Ο Δικαστής (The Judge)

Ο Δικαστής (The Judge) Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Ντόπκιν

Πρωταγωνιστούν: Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, Βέρα Φαρμίγκα, Ρόμπερτ Ντυβάλ, Μπίλι Μπομπ Θόρτον

Βαθμολογία: 3/5

Ο επιτυχημένος δικηγόρος Χανκ Πάλμερ (Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ) έχει απομακρυνθεί από την οικογένειά του και ζει στη Νέα Υόρκη. Ο απρόβλεπτος χαμός της μητέρας του τον αναγκάζει να επιστρέψει στο πατρικό του σπίτι στην Ιντιάνα και στην οικογένειά του: τον μεγάλο του αδελφό, τον οποίο άθελά του είχε τραυματίσει (Βίνσεντ Ντ' Ονόφριο), τον μικρό του αδελφό (Τζέρεμι Στρονγκ), που έχει προβλήματα στην κοινωνικοποίησή του, αλλά και τον εφηβικό του έρωτα, τη Σαμ (Βέρα Φαρμίγκα). Η επιστροφή του, τελικά, δεν είναι και τόσο προσωρινή, αφού ο πατέρας του, ο σκληρός δικαστής της πόλης, κατηγορείται για φόνο, και ο Χανκ καλείται να τον υπερασπιστεί. Ο δικαστής στηρίζεται πάνω του, χωρίς άλλοθι ή μνήμη τού τι ακριβώς συνέβη. Στην προσπάθειά τους να ανακαλύψουν την αλήθεια, αναγκάζονται να συνεργαστούν και ο στόχος τους πλέον δεν περιορίζεται μόνο στην αποκάλυψη της αλήθειας αλλά και στη σχέση τους, τη συγχώρεση, τη λύτρωση.

Με μεγάλη χαρά καλωσορίζουμε την μετακόμιση του Ρόμπερτ Ντάουνι από τις δύο μόνιμες κινηματογραφικές διευθύνσεις του την τελευταία πενταετία, δηλαδή τη σπιταρόνα του 10880 Malibu Point, στην Καλιφόρνια, και το διαμέρισμα 221B, στην Baker Street του Λονδίνου, όπου διέμενε ως Τόνι Σταρκ και Σέρλοκ Χολμς αντίστοιχα, στο βουκολικά κουκλίστικο Κάρλινβιλ της Ιντιάνα, όπου, ως δικηγόρος ονόματι Χανκ Πάλμερ, αναγκάζεται να μεταβεί μετά από πολλά χρόνια εκούσιας απουσίας για την κηδεία της αγαπημένης του μητέρας, αλλά δεν γίνεται να φύγει, καθώς πρέπει να υπερασπιστεί τον δεσποτικό πατέρα του, έναν άνθρωπο που μισεί βαθύτατα, σε βαθμό που το επίπεδο επικοινωνίας μεταξύ τους είναι κάτι παρακάτω από τυπικό και η οπτική επαφή σχεδόν αδύνατη. Το πρόβλημα είναι πως στη χειρότερη περίοδο της ενήλικης ζωής του, με μια σύζυγο που ετοιμάζεται να τον εγκαταλείψει, έχοντας βρει εραστή, τη λατρεμένη του μοναχοκόρη μετέωρη και τις υψηλού προφίλ υποθέσεις του σε αναμονή, ο πατέρας του κατηγορείται για τον φόνο ενός πρώην φυλακισμένου, που μάλιστα ο ίδιος είχε καταδικάσει. Καθόλου περίεργο, αφού ο Τζόζεφ Πάλμερ είναι δικαστής στην κωμόπολη εδώ και 42 ολόκληρα χρόνια, έχοντας κερδίσει τον απόλυτο σεβασμό των συγκατοίκων του που τον αποκαλούν, απλώς, Δικαστή, για να τον τιμήσουν – ακόμη και ο Χανκ τον φωνάζει έτσι, βρίσκοντας μια συμβιβαστική προσφώνηση για να υποκαταστήσει τον πατέρα και να ταιριάξει με την άτεγκτη στάση του κατά τη διάρκεια της τρυφερής ηλικίας που τον χρειαζόταν, αλλά δεν τον είχε όπως θα επιθυμούσε.

Ο Χανκ Πάλμερ είναι ένας ιδιοφυής δικηγόρος, αστέρι στη δουλειά του, κυνικός με τη φύση ενός δίκοπου επαγγέλματος, που έχει βρει τη δικαιολογία πως «οι αθώοι δεν έχουν αρκετά χρήματα για να τον προσλάβουν», καθώς «όλοι θέλουν τον Άτικους Φιντς (τον ιδεαλιστή από το To kill a mockingbird) μέχρι τη στιγμή που θα ανακαλύψουν μια νεκρή πόρνη στην μπανιέρα τους». Στην ιδιαίτερη πατρίδα του συναντιέται με τους δυο αδελφούς του, τον ελαφρά αυτιστικό μικρό (Τζέρεμι Στρονγκ) που εξακολουθεί να κινηματογραφεί τα πάντα, προσωπικές στιγμές και άσχετες εικόνες, με την παλιά του κάμερα, και τον μελαγχολικό μεγάλο (Βίνσεντ Ντ' Ονόφριο), που ένα αυτοκινητιστικό ατύχημα έκοψε απότομα τα όνειρά του να γίνει σπουδαίος αθλητής του μπέιζμπολ. Ο Ρόμπερτ Ντάουνι παρουσιάζεται ως ένας φιλόδοξος και κατακτητικός άνδρας, άτσαλα προσγειωμένος στα φαντάσματα της εφηβείας. Ο θυμός και οι τύψεις φουντώνουν. Ακόμη και η πρώην φίλη του (Βέρα Φαρμίγκα), ιδιοκτήτρια του μοναδικού μπαρ-εστιατορίου της περιοχής, ξαναζεσταίνει τη χημεία που κάποτε είχαν και του θυμίζει πως η διακοπή της σχέσης τους ήταν μια μονομερής και αδικαιολόγητη πράξη, όπως όλοι οι δεσμοί με το παρελθόν που ο Χανκ έκοψε χωρίς να κοιτάξει πίσω. Σταδιακά, αναπτύσσεται η προσωπικότητα του Δικαστή, με την οπτική γωνία να μετατοπίζεται από την προκατάληψη του γιου στα επιτεύγματα του πατέρα. Κι ενώ υποψιαζόμαστε πως δεν πρόκειται ακριβώς για το πατρικό τέρας, τον αυταρχικό και αυστηρό πάτερ-φαμίλια που αγαπούσε μόνο τη γυναίκα του κι επέβαλε ένα ποινικό καθεστώς στα τρία αγόρια του, και ειδικά σε εκείνον, τα στοιχεία που τον ενοχοποιούν αυξάνονται, όπως και η γραμμή υπεράσπισης: ο γηραιός και σεβάσμιος κατηγορούμενος δεν τα έχει ακριβώς 400, κάτι που σοκάρει τον γιο-Χανκ και ταυτόχρονα τον διευκολύνει να υποστηρίξει πως ο πελάτης του δεν είχε πλήρη συναίσθηση των πράξεών του.

Η δικαστική υπόθεση εξελίσσεται σε κοντρολαρισμένο θρίλερ, σε ένα ηθελημένα παλιομοδίτικο δράμα που παραπέμπει σε Χόλιγουντ αλλοτινών εποχών, με ανάλογη φωτογραφία από τον Γιάνους Καμίνσκι και μουσική από τον Τόμας Νιούμαν, ενώ παράλληλα «τρέχουν» τα οικογενειακά μυστικά, μια ερωτική σχέση που περιπλέκεται, καθώς και η προσωπική παλινδρόμηση ενός έξυπνου και εξυπνάκια που γνωρίζει πώς να χειραγωγεί τον νόμο και τους ανθρώπους και ανακαλύπτει τους λόγους που του έχουν διαφύγει η ουσία της νομικής επιστήμης και η ανθρωπιά. Ο Χανκ ταιριάζει γάντι στον Χανκ, τόσο πολύ που, ως συνήθως, αφήνει τον θεατή με την εντύπωση πως δεν ιδρώνει καθόλου για να τον πλησιάσει – λάθος, ο Ρόμπερτ Ντάουνι είναι ένας ακαταμάχητα επινοητικός ηθοποιός, που μπορεί να πλούτισε από τους δύο εμβληματικούς, bigger than life χαρακτήρες από τον χώρο του κόμικ και της αστυνομικής λογοτεχνίας που απογείωσε με τις ερμηνείες του, αλλά δεν ξέχασε πώς να θρυμματίζει τη βιτρίνα της τελειότητας, χωρίς να ξεπέφτει σε ευκολίες θεατρινισμού, σε έναν ρόλο που παραπέμπει σε στοιχεία του χαρακτήρα του, με έντονη την αύρα του χολιγουντιανού ήρωα. Και, όπως πάντα, υποχωρεί γενναιόδωρα για χάρη του συμπαίκτη του, που αυτήν τη φορά είναι ο θαυματοποιός Ρόμπερτ Ντιβάλ, ένας από τους ζωντανούς θησαυρούς του παγκόσμιου σινεμά σε έναν ρόλο ολκής που φαίνεται από τις χαμηλόφωνες λεπτομέρειες των μικρών εξομολογήσεων, όπως κοντράρουν τα ηγετικά τικ του παντοδύναμου δικαστή – τι κρύβεται πίσω από έναν άνθρωπο που δεν είναι εύκολο να ξεδιαλύνει το κοινό περί δικαίου αίσθημα από τις ιδιωτικές ευθύνες της καρδιάς. Ο σκηνοθέτης Ντέιβιντ Ντόμπκιν, με πολλές κωμωδίες στο ενεργητικό του, υπηρέτησε ένα μακροσκελές σενάριο χωρίς να φέρει υπογραφή ή κρίση, προσθέτοντας τις σκηνές, αντί να τις εγγράψει σε ένα στυλ πιο οικονομικό ή συγκεντρωμένο. Οι ηθοποιοί του αναδείχθηκαν, το ίδιο και τα επιμέρους στοιχεία του θρίλερ. Ωστόσο, ο Δικαστής δίνει την εντύπωση μιας διπλής ταινίας που σώθηκε χωρίς σοβαρά τραύματα, λόγω ταλέντου και επαγγελματισμού.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ