ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Αποστολή στις Κάννες: Ο Χρυσός Φοίνικας στο «Τετράγωνο» του Σουηδού Ρούμπεν Όστλουντ

Αποστολή στις Κάννες: Ο Χρυσός Φοίνικας στο «Τετράγωνο» του Σουηδού Ρούμπεν Όστλουντ Facebook Twitter
Η Ελίζαμπεθ Μος σε μια σκηνή του The Square
0

Το έχουμε πει πολλές φορές πως τα βραβεία είναι μυστήρια και ανεξήγητα “τέρατα” αν τα εξετάζει κάποιος στο συγκριτικό μικροσκόπιο. Μέχρι και σήμερα, η Σουηδία είχε δύο νίκες, πριν καθιερωθεί ο Χρυσός Φοίνικας ως πρώτο βραβείο, με ισάριθμες ταινίες του Αλφ Σιόμπεργκ, το 1946 και το 1951. Το παράδοξο, ως και παράλογο, είναι πως ο μεγαλύτερος σκηνοθέτης της χώρας, ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, αν και συμμετείχε στο Φεστιβάλ, δεν κέρδισε ποτέ- με το σενάριο του για τις Καλύτερες Προθέσεις, που χάρισε τον Χρυσό Φοίνικα στον Δανό Μπίλε Όγκουστ, να λογίζεται ως δοκάρι και μέσα. Έφτασε ομως η στιγμή που η γενέτειρα σπουδαίων δραματικών έργων και κορυφαίων δημιουργών, έλαμψε στις Κάννες στο πρόσωπο ενός δυναμικού και φιλόδοξου σκηνοθέτη. Ο Πέδρο Αλμοδόβαρ και η κριτική του επιτροπή αποφάσισαν λογικά και συνετά (αντίθετα με το περσινό χάος), δίνοντας τον Χρυσό Φοίνικα στο Τετράγωνο του Σουηδού Ρούμπεν Όστλουντ, ο οποίος έκανε αίσθηση πρόπερσι με την Ανωτέρα Βία, και με τη σοβαρή του σάτιρα για την υποκρισία του κόσμου της τέχνης και την ρευστή εθνική ταυτότητα της χώρας του, νίκησε τους 18 αντιπάλους του. Το The Square, που αναφέρεται σε μια πομπώδη εγκατάσταση μοντέρνας τέχνης, παρακολουθεί τη σταδιακή κατάρρευση ενός καθωσπρέπει επιμελητή του μουσείου, ο οποίος φορτώνεται τις πιο “τζιζ” κατηγορίες προς έναν επίσημο εκπρόσωπο του πολιτισμού: ρατσισμό και σεξισμό. Ο Όστλουντ διαθέτει δυνατές ιδέες, στήνει μερικές αξέχαστες σκηνές, αλλά απλώνει το point του και η διάρκεια το κάνει να φαίνεται πιο προφανές.

Αποστολή στις Κάννες: Ο Χρυσός Φοίνικας στο «Τετράγωνο» του Σουηδού Ρούμπεν Όστλουντ Facebook Twitter
O σκηνοθέτης του The Square Ρούμπεν Όστλουντ

Eνα απόσπασμα της ταινίας:

 

Το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής κατέληξε σε ένα από τα φαβορί, το 120 Χτύποι το Λεπτό, το υπέροχο χρονικό του Μαροκινής καταγωγής Γάλλου σεναριογράφου και σκηνοθέτη Ρομπέν Καμπιγιό για τα πρώτα χρόνια του AIDS στη Γαλλία και τη δράση της οργάνωσης ACT UP. Κατά τη γνώμη μου, η καλύτερη ταινία του Φεστιβάλ.

Η Σοφία Κόπολα απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας για το remake του Beguiled κι έγινε μόλις η δεύτερη γυναίκα στην ιστορία του Φεστιβάλ που παίρνει το συγκεκριμένο βραβείο- η πρώτη ήταν η Σοβιετική Γιούλια Σόλντσεβα, πρώην ηθοποιός και διατεταγμένη του κόμματος, για μια ταινία που δεν θυμάται κανείς, το The Story of the Flaming Years, από το 1961. Η Κόπολα δεν ήταν παρούσα και η Μάρεν Άντε διαβίβασε τις ευχαριστίες της Αμερικανίδας, κάνοντας ειδική μνεία στην Τζέιν Κάμπιον, “στο πρότυπό της”.

Ένα ακόμη φαβορί, ο Αντρέϊ Σβιάγκιντσεφ, δεν έφυγε με άδεια χέρια, αφού το σημαντικό Loveless κέρδισε το βραβείο της επιτροπής, επικρατώντας του έτερου Ρώσου συμμετέχοντος, Σεργκέϊ Λόζνιτσα.

Το ειδικό έπαθλο για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ δόθηκε στην ακούραστη Νικόλ Κίντμαν, που ενώ δεν σταμάτησε να δίνει συνεντεύξεις τύπου και να φωτογραφίζεται καθόλη τη διάρκεια του φεστιβάλ, προφανώς είχε δουλειά και έπρεπε να φύγει επιτέλους από τις Κάννες, και αντ’ αυτής, την επετειακή πλάκα παρέλαβε το μέλος της κριτικής επιτροπής, Γουίλ Σμιθ.

Τα βραβεία στους ηθοποιούς παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ο Χοακίν Φίνιξ κέρδισε για το You were never really here, μια παραλλαγή του Ταξιτζή, και η Ντιάνε Κρούγκερ για το In the Fade, παίζοντας μια γυναίκα που χάνει σύζυγο και γιό σε μια βομβιστική επίθεση. Για τον Φίνιξ δεν υπάρχει καμμία αμφιβολία πως πρόκειται για ένας από τους μεγαλύτερους ηθοποιούς της γενιάς του, ο οποίος δεν πήρε το Όσκαρ για το Walk the Line- ίσως και γιατί η αφασική, έξωθεν μαρτυρία του δεν προδιαθέτει πάντα τη βιομηχανία να πιστέψει πως τα βραβεία τον αφορούν. Στην ταινία της Λιν Ράμσεϊ ήταν καταπληκτικός. Δηλαδή, τι καταπληκτικός: ήταν όλη η ταινία, δεν έλειπε ούτε από ενα πλάνο, κι ένωσε τις γραμμές ενός ελλειπτικά σκηνοθετημένου προσωπικού δράματος κακοποίησης και εκδίκησης.

Από την άλλη, η Κρούγκερ είναι πολύ γνωστή αλλά ποτέ ουσιαστικά υπολογίσιμη ως πραγματικά καλή ηθοποιός, παρά την παρουσία της σε ταινίες γνωστών σκηνοθετών, στο περιθώριο των ξεχασμένων της εμφανίσεων. Στην πρώτη της γερμανική ταινία (κι όχι γερμανόφωνη ερμηνεία, όπως είχα γράψει εκ παραδρομής) καταπλήσσει. Στο In the Fade του Φατίχ Ακίν ξεδιπλώνει όλα τα συναισθήματα της απώλειας και της οργής, μέχρι το σκληρό, αποφασιστικό φινάλε. Με τη συγκυρία υπέρ της, μπορεί να φτάσει ως τα Όσκαρ.

Η κριτική επιτροπή του Φεστιβάλ Καννών απένειμε, από κοινού με το You were never really here της Λιν Ράμσεϊ, το βραβείο σεναρίου στην ταινία Killing of a Sacred Deer, σε σκηνοθεσία του Γιώργου Λάνθιμου και σενάριο του ίδιου και του Ευθύμη Φιλίππου. Μετά το βραβείο της επιτροπής (Jury Prize) πριν από δύο χρόνια με τον Αστακό καθώς και τη νίκη στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα για τον Κυνόδοντα, το συγγραφικό δίδυμο συνεχίζει ένα σερί διακρίσεων- ας μην ξεχνάμε και το βραβείο σεναρίου των κριτικών του Λος Άντζελες, μαζί με την υποψηφιότητα για Όσκαρ, πάντα στην ίδια κατηγορία, για τον Αστακό, αλλά και τη νίκη τους στη Βενετία για τις Άλπεις και ένα ευρωπαϊκό βραβείο σεναρίου.

Η τιμητική επισήμανση για το Ελάφι (με την επιπλέον ελληνική παρουσία του Θύμιου Μπακατάκη στη φωτογραφία και το Γιώργου Μαυροψαρίδη στο μοντάζ) επιβεβαιώνει την ισχυρή παρουσία των Λάνθιμου-Φιλίππου στο διεθνές σινεμά, μαζί με τη δεδομένη “αδυναμία” του Φεστιβάλ Καννών στη δουλειά τους. Στην περίπτωση του Killing of a Sacred Deer, το σενάριο και η σκηνοθεσία είναι άρρηκτα δεμένα μεταξύ τους, όπως σε όλη τη φιλμογραφία του Λάνθιμου άλλωστε, αλλά στο φιλμ της Ράμσεϊ το σκηνοθετικό ύφος υπερισχύει, δηλαδή επικρατεί έναντι του στόρι,  ο τρόπος που η σκηνοθέτις γυρίζει τον χρόνο για να δείξει σπαράγματα του τραύματος και των κινήτρων του ήρωα, αποφεύγοντας να παρουσιάσει την πλήρη εικόνα μιας πολύπλοκης κατάστασης που τον εμπλέκει σε ένα πολιτικό σκάνδαλο και τη διάσωση μιας αθώας νεαρής κοπέλας. Εδώ ωστόσο, πρέπει να εμπιστευτούμε τον Πέδρο Αλμοδόβαρ, έναν υπέρμαχο του σκηνοθετικού στιλ αλλά και τόσο σπουδαίο σεναριογράφο, και την τελική του κρίση.

0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ