Τι έχει να προσφέρει ο 'Φόβος' του Στέφαν Τσβάιχ στην Αθήνα του σήμερα;

Τι έχει να προσφέρει ο 'Φόβος' του Στέφαν Τσβάιχ στην Αθήνα του σήμερα; Facebook Twitter
«Ο Τσβάιχ ήταν ονειροπόλος, σιχαινόταν τις ταμπέλες, ήταν πολύ αγαπητός συγγραφέας όταν ζούσε. Λάμβανε καθημερινά περισσότερα γράμματα από ό,τι ο Γκέτε... Ήταν φίλος του Φρόυντ, γνώριζε τις θεωρίες του και τον είχαν επηρεάσει.»
0

Το επίτευγμα της Έλενας Πέγκα, σκεφτόμουν καθώς έφευγα απ' το Θέατρο Αυλαία πριν λίγες ημέρες (ο Φόβος στη Θεσσαλονίκη ήταν sold-out και προστέθηκαν την τελευταία στιγμή και επιπλέον παραστάσεις), ήταν ότι κατάφερε να ζωντανέψει ένα κείμενο που σήμερα θεωρείται «παλιακό» και να το μεταφέρει στη σκηνή με τρόπο συναρπαστικό. 

Και το έκανε αυτό αβίαστα, χωρίς μεταμοντέρνα φτιασίδια, χωρίς να καταφύγει στην πρόκληση ή σε πειραματισμούς. Δεν ξέρω πώς τα κατάφερε, αλλά μια νουβέλα που στο χαρτί μοιάζει ξεπερασμένη και με συνεχείς μελοδραματικούς εσωτερικούς μονολόγους, η Πέγκα, συγγραφέας και σκηνοθέτις με σημαντική πορεία στον χώρο του πρωτοποριακού θεάτρου, την ζωντάνεψε χάρη με καλούς ηθοποιούς και με τρόπο εντυπωσιακό, κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον μέχρι την ανατροπή του τελευταίου λεπτού. 

 

Το ό,τι δεν ήταν θεατρικό μου έδωσε μεγάλη ελευθερία. Το είδα μέσα από το σήμερα, ήθελα να αποδοθεί σκηνικά με σύγχρονο τρόπο χωρίς να αλλοιώσω ή να παρέμβω στις προθέσεις του Τσβάιχ.

Ο Φόβος, ένα κλασικό κείμενο γραμμένο την ίδια εποχή των σπουδαίων ψυχαναλυτικών κειμένων του Φρόυντ ανοίγει την πόρτα στον θεατή σε μια κατάσταση αμείωτης δραματικής έντασης όπου ο φόβος αλλάζει μορφές, αλλά παραμένει μπροστά του σε όλο το φάσμα των συναισθημάτων που τον συνοδεύουν. Ο έρωτας, ο γάμος, η πίστη, η ζήλια, η ίντριγκα, η απόρριψη, η αγωνία στροβιλίζονται στη σκηνή ανάμεσα στο γοητευτικό κουαρτέτο των εξαιρετικά χτισμένων χαρακτήρων του Τσβάιχ.

 

Η παράσταση έκανε πρεμιέρα στην Καλαμάτα, ταξίδεψε στην Θεσσαλονίκη και έρχεται τώρα στην Αθήνα, απ' τις 22 Ιανουαρίου στο Νέο Θέατρο Βασιλάκου.

 

(Αξίζει να σημειώσουμε πως η Καλαμάτα, διεκδικώντας την υποψηφιότητά της για Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2021, έχει ξεκινήσει μια σειρά σημαντικών δράσεων στο χώρο του πολιτισμού. Το πρώτο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ της Ελλάδας ανέθεσε φέτος σε δύο καινοτόμους σκηνοθέτες τις δύο του παραγωγές. Εκτός απ' την κεντρική παραγωγή που είναι ο Φόβος, ετοιμάζεται και το παιδικό Η Ωραιότερη Ιστορία του Κόσμου, από τον Βασίλη Μαυρογεωργίου.)

 

Τι έχει να προσφέρει ο 'Φόβος' του Στέφαν Τσβάιχ στην Αθήνα του σήμερα; Facebook Twitter
«Με εμπνέουν τα σώματα των ανθρώπων, οι συμπεριφορές που έχουν προσωπικότητα, ποιητικότητα, χάρη, γενναιότητα, χιούμορ. Η μουσική. Τα ανοιχτά τοπία. Τα ανοιχτά μυαλά. Ο ορίζοντας. Ο ουρανός.» Φωτ.: Τάσσος Βρεττός

 

— Πώς αποφάσισες να αναμετρηθείς με το συγκεκριμένο έργο;

Η νουβέλα αυτή πραγματεύεται έντονα πάθη και συναισθήματα. Διαβάζοντας την με ενέπνευσε να δω πώς οι σχέσεις και οι καταστάσεις που περιγράφει θα μπορούσαν να αποδοθούν σήμερα με τα σώματα, με σωματικότητα και όχι μόνο με λέξεις. Δηλαδή να δούμε το δράμα να συμβαίνει, να δούμε τις σχέσεις των σωμάτων, τις δυναμικές τους, τα βλέμματα όταν οι ήρωες μιλάνε με ψέμματα, όταν αποκρύπτουν όσα νιώθουν, όταν πάσχουν και δεν επικοινωνούν, να δούμε τις κινήσεις τους, τις εκφράσεις τους.

 

— Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται στην Ελλάδα. Άλλωστε δεν ήταν θεατρικό μέχρι να το διασκευάσεις... 

Μου αρέσει το ό,τι πρόκειται για κλασικό κείμενο που θέτει ερωτήματα που απασχολούν τους ανθρώπους σήμερα και που τα ίδια θα τους απασχολούν και αύριο όπως τους απασχολούσαν εκατό χρόνια πριν όταν γράφτηκε. Το ό,τι δεν ήταν θεατρικό μου έδωσε μεγάλη ελευθερία. Το είδα μέσα από το σήμερα, ήθελα να αποδοθεί σκηνικά με σύγχρονο τρόπο χωρίς να αλλοιώσω ή να παρέμβω στις προθέσεις του Τσβάιχ. Ήταν μια τρομερά δημιουργική διαδικασία μέσα σε συγκεκριμένο πλαίσιο. Καμιά φορά όταν υπάρχει ένα περιορισμένο πλαίσιο γινόμαστε πιο δημιουργικοί, από το να μην υπάρχει πλαίσιο.

 

Ο Φόβος μιλάει για τους κατασκευασμένους φόβους, για μια κοινωνία που φοβάται και ζει συμβατικά. Αυτή η κοινωνία που περιγράφει ο Τσβάιχ της Βιέννης του μεσοπολέμου μοιάζει με την σημερινή της Αθήνας.

 

— Και πώς προσέγγισες τον Φόβο σκηνοθετικά;

Σαν ένα άχρονο κουαρτέτο, τέσσερις άνθρωποι σε ένα ρινγκ που χτυπιούνται, πέφτουν, ο ένας σηκώνει όρθιο τον άλλο, τον ξαναρίχνει, και όλο αυτό είναι και σαν ένας χορός.

 

Ήθελα να έχει μια αμεσότητα η παράσταση, να είναι λιτή. Ήθελα να έχει βάθος χωρίς να έχει βάρος. Να έχει ρυθμό και ένταση, αλλά και ανάπτυξη. Αυτό με δυσκόλεψε. Και γιαυτό έκανα πρόβες πολύ καιρό, πολλές πρόβες, ξανά και ξανά. Η μουσική με βοήθησε.

 

Τι έχει να προσφέρει ο 'Φόβος' του Στέφαν Τσβάιχ στην Αθήνα του σήμερα; Facebook Twitter
Φωτ.: Τάσσος Βρεττός

 

— Μίλησέ μας λίγο για τον Τσβάιχ και το έργο του. Τι πιστεύεις πως έχει να μας πει σήμερα;

Ο Τσβάιχ ήταν ονειροπόλος, σιχαινόταν τις ταμπέλες, ήταν πολύ αγαπητός συγγραφέας όταν ζούσε. Λάμβανε καθημερινά περισσότερα γράμματα από ό,τι ο Γκέτε, οι άνθρωποι σε πάρα πολλές χώρες περίμεναν να βγάλει βιβλίο για να το διαβάσουν. Ήταν φίλος του Φρόυντ, γνώριζε τις θεωρίες του και τον είχαν επηρεάσει.

Ο Φόβος μιλάει για τους κατασκευασμένους φόβους, για μια κοινωνία που φοβάται και ζει συμβατικά. Αυτή η κοινωνία που περιγράφει ο Τσβάιχ της Βιέννης του μεσοπολέμου μοιάζει με την σημερινή της Αθήνας. Μέσα σε αυτήν οι άνθρωποι υποφέρουν από τις συμβάσεις και τιμωρούνται επειδή φοβούνται να ζήσουν ελεύθεροι. Πόσο ελεύθεροι μπορούμε να είμαστε μαζί με τους άλλους, μαζί με τον άλλον; Είμαστε αληθινά αποδεκτοί; Υπάρχει συγχώρεση στις ανθρώπινες σχέσεις; Τι γεννάει την σκληρότητα;

— Οι ηθοποιοί που επέλεξες είναι όλοι της νεότερης γενιάς...

Ναι. Κράτησα τις ηλικίες που έχει ο Τσβάιχ στη νουβέλα. Είναι όλοι νέοι άνθρωποι, με αξιόλογη διαδρομή. Δουλέψαμε σαν ομάδα, χωρίς πρωταγωνιστές. Δεν ήμασταν ομάδα όταν ξεκινήσαμε, αλλά η καλή συνεννόηση μεταξύ μας και μεταξύ των τεσσάρων ηθοποιών έφτιαξε μια δεμένη ομάδα.

— Πώς θα περιέγραφες την αισθητική της παράστασης;

Υπάρχει μια αισθητική χοροθεάτρου, οι κινήσεις, τα σώματα, οι δυναμικές των σωμάτων στον χώρο και στον χρόνο φτιάχνουν μια χορογραφία παιγμένη από ηθοποιούς. Αλλά αυτή η χορογραφία, δεν είναι χορός, είναι συνομιλίες σωμάτων.

— Η πορεία σου στο πρωτοποριακό θέατρο είναι αρκετά γνωστή. Ποιες όμως απ' τις δουλειές σου ξεχωρίζεις εσύ. Και γιατί;

Don Surrealism, The Greek Alien, Η Καιτε Κολλβιτς Παρουσιάζει μια σύντομη ιστορία της μοντέρνας τέχνης, Τα Καινούργια Ρούχα Του Αυτοκράτορα, 3-0-1 Μεταφορές, Όταν Χορεύουν οι Go-Go Dancers, Οι Τυφλοί, Ποιοι είναι οι Καινούργιοι μας φίλοι, Το Χέρι. Αυτές με κάνουν να χαμογελώ όταν τις σκέφτομαι. Οι άλλες όχι και τόσο.

— Τι σε εμπνέει σήμερα;

Αυτά που με εμπνέουν πάντα. Τα σώματα των ανθρώπων, οι συμπεριφορές που έχουν προσωπικότητα, ποιητικότητα, χάρη, γενναιότητα, χιούμορ. Η μουσική. Τα ανοιχτά τοπία. Τα ανοιχτά μυαλά. Ο ορίζοντας. Ο ουρανός.

 

Τι έχει να προσφέρει ο 'Φόβος' του Στέφαν Τσβάιχ στην Αθήνα του σήμερα; Facebook Twitter
Φωτ.: Τάσσος Βρεττός

 

*Ο Φόβος είναι μια συμπαραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας και του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου.

 

Παίζουν: Διαμαντής Καραναστάσης, Κατερίνα Μισιχρόνη, Κατερίνα Μαούτσου, Παναγιώτης Σούλης.

Πρεμιέρα στην Αθήνα: Παρασκευή 22 Ιανουαρίου

 

ΝΕΟ ΘΕΑΤΡΟ ΒΑΣΙΛΑΚΟΥ
Προφήτου Δανιήλ 3 & Πλαταιών, Κεραμεικός
Τηλ. 2110132002-005

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ