Πρώτες Σκηνές

Πρώτες Σκηνές Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Ατελιέ / LIFO
0

1. Το Κόλπο. Φτιάχναμε παλιά, τότε που ο χρόνος δεν έστεργε να είναι χρήμα, τότε που παίζαμε σαν μικρά παιδιά ακόμα και με τη λογοτεχνία, πολλά αφηγήματα καμωμένα από κολάζ άλλων αφηγημάτων. Πολλές φορές αφήναμε την Τύχη και τα ψαλίδια να μιλήσουν. Και μιλούσαν. Παίρναμε σελίδες από διαφορετικά μυθιστορήματα, από επιστημονικά βιβλία, από δοκίμια και μελέτες, κόβαμε φέτες από περιοδικά κι εφημερίδες, και ύστερα από κολλήσεις έβγαινε ένα σπαρταριστό, συνήθως, τερατώδες αριστούργημα. Έμειναν κάποια χούγια, και καλά έκαναν. Θέρος, άλλωστε, εποχή για αναβίωση παλιών, τρελών συνηθειών. Πιάνω και κολλάω πρώτες φράσεις από βιβλία που στοιβάζω για ακάματο, καίτοι ξεκουραστικό, διάβασμα.

2. Η Περιπέτεια. Διανύουμε τη δεύτερη δεκαετία του σκοτεινού εικοστού αιώνα. Ο κόσμος αλλάζει με απίστευτη βία και ταχύτητα (ή, αλλιώς, με την ταχύτητα της βίας και τη βία της ταχύτητας). Νέες τεχνολογίες όπως το αυτοκίνητο και το αεροπλάνο αλλάζουν τον τρόπο που οι άνθρωποι βιώνουν το χρόνο και τον χώρο και βελτιώνονται για να χρησιμοποιηθούν ως στρατιωτικές μηχανές. Στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα η Ευρώπη ήταν η πιο ταραγμένη περιοχή του πλανήτη. Σπαρασσόταν από πολέμους, οικονομικές κρίσεις, κοινωνικές και πολιτικές συγκρούσεις. Αντίθετα, στο δεύτερο μισό του ίδιου αιώνα ήταν μία από τις πιο γαλήνιες περιοχές του κόσμου, υπόδειγμα αρμονίας και ευημερίας. Τι άλλαξε; Η φωνή της ήταν γλυκιά και άγρια ταυτόχρονα. Γλυκιά στα όμικρον, άγρια στα έψιλον. Δεν γνώρισα ποτέ τον πόλεμο. Σε λίγες μόνο μέρες θα έχανα αυτή την παρθενιά. Για πολύ καιρό ήμουν μια γυναίκα απονήρευτη και αφελής, που πίστευε στη γεωμετρία της προόδου. Μια απλή ευθεία γραμμή, ανοδική, παράλληλη με το βέλος του χρόνου. Το παρελθόν ήταν υποχρεωτικά πίσω μας. Ο ήλιος είναι ψηλά, ο ουρανός αψεγάδιαστος, η ατμόσφαιρα σπάνιας διαύγειας. Δυο γυναίκες, από τα παράθυρά τους, κουβεντιάζουν, ενώ ταυτόχρονα απλώνουν τις μπουγάδες τους στα τεντωμένα συρματόσχοινα στην πρόσοψη των σπιτιών. Από τότε που το καφέ Μπάλατον άνοιξε πάλι ύστερα από μακροχρόνια ανακαίνιση οι σερβιτόροι είχαν αρχίσει να βάζουν ζάχαρη στον καφέ από μόνοι τους – εκτός αν τους ζητούσες να μην το κάνουν. Ο Ζίγκμοντ Γκόρντον πάντα ξεχνούσε να το ζητήσει. Καλοκαίρι του 2009, ένα απρόσμενο τηλεφώνημα. Κόκα παίρνει αυτός που τώρα κάθεται πλάι σου στο τρένο και την πήρε για να ξυπνήσει σήμερα το πρωί ή ο οδηγός στο τιμόνι του λεωφορείου που σε πηγαίνει στο σπίτι, γιατί θέλει να βγάλει τις υπερωρίες χωρίς να νιώθει κράμπες στον αυχένα. Κόκα παίρνουν οι πιο κοντινοί σου. Όλα ξεκίνησαν από ένα ιμέιλ στον υπολογιστή. «Είμαι ανώτερο στέλεχος της κοινότητας των μυστικών υπηρεσιών...» Χωρίς όνομα, χωρίς ιδιότητα, χωρίς λεπτομέρειες. Αυτό που με εξέπληξε περισσότερο ήταν ο λαός. Βέβαια, εγώ έκανα πράγματι ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατό για να καταστρέψω κάθε θεμέλιο περαιτέρω ύπαρξης στα βεβηλωμένα από τον εχθρό εδάφη. Η κοινωνία μας κατακλύζεται από τη συμπόνια. Ένας «συμπονετικός ζήλος» απέναντι στους στερημένους, τους απόκληρους και τους αποκλεισμένους εκδηλώνεται διαρκώς όταν απευθυνόμαστε στον λαό που υποφέρει. Σε βαθμό τέτοιο που κανείς πολιτικός υπεύθυνος, όποιο κι αν είναι το πιστεύω του, δεν φαίνεται να απέχει, τουλάχιστον στην επίσημη ρητορική του, από το πνεύμα αυτό. Με εσωτερική εμπειρία εννοώ ό,τι συνήθως αποκαλούμε μυστική εμπειρία: τις καταστάσεις έκστασης, θέλξης, τουλάχιστον διαλογισμένης συγκίνησης. Έχω, όμως, κατά νου όχι τόσο την ομολογιακή εμπειρία, στην οποία μέχρι τώρα όφειλε κανείς να περιορίζεται, όσο μια εμπειρία γυμνή, ελεύθερη προσδέσεων, ακόμα και καταβολών, με –και από– οποιαδήποτε ομολογία.

3. Τα Στοιχεία. Mojado, Η Άγρια Συμμορία, εξέγερση στην κόψη του χρόνου, 32 σελίδες, εκδ. Στάσει Εκπίπτοντες / Σέρι Μπέρμαν , Το πρωτείο της πολιτικής, μτφρ. Ελένη Αστερίου, 532 σελίδες, εκδ. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης / Γιώργος Κουτσούκος, Ενυδρείο, 153 σελίδες, εκδ. Κίχλη / Γκι Φιλίπ Γκόλντσταϊν (1974), Βαβέλ, μτφρ. Σοφία Λεωνίδη, 692 σελίδες, εκδ. Πόλις / Τίτο Τοπέν (1932), Λιβυκή Έξοδος, μτφρ. Αργυρώ Μακάρωφ, 252 σελίδες, εκδ. Άγρα / Βίλμος Κόντορ, Έγκλημα στη Βουδαπέστη, μτφρ. Φίλιππος Χρυσόπουλος, 302 σελίδες, εκδ. Κέδρος / Χρήστος Μαρσέλλος, Pallaksch I, 67 σελίδες, εκδ. Περισπωμένη / Ρομπέρτο Σαβιάνο (1979), Μηδέν Μηδέν Μηδέν, μτφρ. Μαρία Οικονομίδου, 574 σελίδες, εκδ. Πατάκη / Λουκ Χάρντινγκ (1968), Φάκελος Σνόουντεν, μτφρ. Αντώνης Καλοκύρης, 315 σελίδες, εκδ. Καστανιώτης / Τίμουρ Βέρμες (1968), Κοίτα ποιος ήρθε πάλι, μτφρ. Τέο Βότσος, 444 σελίδες, εκδ. Κλειδάριθμος / Μυριάμ Ρεβώ ντ' Αλλόν, Ο συμπονετικός άνθρωπος, μτφρ. Μιχάλης Πάγκαλος, 130 σελίδες, εκδ. Εστία / Ζωρζ Μπατάιγ (1897-1962), Η Εσωτερική Εμπειρία, μτφρ. Ξενοφών Κομνηνός, 211 σελίδες, εκδ. Ίνδικτος.

radiobookspotting.blogspot.gr/

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ