Η σημασία του να είσαι ο Μax Οphüls

Η σημασία του να είσαι ο Μax Οphϋls Facebook Twitter
0

Η κάμερα διεισδύει, ακολουθεί, κυλάει ανάμεσα σε κολώνες, παραβάν, καθρέφτες, κάτω από αψίδες, μπαίνει σε διαδρόμους, κάνει πέρα κουρτίνες, ανεβαίνει-κατεβαίνει σκάλες. Μας εισάγει σε έναν κόσμο μαγικό, υψηλής αισθητικής, χλιδής, αφθονίας, χαράς, γέλιου αλλά και μοναξιάς, υποκρισίας και προδοσίας. Ο κόσμος της αριστοκρατίας και της μπουρζουαζίας του 19ου αιώνα ή των αρχών του 20ού, ένας κόσμος μεγάλων τάξεων, τελετουργικών και καταπιεσμένου ερωτισμού, όπου οι γυναίκες θύματα-θύτες στο παιχνίδι του έρωτα και στο γαϊτανάκι του πόθου είναι άλλοτε αντικείμενα λατρείας κι άλλοτε αντικείμενα συναλλαγής. Ένας κινηματογράφος που κατέγραψε με ανατριχιαστική ακρίβεια μια εποχή που πια κοιμάται στους ιμπρεσιονιστικούς πίνακες και στα γραπτά του Μπαλζάκ και του Προυστ. Η γυναικεία ψυχολογία και ο αντρικός κυνισμός παγιδευμένοι στους αποτρόπαιους κοινωνικούς μοχλούς λειτουργίας. Το κινηματογραφικό σύμπαν ενός από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους σκηνοθέτες, του Μαξ Οφίλς.

Γεννημένος το 1902 ως Μαξιμίλιαν Οπενχάιμερ, στο Ζααρμπρούκεν, στα γαλλογερμανικά σύνορα, εβραϊκής καταγωγής, άφησε πίσω τη βιομηχανία ρούχων του πατέρα του για να γίνει ηθοποιός, υιοθετώντας το επίθετο Οφίλς, από φόβο μήπως η αποτυχία του ντροπιάσει τη φήμη της οικογένειας. Σύντομα αποδείχτηκε ότι ήταν πιο ταλαντούχος ως σκηνοθέτης κι έτσι μέσα σε δέκα χρόνια ανέβασε περί τα 200 έργα, στο θέατρο του Ντόρτμουντ αλλά και στο Burgtheater της Βιέννης. Το 1929 μετακόμισε στο Βερολίνο, έγινε βοηθός του Ανατόλ Λίτβακ στα στούντιο της UFA, τα χρόνια που ο γερμανικός εξπρεσιονισμός θριάμβευε. Σύντομα βρέθηκε κι ο ίδιος πίσω από την κάμερα, εκμεταλλευόμενος την πείρα που είχε αποκτήσει από το θέατρο. Ανάμεσα στις πρώτες του ταινίες, αυτή που ξεχώρισε ήταν το Liebelei του 1933. Το κάψιμο του Ράιχσταγκ από τους Ναζί τον έπεισε ότι έπρεπε να φύγει από τη Γερμανία όσο ήταν καιρός κι έτσι, τα επόμενα χρόνια, με έδρα το Παρίσι γύρισε μια σειρά από γαλλικά φιλμ, αλλά και από ένα στην Ολλανδία και στην Ιταλία. Κατέκτησε σχεδόν αμέσως, θεματολογικά και στυλιστικά, το προσωπικό του στίγμα, καθώς πάντα υπέγραφε και το σενάριο. Γάλλος πολίτης από το 1938, μέσα από μια σειρά ραδιοφωνικών εκπομπών που επιμελούνταν, ερμήνευσε ένα νανούρισμα με αποδέκτη τον Χίτλερ, όπου τον συμβούλευε, όταν είχε αϋπνίες, αντί για προβατάκια να μετράει εκτελεσμένους. Η Γαλλία, εντέλει, παραδόθηκε στη ναζιστική επέλαση κι ο Οφίλς μέσω Ελβετίας απέδρασε εκ νέου με τη γυναίκα του και το παιδί τους στην Αμερική.

Πέρασε περισσότερο από πέντε χρόνια στην ανωνυμία και στην ανέχεια μέχρι να βρεθεί στο Χόλιγουντ, κάνοντας την πρώτη του ταινία για τον Χάουαρντ Χιούζ. Το The Exile, το 1947, με τον Ντάγκλας Φέρμπανκς Τζούνιορ, ακολούθησαν το A letter to an uknown woman το 1948, βασισμένο σε έργο το Τσβάιχ με την Τζόαν Φοντέιν, το The reckless moment και το Caught, το 1949. Όλα ήταν ερωτικά φιλμ νουάρ, εμπορικές αποτυχίες που αργότερα αναθεωρήθηκαν ως μικρά αριστουργήματα. Εκεί, πάντως, μέσα στα μεγάλα στούντιο, ο Οφίλς εξέλιξε την τεχνική του, χρησιμοποίησε όλους τους νεωτερισμούς και την τεχνολογία της βιομηχανίας του θεάματος, τελειοποίησε τα καδραρίσματά του και την αιθέρια κίνηση της κάμερας με τα αργά, συνεχή του τράβελινγκ, εφόδια που μεταπολεμικά απέφεραν εξαιρετικά αποτελέσματα. Σε αντίθεση με τους περισσότερους εξόριστους σκηνοθέτες, όχι μόνο αποδέχτηκε απολύτως την πειθαρχία και τη σκληρότητα του συστήματος, αλλά θαύμαζε και εκτιμούσε τους μεγιστάνες παραγωγούς, θεωρώντας ότι έτρεφαν ειλικρινή αγάπη για το σινεμά.

Με το πέρας του πολέμου, επέστρεψε στη Γαλλία όπου επιδόθηκε σε ένα σινεμά αριστουργηματικής γραφής, που στροβιλιζόταν μεθυστικά σαν βιεννέζικο βαλς και που απογείωνε ζαλιστικά σαν γαλλική σαμπάνια. Φρενήρες και ασφυκτικό, κωμικό σαν οπερέτα, τραγικό σαν όπερα - εκεί που, άλλωστε, τοποθετούσε συχνά τη δράση των έργων του. Τέσσερα «απόλυτα» αριστουργήματα: La Ronde το 1950, με εξαιρετικό σενάριο πάνω σε έργο του Σνίτσλερ, Le plaisir (Η Ηδονή) το 1952, σπονδυλωτή ταινία βασισμένη σε ιστορίες του Γκυ ντε Μοπασσάν για το γήρας, την ηδονή και την αγνότητα, το περίφημο Madame de... ( Η άγνωστη κυρία) το 1953, όπου δύο μαργαριταρένια σκουλαρίκια γίνονται συνδετικός κρίκος προδομένων ερώτων και φρούδων υποσχέσεων, και το θρυλικό Lola Montes του 1955. Η ιστορία μιας courtesan του προπερασμένου αιώνα, η οποία, αφού πέρασε από τα κρεβάτια ισχυρών και διασήμων, κατέληξε λαϊκό θέαμα σε περιφερόμενο τσίρκο. Η πρώτη του έγχρωμη σινεμασκόπ, μια προφητική ταινία, όπου η διασημότητα γίνεται αδηφάγα δύναμη που κατασπαράσσει τα σωθικά και την αξιοπρέπεια. Η αφηγηματική της δομή με τα πολλά φλασμπάκ ξένισε και απομάκρυνε το μεγάλο κοινό, αναγκάζοντας την εταιρεία παραγωγής GAMMA να την πετσοκόψει. Εν τέλει, η εταιρεία οδηγήθηκε σε χρεοκοπία κι ο Οφίλς σε μοιραίο έμφραγμα. Ήταν το 1957, πριν από πρεμιέρα των Γάμων του Φίγκαρο στην όπερα του Αμβούργου, σε ηλικία μόλις 54 ετών. Ο γιος του Μαρσέλ συνέχισε την παράδοση ως ένας από τους σημαντικότερους ντοκιμαντερίστες της γενιάς του.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM