Κάτω από τη μαντική βελανιδιά της Δωδώνης μια γυναίκα ακούγοντας το θρόισμα των φύλλων μαθαίνει αν θα μείνει χήρα ή αν θα ξαναπαντρευτεί

Κάτω από τη μαντική βελανιδιά της Δωδώνης μια γυναίκα ακούγοντας το θρόισμα των φύλλων μαθαίνει αν θα μείνει χήρα ή αν θα ξαναπαντρευτεί Facebook Twitter
2
Κάτω από τη μαντική βελανιδιά της Δωδώνης μια γυναίκα ακούγοντας το θρόισμα των φύλλων μαθαίνει αν θα μείνει χήρα ή αν θα ξαναπαντρευτεί Facebook Twitter
Μολύβδινο έλασμα με χαραγμένο το ερώτημα κάποιου επισκέπτη, του Έρμωνα: σε ποιον θεό πρέπει να προσευχηθεί για να αποκτήσει από τη σύζυγό του Κρηταίαν χρήσιμους απογόνους. 525-500 π.Χ. © Μουσείο Ακρόπολης


«Θα μείνω χήρα;», «Θα ξαναπαντρευτώ;». Αυτά είναι τα διαδοχικά ερωτήματα που η Μύρτα απηύθυνε πριν από αιώνες στο Μαντείο της Δωδώνης και ήρθαν στο φως κατά τη διάρκεια των ανασκαφών μαζί με πάνω από 5.000 άλλα, χαραγμένα σε μολύβδινα ελάσματα. Ορισμένα από αυτά τα ελάσματα με ερωτήματα για το εμπόριο, τα χρέη, τα περιουσιακά, τα δικαστήρια, την υγεία, την απόκτηση παιδιών, τον γάμο και την προίκα παρουσιάζονται στην έκθεση «Δωδώνη. Το μαντείο των ήχων», που ξεκινά σε λίγες μέρες στο Μουσείο της Ακρόπολης.


Πρόκειται για τη δεύτερη μετά την έκθεση «Σαμοθράκη. Τα Μυστήρια των Μεγάλων Θεών» μιας σειράς περιοδικών εκθέσεων με σημαντικά έργα της αρχαιότητας από σπουδαίους τόπους της ελληνικής περιφέρειας και σκοπός της είναι να κάνει ευρύτερα γνωστό το παλαιότερο ελληνικό μαντείο, να δείξει τον τρόπο λειτουργίας, τον ρόλο και τη σημασία του στον αρχαίο κόσμο, αλλά και να αναδείξει την ανάγκη του ανθρώπου να προβλέπει το μέλλον. Η έκθεση πραγματοποιείται σε συνεργασία του Μουσείου με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων, ενώ τα εκθέματα προέρχονται από το Μουσείο Ιωαννίνων και το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Συλλογή Καραπάνου. Είναι η πρώτη φορά που συνενώνονται ευρήματα πριν την απελευθέρωση -καθώς η Συλλογή Καραπάνου δωρήθηκε στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, όταν η περιοχή της Δωδώνης αποτελούσε έδαφος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας- με ευρήματα από τις ανασκαφές που έγιναν μετά την απελευθέρωση.

Η μαντική βελανιδιά -στις ρίζες της οποίας πίστευαν ότι κατοικούσε ο Δίας με τη σύζυγό του, Διώνη- με το θρόισμα των φύλλων της απαντούσε στα αγωνιώδη ερωτήματα των ανθρώπων για τα μελλούμενα, ενώ οι ιερείς αποκρυπτογραφούσαν τους χρησμούς και από τους ήχους χάλκινων λεβήτων και το κρώξιμο των περιστεριών. 


Η έκθεση, όπως και η «Σαμοθράκη», ακολουθεί έναν διαφορετικό τρόπο προσέγγισης και παρουσιάζει τις αρχαιότητες ενταγμένες σε ένα ευρύτερο σύνολο. Γίνεται προσπάθεια να σκηνοθετηθούν οι αρχαίοι χώροι, ενώ στην έκθεση συμπεριλαμβάνεται και οπτικοακουστικό υλικό από τον αρχαιολογικό χώρο. Η αφήγηση ξεκινάει με τη Δωδώνη της ύστερης εποχής του χαλκού. Πήλινα και χάλκινα αντικείμενα αναδεικνύουν την ταυτότητα των πρώτων κατοίκων, την αρχέγονη λατρεία της Μητέρας Γης και την καθιέρωση της λατρείας του Διός. «Η έκθεση αυτή έχει μόνο μικρά και σπουδαία ευρήματα», τονίζει ο Πρόεδρος του Μουσείου της Ακρόπολης και επιμελητής της έκθεσης κ. Δημήτριος Παντερμαλής, συμπληρώνοντας ότι επιλέχθηκε η δημιουργία βίντεο για την ανάδειξη των εκθεμάτων, σε μια προσπάθεια για μετάβαση από τον περιγραφικό υπομνηματισμό, στον οπτικό.


Το Μαντείο της Δωδώνης ήταν ένα Μαντείο Ήχων. Η μαντική βελανιδιά -στις ρίζες της οποίας πίστευαν ότι κατοικούσε ο Δίας με τη σύζυγό του, Διώνη- με το θρόισμα των φύλλων της απαντούσε στα αγωνιώδη ερωτήματα των ανθρώπων για τα μελλούμενα, ενώ οι ιερείς αποκρυπτογραφούσαν τους χρησμούς και από τους ήχους χάλκινων λεβήτων και το κρώξιμο των περιστεριών. Μια αφαιρετική βελανιδιά, με μία κολώνα για κορμό και 8.000 φύλλα, κυριαρχεί στο χώρο της έκθεσης, όπως κυριαρχούσε στη Δωδώνη όπου συνέρρεαν άνθρωποι όχι μόνο από την Ελλάδα αλλά από ολόκληρο τον τότε γνωστό κόσμο. Η Δωδώνη ήταν το πιο γνωστό και προσιτό αρχαίο ιερό των Ελλήνων και αυτό γίνεται σαφές από τα χιλιάδες ερωτήματα απλών ανθρώπων που έχουν σωθεί. Μαζί με αυτά, στην έκθεση παρουσιάζονται και αναθήματα στο ιερό, όπως τμήματα από χάλκινους ανδριάντες, επωμίδες, τελαμώνες, και ξίφη –αφιερώματα αυτών που ωφελήθηκαν ή ζητούσαν τη βοήθεια των θεών. Επιπλέον, μέσα από χαρακτηριστικά νομίσματα, αναδεικνύεται και ο πολιτικός χαρακτήρας του μαντείου, καθώς και η σχέση του με τον βασιλιά Πύρρο της Ηπείρου, ενώ δύο εκθέματα από το Μουσείο της Ακρόπολης παρουσιάζουν τις σχέσεις της Δωδώνης με την Αθήνα.

Κάτω από τη μαντική βελανιδιά της Δωδώνης μια γυναίκα ακούγοντας το θρόισμα των φύλλων μαθαίνει αν θα μείνει χήρα ή αν θα ξαναπαντρευτεί Facebook Twitter
Ειδώλιο ελαφιού, από τη διακόσμηση λαβής χάλκινου αγγείου. 5ος αι. π.Χ. © Μουσείο Ακρόπολης


Σήμερα, στον αρχαιολογικό χώρο της Δωδώνης συνεχίζονται οι εργασίες συντήρησης, αναστήλωσης και ανάδειξης, ενώ το βασικό πρόβλημα είναι ο λίθος από τον οποίο έχουν κατασκευαστεί η ιερά οικία, οι ναοί, το θέατρο, το βουλευτήριο, το πρυτανείο και το στάδιο. Όπως εξηγεί ο Προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων κ. Κωνσταντίνος Σουέρεφ, ο τοπικός ασβεστόλιθος από τον οποίο είναι κατασκευασμένα τα μνημεία το χειμώνα λόγω του ψύχους σπάει, με αποτέλεσμα να είναι επιτακτική η ανάγκη ανεύρεσης τρόπου συντήρησης, ώστε να εξασφαλιστεί η διαιώνιση το χώρου.


Η βελανιδιά της Δωδώνης «μίλησε» για πρώτη φορά αποκαλύπτοντας την ταυτότητα ενός κλέφτη προβάτων και αφού για αιώνες απαντούσε σε αγωνιώδη ερωτήματα βασιλιάδων όπως ο Πύρρος και απλών θνητών σαν τη Μύρτα, έδωσε έναν από τους τελευταίους της χρησμούς στον Ιουλιανό τον Παραβάτη το 362 μ.Χ. Λίγα χρόνια αργότερα κάποιος έκοψε το δέντρο και το ιερό εγκαταλείφθηκε, ενώ πάνω στα ερείπιά του χτίστηκε χριστιανική εκκλησία. Σήμερα, η ιστορία του Μαντείου των Ήχων ξαναζωντανεύει στο Μουσείο της Ακρόπολης, στην περιοδική έκθεση που φέρνει πιο κοντά στην Αθήνα τη Δωδώνη την, σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, «αρχαιοτέρα Ελλάδα».

Κάτω από τη μαντική βελανιδιά της Δωδώνης μια γυναίκα ακούγοντας το θρόισμα των φύλλων μαθαίνει αν θα μείνει χήρα ή αν θα ξαναπαντρευτεί Facebook Twitter
Ειδώλιο Δία Κεραύνιου. Ο θεός του ουρανού και των καιρικών φαινομένων κρατά το κατεξοχήν σύμβολό του, τον κεραυνό. 470-460 π.Χ. © Μουσείο Ακρόπολης
Κάτω από τη μαντική βελανιδιά της Δωδώνης μια γυναίκα ακούγοντας το θρόισμα των φύλλων μαθαίνει αν θα μείνει χήρα ή αν θα ξαναπαντρευτεί Facebook Twitter
Επιγραφή σε χάλκινη πλάκα. Αναφέρει ότι ο Ζακύνθιος Αγάθων, γιος του Εχεφύλου και η γενιά του, πρόξενοι των Μολοσσών, αναθέτουν δώρο στον Δωδωναίο Δία. 334-330 ή 325-275 π.Χ. © Μουσείο Ακρόπολης
Κάτω από τη μαντική βελανιδιά της Δωδώνης μια γυναίκα ακούγοντας το θρόισμα των φύλλων μαθαίνει αν θα μείνει χήρα ή αν θα ξαναπαντρευτεί Facebook Twitter
Αετός σε κάλυκα άνθους λωτού. Το ιερό πτηνό του Δία διακοσμούσε ίσως το σκήπτρο χάλκινου αγάλματος του θεού. Τέλος 6ου-αρχές 5ου αι. π.Χ. © Μουσείο Ακρόπολης
Κάτω από τη μαντική βελανιδιά της Δωδώνης μια γυναίκα ακούγοντας το θρόισμα των φύλλων μαθαίνει αν θα μείνει χήρα ή αν θα ξαναπαντρευτεί Facebook Twitter
Ειδώλιο οπλίτη, ίσως από τη διακόσμηση χάλκινου λέβητα. 530-520 π.Χ. © Μουσείο Ακρόπολης
Κάτω από τη μαντική βελανιδιά της Δωδώνης μια γυναίκα ακούγοντας το θρόισμα των φύλλων μαθαίνει αν θα μείνει χήρα ή αν θα ξαναπαντρευτεί Facebook Twitter
Κλαδί και φύλλα δρυός. Η μαντική δρυς ήταν η κατοικία του Δία στη Δωδώνη. 4ος-3ος αι. π.X. © Μουσείο Ακρόπολης
Κάτω από τη μαντική βελανιδιά της Δωδώνης μια γυναίκα ακούγοντας το θρόισμα των φύλλων μαθαίνει αν θα μείνει χήρα ή αν θα ξαναπαντρευτεί Facebook Twitter
Χάλκινο ειδώλιο νεαρού ιππέα πάνω στο άλογό του. 570-550 π.Χ. © Μουσείο Ακρόπολης
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
THE LIFO TEAM
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ