Ο κύβος ερρίφθη

Ο κύβος ερρίφθη Facebook Twitter
9

Καταρχήν θέλω να σας ευχαριστήσω όλους θερμά για τη συμμετοχή σας στην απάντηση του γρίφου της προηγούμενης ανάρτησης.

Πράγματι, όπως μάντεψαν οι περισσότεροι, τα δύο αντικείμενα ήταν ένα ζευγάρι ζάρια.

Ο σχεδιασμός τους είναι τόσο ασυνήθιστος και θα έλεγα μοντέρνος, ώστε βρίσκω πολύ λογικές και πραγματικά ευφάνταστες πολλές από τις υποθέσεις που διατυπώσατε και που επί το πλείστον εξ όσων παρατήρησα κινούνται στο χώρο των αντικειμένων σπιτιού (αλατοπιπεριέρα, θήκη για οδοντογλυφίδες, μολυβοθήκες, βιβλιοστάτες, κλπ.). Έτσι, με έναν περίεργο τρόπο, νομίζω ότι οι λάθος απαντήσεις είχαν ένα δικό τους ενδιαφέρον.

Πρέπει επίσης να αναγνωρίσω σε όσους δεν μάντεψαν σωστά ότι υπήρχε ένα σημαντικό εμπόδιο: η έλλειψη κλίμακας, που αν ήταν σαφής θα οδηγούσε μάλλον σε άλλες εκτιμήσεις.

Σας αποκαλύπτω λοιπόν ότι τα δύο αυτά αντικείμενα είναι μικρότατα: έχουν ύψος 1,3 εκ. και πλάτος 1 εκατοστό. Είναι φτιαγμένα από ασήμι και ανήκουν στη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου.

Αυτού του τύπου τα ζάρια που έχουν σχήμα καθιστής ανθρώπινης μορφής είναι πολύ σπάνια. Η θέση των χεριών εξυπηρετούσε την σταθεροποίηση του ζαριού κατά την πτώση του. Οι αριθμοί σημειώνονταν με γραπτές ερυθρές στιγμές και οπές στις διαθέσιμες επιφάνειες.

 

Το Βρετανικό Μουσείο διαθέτει άλλο ένα ζεύγος αυτού του τύπου από χαλκό κι ένα ακόμη μεμονωμένο από ασήμι με μαύρες κηλίδες.

 

 

Το ένα εκ των δύο χάλκινων ζαριών που βρέθηκαν στη Γαλλία. 1ος-2ος αι. μ.Χ. 

 

 

Οι Ρωμαίοι αγαπούσαν πολύ το παιχνίδι με τα ζάρια. Στοιχημάτιζαν χρήματα και έστηναν το παιχνίδι τους ευκολότατα ανά πάσα στιγμή και οπουδήποτε, αφού δεν χρειάζονταν παρά μόνο αυτά! Μάλιστα παραδίδεται ότι φανατικότατος του παιχνιδιού υπήρξε ο ίδιος ο αυτοκράτορας Κλαύδιος που έγραψε για τα ζάρια κι ένα βιβλίο.

 

Ρωμαϊκό ψηφιδωτό από το Εl Djem στην Τυνισία, 3ος αι. μ.Χ.

 

Εκτός από τον σπάνιο τύπο που είδαμε, υπήρχε και ο γνωστός σήμερα εξαεδρικός αλλά και ένας ακόμη πολυεδρικός τύπος με 14 ή 20 πλευρές.

 

Εικοσάεδρο ζάρι από ορυκτό κρύσταλλο, 1ος-2ος αι. μ.Χ.

 

Πολυεδρικό ζάρι με γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου στις πλευρές του από το Α ως το Υ, 1ος αι. μ.Χ.

 

Ζάρι από ορεία κρύσταλλο, όμοιο με τα σημερινά, 1ος-2ος αι. μ.Χ.

 

Ο κύβος ερρίφθη λοιπόν, iacta alea est, όπως κατά τον Σουητώνιο είπε ο Ιούλιος Καίσαρας διαβαίνοντας τον Ρουβίκωνα το 49 π.Χ.

 

Και το δώρο που υποσχέθηκα; Λοιπόν εδώ παραδέχομαι ότι έκανα κι εγώ ένα μικρό παιχνίδι για να κεντρίσω το ενδιαφέρον σας. Το δώρο απευθύνεται σε όλους τους αναγνώστες της στήλης, νικητές της πρόκλησης και μη και ελπίζω ότι δεν θα σας απογοητεύσει.


Σας αποκαλύπτω τον σύνδεσμο για 362 δωρεάν καταλόγους του Metropolitan Museum of Art, που μπορείτε να τους βρείτε ΕΔΩ.
Όλα τα βιβλία αυτά είναι πλέον εξαντλημένα αλλά όχι χαμένα. Μπορείτε να τα χαρείτε, να τα κατεβάσετε ελεύθερα και να τα απολαύσετε. 

Η θεματολογία τους είναι τεράστια και καλύπτει ένα μεγάλο φάσμα της τέχνης, όχι μόνο της αρχαίας. Από την Αφρική ως την Αμερική και την Κίνα. Υπέροχα λευκώματα δυτικής ζωγραφικής. Αξίζει να αφιερώσετε χρόνο να τα δείτε!

 

Μερικά παραδείγματα, δειγματοληπτικά, που αφορούν αρχαία τέχνη:

 

Η τέχνης της Αρχαίας Αιγύπτου (πηγές για εκπαιδευτικούς)

 

Αρχαία Κινεζική Τέχνη 

 

Το έτος Ένα. Τέχνη του Αρχαίου Κόσμου σε Δύση και Ανατολή

 

Η Δόξα του Βυζαντίου 

 

Ελπίζω να ενθουσιαστείτε κι εσείς!

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
9

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

8 σχόλια
βρε rareware , δεν διάβασες, μάλλον, όοοολο το κείμενο από πάνω. Το δωράκι τελικά το παίρνουμε όοοολοι και θα το βρεις κάνωντας κλικ πάνω στο '' ΕΔΩ'' της προτελευταίας παραγράφου ! άντε και καλό διάβασμα !!ευχαριστούμε πολύ κα Πλιάτσικα :)