Επτά κλασικές ταινίες που απαγορεύτηκαν στη Γαλλία πριν τον Αντίχριστο

Επτά κλασικές ταινίες που απαγορεύτηκαν στη Γαλλία πριν τον Αντίχριστο Facebook Twitter
0

Η είδηση που κάνει από χθες τον γύρο του κόσμου μοιάζει να αγγίζει τα όρια του σουρεαλισμού. Γαλλικό δικαστήριο έκανε δεκτό το αίτημα της καθολικής οργάνωσης Promouvoir να αλλάξει τη σήμανση της καταλληλότητας του «Αντίχριστου» του Λαρς φον Τρίερ και να μετατρέψει το φιλμ, από 16 ετών και πάνω, σε αυστηρά ακατάλληλο (άνω των 18), απαγορεύοντας προσωρινά κάθε προβολή της ταινίας στη χώρα, σε οποιαδήποτε μορφή. Δηλαδή θα πρέπει να αποσυρθούν και τα DVD του από την αγορά και, φυσικά, να ακυρωθεί (αν υπήρχε) πιθανή τηλεοπτική προβολή του. Όλα αυτά για μια ταινία που δεν επρόκειτο να κυκλοφορήσει σύντομα, αλλά παίζεται κανονικά εδώ και 7 χρόνια, και μάλιστα, για όσους θυμούνται, έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στη Γαλλία, το 2009, στις Κάννες.

 

Είναι δυνατόν μια θρησκευτική οργάνωση να έχει ακόμα τόση δύναμη σε μια χώρα σαν τη Γαλλία, ώστε να μπορεί να επεμβαίνει σε θέματα διανομής πολιτιστικού προϊόντος; Θα πίστευε κανείς πως κάτι τέτοιο είναι πλέον αδύνατον, ειδικά για ένα μέσο όπως το σινεμά, που το συνδέει στενή σχέση με τη χώρα. Το δικαστήριο, μάλιστα, μίλησε για «λάθος» του υπουργείου Πολιτισμού, το οποίο και διόρθωσε, δίνοντας δύναμη έτσι στην οργάνωση που πρωτοστατεί στις απαγορεύσεις συγκεκριμένων ταινιών – ήδη έχει ράμματα για τη γούνα της «Ζωής της Αντέλ», καθώς και του «Nymphomaniac», πάλι του Φον Τρίερ. 

Αυτή η είδηση ξυπνά μνήμες στη Γαλλία, που μπορεί σήμερα να αποτελεί (όπως και οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες άλλωστε) φιλόξενο έδαφος για τους κινηματογραφιστές, όμως έχει απαγορεύσει πολύ σπουδαίες ταινίες κατά το παρελθόν, είτε γιατί διαφωνούσε με την ιδεολογία τους είτε γιατί έκαναν τις Αρχές της χώρας να «κοκκινίζουν» για τη στάση τους σε ζητήματα εξωτερικής πολιτικής. Οι επτά παρακάτω ταινίες συνθέτουν, μάλλον, μια λίστα ντροπής για τη χώρα.

Θωρηκτό Ποτέμκιν (1925)

Μπορεί το μοντάζ του Αϊζενστάιν να διδάσκεται στις μέρες μας σε όλες τις κινηματογραφικές σχολές του κόσμου, όμως οι Γάλλοι έπρεπε να περιμένουν 28 χρόνια για το δουν με τα μάτια τους. Το κράτος θεωρούσε την ταινία επικίνδυνη και προβαλλόταν μόνο σε μικρές λέσχες μέχρι το 1953, οπότε και πήρε άδεια για κανονική διανομή.

 

L’ Age d’ Or (1930)

Σήμερα θαυμάζουμε το φιλμ που γέννησε το «Αmour Fou», όμως το δημιούργημα του Μπουνιουέλ κατηγορήθηκε για διαταραχή δημόσιας τάξης. Συγκεκριμένα, μετά την πρώτη του προβολή, τον Νοέμβριο του 1930, προκλήθηκαν επεισόδια από μέλη εθνικιστικού κινήματος που διέκοψαν τις προβολές της ταινίας και επιτέθηκαν στους θεατές της. Το αποτέλεσμα αυτού ήταν η επ’ αόριστον απαγόρευση του φιλμ.

 

Le Corbeau (1943)

Και τι δεν άκουσε ο Κλουζό γι’ αυτήν του την ταινία! Γυρισμένη στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, από εταιρεία παραγωγής γερμανικών συμφερόντων, ενόχλησε αρκετά τους Γάλλους, που θεώρησαν ότι προέβαλε μια πολύ αρνητική εικόνα γι’ αυτούς. Το αποτέλεσμα ήταν όχι μόνο να απαγορευθεί η προβολή του φιλμ αλλά και στον Κλουζό η δυνατότητα να ξανακάνει ταινία. Ευτυχώς, και οι 2 αποφάσεις αναιρέθηκαν το 1947.

 

 

Σταυροί στο Μέτωπο (1957)

Μπορεί ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ να βρήκε μια ιδανική ιστορία από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο για να περιγράψει τον παραλογισμό του πολέμου, επειδή όμως αυτή η ιστορία είχε Γάλλους πρωταγωνιστές, το κράτος ενοχλήθηκε. Αφού απείλησε με μποϊκοτάζ το Φεστιβάλ του Βερολίνου που ήθελε να προβάλει το φιλμ, απαγόρευσε την κυκλοφορία του για 13 χρόνια, ως το 1970.

Η Μάχη του Αλγερίου (1966)

Σήμερα, το φιλμ του Τζίλο Ποντεκόρβο συγκαταλέγεται συχνά σε μεγάλες λίστες με τις σπουδαιότερες ταινίες που έγιναν ποτέ – στο τελευταίο poll του «Sight & Sound» το 2012 ήταν στο νούμερο 48. Περιέγραφε, όμως, τη μάχη που έδινε η Αλγερία εναντίον της Γαλλίας για να ανεξαρτητοποιηθεί, οπότε ούτε λόγος για προβολή του εντός γαλλικού εδάφους. Το φιλμ παρέμεινε απαγορευμένο ως το 1971.

 

 

Le Petit Soldat (1960)

Το δεύτερο φιλμ του Γκοντάρ έγινε τελικά τέταρτο, καθώς από τη στιγμή που το ολοκλήρωσε μέχρι τη στιγμή που κατάφερε να το προβάλει μεσολάβησαν 3 χρόνια, αφού μάλιστα αναγκάστηκε να κάνει αλλαγές στο μοντάζ. Η ιστορία ενός πράκτορα που δουλεύει για τη γαλλική κατασκοπεία στη διάρκεια του γαλλο-αλγερινού πολέμου περιείχε ιδιαίτερα σκληρές τακτικές βασανισμού, εμπνευσμένες από αληθινά περιστατικά. Οι Γάλλοι απαγόρευσαν στον Γκοντάρ την προβολή της ταινίας όχι μόνο στη χώρα αλλά και έξω από αυτήν, απειλώντας τον ίδιο και τον παραγωγό του με οριστική αποβολή από τον κινηματογραφικό χώρο.

 

 

Ο σχιζοφρενής δολοφόνος με το πριόνι (1974)

Η εμβληματική ταινία του Hooper αντιμετώπισε προβλήματα σε πολλές χώρες, στις οποίες η προβολή της απαγορεύθηκε για αρκετά χρόνια. Η Γαλλία (όπως και η Αγγλία, η Σουηδία και η Βραζιλία μεταξύ άλλων) δεν είδε κάτι σημαντικό πίσω από τη βία του φιλμ, δεν επέτρεψε την προβολή του στο κινηματογραφικό κύκλωμα και η πρεμιέρα του στη χώρα έγινε στο video το 1979, πέντε χρόνια αργότερα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ