Star Wars: Η Δύναμη Ξυπνάει (Star Wars: The Force Awakens)

Star Wars: Η Δύναμη Ξυπνάει (Star Wars: The Force Awakens) Facebook Twitter
0

Ο Τζορτζ Λούκας πούλησε, ακριβά σε απόλυτους αριθμούς, αν και όχι και τόσο, σύμφωνα με τα προσδοκώμενα κέρδη, τα δικαιώματα για το Star Wars και τις συνέχειες του, μαζί με τα αναρίθμητα σχετιζόμενα εμπορεύματα και τα spin offs που ήδη αναγγέλθηκαν για το προσεχές μέλλον. Ως συνέπεια, δύο ήταν τα πιθανά σενάρια: Το πολύτιμο, μοσχαναθρεμμένο παιδί του βρίσκει τον δικό του δρόμο. Ή, δεν απογαλακτίζεται ποτέ (ποιος είναι τόσο χαζός για να ρισκάρει;) και συνεχίζει σε μια πεπατημένη, ανανεωμένη και εμπλουτισμένη. Και όταν λέμε πατημένο μονοπάτι, εννοούμε, το παλιό, το κλασσικό, τον δρόμο της πρώτης και καλύτερης τριλογίας. Φυσικά, το δεύτερο σενάριο επικράτησε και το Επεισόδιο νούμερο 7, που προβάλλεται οσονούπω στις αίθουσες εν μέσω φρενίτιδας από πλευράς των παλιών φαν που αδημονούν με άφατη νοσταλγία και καρδιοχτύπι μικρού παιδιού, και των φρέσκων, που προέκυψαν διόλου τυχαία, από ένα συστηματικό, επιστημονικό build-up.

Το "Star Wars: Η Δύναμη Ξυπνάει" είναι μια θεαματική ανακύκλωση με αργό ξεκίνημα και εντυπωσιακό τελικό 40λεπτο, όπου ανακατεύονται το παλιό τρίο των πρωταγωνιστών, δηλαδή ο Χαν Σόλο πρωτίστως, η παντοτινή αγαπημένη του Λέια, και ο Λιούκ Σκάιγουοκερ σε μικρή μερίδα, μαζί με τρεις καινούριους που κρατούν εντελώς παρόμοιους ρόλους, σε περιπέτειες έξυπνα ξεπατικωμένες από τις προηγούμενες, σε μια σειρά που, όπως στήνεται και αναπτύσσεται ήδη από αυτή την πρώτη ταινία, θα παρακολουθούμε ad infinitum. Διότι η νέα ιστορία όχι μόνο δεν τελειώνει, αλλά διακόπτεται πριν καλά καλά ξεκινήσει, κάτι που επίτηδες αφήνει όλο το φάσμα των θεατών, από τους τρελαμένους ως τους πιο ψύχραιμους, με την (χορταστική) μπουκιά στο στόμα.

Δεν θα μπω στον πειρασμό να αποκαλύψω οτιδήποτε ενδεχομένως προκαλέσει τρόμο στους αλλεργικούς στα spoilers, και θα πω απλώς πως οι πρωταγωνιστές είναι η νεαρή ρακοσυλλέκτρια Ρέι και ο αντάρτης Φιν (τους υποδύονται οι Λονδρέζοι Ντέιζι Ρίντλεϊ και Τζον Μπογιέγκα αντίστοιχα), και τους πλαισιώνει ένας πιλότος (Όσκαρ Άιζακ) που μάχεται στην πλευρά του καλών δυνάμεων. Ο σκηνοθέτης Τζέι Τζέι Έιμπραμς απέδειξε πως γνωρίζει τον τρόπο αναβίωσης ενός αξιοσέβαστου αλλά σκονισμένου κινηματογραφικού καταστήματος, όπως έγινε με το Star Trek, να του κάνει ενέσεις τονωτικές, και όπου χρειάζεται αισθητικές παρεμβάσεις, και να ικανοποιεί με προθυμία και ενέργεια τις προσδοκίες. Την ίδια ενέργεια μεταδίδει στους νέους ηθοποιούς του, οι οποίοι τρέχουν και μάχονται, εκεί που οι βετεράνοι μινιμαλίζουν, είτε επειδή έτσι είναι το στιλ τους (Χάρισον Φορντ ως Σόλο), είτε επειδή δεν μπορούν να κάνουν κάτι περισσότερο (μια σχεδόν παγωμένη Κάρι Φίσερ, ως Λέια, όψιμη επαναστάτρια και στρατηγός πλέον). Όλοι οι χαρακτήρες προθερμαίνονται για σκληρότερες αναμετρήσεις που έπονται, σύμφωνα με τις πολλές ενδείξεις. Ο μοναδικός που σπάει κόκαλα και φέρει δραματικότητα, δίνοντας υπόσταση και ηλεκτρισμένη ένταση στις σκηνές του, είναι ο Κάιλο Ρεν, ο νέος κακός που υποκαθιστά τον Νταρθ Βέιντερ, ένας μασκοφόρος με απωθημένα, υπερδυνάμεις, αλλά και πρόσωπο, με μια έξτρα ιδιότητα-έκπληξη, άμεση συνέχεια στο κουβάρι της διαδοχής και της διττής κληρονομιάς των ηρώων που ξέρουμε, στα συμβολικά όρια του καλού και του κακού, τα οποία πραγματεύεται η εξαλογία από το 1977. Τον υποδύεται ο θαυμάσιος Άνταμ Ντράιβερ, βραβευμένος στο φεστιβάλ Βενετίας, που μαζί με την Ρέι της Ρίντλεϊ, εκπροσωπούν ικανοποιητικότερα τα διλήμματα και μας παρακινούν να τους ξαναδούμε.

Με το Star Trek ο Έιμπραμς ξήλωσε το παλιό ύφος με φουλ τους κινητήρες, γιατί δεν τον ένοιαζε να γκρεμίσει μια φλύαρη και, ειλικρινώς, αποτυχημένη, πολύτομη κινηματογραφική εκδοχή ενός καλτ σίριαλ. Το Star Wars είναι άλλο κεφάλαιο, και τελείως διαφορετική περίπτωση: η δεύτερη τριλογία κουράστηκε μόνη της και είχε ελαττώματα εμφανή ακόμη και στους ορκισμένους. Ωστόσο, το πρόβλημα της δεν ήταν η ανανέωση αλλά η κατεύθυνση. Αντί να απομακρυνθεί και να παραστρατίσει, έφερε το franchise στα ίσα του και το επανεκκίνησε, με διορθωτικές κινήσεις, και σεβαστική ειδωλολατρία. Εκτός από τους θρυλικούς πρωταγωνιστές, επανέφερε γνώριμα, αμμώδη σκηνικά, ρομποτάκια, ήχους και μουσική από τα παλιά, τους ανεπανάληπτους τίτλους της αρχής, τους τερατόμορφους κατοίκους σε κάτι που φέρνει στην παλιά καντίνα, συντρίμμια ανάμεσα σε γήινο και απόκοσμο σύμπαν, συνδυάζοντας τον θρησκευτικών τόνων μανιχαϊσμό με τη στρατοκρατούμενη αντίσταση, ποντάροντας στην επαναφορά των κωδικών της μυθολογίας που με τη σειρά της βασίζεται σε αρχέτυπους μύθους- όπως ακριβώς έκανε και το πρωτότυπο Star Wars. Δηλαδή, σήκωσε όροφο πάνω στο οικοδόμημα, ενισχύοντας τα θεμέλια.

Παρακολουθώντας την ταινία, σταδιακά θα αντιληφθείτε πως την έχετε ξαναδεί- είναι μια παρέμβαση στο πρώτο μέρος, όχι με τον τρόπο που τα 52 χαρτιά της τράπουλας μπορούν να γεννήσουν άπειρους συνδυασμούς, αλλά που ο Άλαν Τούρινγκ, ας πούμε, ευφυώς υπέκλεπτε συγκεκριμένο, και περιορισμένο αριθμό κωδικών κάθε φορά, για να μην τον πάρουν χαμπάρι οι αντίπαλοι, στο Παιχνίδι της Μίμησης.

Το deja vu δεν είναι βαρετό. Οι διάλογοι έχουν βελτιωθεί, στο μέτρο που ο Λούκας είχε φτάσει στο σημείο να κάνει κυνική πλάκα ακόμη και στα μελό ιντερλούδια, μπερδεύοντας την όπερα του διαστήματος με μια κοινή σαπουνόπερα- θυμηθείτε την Αμιντάλα στη λίμνη του Κόμο... Μετά την αναγνωριστική εισαγωγή, οι ρυθμοί αυξάνουν, η δράση κροταλίζει, οι εναέριες λήψεις είναι φαντασμαγορικές και ακριβείς, και, στο μεσοδιάστημα, τα πρόσωπα συστήνονται με τη σοβαρότητα και το χιούμορ που τους αναλογεί, από έναν σκηνοθέτη που ξέρει απ' έξω κι ανακατωτά το υλικό του και κυρίως τη διαδοχή στα μοτίβα. Το αν το έβδομο επεισόδιο, που ήδη κάνει μπαμ στα εισιτήρια, έχει το ίδιο πολιτιστικό αντίκτυπο στην κινηματογραφική βιομηχανία και στην ποπ κουλτούρα, θα φανεί. Προσωπικά, διατηρώ αμφιβολίες.

Σκηνοθεσία: Τζέι Τζέι Έιμπραμς

Πρωταγωνιστούν: Χάρισον Φορντ, Όσκαρ Άιζακ, Ντέιζι Ρίντλεϊ, Τζον Μπογιέγκα, Άνταμ Ντράιβερ, Κάρι Φίσερ

Βαθμολογία: 2,5/5

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ