Μέσα στο παλάτσο Σάντα Σοφία, τον Χρυσό Οίκο της Βενετίας

Μέσα στο παλάτσο Σάντα Σοφία, τον Χρυσό Οίκο της Βενετίας Facebook Twitter
Όψη του Ca d'Oro από το Μεγάλο Κανάλι.
0

Επί της βόρειας όχθης του Μεγάλιου Καναλιού της Βενετίας, βρίσκεται μία σπουδαία οικία, της οποίας η περίτεχνη μαρμάρινη πρόσοψη μας επιτρέπει να φανταστούμε την αρχική λαμπρότητα. Το Παλάτσο Σάντα Σοφία, ή αλλιώς "Ca D'Oro", ο Χρυσός Οίκος όπως είναι γνωστό, είναι ένα από τα πιο αξιοσημείωτα παραδείγματα ύστερης Ενετικής Γοτθικής Αρχιτεκτονικής, η οποία συνδυάζει τα υπάρχοντα στοιχεία της Γοτθικής, Μαυριτανικής και Βυζαντινής αρχιτεκτονικής σε μια μοναδική αισθητική που συμβόλιζε την κοσμοπολίτικη εμπορική αυτοκρατορίας της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας. Αρχικά ανεγέρθη ως μεγαλοπρεπής κατοιοκία του πλούσιου Ενετού επιχειρηματία και πολιτικού Μαρίν Κονταρίνι, το παλάτσο έχει περάσει από τα χέρια πολλών ιδιοκτητών και έχει υποστεί πολλαπλές ανακαινίσεις πριν καταλήξει ως μουσείο μεσαιωνικής ζωγραφικής και γλυπτικής.   

 

Η Βενετία ήταν πύλη μέσω της οποία οι χρωστικές ουλτραμαρίν εισάγονταν στην Ευρώπη, το αγαθό αυτό θεωρούνταν μεγαλύτερης αξίας κι από τον χρυσό. Παρά το γεγονός αυτό, η επιχρύσωση της πρόσοψης ήταν εκείνη που προξένησε την μεγαλύτερη εντύπωση ώστε ακόμα και αιώνες μετά, όταν πλέον το χρυσό είχε ξεφτίσει, το παλάτσο διατηρεί το παρατσούκλι Ca D'Oro—ο Χρυσός Οίκος.

 

 

Στις αρχές του 15ου αιώνα, η νεαρή Ενετική Δημοκρατία βίωσε μια περίοδο πρωτοφανούς ακμής, επρόκειτο για τον προάγγελο του "Χρυσού Αιώνα" της Γαληνοτάτης. Μια διαδοχή στρατιωτικών νικών τις προηγούμενες δεκαετίες της επέτρεψε να απορροφήσει τις ηπειρωτικές πόλεις της Βερόνα και της Βιτσέντσα, μετατρέποντας την ναυτιλιακή δύναμη και πόλη-κράτος σε μία από τις ισχυρότερες πολιτικές οντότητες της Ιταλικής χερσονήσου. Οι πόροι που προσπορίστηκε από τις νέες αυτές κτήσεις, σε συνδυασμό με το εντυπωσιακό δίκτυο εμπορικών διασυνδέσεων της Βενετίας αποδείχθηκαν τόσο κερδοφόροι ώστε μέχρι το 1420 να είναι και επισήμως το πλουσιότερο κράτος όχι μόνο στην Ιταλία, αλλά και στο σύνολο της Ευρώπης. 

 

Μέσα στο παλάτσο Σάντα Σοφία, τον Χρυσό Οίκο της Βενετίας Facebook Twitter
Το περίτεχνο ψηφιδωτό της αυλής.

Μέσα σε αυτή την αισιόδοξη ατμόσφαιρα, ο Μαρίν Κονταρίνι παρήγγειλε την κατασκευή του νέου του παλατιού στις όχθες του Μεγάλου Καναλιού. Η οικογένεια Κονταρίνι ήταν μία από τις πιο σημαντικές οικογένειες ευγενών της Βενετίας, μάλιστα ήταν υπό την ηγεσία των Κονταρίνι που η Δημοκρατία είχε νικήσει την Γένοβα το 1380. Έπειτα από την μάχη η οικογένεια παρέμεινε σημαντικός ρυθμιστής στα εμπορικά και πολιτικά ζητήματα. Ήταν αναμενόμενο λοιπόν ο νέος οίκος του Μαρίν να αντικατοπτρίζει συμβολικά και ως κτίσμα την θέση της οικογένειας του.  

Μέσα στο παλάτσο Σάντα Σοφία, τον Χρυσό Οίκο της Βενετίας Facebook Twitter
Τα αγλαΐσματα διαφέρουν από όροφο σε όροφο, καθώς το έργο της πρόσοψης ολοκληρώθηκε από δύο ομάδες λιθοδόμων με δυο διαφορετικούς μάστορες.

Το μέγεθος του ήταν το πρώτο δείγμα μεγαλείου του νέου παλάτσο. Οι μεσαιωνικές πόλεις ήταν πυκνοκατοικημένοι χώροι και η Βενετία, παρότι μορφολογικά πολύ διαφορετική, δεν αποτελούσε εξαίρεση σε αυτό αν λάβει κανείς υπόψη ότι είχε πληθυσμό 10.000 κατοίκων. Συνεπώς το να διαθέτει κάποιος ένα οικόπεδο 35 επί 22 μέτρα στην καρδιά του Καναρέτζιο, ήταν ήδη κάτι μεγαλειώδες. Η απόλυτη έκφραση πλούτου και ισχύος όμως, επιτεύχθηκε με την πρόσοψη του παλατιού επί του καναλιού.  

Όπως συμβαίνει και με πολλά άλλα κτήρια στην Βενετία, το Παλάτσο Σάντα Σοφία χτίστηκε κυρίως με τούβλα, τα οποία ήταν ελαφρύτερα κα φθηνότερα από την πέτρα. Συνήθης πρακτική την εποχή εκείνη ήταν να καλύπτονται οι οικοδομές με ασβεστοκονίαμα, που προσέδιδε μια αισθητικά ευχάριστη όψη. Ωστόσο τα τούβλα του Παλάτσο Σάντα Σοφία, επενδύθηκαν με μάρμαρο. Δεν είναι λοιπόν να απορεί κανείς που η ολοκλήρωση του κτηρίου απαίτησε τις συνδυασμένες δυνάμεις σαράντα λιθοδόμων, πάνω από τους μισούς μάστορες δηλαδή που ενεπλάκησαν στην καταστεκυή του. Ο πιο σημαντικοί από τους λιθοδόμους αυτούς ήταν οι Ζάνε και Μπαρτολομέο Μπον, πατέρας και γιος που προσέφεραν το ταλέντο τους στην ανέγερση πολλών παλατιών και δημοσίων κτηρίων σε όλη την Βενετία. 

Μέσα στο παλάτσο Σάντα Σοφία, τον Χρυσό Οίκο της Βενετίας Facebook Twitter
Πρόσοψη - Ορόφοι (Μεγάλο Κανάλι).


 O 
συνδυασμό αρκετών εκάδων τεχνιτών που εργάζονταν σε μία και μόνη πρόσοψη πάνω από μία δεκαετία είχε ως αποτέλεσμα ένα περίπλοκο μωσαϊκό διακοσμητικών στοιχείων. Τα αγλαΐσματα διαφέρουν από όροφο σε όροφο, καθώς το έργο της πρόσοψης ολοκληρώθηκε από δύο ομάδες λιθοδόμων με δυο διαφορετικούς μάστορες, πριν συναρμολογηθούν υπό την επίβλεψη ενός αρχιμάστορα. Κάποια στοιχεία, όπως οι κουπαστές των άνω ορόφων ή τα κιονόκρανα που στηρίζουν την ισόγεια στοά, ανακυκλώθηκαν από την οικία που βρισκόταν πριν στο ίδιο οικόπεδο. Όλα τα υπόλοιπα φιλοτεχνήθηκαν και κατασκευάστηκαν ειδικά για το νέο παλάτσο. 

Όσο πολυτελής κι αν ήταν η λιθοδομή, δεν ήταν επαρκής για να ικανοποιήσει τον Μαρίν Κονταρίνο. Πολλά από τα διακοσμητικά στοιχεία του παλάτσο, όπως τα σφαιρικά λίθινα στοιχεία που στεφανώνουν τις πολεμίστρες της στέγης, τα φύλλα στις κολώνες των κιονόκρανων και πολλές άλλες γλυπτές λεπτομέρειες, στολίστηκαν με φύλλα χρυσού. Άλλα χρωματίστηκαν με έντονα χρώματα όπως μπλε ουλτραμαρίν, μαύρο, λευκό και κοκκινο, τονίζοντας την εξαιρετικής τεχνοτροπίας λιθοδομή. Η βαφή ουλτραμαρίν ήταν δείγμα εξαιρετικού πλούτου γιατί παρασκευαζόταν από θρυμματισμένο ημιπολύτιμο λίθο λάπις λαζούλι που εισαγόταν από το Αφγανιστάν. Η Βενετία ήταν πύλη μέσω της οποία οι χρωστικές ουλτραμαρίν εισάγονταν στην Ευρώπη, το αγαθό αυτό θεωρούνταν μεγαλύτερης αξίας κι από τον χρυσό. Παρά το γεγονός αυτό, η επιχρύσωση της πρόσοψης ήταν εκείνη που προξένησε την μεγαλύτερη εντύπωση ώστε ακόμα και αιώνες μετά, όταν πλέον το χρυσό είχε ξεφτίσει, το παλάτσο διατηρεί το παρατσούκλι Ca D'Oro—ο Χρυσός Οίκος. 

 

Μέσα στο παλάτσο Σάντα Σοφία, τον Χρυσό Οίκο της Βενετίας Facebook Twitter
Πολλά από τα διακοσμητικά στοιχεία του παλάτσο, όπως τα σφαιρικά λίθινα στοιχεία που στεφανώνουν τις πολεμίστρες της στέγης, τα φύλλα στις κολώνες των κιονόκρανων και πολλές άλλες γλυπτές λεπτομέρειες, στολίστηκαν με φύλλα χρυσού.

Η υπερβολή της πρόσοψης επί του καναλιού προξενεί έντονη αντίθεση με την σχετική αυστηρότητα του εσωτερικού του κτηρίου. Οι τοίχοι που βλέπουν στην εσωτερική αυλή δεν είχαν επενδυθεί με μάρμαρο και συνεπώς εκθέτουν την τούβλινη δομή της κατοικίας. Ακόμα και ο ανατολικός τοίχος, που βλέπει στην γωνία μετά την πρόσοψη επί του καναλιού παρέμεινε ακάλυπτος, παρά το γεγονός ότι ήταν ορατός από το ίδιο το Μεγάλο Κανάλι. Καθώς οι εξωτερικοί αυτοί τοίχοι δεν αποτελούσαν κύριες εισόδους προς το εσωτερικό του κτηρίου, τους αποδόθηκε σημαντικά λιγότερη σημασία από διακοσμητικής απόψεως. Πέρα από μια εντυπωσιακή μαρμάρινη αψίδα εισόδου στην αυλή, ο Μαρίν είχε δαπανήσει το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας του στην πρόσοψη του καναλιού.  

 

Μέσα στο παλάτσο Σάντα Σοφία, τον Χρυσό Οίκο της Βενετίας Facebook Twitter
H υπερβολή της πρόσοψης επί του καναλιού προξενεί έντονη αντίθεση με την σχετική αυστηρότητα του εσωτερικού του κτηρίου. Οι τοίχοι που βλέπουν στην εσωτερική αυλή δεν είχαν επενδυθεί με μάρμαρο και συνεπώς εκθέτουν την τούβλινη δομή της κατοικίας.

Η εσωτερική διαρρύθμιση του Παλάτσο Σάντα Σοφία ήταν η χαρακτηριστική των μεγάλων Βενετικών κατοικιών της περιόδου εκείνης. Η τελετουργική είσοδος στην κατοικία λάμβανε χώρα όχι στην πύλη της αυλής αλλά στην ιδιωτική προκυμαία που βρίσκεται πίσω από την ισόγεια στοά. Οι περισσότεροι από τους σ;yγχρoνους γείτονες του παλάτσο διέθεταν μια σχετικά ταπεινή μονόφυλλη πόρτα για την ίδια λειτουργία. Έτσι, η ευρεία στοά δεν ήταν μόνο μια αναφορά στους Βυζαντινούς προγόνους αλλά και μια περίοπτη είσοδος. Το υπόλοιπο του ισογείου καταλάμβαναν τα δωμάτια των υπηρετών, αποθηκευτικοί χώροι, η αυλή και το προσωπικό γραφείο του Μαρίν.  

Οι επάνω ορόφοι, ή αλλιώς piani nobili, στέγαζαν τους κυριώς κατοικήσιμους χώρους του παλάτσο. Ήταν προσβάσιμοι μόνο δια μιας εξωτερικής σκάλας απότ ητν αυλή, αμφότεροι οι όροφοι διέθεταν μια σχεδόν πανομοιότυπη κάτοψη: κρεβατοκάμαρες, κουζίνες, παρεκκλήσι και μια λότζια, όλα αυτά ακτινωτά από μία μεγάλη αίθουσα. Το ότι και οι δύο όροφοι έχουν ίδια διαρρύθμιση, και συγκεκριμένα το ότι αμφότεροι διέθεταν κουζίνα, υποδεικνύει ότι πιθανά μόνο ό ένας από τους δύο προοριζόταν προς χρήση από την άμεση οικογένεια του Μαρίν. Είναι πιθανό ο τελευταίος όροφος να κατοικούνταν από τον πατέρα ή κάποιον από τους αδελφούς του, μια συνήθης πρακτική στα ενετικά παλάτια.  

 

Μέσα στο παλάτσο Σάντα Σοφία, τον Χρυσό Οίκο της Βενετίας Facebook Twitter
Tα ευρύχωρα διαμερίσματα του παλατιού που μετετράπη σε μουσείο παραμένουν υποδειγματικά παραδείγματα πολυτελούς σχεδίασης μιας μεσαιωνικής αυτοκρατορίας στην ακμή της.

Οι εργασίες στο Παλάτσο Σάντα Σοφία ξεκίνησαν το 1420, και δεν ολοκληρώθηκαν λήρως πριν από το 1436. Μετά τον θάνατο του Μαρίν Κονταρίνι εν έτει 1456, η κατοικία του κληρονομήθηκε διαδοχικά από τους απογόνους του ώσπου τελικά εγκαταλείφθηκε το 791. Στη συνέχεια αγοράστηκε από τον εξόριστο Ρώσο Πρίγκηπα Τρουμπετσκόϋ, ο οποίος το δώρισε στην διάσημη μπαλαρίνα Μαρί Ταλιόνι. Το παλάτσο υπέστη καταστροφικές ανακαινίσεις επί ιδιοκτησίας Ταλιόνι, η γοτθική σκάλα της αυλής κατεδαφίστηκε και πολλά τμήματα της λιθοδομής, συμπεριλαμβανομένης της διακοσμητικής κρήνης του Μπαρτολομέο Μπον πωλήθηκαν.  

 

Μέσα στο παλάτσο Σάντα Σοφία, τον Χρυσό Οίκο της Βενετίας Facebook Twitter
Οι εργασίες στο Παλάτσο Σάντα Σοφία ξεκίνησαν το 1420, και δεν ολοκληρώθηκαν λήρως πριν από το 1436.

Ευτυχώς το παλάτσο άλλαξε χέρια ξανά το 1894, περνώντας στην ιδιοκτησια του Βαρώνου Τζόρτζιο Φρανκέτι. Ο Βαρώνος ήταν εκείνος ο οποίος αποκατέστησε τα περισσότερα στοιχεία που κατέστρεψε η Ταλιόνι. Έχτισε ξανά την σκάλα της αυλής, ανέτρεψε πολλές από τις μετατροπές στην περίφημη πρόσοψη, και ανέκτησε τα περισσότερα από τα γλυπτά στοιχεία που είχαν πωληθεί. Όταν ολοκλήρωσε την αποκατάσταση του κτηρίου το δώρισε στο ιταλικό κράτος και άνοιξε τις πύλες του στο κοινό ως πινακοθήκη το 1927.  

Μέσα στο παλάτσο Σάντα Σοφία, τον Χρυσό Οίκο της Βενετίας Facebook Twitter
Επιβιώνοντας αιώνες χρήσης, κακοποίησης και ανακατασκευής, το Παλάτσο Σάντα Σοφία πλέον στέκει ως απόδειξη της περασμένης δόξας της Ενετικής Δημοκρατίας.

Επιβιώνοντας αιώνες χρήσης, κακοποίησης και ανακατασκευής, το Παλάτσο Σάντα Σοφία πλέον στέκει ως απόδειξη της περασμένης δόξας της Ενετικής Δημοκρατίας. Μπορεί η περίφημη χρυσή επίστρωση της προσοψεως του να έχει ξεφτίσει εδώ και αιώνες, ωστόσο η περίτεχνη λιθοδομή και τα ευρύχωρα διαμερίσματα του παλατιού που μετετράπη σε μουσείο παραμένουν υποδειγματικά παραδείγματα πολυτελούς σχεδίασης μιας μεσαιωνικής αυτοκρατορίας στην ακμή της. Συνεπώς μπορεί κανείς να πει ότι η ιστορία δικαίωσε τις αρχικές προθέσεις του Μαρίν Κονταρίνι για το μεγαλεπήβολο σχέδιο του, ο Χρυσός Οίκος του  εξακολουθεί να είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά κτήρια της Βενετίας.  

Μέσα στο παλάτσο Σάντα Σοφία, τον Χρυσό Οίκο της Βενετίας Facebook Twitter
Γραφίτης, νερομπογιά και γκουάς σε χαρτί, 33.6 x 47.6 εκ. Επιγραφές: γραφίτης, Casa d'Oro, καφέ μελάνη, Ca d'Oro. / J. Ruskin 1845.

Στοιχεία από το archdaily.com

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανοίγει στη Νάουσα η πρώτη Βιβλιοθήκη Οίνου της χώρας μας στη μνήμη του Γιάννη Μπουτάρη

Design / Η πρώτη βιβλιοθήκη για το κρασί στην Ελλάδα. Ο Γιάννης Μπουτάρης θα ήταν περήφανος

Ένας ιδιότυπος πολυχώρος που στοχεύει στην ευαισθητοποίηση του ντόπιου πληθυσμού σε ό,τι αφορά το κρασί, τη γαστρονομία και τη βιωσιμότητα, ξεκινά τη λειτουργία του στη Νάουσα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο μάγος της οικειότητας

Design / Μιχάλης Αναστασιάδης: «Υπάρχει φλυαρία στο design, λείπει η αυθεντικότητα»

Σε μια καριέρα 30 σχεδόν χρόνων σχεδίασε φωτιστικά, έπιπλα και αντικείμενα που μαρτυρούν έναν αναγεννησιακό δημιουργό, ο οποίος καταπιάνεται με τα υλικά, τη λειτουργικότητα και την τεχνολογία, σχεδιάζοντας την ποίηση τού καθημερινού. Με αφορμή την πρώτη του ατομική έκθεση στην Ελλάδα που μόλις εγκαινιάστηκε, ο Μιχάλης Αναστασιάδης μίλησε στη LifO.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Design / Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Το διαμέρισμα του εικαστικού Αργύρη Αγγελή είναι γεμάτο φυτά και ετερόκλητα στοιχεία. Ο ίδιος λέει ότι o εκλεκτικισμός -το mix 'n' match, όπως θα λέγαμε σήμερα- είναι το κλειδί των επιλογών του στη διακόσμηση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
“Ο κόσμος της φιλοξενίας είναι ένας κόσμος χωρίς σύνορα”: όλα όσα έγιναν στη δεύτερη διοργάνωση του HOTEL EXPERIENCE το διήμερο 18&19 Οκτωβρίου 2025 στη Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

Design / Πώς το Hotel Experience μεταμόρφωσε την Τεχνόπολη σε ατμοσφαιρική ξενοδοχειακή εμπειρία

Με συμμετοχή 8000 επισκεπτών, 120 ομιλητών και 70 εταιρειών υλικών και κατασκευής, το Hotel Experience ανέδειξε την ελληνική φιλοξενία ως διεθνή συζήτηση, όπου η αρχιτεκτονική και η επενδυτική στρατηγική συνυπάρχουν στο ίδιο τραπέζι.
LIFO NEWSROOM
Το ταξίδι του Δημήτρη Πικιώνη από τη Μαδρίτη στην οδό Πειραιώς 

Design / Χάρη στον Δημήτρη Πικιώνη ο δρόμος προς την Ακρόπολη είναι ένα έργο τέχνης

Μια νέα έκθεση για τον Δημήτρη Πικιώνη στο Μουσείο Μπενάκη αποκαλύπτει τη σπουδαιότητα αυτού του εμπνευσμένου Έλληνα εικαστικού, αρχιτέκτονα, στοχαστή και όσα του οφείλουν η Αθήνα και οι σύγχρονοι Έλληνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι που χρειάζεται περισσότερους τοίχους

Design / Ένα σπίτι που χρειάζεται κι άλλους τοίχους για τους πίνακες του ιδιοκτήτη

Ο αρχιτέκτονας και visual artist Αλέξανδρος Μαγκανιώτης μένει στη Γλυφάδα, σε μια οικογενειακή πολυκατοικία. Το διαμέρισμά του έχει τόσα έργα που μοιάζει με δική του, ατομική έκθεση, την οποία ανανεώνει συνεχώς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Design / Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Πιάτα, φλιτζάνια, βάζα και λάμπες που σε κάνουν να θες να τους τραπεζώσεις όλους. Έντονα, χαριτωμένα, λαχταριστά αντικείμενα που μετατρέπουν το τραπέζι σου σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία ευτυχίας.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ