Ο κύβος ερρίφθη

Ο κύβος ερρίφθη Facebook Twitter
9

Καταρχήν θέλω να σας ευχαριστήσω όλους θερμά για τη συμμετοχή σας στην απάντηση του γρίφου της προηγούμενης ανάρτησης.

Πράγματι, όπως μάντεψαν οι περισσότεροι, τα δύο αντικείμενα ήταν ένα ζευγάρι ζάρια.

Ο σχεδιασμός τους είναι τόσο ασυνήθιστος και θα έλεγα μοντέρνος, ώστε βρίσκω πολύ λογικές και πραγματικά ευφάνταστες πολλές από τις υποθέσεις που διατυπώσατε και που επί το πλείστον εξ όσων παρατήρησα κινούνται στο χώρο των αντικειμένων σπιτιού (αλατοπιπεριέρα, θήκη για οδοντογλυφίδες, μολυβοθήκες, βιβλιοστάτες, κλπ.). Έτσι, με έναν περίεργο τρόπο, νομίζω ότι οι λάθος απαντήσεις είχαν ένα δικό τους ενδιαφέρον.

Πρέπει επίσης να αναγνωρίσω σε όσους δεν μάντεψαν σωστά ότι υπήρχε ένα σημαντικό εμπόδιο: η έλλειψη κλίμακας, που αν ήταν σαφής θα οδηγούσε μάλλον σε άλλες εκτιμήσεις.

Σας αποκαλύπτω λοιπόν ότι τα δύο αυτά αντικείμενα είναι μικρότατα: έχουν ύψος 1,3 εκ. και πλάτος 1 εκατοστό. Είναι φτιαγμένα από ασήμι και ανήκουν στη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου.

Αυτού του τύπου τα ζάρια που έχουν σχήμα καθιστής ανθρώπινης μορφής είναι πολύ σπάνια. Η θέση των χεριών εξυπηρετούσε την σταθεροποίηση του ζαριού κατά την πτώση του. Οι αριθμοί σημειώνονταν με γραπτές ερυθρές στιγμές και οπές στις διαθέσιμες επιφάνειες.

 

Το Βρετανικό Μουσείο διαθέτει άλλο ένα ζεύγος αυτού του τύπου από χαλκό κι ένα ακόμη μεμονωμένο από ασήμι με μαύρες κηλίδες.

 

 

Το ένα εκ των δύο χάλκινων ζαριών που βρέθηκαν στη Γαλλία. 1ος-2ος αι. μ.Χ. 

 

 

Οι Ρωμαίοι αγαπούσαν πολύ το παιχνίδι με τα ζάρια. Στοιχημάτιζαν χρήματα και έστηναν το παιχνίδι τους ευκολότατα ανά πάσα στιγμή και οπουδήποτε, αφού δεν χρειάζονταν παρά μόνο αυτά! Μάλιστα παραδίδεται ότι φανατικότατος του παιχνιδιού υπήρξε ο ίδιος ο αυτοκράτορας Κλαύδιος που έγραψε για τα ζάρια κι ένα βιβλίο.

 

Ρωμαϊκό ψηφιδωτό από το Εl Djem στην Τυνισία, 3ος αι. μ.Χ.

 

Εκτός από τον σπάνιο τύπο που είδαμε, υπήρχε και ο γνωστός σήμερα εξαεδρικός αλλά και ένας ακόμη πολυεδρικός τύπος με 14 ή 20 πλευρές.

 

Εικοσάεδρο ζάρι από ορυκτό κρύσταλλο, 1ος-2ος αι. μ.Χ.

 

Πολυεδρικό ζάρι με γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου στις πλευρές του από το Α ως το Υ, 1ος αι. μ.Χ.

 

Ζάρι από ορεία κρύσταλλο, όμοιο με τα σημερινά, 1ος-2ος αι. μ.Χ.

 

Ο κύβος ερρίφθη λοιπόν, iacta alea est, όπως κατά τον Σουητώνιο είπε ο Ιούλιος Καίσαρας διαβαίνοντας τον Ρουβίκωνα το 49 π.Χ.

 

Και το δώρο που υποσχέθηκα; Λοιπόν εδώ παραδέχομαι ότι έκανα κι εγώ ένα μικρό παιχνίδι για να κεντρίσω το ενδιαφέρον σας. Το δώρο απευθύνεται σε όλους τους αναγνώστες της στήλης, νικητές της πρόκλησης και μη και ελπίζω ότι δεν θα σας απογοητεύσει.


Σας αποκαλύπτω τον σύνδεσμο για 362 δωρεάν καταλόγους του Metropolitan Museum of Art, που μπορείτε να τους βρείτε ΕΔΩ.
Όλα τα βιβλία αυτά είναι πλέον εξαντλημένα αλλά όχι χαμένα. Μπορείτε να τα χαρείτε, να τα κατεβάσετε ελεύθερα και να τα απολαύσετε. 

Η θεματολογία τους είναι τεράστια και καλύπτει ένα μεγάλο φάσμα της τέχνης, όχι μόνο της αρχαίας. Από την Αφρική ως την Αμερική και την Κίνα. Υπέροχα λευκώματα δυτικής ζωγραφικής. Αξίζει να αφιερώσετε χρόνο να τα δείτε!

 

Μερικά παραδείγματα, δειγματοληπτικά, που αφορούν αρχαία τέχνη:

 

Η τέχνης της Αρχαίας Αιγύπτου (πηγές για εκπαιδευτικούς)

 

Αρχαία Κινεζική Τέχνη 

 

Το έτος Ένα. Τέχνη του Αρχαίου Κόσμου σε Δύση και Ανατολή

 

Η Δόξα του Βυζαντίου 

 

Ελπίζω να ενθουσιαστείτε κι εσείς!

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
9

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

8 σχόλια
βρε rareware , δεν διάβασες, μάλλον, όοοολο το κείμενο από πάνω. Το δωράκι τελικά το παίρνουμε όοοολοι και θα το βρεις κάνωντας κλικ πάνω στο '' ΕΔΩ'' της προτελευταίας παραγράφου ! άντε και καλό διάβασμα !!ευχαριστούμε πολύ κα Πλιάτσικα :)