Από τον Έρολ Φλιν στον Σούπερμαν. Η δυαδική φύση των ειδώλων στην κινηματογραφική μυθολογία

Από τον Έρολ Φλιν στον Σούπερμαν. Η δυαδική φύση των ειδώλων στην κινηματογραφική μυθολογία Facebook Twitter
Επεξεργασία: Ατελιέ/ LIFO
0


Όταν οι θεατές της χρυσής εποχής του Χόλιγουντ προσκυνούσαν στους ασημένιους γίγαντες της οθόνης, αυτά τα τεράστια, σαν φεγγάρια σε πανσέληνο, πρόσωπα των σταρ, όπως τα περιγράφει ο Ντέιβιντ Τόμπσον, υπέκυπταν στη γοητεία της κατασκευασμένης εικόνας ανθρώπων που ελέγχονταν απόλυτα από ένα μοναδικό, αεροστεγές σύστημα παραγωγής μύθων. Το Χόλιγουντ της εποχής των στούντιο, χρονικά τοποθετημένο ανάμεσα στην άνθηση του βωβού και τα '50s, δημιούργησε τη διπλή ταύτιση, με επιστημονική ακρίβεια: οι σταρ, τη μοναδική εποχή που υπήρχαν σταρ, όχι γιατί γεννήθηκαν ξεχωριστοί αλλά διότι αξιοποιήθηκαν και επιβλήθηκαν ως τέτοιοι, προκαλούσαν στο κοινό μια μετάβαση από το Πάθος στην Ανάληψη. Από τη μια υποδύονταν γενναίους ή ανθρωπάκια, πόρνες ή καλλονές (δεν έχει σημασία) και τα πλήθη, που δεν είχαν άλλη, ανταγωνιστική πηγή ονείρου, αναστέναζαν, αναστατώνονταν, γελούσαν, έκλαιγαν, μέχρι τη στιγμή που έμεναν άναυδοι από το φινάλε, που ξεπερνούσε κατά πολύ την καθημερινότητα. Στην κινηματογραφική συγκίνηση ερχόταν να προστεθεί η φυσική, ταπεινών ενστίκτων, περιέργεια.

Ποιοι ήταν οι ήρωες που χάζευαν στην οθόνη κι αγόραζαν τα καρτ ποστάλ τους στα περίπτερα, στην αληθινή ζωή; Εκεί παρενέβαιναν τα τσακάλια των στούντιο, οι υπάλληλοι που φρόντιζαν να κουκουλώσουν τα τυχόν αμαρτωλά μυστικά και να αναδείξουν μια ψεύτικη, τέλεια, εντελώς φωτογενή εικόνα των επίσης υπαλλήλων, ακριβοπληρωμένων πρωταγωνιστών. Δεν είμαι απόλυτα σίγουρος ποια από τις δύο πλευρές των ηθοποιών βρισκόταν πιο κοντά στους καταναλωτές, η κινηματογραφική ή η τεχνητά πραγματική; Δηλαδή, η φωτογραφημένη οικογενειακή ευτυχία του Μάικλ Ντάγκλας ή η εργένικη νωχελικότητα του Ροκ Χάντσον, ή η οικόσιτη πολυτέλεια της Λορέτα Γιανγκ ήταν πιο συμπαθής από τους χαρακτήρες που υποδύονταν; Όπως και να έχει, και οι δύο ήταν περσόνες, υλικά για απόδραση σε έναν κόσμο που ενέπνεε το πόπολο να καταφύγει σε πρότυπα, διαλέγοντας το σιρόπι (ή το φαρμάκι) της αρεσκείας του: τη μυστηριώδη τραγικότητα της Γκάρμπο, την περιπετειώδη αναίδεια των Ντάγκλας Φέρμπανκς και Έρολ Φλιν, την αμερικανική ροδαλότητα της Ντόρις Ντέι, τη γλυκιά ελπίδα που εξέπεμπε η Τζούντι Γκάρλαντ, ακόμη και τη φαινομενικά ανένταχτη αυτονομία της Μπέτι Ντέιβις και της Κάθριν Χέμπορν, που ωστόσο πακεταριζόταν από τα αφεντικά τους. Τα γούστα καλύφθηκαν και με το παραπάνω και όσο δεν διαφαίνονταν αντίπαλοι στον ορίζοντα, απειλή δεν σκίαζε το εργοστάσιο θεάματος. Ξεκινώντας από την τυποποίηση των προϊόντων σε είδη και μέγεθος, οι πρωταγωνιστές λειτουργούσαν ως το κατάλληλο περιεχόμενο και, ως την ημερομηνία λήξης τους, εγκλωβίζονταν σε αυτό. Οι επαναστάτες απλώς δεν μπήκαν ποτέ εκεί ή έφυγαν γρήγορα για να αρθρώσουν ανεξάρτητο λόγο ή λοβοτομήθηκαν, όπως η άτυχη Φράνσις Φάρμερ. Ο Χόμφρεϊ Μπόγκαρτ, που είχε λόγο, και μάλιστα διαδήλωσε ανοιχτά για τα πιστεύω του, διαφυλάχθηκε ως θησαυρός και αποτελεί χτυπητή εξαίρεση. Το δίπολο προτύπου και ταύτισης, δηλαδή ένα πρόσωπο που οφείλει να υπηρετεί τους κινηματογραφικούς του ρόλους με συνέπεια και συνέχεια, δεν άλλαξε για δεκαετίες.

Σίγουρα, το Χόλιγουντ σταμάτησε να κατασκευάζει ανθρώπινα είδωλα, αλλά κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί πως έπαψε να κατασκευάζει όνειρα και συστήματα διαφυγής από την πραγματικότητα.


Ώσπου ήρθε η δεκαετία του '60, τότε που εμείς ανακαλύπταμε το βιοτεχνικό studio system, με τον Φίνο και τη μαζική παραγωγή λαϊκών και μουσικών κωμειδυλλίων και ηθογραφιών, ενώ ο υπόλοιπος κόσμος αναρωτιόταν, αμφισβητούσε, έβραζε, έβριζε, γκρέμιζε. Το Χόλιγουντ είχε αρχίσει να κλονίζεται για πολλούς λόγους, κυρίως γιατί τα πάντα υποκύπτουν στον κύκλο της ακμής, της φθοράς και της πτώσης, αλλά η κοινωνική επιταγή έδωσε τη χαριστική βολή. Το κοινό πλέον δεν ανεχόταν μια συντεταγμένη ψυχαγωγία και η αντικουλτούρα, οι αντι-ήρωες, οι αντι-στάρ και οτιδήποτε «αντί» αντικατέστησε τα άψογα φεγγάρια του σινεμά με κόκκο και δημιουργικό μπέρδεμα των ειδών και των κατηγοριών. Είναι, όμως, πρόχειρο να πιστεύουμε πως τα blockbusters ή η νεότερη εποχή του Χόλιγουντ δημιουργήθηκαν εν μια νυκτί. Κάθε ακρότητα επιφέρει εξομάλυνση και όλες οι αντιδράσεις, εν τέλει, εκτονώνονται. Ακόμη και στο αποκορύφωμα της ροκ περιόδου, η ποπ της τσιχλόφουσκας, μια χαζοχαρούμενη αποσυμπίεση των νεανικών κινημάτων, όχι μόνο στη μουσική αλλά σε ολόκληρο το θέαμα, άρχισε να εκδηλώνεται από τα τέλη των '60s και σηματοδοτεί την έναρξη μιας καινούργιας στρατιάς θεατών με τον «Πόλεμο των Άστρων», το 1977.

Από τον Έρολ Φλιν στον Σούπερμαν. Η δυαδική φύση των ειδώλων στην κινηματογραφική μυθολογία Facebook Twitter
Η Τζένιφερ Λόρενς είναι, μυθολογικά μιλώντας, η Κάτνις και η Μιστίκ, δύο πονεμένα πλάσματα που παλεύουν για μια θέση σε μια σκληρή κοινωνία από εξουσιαστές και αδίστακτους καταστροφείς...


Αυτό που σήμερα αποτελεί τη θεμελιώδη πηγή εσόδων, δηλαδή οι ταινίες με υπερήρωες, ειρωνικά ξεκινά από τον «Σούπερμαν», το 1938, καθώς και τα επόμενα κόμικ, που φύτρωσαν σε εποχές ταραγμένες, αποτυπώνοντας φόβους και ελπίδες ανθρώπων που πέρασαν πολέμους και πείνα, υπέστησαν οικονομικές και φυλετικές συντριβές. Μέσα από τη στάχτη της απόγνωσης, όπως και για τους Ιάπωνες ο Γκοτζίλα, οι δυνατοί συμβόλιζαν την υπερθετική, μαγική αναβάθμιση του άμοιρου σε εκδικητή, τιμωρό, δικαστή, σταδιακά εξελίσσοντας τον τρόμο της ατομικής ενέργειας σε μετα-αποκαλυπτική κόλαση με εξωγήινες προεκτάσεις. Η απλή ή επιστημονική φαντασία έχει πάρει πολλές μορφές ως μια κινηματογραφική επιστήμη πολλαπλών πεδίων.


Παρά την πρόσφατη επιστροφή του γήινου, λακωνικού «Mad Max», που συνοδεύτηκε με απίθανες κριτικές και πολλά Όσκαρ, το κυρίως ρεύμα περιλαμβάνει μια στρατιά από ιπτάμενους υπερήρωες που έχουν ένα κοινό στοιχείο: είναι όλοι άνθρωποι που ενεργοποιούν μια alter ego περσόνα και μεταμορφώνονται σε κάτι ανώτερο, όχι πάντα ευγενέστερο, είτε μέσω μετάλλαξης είτε χρησιμοποιώντας το μυαλό τους, ακόμη και τον πλούτο τους, όπως ο Μπάτμαν. Από τον ήρωα του προλεταριάτου, το φτωχαδάκι Πίτερ Πάρκερ που τσιμπήθηκε από την αράχνη και σώθηκε, μέχρι τους X-Men, που εφαρμόζουν την ισχύ εν τη ενώσει με απρόβλεπτα αποτελέσματα, το κοινό διαλέγει τον ήρωα του γούστου του και η αλληγορία λειτουργεί υπόγεια. Με την εξαίρεση του μεσσιανικού Σούπερμαν, οι διπλοί super heroes δεν θα ήταν τόσο δημοφιλείς αν δεν τροφοδοτούσαν αυτή την ονειρική ταύτιση που με τον δικό τους τρόπο καλλιεργούσαν τα στούντιο εδώ και έναν αιώνα. Με δεδομένο πως όλοι οι ηθοποιοί που παίζουν τους ενισχυμένους ρόλους είναι πλέον άνθρωποι σαν κι εμάς («stars, just like us», όπως διατείνεται το λαϊκίστικο περιοδικό US στην πιο διαβασμένη σελίδα του, με χολιγουντιανούς σε παπαρατσικά ενσταντανέ της καθημερινότητας) και όχι κατασκευάσματα με κρυφές, συνεπώς άγνωστες ζωές, όπως οι προκάτοχοί τους, η διττή φύση που εκπέμπεται έρχεται βασικά μέσα από τους ίδιους τους ρόλους τους. Η Τζένιφερ Λόρενς είναι, μυθολογικά μιλώντας, η Κάτνις και η Μιστίκ, δύο πονεμένα πλάσματα που παλεύουν για μια θέση σε μια σκληρή κοινωνία από εξουσιαστές και αδίστακτους καταστροφείς. Εσχάτως, η Σαρλίζ Θερόν βαφτίστηκε Φουριόζα και οδήγησε τις κορασίδες στη Γη της Επαγγελίας. Η Λόρενς και η Θερόν είναι αμφότερες από τις ωραιότερες της γενιάς τους, αλλά η θέση τους έχει εξασφαλιστεί από τη διαιώνιση της ομορφιάς τους (γι' αυτό φροντίζουν τα παχιά διαφημιστικά τους συμβόλαια με οίκους ομορφιάς) καθώς και από το γεγονός πως πάσχουν στα φαντασιακά δράματα στα οποία πρωταγωνιστούν και θριαμβεύουν σε πείσμα των καταστάσεων. Η Γκάρμπο δεν υπήρξε μόνο μια μαγνητική, αινιγματική γυναίκα στο παρασκήνιο των εκθαμβωτικών φωτογραφίσεων και του αδυσώπητου κουτσομπολιού γύρω από αυτήν, αλλά και η Άννα Κρίστι και η Άννα Καρένινα, μια μυθιστορηματική πρωταγωνίστρια σε τραγικά δράματα που έκαναν μεγάλη επιτυχία και συμπλήρωσαν ιδανικά την αποτραβηγμένη από τα εγκόσμια εικόνα της. Και ποιος δεν ήθελε να βλέπει και να ξαναβλέπει τη θεία Γκρέτα να πεθαίνει για ένα ρομάντσο που στράβωσε ανεπιστρεπτί;


Σίγουρα, το Χόλιγουντ σταμάτησε να κατασκευάζει ανθρώπινα είδωλα, αλλά κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί πως έπαψε να κατασκευάζει όνειρα και συστήματα διαφυγής από την πραγματικότητα. Για να το πετύχει, ανατρέχει εδώ και κάμποσες δεκαετίες σε οτιδήποτε θέτει ένα καθαρό, εύληπτο δίλημμα, από το μπλε και το κόκκινο χάπι του «Μάτριξ» μέχρι την ακαταμάχητη διττή φύση των κόμικ χαρακτήρων.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πόσο θα τα έσπαγε/γαμάτη θα ήταν μια θρησκεία με θεό τον Νίκολας Κέιτζ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ / «Αν μοιραστώ μαζί σου την ταινία που αγαπάω, μόνο αγάπη έχω να σου δώσω»

Μυθολογίες / «Φαντάζεστε μια θρησκεία με θεό τον Κέιτζ;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ

Από το After Hours του Σκορσέζε, που την απελευθέρωσε, μέχρι τη Γλυκιά Συμμορία του Νικολαΐδη, που τη σημάδεψε με τη μουσική της, η ηθοποιός μοιράζεται μια ετερόκλητη κινηματογραφική λίστα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το ακαταμάχητο ντεμπούτο της Λουίζ Κουρβουαζιέ που σάρωσε εισπρακτικά στη Γαλλία και η επίσημη πρόταση της Τσεχίας για το περσινό Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας ξεχωρίζουν αυτή την κινηματογραφική εβδομάδα.
THE LIFO TEAM
Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οθόνες / Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οι Αθηναίοι σινεφίλ δεν θα χρειαστεί να περιμένουν πολύ για να εξασκήσουν την αγαπημένη τους καλοκαιρινή συνήθεια. Συγκεντρώσαμε όλες τις ημερομηνίες που έχουν γίνει γνωστές για την έναρξη λειτουργίας των θερινών σινεμά της πρωτεύουσας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM