Κριτική για την "Προδοσία" του Χάρολντ Πίντερ στο Θέατρο του Πειραιά

Κριτική για την "Προδοσία" του Χάρολντ Πίντερ στο Θέατρο του Πειραιά Facebook Twitter
Μέσα από απλούς διαλόγους και σημαίνουσες σιωπές (στις οποίες μόνον οι ηθοποιοί μπορούν να δώσουν «φωνή» και νόημα) ο Πίντερ θα αποδείξει, χωρίς να το διατυμπανίζει, ότι ακόμη κι ένα τόσο μπανάλ θέμα μπορεί να γίνει πεδίο αναρώτησης για τα δύσκολα της ύπαρξης. Την αποκωδικοποίηση του οικείου-ως-ξένου ευνοεί η «πολυφωνική» αφήγηση, καθώς οι σχέσεις φωτίζονται από διαφορετικές γωνίες (Έμμα-Τζέρι, Τζέρι-Ρόμπερτ, Έμμα-Ρόμπερτ, Έμμα-Τζέρι-Ρόμπερτ).
0


Είναι γνωστή η δραματουργική καινοτομία του Πίντερ στην «Προδοσία» (1978). Το έργο ξεκινά (ας πούμε) σήμερα και σε εννιά σκηνές διατρέχει την ιστορία μιας «παράνομης» ερωτικής σχέσης. Ο Τζέρι, παντρεμένος με δύο παιδιά, έχει πολύχρονη σχέση με την Έμμα, σύζυγο, με δύο παιδιά κι αυτή, του Ρόμπερτ, στενού φίλου και συνεργάτη του. Η ιστορία ξεκινά δύο χρόνια μετά το τέλος της σχέσης τους (που στην πορεία μαθαίνουμε ότι τελείωσε με τον ήσυχο τρόπο που ο χρόνος τελειώνει τις ερωτικές σχέσεις): η Έμμα ζητά να συναντηθεί με τον Τζέρι, σοκαρισμένη από την αποκάλυψη ότι όλα αυτά τα χρόνια ο σύζυγός της την απατούσε με πολλές γυναίκες. Ο Τζέρι θα σοκαριστεί για κάτι άλλο: η Έμμα του λέει ότι μίλησε στον άνδρα της για τη σχέση τους.


Στη δεύτερη σκηνή o δραματικός χρόνος ακόμη εξελίσσεται κανονικά: λίγες μέρες μετά, ο Τζέρι συναντά τον Ρόμπερτ για να τσεκάρει πού βρίσκεται η φιλική και επαγγελματική τους σχέση. Θα δεχθεί νέο σοκ όταν ο Ρόμπερτ του λέει ότι η Έμμα του είχε μιλήσει για τη σχέση τους προ τετραετίας. Οι απανωτές αποκαλύψεις δεν κλονίζουν τίποτα. Η σκηνή τελειώνει με μια αδιάφορη ερώτηση για τις διακοπές του καλοκαιριού.

Η τελευταία σκηνή του έργου είναι η πιο δυνατή στιγμή της παράστασης. Με μουσική υπόκρουση το «Absolute beginners» του Μπάουι, οι ήρωες οδηγούνται για το φινάλε στην άδεια αίθουσα (οι θεατές κάθονται στα θεωρεία) και στην, επίσης άδεια, σκηνή του θεάτρου.


Ο τίτλος μπορεί να μπλοκάρει την ερμηνεία του έργου. Η πανουργία του Πίντερ είναι ότι αδειάζει από κάθε δραματικό βάρος την έννοια «προδοσία», αφήνοντας τους θεατές να αποφασίσουν αν νοείται «προδοσία» όταν όλοι έχουν προδώσει και προδοθεί. Κανείς δεν προδίδει κανέναν. Ακολουθούμε τις κοινωνικές συμβάσεις και διατηρούμε τις αυταπάτες μας για να μπορέσουμε να ζήσουμε, αλλά ας αφήσουμε το δράμα (μοιάζει να λέει ο συγγραφέας). Ίσως, τελικά, το μπουλβάρ, οι φαρσοκωμωδίες που δόξασαν τις εξωσυζυγικές περιπέτειες για χάρη της διασκέδασης του ευρέος αστικού κοινού, να είναι επί της ουσίας πιο έντιμο από τα σοβαρά έργα που διαχειρίζονται σκοτεινά και βαρύγδουπα ένα τόσο κοινό θέμα.


Είναι όμως έτσι; Μια σειρά επεισοδίων που εξελίσσονται χρονικά προς τα πίσω (από την 3η έως την 9η σκηνή) οδηγεί στην αρχή της ερωτικής ιστορίας του Τζέρι και της Έμμας. Μέσα από απλούς διαλόγους και σημαίνουσες σιωπές (στις οποίες μόνον οι ηθοποιοί μπορούν να δώσουν «φωνή» και νόημα) ο Πίντερ θα αποδείξει, χωρίς να το διατυμπανίζει, ότι ακόμη κι ένα τόσο μπανάλ θέμα μπορεί να γίνει πεδίο αναρώτησης για τα δύσκολα της ύπαρξης. Την αποκωδικοποίηση του οικείου-ως-ξένου ευνοεί η «πολυφωνική» αφήγηση, καθώς οι σχέσεις φωτίζονται από διαφορετικές γωνίες (Έμμα-Τζέρι, Τζέρι-Ρόμπερτ, Έμμα-Ρόμπερτ, Έμμα-Τζέρι-Ρόμπερτ).

Κριτική για την "Προδοσία" του Χάρολντ Πίντερ στο Θέατρο του Πειραιά Facebook Twitter
Η πανουργία του Πίντερ είναι ότι αδειάζει από κάθε δραματικό βάρος την έννοια «προδοσία», αφήνοντας τους θεατές να αποφασίσουν αν νοείται «προδοσία» όταν όλοι έχουν προδώσει και προδοθεί...


Ο Γιάννης Μόσχος είχε την καλή ιδέα να μη στήσει την παράστασή του στη σκηνή του θεάτρου, που θα απομυζούσε όλη τη ζωντάνια του έργου. Η σχέση πλατείας-ιταλικής σκηνής υπηρετεί την παράδοση του αστικού θεάτρου που τόσο έξυπνα αποκαθηλώνει ο Πίντερ. Σοφά, λοιπόν, ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί την αίθουσα εκδηλώσεων (ως παμπ για την 1η σκηνή), το ενδιάμεσο επίπεδο της μνημειακής κλίμακας του φουαγέ, το grand foyer του επάνω ορόφου. Η τελευταία σκηνή του έργου είναι η πιο δυνατή στιγμή της παράστασης. Με μουσική υπόκρουση το «Absolute beginners» του Μπάουι, οι ήρωες οδηγούνται για το φινάλε στην άδεια αίθουσα (οι θεατές κάθονται στα θεωρεία) και στην, επίσης άδεια, σκηνή του θεάτρου. Ναι, το θέατρο είναι ένας καθρέφτης ή, μάλλον, μια αίθουσα με πολλούς καθρέφτες, όπου καθένας μπορεί να έρθει αντιμέτωπος με τα πολλαπλά είδωλά του.


Ο Νίκος Ψαρράς, η Μαρία Σκουλά και ο Γιώργος Γλάστρας ζωντάνεψαν τα πρόσωπα του έργου, πετυχαίνοντας τις σωστές θερμοκρασίες σε καθεμία από τις σκηνές. Το έργο απαιτεί ιδιοσυγκρασιακό παίξιμο, γιατί τόσο η δομή όσο και οι πληροφορίες που δίνει επ' ουδενί σηκώνουν ψυχολογικές προσεγγίσεις. Ηθοποιοί και κοινό ξέρουν/μαθαίνουν ελάχιστα για τους ήρωες, γιατί στόχος δεν είναι η ταύτιση αλλά η σκέψη.

Κριτική για την "Προδοσία" του Χάρολντ Πίντερ στο Θέατρο του Πειραιά Facebook Twitter
Μέσα από απλούς διαλόγους και σημαίνουσες σιωπές (στις οποίες μόνον οι ηθοποιοί μπορούν να δώσουν «φωνή» και νόημα) ο Πίντερ θα αποδείξει, χωρίς να το διατυμπανίζει, ότι ακόμη κι ένα τόσο μπανάλ θέμα μπορεί να γίνει πεδίο αναρώτησης για τα δύσκολα της ύπαρξης...
Κριτική για την "Προδοσία" του Χάρολντ Πίντερ στο Θέατρο του Πειραιά Facebook Twitter


Info:

Προδοσία του Χάρολντ Πίντερ


Μετάφραση - Σκηνοθεσία: Γιάννης Μόσχος
Σκηνικά - Κοστούμια: Τίνα Τζόκα
Βοηθός σκηνογράφος: Νόρα Δεληδήμου
Κίνηση: Ανθή Θεοφιλίδου
Βοηθοί σκηνοθέτες: Μάνος Βαβαδάκης, Μάρω Πέτλη

 

Παίζουν (με αλφαβητική σειρά):
Γιώργος Γλάστρας (Ρόμπερτ)
Μαρία Σκουλά (Έμμα)
Νίκος Ψαράς ( Τζέρρυ)

 

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά 

Ηρώων Πολυτεχνείου 32, 185 35,
Πειραιάς

 

Μέχρι 19/4

Σάββατο: 18:00
Κυριακή, Δευτέρα, Τρίτη: 21:30

Εισιτήρια: €10- 15

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ