Η σκηνοθέτις του Raw στο LIFO.gr: «Ο κανιβαλισμός είναι μια ακραία εκδήλωση αγάπης» Facebook Twitter
Στην προβολή που έγινε εδώ στην Αθήνα το κοινό μου φάνηκε εκπαιδευμένο, κανείς δεν έφυγε ενώ υπήρχαν πολλά αμήχανα γέλια κατά την προβολή.

Η σκηνοθέτις του Raw στο LIFO.gr: «Ο κανιβαλισμός είναι μια ακραία εκδήλωση αγάπης»

1

Σε μια εβδομάδα γεμάτη νέες ταινίες, ένα ακραίο γαλλικό φιλμ τρόμου, από μια άγνωστη ως τώρα σκηνοθέτη, καταφέρνει και ξεχωρίζει. Το Raw της Ζουλιά Ντουκουρνό προβάλλεται συνεχίζοντας μια ξέφρενη πορεία που ξεκίνησε σχετικά αθόρυβα στο περσινό φεστιβάλ των Καννών για να φτάσει σήμερα να παίζεται κανονικά στη διανομή χωρών όπως οι ΗΠΑ και η Μ. Βρετανία, που συνήθως θα βόλευαν μια τέτοια ταινία στα στενά πλαίσια του φεστιβαλικού κυκλώματος, ειδικότερα σε στοχευμένα για το είδος φεστιβάλ.

Το Raw εμπλέκει την ενηλικίωση, την κτηνιατρική, τον κανιβαλισμό και τους οικογενειακούς δεσμούς με έναν απροσδόκητο τρόπο που παραπέμπει στον σκηνοθέτη που θεωρεί ότι την επηρέασε περισσότερο από όλους, τον Καναδό Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ. Πίσω από τις εικόνες της που μοιραία δημιούργησαν ένα buzz πως πρόκειται για μια ταινία που δύσκολα θα αντέξει να δει το κοινό ολόκληρη, υπάρχουν συγκεκριμένες ιδέες, μαύρο χιούμορ και μια ευαισθησία για τον χειρισμό της κεντρικής ηρωίδας που ακροβατεί ανάμεσα στον ρόλο του θύματος και του θύτη. Η Ντουκουρνό βρέθηκε στην Αθήνα τον περασμένο Σεπτέμβριο, με αφορμή την πρώτη προβολή της ταινίας της στις Νύχτες Πρεμιέρας, και μας μίλησε για το σκηνοθετικό της ντεμπούτο, τις αντιδράσεις του κοινού κατά τη διάρκεια της ταινίας της και την αγάπη της για το είδος του horror.

Η αγάπη είναι και σαρκική, όχι μόνο μιλώντας ερωτικά αλλά και σε οικογενειακές σχέσεις. Δεν είναι τυχαίο στην ταινία πως η ηρωίδα τρώει πρώτα το δάχτυλο της μεγαλύτερης αδερφής της και όχι κάποιου που δεν γνωρίζει. Το κάνει γιατί την αγαπά και θέλει να της μοιάσει.

— Δέχεσαι τον όρο "σοκαριστική" για την ταινία σου;

Καταλαβαίνω πως για κάποιους μπορεί να είναι σοκαριστικό θέαμα, γι' αυτό στις πρώτες προβολές της ταινίας σε φεστιβάλ, έμεινα μέσα στην αίθουσα για να παρακολουθώ αντιδράσεις. Προσπάθησα να κάνω ομαλές μεταβάσεις από την κωμωδία στο δράμα και να αναμείξω είδη, ώστε από όλο αυτό να αναδεικνύεται ένα μονίμως σκοτεινό χιούμορ που αν ο θεατής το πιάσει θα αδιαφορεί για το αν οι σκηνές μου είναι αηδιαστικές ή όχι. Στην προβολή που έγινε εδώ στην Αθήνα το κοινό μου φάνηκε εκπαιδευμένο, κανείς δεν έφυγε ενώ υπήρχαν πολλά αμήχανα γέλια κατά την προβολή. Σε προηγούμενες προβολές είχα δει πάντως κόσμο να φεύγει σχετικά νωρίς, αλλά το καταλαβαίνω, αν και δε φεύγω ποτέ στη μέση μιας προβολής ακόμη και αν ενοχλούμαι με κάτι. Για παράδειγμα πρόσφατα δοκίμασα μια προβολή σε virtual reality όπου υπήρχε επιλογή είδους και ζήτησα να δω μια ταινία τρόμου. Η ταινία δεν ήταν καθόλου καλή, αλλά λόγω της συγκεκριμένης τεχνολογίας τρόμαζα συχνά και με ενοχλούσε αυτό, αλλά ήθελα να ζήσω την εμπειρία ως το τέλος, έστω και αν ήταν σε σημεία δυσάρεστη. Πάντως, γυρνώντας στην ταινία μου, δεν έκανα καν ένα φεστιβάλ gore, έχω δει πολύ χειρότερα πράγματα, ίσως το ενοχλητικό εδώ είναι πως κάποιοι από το κοινό μπορούν να αισθανθούν σύνδεση με τους χαρακτήρες.

Η σκηνοθέτις του Raw στο LIFO.gr: «Ο κανιβαλισμός είναι μια ακραία εκδήλωση αγάπης» Facebook Twitter
Το ξέρω πως μένουν ανοιχτοί λογαριασμοί με το τέλος της ταινίας αλλά αυτό το έκανα περισσότερο για να αποφασίσει το κοινό ανάλογα με το πως βλέπει αυτό τη ζωή, αισιόδοξα ή απαισιόδοξα.

— Η ηρωίδα της ταινίας, η Ζυστίν, ως νέα φοιτήτρια γίνεται θύμα παλιότερων φοιτητών καλωσορίζουν τη φρέσκια φουρνιά με ένα είδος bullying. Αυτά που περιγράφεις στην ταινία συμβαίνουν συχνά σε πανεπιστήμια της χώρας;

Ναι, αυτές οι τελετές μύησης παραμένουν πολύ δημοφιλείς σε πανεπιστήμια της Γαλλίας αλλά και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ειδικά σε σχολές που έχουν αδελφότητες. Κάποιες σχολές έχουν καταφέρει να τις τιμωρούν ως παράνομες. Οι τελετές αυτές μου έδωσαν τη δυνατότητα να συμπαθήσει το κοινό έναν χαρακτήρα που κάποια στιγμή μεταμορφώνεται σε κανίβαλο, γιατί προφανώς είναι δύσκολο να δημιουργηθεί τέτοια συμπάθεια. Έχει και προεκτάσεις όλο αυτό με μαρτύρια που τραβά, σαν αυτά που κουβαλάμε εμείς στην καθημερινότητά μας με όσα συμβαίνουν στην σύγχρονη ζωή, οπότε ήξερα πως θα μπορούσα έτσι να φέρω το κοινό σε μια θέση υπέρ της ηρωίδας. Επίσης με τις σκηνές αυτές μπόρεσα να δουλέψω με πολλούς κομπάρσους κάτι που πάντα μου αρέσει. Για παράδειγμα, η σκηνή με το μυστικό πάρτι μέσα στη σχολή στην αρχή της ταινίας, αν και μας πήρε ολόκληρη ημέρα να την γυρίσουμε, μια που υπήρχε χορογραφία στις κινήσεις του κοινού και της κάμερας, μας γέμισε στο τέλος ενέργεια και το αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικό.

— Ήταν για σένα η πιο δύσκολη σκηνή στο γύρισμα;

Τεχνικά ναι, ήταν η πιο απαιτητική σκηνή που γυρίσαμε. Δραματουργικά όμως, οι μικρές σκηνές μεταξύ 2 χαρακτήρων ήταν δυσκολότερες είτε γιατί έπρεπε να υπάρχει μεγάλη ένταση μεταξύ τους είτε γιατί ήταν σημαντικές για τα όσα θέλει να πει η ταινία μου, όπως στην τελευταία σκηνή για παράδειγμα.

— Μιλώντας γι' αυτή τη σκηνή, δεν ξεκαθαρίζει ακριβώς το τι θα γίνει στη συνέχεια. Σκέφτεσαι ίσως κάποιο σίκουελ;

Το ξέρω πως μένουν ανοιχτοί λογαριασμοί με το τέλος της ταινίας αλλά αυτό το έκανα περισσότερο για να αποφασίσει το κοινό ανάλογα με το πως βλέπει αυτό τη ζωή, αισιόδοξα ή απαισιόδοξα. Δεν έγινε με σκοπό να αφήσω ανοιχτό χώρο για σίκουελ, δε με απασχολεί κάτι τέτοιο. Μου αρέσει πολύ το horror και θέλω να κάνω ταινίες για το είδος και να δουλέψω περισσότερο τις ικανότητές μου στην οπτική αφήγηση χρησιμοποιώντας όσο το δυνατόν λιγότερο διάλογο. Όχι όμως συνεχίζοντας ιστορίες με τις οποίες έχω τελειώσει πριν.

Η σκηνοθέτις του Raw στο LIFO.gr: «Ο κανιβαλισμός είναι μια ακραία εκδήλωση αγάπης» Facebook Twitter
Oι μικρές σκηνές μεταξύ 2 χαρακτήρων ήταν δυσκολότερες είτε γιατί έπρεπε να υπάρχει μεγάλη ένταση μεταξύ τους είτε γιατί ήταν σημαντικές για τα όσα θέλει να πει η ταινία μου.

— Κάτι με θέμα τον κανιβαλισμό ίσως ξανά;

Ναι, γιατί είναι μια ακραία εκδήλωση αγάπης. Η αγάπη είναι και σαρκική, όχι μόνο μιλώντας ερωτικά αλλά και σε οικογενειακές σχέσεις. Δεν είναι τυχαίο στην ταινία πως η ηρωίδα τρώει πρώτα το δάχτυλο της μεγαλύτερης αδερφής της και όχι κάποιου που δεν γνωρίζει. Το κάνει γιατί την αγαπά και θέλει να της μοιάσει.

— Βλέποντας την ταινία σου και το πως χρησιμοποιείς το ανθρώπινο σώμα, σίγουρα μου έρχονται στον νου οι ταινίες του Κρόνενμπεργκ. Πόσο συχνά τις έβλεπες;

Πάρα πολύ, δε μπορώ να θυμηθώ πόσες φορές, αλλά, ναι, ο Κρόνενμπεργκ είναι το κινηματογραφικό μου είδωλο. Η Μύγα και οι Διχασμένοι ήταν οι ταινίες του που με επηρέασαν πιο πολύ, είναι πολύ ειλικρινείς ταινίες για την αγάπη και τις ανθρώπινες σχέσεις, θέματα που προσεγγίζονται με έναν πολύ μαθηματικό τρόπο που δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες. Μου αρέσει πολύ η σκηνή στη Μύγα με το αποτυχημένο πείραμα που γίνεται με θύμα τον μπαμπουίνο και πως βλέπουμε ωμά το εσωτερικό του σώματός του. Αλλά αυτή είναι η σάρκα μας, κάπως έτσι είμαστε και εμείς, κι αυτό ο Κρόνεμπεργκ δε φοβήθηκε ποτέ να το πει. Το παρουσίαζε με κλινικό τρόπο αλλά κατάφερνε να δημιουργήσει συναίσθημα μέσα από αυτό.

— Άλλοι σκηνοθέτες που εκτιμάς;

Είναι αρκετοί, μου αρέσει πολύ το σύνολο του έργου του Λιντς, ενώ από τους πιο πρόσφατους, βρίσκω φοβερή αρέσει τη δουλειά του Τζέιμς Γουάν (Insidious, The Conjuring). Kαταφέρνει να καινοτομεί και να φτιάχνει πραγματικά τρομακτικές σκηνές, ειδικά στο Insidious, δουλεύοντας παράλληλα σε ένα πολύ σκληρό, εμπορικό χώρο που οι πειραματισμοί συνήθως απαγορεύονται.

 

Το Raw κυκλοφορεί στους κινηματογράφους από την Seven Films

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ