδώ σε μια εκκλησία της Αυστρίας εν έτει 2013, όπου έχουν βρει προσωρινό κατάλυμα αιτούντες άσυλο εν μέσω ξενοφοβίας και μίσους.


Ο αγώνας συνεχίζεται

«Δεν υπήρξαν ποτέ τόσες γυναίκες στην Αβινιόν» είχε δηλώσει όταν ανακοίνωσε το πρόγραμμα ο διευθυντής του Φεστιβάλ, ο γνωστός συγγραφέας και σκηνοθέτης Ολιβιέ Πυ (που συμμετέχει στο δικό μας Φεστιβάλ Επιδαύρου με την σύνθεσή του Προμηθέας Δεσμώτης/Ικέτιδες). «Υπάρχει η ιδέα μιας αντίστασης που περνά από τις γυναίκες: γυναίκες που μάχονται εναντίον της πατριαρχίας, εναντίον ενός αυθαίρετου νόμου, για να διεκδικήσουν περισσότερη ανθρωπιά _ ειδικά οι γυναίκες της Αφρικής, της περιοχής του κόσμου που έχουμε επίτιμη καλεσμένη φέτος, με επτά παραγωγές». Οι καλλιτέχνιδες αυτές κουβαλούν φέτος στις πλάτες τους το 37% του προγράμματος.

Οι γυναίκες αντιστέκονται στην Αβινιόν Facebook Twitter
Ο Ιταλός Αντόνιο Λατέλα σκηνοθετεί το μαραθώνιο «Οι Ατρείδες: οκτώ οικογενειακά πορτρέτα». © Brunella Giolivo

Το Unwanted της Ντοροτέ Mουνιανέζα, αγγλίδας χορογράφου γεννημένης στη Ρουάντα, εστιάζει στις γυναίκες που έπεσαν θύματα βιασμών, καθώς και στα παιδιά που γεννήθηκαν από τις αποτρόπαιες αυτές πράξεις κατά τη διάρκεια της γενοκτονίας στη Ρουάντα, το 1994. Το «Last King of Kakfontein» του νοτιοαφρικανού χορογράφου Μποϊζί Τσεκουάνα αποδομεί τους σύγχρονους δημαγωγούς της Αφρικής, της Ευρώπης και της Αμερικής, ανατρέχοντας στα τραγούδια και τους χορούς διαμαρτυρίας που πλημμύρισαν τους δρόμους του Γιοχάνεσμπουργκ τη δεκαετία του 1980: ωμό παραμύθι και σαιξπηρική τραγωδία μαζί, το «Last King of Kakfontein» συνδυάζει χορό, βίντεο και ζωντανή μουσική.

Κι επειδή δεν νοείται φεστιβάλ χωρίς έναν τουλάχιστον μαραθώνιο, ο Ιταλός Αντόνιο Λατέλα σκηνοθετεί το «Οι Ατρείδες: οκτώ οικογενειακά πορτρέτα». Πρόκειται για οκτώ έργα γραμμένα από ισάριθμους νέους ιταλούς συγγραφείς, τα οποία θα παρουσιαστούν σε δύο διαδοχικές μέρες (σύνολο δεκαέξι ώρες). Επίσης, η Κριστιάν Ταουμπιρά, πρώην υπουργός δικαιοσύνης της Γαλλίας, παραδίδει «μαθήματα δημοκρατίας», μια συρραφή από σημαντικά πολιτικά κείμενα που αφηγούνται τον αγώνα για τα ανθρώπινα δικαιώματα (σύνολο 14 ώρες).


Αναλυτικότερα, οι πολυαναμενόμενες παραστάσεις του 2017 είναι:

Σατόσι Mιγιάγκι: Αντιγόνη

6-12 Ιουλίου

Οι γυναίκες αντιστέκονται στην Αβινιόν Facebook Twitter
O 58χρονος γιαπωνέζος Σατόσι Mιγιάγκι επιστρέφει στην Αβινιόν με την κορυφαία τραγωδία του Σοφοκλή. © Takuma Uchida

Εμπνευσμένος από το ινδονησιακό θέατρο μαριονέτας που εκτυλίσσεται πάνω στο νερό, ο 58χρονος γιαπωνέζος Σατόσι Mιγιάγκι επιστρέφει στην Αβινιόν με την κορυφαία τραγωδία του Σοφοκλή. Νερό, φωτιές και σκιές είναι τα στοιχεία που επιστρατεύει για να αναδείξει την αληθινή φύση των ηρώων, την οποία αντιλαμβάνεται ως διπλή ή πολλαπλή _ πεποίθηση που τον συνοδεύει ήδη από το 1990, όταν ίδρυσε την ομάδα Ku Nau'ka, με την οποία παρουσίαζε αρχαίο και κλασικό ευρωπαϊκό δράμα και σύγχρονο ιαπωνικό βασισμένο στη φόρμουλα του «δύο ηθοποιοί για έναν ρόλο». Το 1995 παρουσίασε, μαζί με τον Ταντάσι Σουζούκι, την Ηλέκτρα του Σοφοκλή, στο φεστιβάλ αρχαίου δράματος των Δελφών. Στις διασκευές του συνδυάζει την ιαπωνική παράδοση με αναφορές σε άλλους πολιτισμούς. Κάθε χρόνο διοργανώνει το διεθνές φεστιβάλ θεάτρου στη Σιζουόκα, όπου καλεί διάσημους καλλιτέχνες να παρουσιάσουν και να δημιουργήσουν θεάματα μέσα σε πνεύμα συλλογικότητας.


Κέιτι Mίτσελ: Οι δούλες

16-21 Ιουλίου

Οι γυναίκες αντιστέκονται στην Αβινιόν Facebook Twitter
© Jan Versweyveld

Περιζήτητη από τις μεγάλες ευρωπαϊκές σκηνές για την ανατρεπτική προσέγγισή της στο θέατρο και την όπερα, η αγγλίδα σκηνοθέτις επιμένει στη φεμινιστική οπτική της και εστιάζει συστηματικά στην γυναικεία εμπειρία και περιπέτεια. Από αυτήν ορμώμενη παρουσιάζει στην Αβινιόν τις Δούλες του Ζενέ μετατρέποντας την Κλερ και τη Σολάνζ σε πολωνές μετανάστριες, προκειμένου να καταστήσει τις σχέσεις εξουσίας που καθορίζουν το έργο πιο σημερινές. Φωτίζει εκ νεου, επίσης, το ζήτημα της σεξουαλικότητας (έχει ειπωθεί πως οι Δούλες συνιστουν μια γκέι φαντασίωση): η Mαντάμ εμφανίζεται εδώ ως άνδρας ντυμένος γυναίκα. Άνδρας και γυναίκα, εξουσιαστής και εξουσιαζομενος είναι όλοι ρόλοι, που υιοθετούνται, αναπαράγονται αλλά και αποδομούνται.

«Για έναν σκηνοθέτη είναι θέμα εξισορρόπησης μεταξύ ψυχολογικού ρεαλισμού και ποιητικού συμβολισμού: μια πρόκληση που αποδέχομαι ευχαρίστως» αναφέρει στο σκηνοθετικό σημείωμά της η Mίτσελ. «Το έργο μπορεί να είναι εβδομήντα ετών αλλά πολιτικά τρομερά επίκαιρο, αν αναλογιστεί κανείς πόσες γυναίκες από φτωχές χώρες παρέχουν ακόμη ανειδίκευτη εργασία σε πλούσιες γυναίκες από την ευρωπαϊκή μεσαία τάξη».

Η παράσταση πρωτοπαρουσιάστηκε τον Δεκέμβριο του 2016 στο Toneelgroep Amsterdam, το ξακουστό θέατρο που διευθύνει ο Ίβο βαν Χόβε.

Le Birgit Ensemble: Στα ερείπια της Αθήνας

9-15 Ιουλίου

Οι γυναίκες αντιστέκονται στην Αβινιόν Facebook Twitter
© Angelos Tzortzinis

Η ομάδα που δημιούργησαν πριν από τρία χρόνια η Ζουλί Μπερτέν και η Ζαντ Ερμπουλότ εμπνέεται από την οικονομική κρίση της Ελλάδας. Στην Αθήνα, οι υποψήφιοι του ριάλιτι σόου Parthenon Story εισέρχονται στο τηλεοπτικό πλατό σέρνοντας τις βαλίτσες τους. Ο Ορέστης, η Κασσάνδρα και ο Οδυσσέας, οι συμμετέχοντες, δεν είναι άλλοι από τους ήρωες της αρχαίας ελληνικής γραμματείας. Ο υπουργός οικονομικών ανακοινώνει τα πραγματικά νούμερα του ελλείμματος της χώρας, η οποία αποκαλύπτεται πως βρίσκεται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Η καθημερινότητα των πρωταγωνιστών του σόου αναμεταδίδεται στην οθόνη, ενώ ταυτόχρονα τα μέλη του Eurogroup, του Παγκόσμιου Νομισματικού Ταμείου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης συνεδριάζουν για να αποφασίσουν την έξοδο ή την παραμονή της Ελλάδας στο ευρώ.

Οι θεατές καλούνται να κρατήσουν τα κινητά τους ανοιχτά: μια ειδική εφαρμογή για smartphone τους επιτρέπει να συμμετέχουν σε αληθινό χρόνο στο παιχνίδι. Σιγά σιγά η πραγματικότητα της σκηνής ενώνεται με αυτή των θεατών, οι οποίοι καλούνται να πάρουν θέση: να φύγει ή να μείνει η Ελλάδα από την Ευρωζώνη; Να μείνει ή να φύγει η Κασσάνδρα από το Parthenon Story; Τι λένε οι δημοσκοπήσεις; Θα έρθει η θεά Αθηνά ως από μηχανής θεός;

Μέσα σε ένα σκηνικό που παραπέμπει σε ναό κορινθιακού ρυθμού, το «Στα ερείπια της Αθήνας» προτάσσει την επιτήδευση και την ψευδαίσθηση ως μηχανισμούς απόδρασης από την πραγματικότητα. Θαμμένοι κάτω από τα ερείπια των συζητήσεων και των διαπραγματεύσεων, οι Αθηναίοι επιλέγουν να κλειστούν μέσα σε ένα στούντιο τηλεπραγματικότητας και να ελπίζουν πως, εδώ τουλάχιστον, θα βγουν νικητές. To έπαθλο; Η απαλοιφή του τραπεζικού χρέους. Αντιμέτωποι με την αρχαία κληρονομιά, από τη μία, και το απελπιστικό παρόν, από την άλλη, οι θεατές δεν καλούνται απλώς να παρακολουθήσουν αλλά και να επηρέασουν την έκβαση του θεάματος μέσω της ψήφου τους.


Oλιβιέ Πυ: Άμλετ
22 Ιουλίου

και

Οι Παριζιάνοι

8-15 Ιουλίου

Οι γυναίκες αντιστέκονται στην Αβινιόν Facebook Twitter
Άμλετ © Christophe Raynaud de Lage

Η συνεργασία του Φεστιβάλ με το σωφρονιστικό ίδρυμα της Αβινιόν, το Le Pontet, που ξεκίνησε το 2004, έχει ενταθεί τα τελευταία χρόνια ύστερα από πρωτοβουλία του Ολιβιέ Πυ, ο οποίος ανέλαβε προσωπικά, μαζί με τον Ενζο Βερντέ, τη διεύθυνση του εργαστηρίου δημιουργικής απασχόλησης των κρατουμένων. Από το 2014 έχει σκηνοθετήσει μαζί τους: τον Προμηθέα Δεσμώτη (2015), τον Άμλετ (2016) και την Αντιγόνη (2017). Φέτος, στις 22 Ιουλίου, οι ερασιτέχνες ηθοποιοί του Pontet θα έχουν μια μοναδική ευκαιρία: θα τους δοθεί ειδική άδεια εξόδου από τη φυλακή ώστε να παίξουν ενώπιον κοινού τον περσινό Άμλετ, για δύο παραστάσεις, στο Maison Jean Vilar. Πρόκειται για μια εκδοχή της σαιξπηρικής τραγωδίας διασκευασμένη «χωρίς πολυπλοκότητα» από τον σκηνοθέτη, ερμηνευμένη από δέκα άνδρες με καθημερινά ρούχα που απελευθερώνουν την δημιουργικότητά τους σε μια σκηνή γυμνή. «Το έχουν πάρει πολύ σοβαρά και οι συγκρατούμενοί τους το σέβονται χωρίς να τους κοροϊδεύουν» δηλώνει ο Φιλίπ Πεϊρόν, διευθυντής των φυλακών. Οι συμμετέχοντες δεν είχαν κανέναν δισταγμό, ακόμη κι όταν σε κάποιους από αυτούς ανατέθηκαν γυναικείοι ρόλοι – να παίζεις την Οφηλία μέσα σε ένα σύμπαν που ξεχειλίζει τεστοστερόνη δεν είναι και το πλέον αυτονόητο... «Βρισκόμαστε πολύ κοντά στο πνεύμα της εποχής του Σαίξπηρ» τονίζει ο Ολιβιέ Πυ: «ξεχνάμε τα φύλα όταν μας συνεπαίρνει το συναίσθημα».

Οι γυναίκες αντιστέκονται στην Αβινιόν Facebook Twitter
Οι Παριζιάνοι © Christophe Raynaud de Lage

Ταυτόχρονα, ο Πυ θα παρουσιάσει τη νέα δουλειά του, μια διασκευή του περσινού μυθιστορήματός του με τίτλο Les Parisiens. Ο κεντρικός ήρωας, ο Ορελιέν είναι όμορφος, νέος, λαμπερός, αλαζών. Συγγραφέας και σκηνοθέτης, θέλει να κατακτήσει τον κόσμο μέσω του θεάτρου και ξεκινά εξερευνώντας την τρυφηλή παρισινή ζωή των κοκτέιλ και των οίκων ανοχής. Γοητεύει τους πάντες. Mια πινακοθήκη προσωπικοτήτων με επιρροή στο καλλιτεχνικό χώρο τον πλησιάζουν. Ταυτόχρονα, ένας άλλος κόσμος, αφανής, ασκεί μεγάλη έλξη στον Ορελιέν. Εκεί συναντά πλάσματα που βιώνουν νύχτες οργιαστικές και ονειρεύονται να επανεφεύρουν την κοινωνία με τον έρωτα και το σεξ: η Ίρις, η Καμέλ, η Σερένα, η Γκίλντα... Mέσα σε αυτό το καρναβάλι, μονάχα ο Λούκας, ποιητής σκοτεινός και μελαγχολικός, το «αρνητικό» του Ορελιέν, μοιάζει να μοιράζεται μαζί του την ίδια λαχτάρα για το απόλυτο. Με αυτό το θέαμα-στρόβιλο που εκτυλίσσεται σε μια πόλη που καταβροχθίζει τους πάντες, ο σκηνοθέτης επιστρέφει στα μεγάλα θέματα που διατρέχουν το έργο του: το θέατρο, ο θεός, το σεξ, ο θάνατος, η ελευθερία και η εξουσία. Mια ανθρώπινη κωμωδία επική, λυρική και αστεία. «Ήθελα να διηγηθώ μια εκδοχή κατάρρευσης της πολιτικής και πώς τα σκιώδη δίκτυα φτάνουν να υποκαθιστούν το κοινό καλό» σημειώνει ο συγγραφέας.

Φρανκ Κάστορφ: Η Ζωή του κυρίου Mολιέρου ή Η Καμπαλά των υποκριτών

8-13 Ιουλίου

Οι γυναίκες αντιστέκονται στην Αβινιόν Facebook Twitter
© Just Loomis

Ο απερχόμενος καλλιτεχνικός διευθυντής της Φόλκσμπύνε, πολυσυζητημένος και προκλητικός, επιστρέφει όχι μόνο στην Αβινιόν αλλά και σε μια παλιά του αγάπη, τον Mπουλγκάκοφ. Mετά το O Mετρ και η Mαργαρίτα που είχε σκηνοθετήσει το 2002, ο 66χρονος Κάστορφ παρουσιάζει τη Ζωή του κυρίου Mολιέρου ή Η Καμπαλά των υποκριτών, την τελευταία σκηνοθεσία που υπέγραψε στη Φόλκσμπύνε. Πρόκειται για μία δική του διασκευή που συνδυάζει δύο έργα του σπουδαίου ρώσου συγγραφέα εμπλουτίζοντάς τα με κείμενα του Κορνέιγ, του Ρασίν και του Φασμπίντερ αλλά και διαλόγους που προέκυψαν κατά τη διάρκεια των δοκιμών της παράστασης.

Επιθυμώντας να φωτίσει και να σατιρίσει τις σχέσεις ανάμεσα στον καλλιτέχνη και την πολιτική εξουσία, ο γερμανός σκηνοθέτης «καλεί» τέσσερις, τουλάχιστον, ιστορικές φυσιογνωμίες: τον Mπουλγκάκοφ, θύμα της σταλινικής λογοκρισίας, τον Mολιέρο, κορυφαίο κωμωδιογράφο που δέχτηκε την επίθεση της εκκλησίας και της βασιλικής Αυλής για τον Ταρτούφο του, και τους «κριτές» τους: τον Στάλιν και τον Λουδοβίκο XIV, αντιστοίχως, τους οποίους οι συγγραφείς γνώριζαν προσωπικά. Στο υπόβαθρο της παράστασης, η σχέση του ίδιου του σκηνοθέτη με τις γερμανικές αρχές που έπαυσαν τη θητεία του ως επικεφαλής του «θεάτρου του λαού», της Φόλκσμπύνε. Σήμερα όπου όλα επιτρέπονται, τι απομένει να λογοκριθεί; Ποιον πρέπει να καλοπιάσει και να ξεγελάσει ο καλλιτέχνης για να «περάσει» το έργο του;

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ