Θανάσης Σκρουμπέλος

Θανάσης Σκρουμπέλος Facebook Twitter
0

Πριν απ' όλα να εξηγηθώ. Είμαι ακατάλληλος να κρίνω βιβλία άλλων. Στη σχολή που δίδασκα σενάριο έλεγα, «ακόμη και το κείμενο που εσείς θεωρείτε το πιο χαζό, ακόμη και αυτό κρύβει τη δική του σοφία». Είμαι ανίκανος λοιπόν να κρίνω, ορθά (correct-correctly), γι' αυτό θα σας μιλήσω μόνο για τα συναισθήματα που μου προκάλεσαν τα βιβλία στα οποία αναφέρομαι.

1Διάβασα τα Τριανταοχτώ Τριαντάφυλλα, συλλογή ποιημάτων της Νάντιας Γαβαλά (εκδόσεις Δωδώνη). Ένιωσα τον φόβο, την οργή (και οργή μου), τον νόστο (και δικό μου νόστο) γι' αυτό που χάνεται. Τι είναι αυτο που χάνεται. Μα αυτό που κερδήθηκε με αίμα. Κυρίως η αξιοπρέπεια που σου έδινε η αισθηση της Δημοκρατίας, της ισότητας, της ελευθερίας, της Δικαιοσύνης. Σήμερα, κάτω από τόνους σκουπιδιών και απάτης και απαξιωμένων πολιτικών (πολιτικός=λαμόγιο, κρατικός λειτουργός= λαμόγιο, κρατος=ρουσφέτι, Δικαιοσύνη=σκοπιμότητα, αυτά σήμερα λίγο πολύ πιστεύει ο κόσμος και όχι άδικα, όταν η λαμογιά που θα κάνει κάποιος υπουργός καλύπτεται και με νόμο, ενώ εσύ, αν χρωστάς έστω και ένα ευρώ, σου βγάζει η τράπεζα στο σφυρί το σπίτι) έχει καταχωνιαστεί η πηγή των αξιών της ζωής στη Δημοκρατία. Ποιήματα, λοιπόν, πικρή κραυγή και κάλεσμα να σαρωθούν τα σκουπίδια για να ξαναβρούμε την πηγή της Ισότητας, της Δικαιοσύνης, της Ελευθερίας και και την αξιοπρέπια του Πολίτη. Floreal είναι ο μήνας των λουλουδιών, το όνομα που είχαν δώσει στον Μάη οι πολίτες της Γαλλικής Επανάστασης, αναφέρεται σε αυτόν η Γαβαλά. Στις σελίδες της μύρισα Μάη μέσα σε αυτό τον καταραμένο μόνιμο χειμώνα, που κι ας είναι καλοκαίρι, η κυριαρχία της απάτης σε παγώνει.

2Κάνω μια δουλειά, μια έρευνα για να γράψω κάτι για μένα - η έρευνα με οδήγησε σε δύο βιβλία. Και τα δύο συγκλονιστικά. Το παράλογο δράμα των ανθρώπων, με αίμα και με κυνικότητα απλωμένο. Το ένα το Stasiland - Ιστορίες πίσω από το τείχος του Βερολίνου της Άννα Φάντερ (εκδόσεις Οκτώ). Μόνο μια δυό φράσεις του θα σας πω: «... Οι φάκελοι που υπάρχουν για τον κάθε πολίτη -της τότε Ανατολικής Γερμανίας- αν τους απλώσεις καταλαμβάνουν μήκος 180 χιλιομέτρων», «ανά έξι πολίτες ο ένας ήταν χαφιές που κατέγραφε κι έδινε αναφορά για τους άλλους στη ΣΤΑΖΙ». Και να σκεφτεί κανείς οτι κομμάτι από αυτό το χαφιεδοκατασκεύασμα μπήκε επίσημα σε δικογραφία στο ελληνικό δικαστήριο ως στοιχείο κατηγορητηρίου κατά ανθρώπων που τελικά αθωώθηκαν. (Ο ένας, όμως, από όλο αυτό τον δικαστικό Γολγοθά πέθανε, τον τσάκισε ο φίλος μου Κώστας Αγαπίου.)

3Το άλλο είναι το βιβλίο, επίσης ντοκουμέντο, ο Στρατός των Ρόδων της Μπάρμπαρα Βίκτορ (εκδόσεις Φανταστικός Κόσμος). Είναι μια σειρα συνεντεύξεων με οικογένειες κοριτσιών-μαρτύρων Παλαιστινίων (και φυλακισμένων που έζησαν), που ζώστηκαν δυναμίτη και ανατινάχτηκαν (σκοτώθηκαν και σκότωσαν και αθώους μαζί). Έξοδος απελπισμένη για μια πατρίδα ελεύθερη αλλά και πίσω από τις γραμμές και για μια γυναίκα ελεύθερη με ίσα δικαιώματα με τον άντρα-αφέντη.

4Για δουλειά, πάλι, διάβασα το βιβλίο της Ελπίδας Βόγλη Έλληνες το Γένος - Η ιθαγένεια και η ταυτότητα στο εθνικό κράτος των Ελλήνων, 1821-1844 (Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτη). Εξαιρετική και επίκαιρη μελέτη για ευσεβείς μύθους και πόθους. Θυμήθηκα την υποσημείωση στο ποίημα «Μπολιβάρ» του Ν. Εγγονόπουλου: «Ο παππούς μου ο νάυαρχος Κουντουριώτης, αρβανίτης, όταν διέταζε, αντί για πυρ, έλεγε Μπρας (πυρ στα αρβανίτικα)».

5Και, τέλος, απόλαυσα το Κάποτε υπήρξε ο Ματίας Πασκάλ του Λουίτζι Πιραντέλο. Αν και γραμμένο αρχές του περασμένου αιώνα (1904), είναι σαν να γράφτηκε για το σήμερα (εκδόσεις Calmann-Levy - Feu Mathias Pascal).

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Στα τέσσερα»: Το πιο καυτό και αμφιλεγόμενο βιβλίο του φετινού καλοκαιριού

Βιβλίο / «Στα τέσσερα»: Το πιο καυτό και αμφιλεγόμενο βιβλίο του φετινού καλοκαιριού

«Κάποιες το λάτρεψαν, άλλες το σιχάθηκαν»: Το βιβλίο της Miranda July για την ερωτική περιπλάνηση μιας γυναίκας στη μέση ηλικία που χαρακτηρίστηκε ως «το πρώτο μεγάλο μυθιστόρημα για την περιεμμηνόπαυση», είναι η λογοτεχνική επιτυχία της χρονιάς.
THE LIFO TEAM
Πατρίτσια Χάισμιθ: «Ο κόσμος και τα μαρτίνι του είναι δικά μου!»

Βιβλίο / Πατρίτσια Χάισμιθ: «Ο κόσμος και τα μαρτίνι του είναι δικά μου!»

Τα πολυσυζητημένα ημερολόγια της Χάισμιθ αποκαλύπτουν κρυφές σκέψεις της συγγραφέως του «Ταλαντούχου κύριου Ρίπλεϊ», τους άγνωστους έρωτες και την εξάρτησή της από τη γραφή και το αλκοόλ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής και της επιτυχίας της»

Βιβλίο / Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής της»

Από τη Βαβυλώνα ως την Αθήνα, ο διάσημος ιστορικός και συγγραφέας βλέπει τις πόλεις ως ζωντανούς οργανισμούς, όπου η ιστορία γράφεται από τους ανθρώπους και όχι από τα κτίρια – με δημόσιες διεκδικήσεις και αντιστάσεις στο gentrification.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
10 βιβλία που διαπνέονται από 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Βιβλίο / 10 βιβλία για 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Δεν είναι λίγα τα βιβλία που ξεδίπλωσαν και ενίοτε αποθέωσαν κρυφές ή φανερές μεριές της Ελλάδας και κατέληξαν να γίνουν συνώνυμα συγκεκριμένων τόπων. Από τις ονειρικές, σχεδόν ψυχεδελικές Σπέτσες στον Μάγο του Φόουλς μέχρι τη Μάνη του Φέρμορ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ