Charles & Ray Eames: ένα ζευγάρι Αμερικάνων σχεδιαστών

Charles & Ray Eames: ένα ζευγάρι Αμερικάνων σχεδιαστών Facebook Twitter
0

Charles & Ray on a bike

 

ΑΠΟ ΤΟΝ HELLOPANOS

Έμαθα το όνομα Eames αφού είχα πρώτα ερωτευτεί την πολυθρόνα και το υποπόδιο με τίτλο Lounge Chair and Ottoman. Αργότερα κατάλαβα ότι και άλλες γνωστές καρέκλες που έβλεπα συχνά και σε διαφορετικές εκδοχές, προέρχονταν επίσης από τους ίδιους. Παρ’ όλα αυτά οι Charles & Ray Eames έκαναν πολλά περισσότερα από καρέκλες και έπιπλα. Ήταν σχεδιαστές και δημιουργοί με μια ‘οικουμενική’ έννοια που δεν την περιοριζόταν οι τίτλοι. 

Lounge Chair

Η φιλοσοφία τους στηρίζονταν στην πίστη τους στα ‘συγκοινωνούντα δοχεία’ στο ότι δηλαδή τα πάντα συνδέονται μεταξύ τους, οι άνθρωποι, οι ιδέες, τα αντικείμενα και ότι η ποιότητα αυτών των συνδέσμων προάγει και παράγει τελικά την ουσιαστική ποιότητα. Έπιπλα, εγκαταστάσεις, κτίρια, επιτραπέζια παιχνίδια, φωτογραφία, video και ζωγραφική όλα μαζί ισορροπημένα όπως και η σχέση μεταξύ των δύο βασικών μελών της ομάδας: του Charles και της Ray.

 

Charles & Ray

O πρώτος, αρχιτέκτονας, χωρίς βέβαια να έχει καταφέρει να πάρει το δίπλωμα αποφοίτησης, και η Ray, ζωγράφος, βρέθηκαν μαζί και πειραματίστηκαν με νέα δεδομένα και τρόπους εργασίας που προσάρμοζαν στους εαυτούς τους με μοναδικά αποτελέσματα που κατάφεραν να αντιπροσωπεύσουν τον late modernism, τον μοντερνισμό δηλαδή της δεκαετίας του 50. Ήταν η περίοδος εκείνη όπου ο μοντερνισμός των αρχών του αιώνα επανέρχεται διαφορετικός, περισσότερο προσαρμοσμένος πλέον στις ανάγκες του χρήστη τοποθετώντας τον άνθρωπο στο κέντρο της φιλοσοφίας του. 

Chairs

bird

 

Το 1949, μέσω του προγράμματος Case Study Houses, οργανωμένο και χρηματοδοτούμενο από το περιοδικό Arts & Architecture, ο Charles και η Ray, σχεδιάζουν το Eames House ή αλλιώς Case Study House No.8, και αφήνουν στην ιστορία ένα από τα σημαντικότερα δείγματα της σκέψης και του ύφους που επικρατούσε εκείνη την εποχή.

 

Eames House

Η βασική ιδέα του σπιτιού είναι ότι αποτελείται αποκλειστικά από προκατασκευασμένα τμήματα σιδήρου και ξύλου, τα οποία θα έδεναν μεταξύ τους απευθείας στο οικόπεδο. Αν και η αρχική μελέτη του Charles μαζί με τον αρχιτέκτονα Eero Saarinen, προέβλεπε την συναρμολόγηση από κομμάτια που θα προμηθεύονταν έτοιμα από την αγορά, τελικά, μετά τον πόλεμο το σχέδιο αλλάζει. Αυτή τη φορά μαζί την Ray, οραματίζονται ένα πιο ήρεμο αποτέλεσμα όσον αφορά την τοποθέτηση του κτιρίου μέσα στο οικόπεδο, την σχέση του με την φύση που το περιβάλει αλλά και την κατασκευή του. Το ταξίδι από τη σχεδίαση στη πραγματοποίηση του Eames House, που έμελλε να γίνει το σπίτι τους, δίδαξε στους Eames πολλές από τις αρχές που εφάρμοσαν μετέπειτα σε ό,τι δημιουργικό τους απασχολούσε.

 

Eames House

Eames HouseΑπό τις αρχές Ιανουαρίου μέχρι το τέλος Απριλίου 2012, το σπίτι είναι ανοιχτό στο κοινό δίνοντας σε όσους το επισκεφθούν να ζήσουν λίγη από την μαγεία που βίωναν οι ιδιοκτήτες του στην καθημερινότητά τους.

Το τελικό αποτέλεσμα σε οτιδήποτε μπορούσαν να εμπλακούν, έρχεται μέσα από πολλαπλές εξερευνήσεις και με τη βοήθεια των ταλαντούχων βοηθών που επάνδρωνε το studio τους, καταφέρνουν να εξερευνούν το δημιουργικό παιχνίδι με τρόπο αβίαστο, άμεσο και κατανοητό. Ένα βίντεο τους μπορεί να κάνει τον καθένα από μας ανοιχτό δέκτη της απλότητας, αμεσότητας αλλά και της ουσιαστικότητας με την οποία αντιμετωπίζουν τη δημιουργική διαδικασία. Η αγάπη τους για τη φωτογραφία εξελίσσεται σε πειραματισμούς με βίντεο και το μέσον αυτό καταφέρνει καλύτερα από κάθε άλλο να επικοινωνήσει στο ευρύ κοινό τον τρόπο σκέψης τους και να καταγράψει τα ποικίλα ενδιαφέροντα, τους προβληματισμούς  αλλά και τις παραγωγές τους.

 


 

Το γνωστότερο ίσως από όλα, το Powers of Ten, μια διασκευή του βιβλίου Cosmic View (1957) γραμμένο από τον Ολλανδό καθηγητή Kees Boeke, ξεκινά ένα ταξίδι με πρώτο πλάνο ένα πικ νικ στην όχθη της λίμνης του Chicago και συνεχίζει μέχρι να βρεθεί αργότερα πολύ μακρύτερα στο διάστημα. Η έκπληξη όταν πλέον η κάμερα έχει ολοκληρώσει το ταξίδι της σε μακρινούς γαλαξίες, έρχεται με το κατέβασμα της και την 'είσοδό' της σε έναν νέο κόσμο πολύ πιο κοντά σε όλους μας. Το 10λεπτο φίλμ κερδίζει τις εντυπώσεις του κοινού και αποτελεί ακόμη και σήμερα μια σημαντική πηγή έρευνας για την σχέση του μικρόκοσμου με το σύμπαν.

 

Η εργασία για τους Charles και η Ray Eames γίνεται μια ατελείωτη περιπέτεια όπου κυριαρχεί το παιχνίδι, η περιέργεια και κυρίως η απελευθέρωση από τίτλους και εργασιακές ταμπέλες. Οι ίδιοι πιστεύουν έμπρακτα στην ποιότητα όχι μόνο του αποτελέσματος αλλά και των συνδέσμων που το παράγουν. Μέσα από μια δημιουργική σχέση αγάπης πραγματώνουν ουσιαστικές αξίες συνεργασίας και ισορροπημένα ανταλλάσσουν ρόλους. 

Charles & Ray

Μια ισορροπημένη ανθρώπινη αλλά και εργασιακή σχέση ενός ζευγαριού μας θυμίζει ότι πίσω από τα πράγματα που μένουν στο χρόνο, όποια και να ‘ναι αυτά, κρύβονται τελικά πραγματικοί άνθρωποι

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Design / Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Το διαμέρισμα του εικαστικού Αργύρη Αγγελή είναι γεμάτο φυτά και ετερόκλητα στοιχεία. Ο ίδιος λέει ότι o εκλεκτικισμός -το mix 'n' match, όπως θα λέγαμε σήμερα- είναι το κλειδί των επιλογών του στη διακόσμηση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
“Ο κόσμος της φιλοξενίας είναι ένας κόσμος χωρίς σύνορα”: όλα όσα έγιναν στη δεύτερη διοργάνωση του HOTEL EXPERIENCE το διήμερο 18&19 Οκτωβρίου 2025 στη Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

Design / Πώς το Hotel Experience μεταμόρφωσε την Τεχνόπολη σε ατμοσφαιρική ξενοδοχειακή εμπειρία

Με συμμετοχή 8000 επισκεπτών, 120 ομιλητών και 70 εταιρειών υλικών και κατασκευής, το Hotel Experience ανέδειξε την ελληνική φιλοξενία ως διεθνή συζήτηση, όπου η αρχιτεκτονική και η επενδυτική στρατηγική συνυπάρχουν στο ίδιο τραπέζι.
LIFO NEWSROOM
Το ταξίδι του Δημήτρη Πικιώνη από τη Μαδρίτη στην οδό Πειραιώς 

Design / Χάρη στον Δημήτρη Πικιώνη ο δρόμος προς την Ακρόπολη είναι ένα έργο τέχνης

Μια νέα έκθεση για τον Δημήτρη Πικιώνη στο Μουσείο Μπενάκη αποκαλύπτει τη σπουδαιότητα αυτού του εμπνευσμένου Έλληνα εικαστικού, αρχιτέκτονα, στοχαστή και όσα του οφείλουν η Αθήνα και οι σύγχρονοι Έλληνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι που χρειάζεται περισσότερους τοίχους

Design / Ένα σπίτι που χρειάζεται κι άλλους τοίχους για τους πίνακες του ιδιοκτήτη

Ο αρχιτέκτονας και visual artist Αλέξανδρος Μαγκανιώτης μένει στη Γλυφάδα, σε μια οικογενειακή πολυκατοικία. Το διαμέρισμά του έχει τόσα έργα που μοιάζει με δική του, ατομική έκθεση, την οποία ανανεώνει συνεχώς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Design / Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Πιάτα, φλιτζάνια, βάζα και λάμπες που σε κάνουν να θες να τους τραπεζώσεις όλους. Έντονα, χαριτωμένα, λαχταριστά αντικείμενα που μετατρέπουν το τραπέζι σου σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία ευτυχίας.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ