AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας

AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Η επιτυχία της έχει κάνει τους πάντες να μιλάνε γι' αυτήν, γιατί δεν πρόκειται απλώς για μία έκθεση που είναι αφιερωμένη στη μόδα μιας εποχής ή σε έναν ταλαντούχο σχεδιαστή αλλά που στοιχειοθετεί την πορεία της μόδας μέσα από την εξέλιξη της τεχνολογίας, κυρίως λόγω του ότι η διαφορά μεταξύ τεχνολογίας και ραπτικής στο χέρι είναι πια ελάχιστη.
0


Ο τίτλος της έκθεσης «Manus x Μachina» (ο οποίος αποτελεί παράφραση του Deus ex Machina) είναι εμπνευσμένος από την ταινία του Φριτς Λανγκ «Metropolis», η οποία ξεκινάει και τελειώνει με την επιγραμματική φράση: «Ο μεσολαβητής μεταξύ του μυαλού και των χεριών πρέπει να είναι η καρδιά». Αν υπολογίσουμε τη δυστοπική άποψη του Λανγκ για την τεχνολογία, θα μπορούσαμε να παραφράσουμε αυτήν τη ρήση και να πούμε ότι «ο μεσολαβητής μεταξύ των χεριών και της μηχανής πρέπει να είναι η καρδιά». Αυτό ισχυρίζεται ο Άντριου Μπόλτον, διευθυντής του Ινστιτούτου Μόδας του Μουσείου Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης και επιμελητής της έκθεσης, της πρώτης για την οποία φέρει την αποκλειστική ευθύνη. Η επιτυχία της έχει κάνει τους πάντες να μιλάνε γι' αυτήν, γιατί δεν πρόκειται απλώς για μία έκθεση που είναι αφιερωμένη στη μόδα μιας εποχής ή σε έναν ταλαντούχο σχεδιαστή αλλά που στοιχειοθετεί την πορεία της μόδας μέσα από την εξέλιξη της τεχνολογίας, κυρίως λόγω του ότι η διαφορά μεταξύ τεχνολογίας και ραπτικής στο χέρι είναι πια ελάχιστη. Εξού και ο τίτλος της έκθεσης: «Manus x Machina: Η μόδα στην εποχή της τεχνολογίας».


Η έκθεση καταλαμβάνει δύο κεντρικές αίθουσες του μουσείου: αυτή των Robert Lehman Galleries στον 1ο όροφο και το υπόγειο. Συγχρόνως, έχει γίνει μια καινοτομία, καθώς η σκηνογραφία της είναι αυτή ενός κτιρίου μέσα στο κτίριο. Μπαίνοντας, ο επισκέπτης αντικρίζει ένα από τα πιο θεαματικά κοστούμια που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια. Ένα νυφικό του Καρλ Λάγκερφελντ του 2014 για τον οίκο Σανέλ, τοποθετημένο σε ειδικό βάθρο, με απλωμένη μια ουρά 6 μέτρων που το συμπληρώνει. Η ουρά είναι ιδανικό παράδειγμα του συνδυασμού μηχανικής εκτέλεσης και ραπτικής στο χέρι, καθώς είναι ολόκληρη κεντημένη επάνω σε μοτίβα τα οποία, αφού πρώτα σχεδιάστηκαν με χρυσή μπογιά και μεταφέρθηκαν στο ύφασμα από μηχανή με στρας, στο τέλος κεντήθηκαν με μαργαριτάρια και πολύτιμους λίθους. Ένας καθρέφτης τοποθετημένος ψηλά και πάνω από το ένδυμα προβάλλει τις λεπτομέρειές του από ψηλά.

Ξεκινώντας από το παραδοσιακό métier της υψηλής ραπτικής με εκπληκτικά δείγματα που αποκαλύπτουν τη μεγάλη παράδοση των εργαστηρίων κεντηστρών, προχωρώντας στα φτερά, στα ψεύτικα άνθη και στα συνθετικά μαργαριτάρια, είναι σαν να κοιτάζεις έκθεση γλυπτών και σύγχρονης τέχνης.


Σκοπός της έκθεσης, όμως, δεν είναι να εντυπωσιάσει με τα εξεζητημένα σχέδια και τις περίτεχνες κατασκευές, αλλά, μέσα από 170 υπέροχα ενδύματα υψηλής ραπτικής και prêt-a-porter de lux από τον 19ο αιώνα έως τις μέρες μας, να καταδείξει τη συμβολή της τεχνολογίας σε όλη αυτήν τη διαδικασία. Πλέον η παλιότερη άποψη ότι το αποτέλεσμα της βιομηχανικής παραγωγής και της μηχανής είναι κατώτερο σε ακρίβεια από αυτό ενός καλοραμμένου ρούχου στο χέρι δεν ισχύει. Η σύγχρονη τεχνολογία είναι αναγκαία και θεμελιώδης στην κατασκευή ενός ρούχου, ακόμα κι αν πρόκειται για αποκλειστικό μοντέλο. Ο χρόνος που καταναλώνεται, μάλιστα, είναι εξίσου πολύς και το ότι χρησιμοποιήθηκε μηχανή δεν έχει πια σημασία. Το πέρασμα από τη χρήση της πρώτης μηχανής Singer και το ράψιμο στο χέρι στα υπερσύγχρονα μηχανήματα μαζικής παραγωγής και το 3-D printing το αποδεικνύει. Ο Μπόλτον επιμένει σε αυτό και εξηγεί σε όλους τους τόνους και με κάθε ευκαιρία ότι είναι αυτό ακριβώς που ήθελε να παρουσιάσει: μια έκθεση για τις τεχνικές και τις διαδικασίες κατασκευής, τις κρυφές τεχνικές και την τεχνολογία της μόδας από τον προ-προηγούμενο αιώνα μέχρι σήμερα, που αναλύει, τελικά, το DNA του σύγχρονου ρούχου. Οι ανοιχτές σελίδες από την «Εγκυκλοπαίδεια των τεχνών και επιστημών του 19ου αι.» –η πρώτη φορά που η μόδα συμπεριλήφθηκε στις τέχνες και στις επιστήμες– αποτελούν πρόσθετα τεκμήρια.


Ξεκινώντας από το παραδοσιακό métier της υψηλής ραπτικής με εκπληκτικά δείγματα που αποκαλύπτουν τη μεγάλη παράδοση των εργαστηρίων κεντηστρών, προχωρώντας στα φτερά, στα ψεύτικα άνθη και στα συνθετικά μαργαριτάρια, είναι σαν να κοιτάζεις έκθεση γλυπτών και σύγχρονης τέχνης. Κατεβαίνοντας στο δεύτερο επίπεδο, οι ολόφωτες, κατάλευκες κόγχες προβάλλουν ρούχα με πτυχώσεις, με δαντέλες ή από δέρμα, ενώ μία ακόμα αίθουσα παρουσιάζει τα υφάσματα και την τέχνη του ραψίματος και της κατασκευής του ρούχου, όπως συνέβαινε στα ατελιέ των οίκων υψηλής ραπτικής. Κι όλα αυτά πάντα σε αντιπαράθεση με τη σύγχρονη τεχνολογία, τα κομπιούτερ, το 3-D printing, τη χρήση λέιζερ και τους υπέρηχους. Οι σχεδιαστές που εκπροσωπούνται είναι η πλειονότητα όσων έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην ιστορία της μόδας. Η Κοκό Σανέλ και η Μαντλέν Βιονέ, ο Πολ Πουαρέ και η Μαντάμ Γκρε, ο Κριστιάν Ντιόρ και ο Ζιβανσί, ο Ισέι Μιγιάκε και οι δημιουργοί της Comme des Garçons, ο Ιβ Σεν Λοράν και ο Αλεξάντερ Μακουίν, η Μιούτσια Πράντα και ο Τιερί Μιγκλέρ, ο Νόρμαν Νόρελ και ο Πάκο Ραμπάνε, ο Γιότζι Γιαμαμότο και ο Μαρκ Τζέικομπς, ο Καρλ Λάγκερφελντ και η νεότατη Ίρις Βαν Χέρπεν από την Ολλανδία, ο Τουρκοκύπριος Χουσεΐν Σάλαγιαν και η Ελληνίδα Μαίρη Κατράντζου. Όλοι όσοι επηρέασαν καθοριστικά τη μόδα τα τελευταία 100 χρόνια και εξακολουθούν να το κάνουν, όσοι είναι νεότεροι και σύγχρονοί μας, επηρεασμένοι και οι ίδιοι από την εποχή μας, την εξέλιξη της τεχνολογίας και της οικονομίας.

AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Σκοπός της έκθεσης, όμως, δεν είναι να εντυπωσιάσει με τα εξεζητημένα σχέδια και τις περίτεχνες κατασκευές, αλλά, μέσα από 170 υπέροχα ενδύματα υψηλής ραπτικής και prêt-a-porter de lux από τον 19ο αιώνα έως τις μέρες μας, να καταδείξει τη συμβολή της τεχνολογίας σε όλη αυτήν τη διαδικασία.
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Οι σχεδιαστές που εκπροσωπούνται είναι η πλειονότητα όσων έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην ιστορία της μόδας.
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Iris Van Herpen (Dutch, born 1984) Dress, spring/ summer 2015
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Threeasfour (American, founded 2005), Dress spring summer 2014
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Threeasfour (American, founded 2005), Dress spring summer 2014
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Iris Van Herpen (Dutch, born 1984) Dress, spring/ summer 2015
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Alexander Mqueen (British, founded 1992), Sarah Burton (British, born 1974), Ensemble, spring/ summer 2012
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
House of Dior (French, founded 1947), Christian Dior (French, 1905-1957), Junior dress, autumn/ winter 1949-50
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Alexander McQueen spring 2012 collection
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
House of Balenciaga (French, founded 1937), Nicolas Ghesquiere (French, born 1971) Dress, spring/ summer 2003
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Iris Van Herper (Dutch, born 1984), Dress. autumn/winter 2013-2014, Haute Couture
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Iris Van Herper (Dutch, born 1984), Dress. autumn/winter 2013-2014, Haute Couture
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Yves Saint Laurent (French, 1936-2008) Dress, spring/summer 1983, Haute Couture
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Yves Saint Laurent (French, 1936-2008) Dress, spring/summer 1983, Haute Couture
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Yves Saint Laurent (French, 1936-2008) Dress, spring/summer 1983, Haute Couture
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Alexander Mqueen (British, 2969-2010) Dress, spring/summer 2009
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Yves Saint Laurent, ,Iris Van Herper, Iris Van Herper
AΠΟΣΤΟΛΗ | Manus x Machina: H μόδα την εποχή της τεχνολογίας Facebook Twitter
Iris Van Herper (Dutch, born 1984), Dress, autumn/ winter 2013-14, Haute Couture

Φωτό: www.racked.com

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελληνικό design: Υπάρχει και αυτή είναι η ιστορία του

Μόδα & Στυλ / Η ιδέα της Ελλάδας στη μόδα: ένα στοίχημα που επιτέλους αποδίδει

Πώς μια χούφτα brands και fashion insiders πήραν την απόφαση να χτίσουν πάνω στα αχαρτογράφητα νερά της «ελληνικότητας» και να μιλήσουν με όρους σύγχρονου design και marketing γι’ αυτό που θα μπορούσε να είναι το ελληνικό προϊόν στη διεθνή μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Παρίσι, ανδρικές συλλογές, Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026: Σορτς και see through 

Μόδα & Στυλ / Πιτζάμες, διαφάνειες, κοντά σορτς: Το Παρίσι δείχνει τον δρόμο για τον άνδρα του 2026

Πέντε σχεδιαστές με διαφορετική ματιά για τον νέο άντρα σχεδίασαν τη φιγούρα του για το ερχόμενο καλοκαίρι με παστέλ αλλά και έντονους τόνους, με τολμηρές duffle bags και μια διάχυτη θηλυκότητα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

Μόδα & Στυλ / Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

H πρώτη επαφή του Jonathan Anderson −χαρισματικού ανανεωτή της Loewe και εν δυνάμει σωτήρα του Dior− με την premiere league της μόδας έγινε την Πέμπτη, και χαρακτηρίστηκε από τους πάντες ως «ιστορική», ως αρχή ενός νέου ελπιδοφόρου κεφαλαίου στην παγκόσμια μόδα. Είναι όντως έτσι; 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Μόδα & Στυλ / Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Με το γνωστό περιπαικτικό του χιούμορ, ο Demna (Gvasalia) αποχαιρετά τον κόσμο που δημιούργησε για τον οίκο Balenciaga, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας μια έκθεση-αρχείο με τις πιο χαρακτηριστικές και διχαστικές δημιουργίες του.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η νοσταλγία του καλοκαιριού

Μόδα & Στυλ / Jacquemus: Ο μοντερνιστής με καρδιά μικρού παιδιού, έφερε τη μόδα του στην Ελλάδα

Με το ολοκαίνουριο κατάστημά του στο Nammos Beach της Μυκόνου, τον χαιρετίζουμε, αναγνωρίζοντάς τον ως βασιλιά της καλοκαιρινής ανεμελιάς σε κάθε σικ προορισμό στη Μεσόγειο.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Το ήθος της χειρονομίας

Μόδα & Στυλ / Η νέα καμπάνια της Bottega Veneta και το ήθος της χειρονομίας

Καλλιτέχνες και τεχνίτες μπλέκουν τα χέρια τους για χάρη του οίκου, δημιουργώντας ένα εγχειρίδιο χειρονομιών γεμάτο εσωτερικότητα, χορογραφημένο από τη Λενιώ Κακλέα, που μιλά στη LiFO από το Παρίσι.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
ΕΠΕΞ Σοφία Κοκοσαλάκη: Η Κρήτη μέσα της (or Greek Drama)

Μόδα & Στυλ / Η Σοφία Κοκοσαλάκη που πορεύτηκε χωρίς logos, εντυπωσιασμούς και εύκολο marketing

Το ανεξάρτητο κορίτσι της μόδας από την Κρήτη, που δημιούργησε το δικό της Grecian chic στυλ, με αναφορές στην ελληνική ιστορία, τη λαϊκή παράδοση και τον μινωικό πολιτισμό, άφησε πίσω της μια διαχρονική κληρονομιά που αξίζει να γιορτάζεται.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Μόδα & Στυλ / H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Η Soraya Oronti είναι μια σχεδιάστρια 25 ετών που κατάγεται από τη Λεμεσό της Κύπρου. Μένει σε ένα διαμέρισμα στην Κυψέλη, αλλά έχει αλλού το ατελιέ της. Εμπνέεται από την αισθητική και το ήθος των Iannis Xenakis, Hussein Chalayan και HR Giger. Σπούδασε στο Λονδίνο και ήταν από τους βασικούς διοργανωτές του pop-up φεστιβάλ εγχώριας μόδας και τέχνης SOLACE. Μέσα από τις σουέντ μαύρες μπότες πυγμαχίας φοράει νέον πρασινο-πορτοκαλί κάλτσες.
ΠΕΤΡΙΝΑ ΚΙΤΗ
75’ με τη Lysa Cooper

Μόδα & Στυλ / «Αν ζούσαν άνθρωποι σαν τον Basquiat, δεν θα υπήρχε όλη αυτή η μετριότητα»

Προσωπική φίλη του Jean-Michel Basquiat και θρυλική στυλίστρια, η Lysa Cooper, σε μια συνέντευξη-χείμαρρο στη LIFO, περιγράφει την εποχή όπου η τέχνη δεν κυνηγούσε νούμερα, αναγγέλλει την επικράτηση της ασημαντότητας, κατακεραυνώνει τον Τραμπ και παραδέχεται πως η ίδια απλώς ήταν εκεί «όταν συνέβαιναν όλα, στο σωστό μέρος, τη σωστή στιγμή».
M. HULOT