Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter
2

Δεν θα αναφερθούμε σε περιπτώσεις εντελώς εξωοσκαρικές, όπως ο Αντρέι Ταρκόφκσι, ή ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ή ακόμη και σε Αμερικανούς πρωτοπόρους, αλλά σε δημιουργούς που έχουν ήδη προταθεί για Όσκαρ, αγγλόφωνους και μη, και που η Ακαδημία τους έχει, ή τους είχε όσο ζούσαν, υπόψιν στις καλές τους στιγμές.

ΑΛΦΡΕΝΤ ΧΙΤΣΚΟΚ

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

Ήταν υποψήφιος 4 φορές με τη Ρεβέκκα, τη Σωστική Λέμβο, τον Σιωπηλό Μάρτυρα και το Ψυχώ. Στις ψηφοφορίες, δεν υπάρχει περίπτωση να μην συμπεριληφθεί στην πρώτη πεντάδα. Πανθομολογουμένως, η μαεστρία του και η ικανότητα του να ελίσσεται στα είδη δεν έχει ταίρι. Κι όμως, αρκέστηκε σε ένα τιμητικό βραβείο, για το οποίο απλά ευχαρίστησε και εξαφανίστηκε.

ΣΤΑΝΛΕΪ ΚΙΟΥΜΠΡΙΚ

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

Ούτε το Μπάρι Λίντον, ούτε το Κουρδιστό Πορτοκάλι, ούτε το SOS Πεντάγωνο Καλεί Μόσχα, αλλά ούτε και το 2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος μπόρεσαν να κερδίσουν τους αντιπάλους τους - κι ας μη συζητήσουμε για τις παραλείψεις, όπως τη Λάμψη, που ακόμη μνημονεύεται, και δικάιως, ως ένα από τα πλέον καινοτόμα και τρομακτικά θρίλερ όλων των εποχών. Για το 2001 πήρε το βραβείο των ειδικών εφέ, μάλλον χαριστικά, καθώς την επιμέλεια τους είχε βασικά ο Ντάγκλας Τράμπολ. Κι αυτός παρέλαβε τιμητικό, μέσω βίντεο, λίγο πριν πεθάνει.

ΙΝΓΚΜΑΡ ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

Όσο κι αν φαίνεται απίστευτο, ο μεγάλος Σουηδός έχει μπει στην πεντάδα των σκηνοθετών τρεις φορές κι έχει χάσει και τις τρεις από τον Τζορτζ Ρόι Χιλ για τη σκηνοθετική ρύθμιση χαρακτήρων και πλοκής στο μεγάλο κόλπο από το Κεντρί, από τον Τζέιμς Μπρουκς για το καλοκουρδισμένο μελόδραμα Σχέσεις Στοργής και από τον, ήμαρτον, Τζον Άβιλντσεν, με το Ρόκι. Κάποτε, οι ξένοι σκηνοθέτες έμπαιναν πιο συχνά στα Όσκαρ, κυρίως στις ανοιχτόμυαλες δεκαετίες του 60 και του 70. Τώρα, ούτε οι κριτικοί τους προτιμούν, πόσο μάλλον οι ψηφοφόροι των Όσκαρ, που επιλέγουν με πιο γειτονικά κριτήρια. Ευτυχώς που ο Μπέργκμαν πήρε το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας για το Φάνι και Αλέξανδρος. Κατά καιρούς, διάφοροι «ξένοι», όπως ο Φελίνι, ο Αντονιόνι, ο Κουροσάβα, ακόμη και ο Χιρόσι Τεσιγκαχάρα, έχουν υπάρξει υποψήφιοι, αλλά τυχεροί (πραγματικά τυχεροί) ήταν ο Ανγκ Λι, ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι και... ο Μισέλ Χαζαναβίζιους.

ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΛΙΝΤΣ

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter
 

Πιο κοντά στο Όσκαρ βρέθηκε με τον Άνθρωπο Ελέφαντα, παρά με τα ισχνά σε συνολικές υποψηφιότητες, αριστουργήματα του, Μπλε Βελούδο και Οδός Μαλχόλαντ. Ο Λιντς έφερε τον σουρεαλισμό κοντύτερα στα γούστα πιο mainstream επαγγελματιών, αλλά βραβείο δεν έχει πάρει ακόμη - πάει ολοταχώς για τιμητικό σε μερικά χρόνια από τώρα. Η σκηνή που οι χαμένοι Ντέιβιντ Λιντς και Ρόμπερτ Όλτμαν συγχαίρονται με παρηγορητική αξιοπρέπεια, τη βραδιά που αμφότεροι έχασαν από τον Ρον Χάουαρντ, είναι ιστορική στη μνήμη των σινεφίλ - εσείς, αν ήσασταν ο συμπαθής Ρον, δεν θα το κόβατε στα δυο να το μοιράσετε;

ΡΟΜΠΕΡΤ ΟΛΤΜΑΝ

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

Τι κι αν έσκιζε τα ιμάτια της η αείμνηστη Πολίν Κέιελ για τις άφθαστες αρετές του Όλτμαν και την πρωτοποριακή του ματιά στο αμερικανικό σινεμά; Τα Όσκαρ έμειναν ασυγκίνητα, το ίδιο κι εκείνος, που σε συνεντεύξεις του (τον είχα συναντήσει, για το Pret a Porter και μπορώ να το πιστοποιήσω) σνόμπαρε το θεσμό και τα μέλη της Ακαδημίας, σε βαθμό χλεύης. Παρ' όλ' αυτά, όταν του έδωσαν το Όσκαρ καριέρας, το παρέλαβε με ταπεινότητα, αν και κάπως συγκαταβατικά στην άκρη του πικραμένου του ματιού.

ΟΡΣΟΝ ΓΟΥΕΛΣ

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

Ο Γουέλς πήρε ο Όσκαρ (δεν ήταν παρών στην απονομή) για τον Πολίτη Κέιν, αλλά για το σενάριο. Το αντίστοιχο της σκηνοθεσίας κατέληξε στον Τζον Φορντ για την Κοιλάδα της Κατάρας, μια ωραιότατη ταινία, που ωστόσο είχε την ατυχία να πέσει πάνω στην κορυφαία, η οποία πολεμήθηκε όσο καμία άλλη, από το συγκρότημα του θιγμένου εκδότη Γουίλιαμ Ράντολφ Χερστ. Η απουσία δεσμού της Ακαδημίας και του ιδιόρυθμου Γουέλς συνεχίστηκε, με μοναδική, μικρή παρουσία, εκείνη της Άγκνες Μούρχεντ, υποψήφιας για τον δεύτερο γυναικείο ρόλο στους Υπέροχους Άμπερσον. Ο Γουέλς δεν πήγε καν να παραλάβει το τιμητικό του Όσκαρ, στέλνοντας αντ' αυτού τον παλιόφιλο Τζον Χιούστον.

 

 

ΚΟΥΕΝΤΙΝ ΤΑΡΑΝΤΙΝΟ

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

Ο πιο γνωστός σκηνοθέτης του κόσμου, μαζί με τον Στίβεν Σπίλμπεργκ και τον Μάρτιν Σκορσέζε, έχει δυο Όσκαρ, αλλά μόνο για τα σενάρια του, στο Pulp Fiction και το Τζάνγκο. Όπως και στην περίπτωση των άλλων δύο, μάλλον θεωρείται δεδομένος και οι ταινίες του αποτελούν μέρος ενός συνολικού έργου, παρά περιπτώσεις που χρήζουν ξεχωριστής μνείας. Ή, απλά, πέφτει πάντα σε κάποιον άλλο δυνατότερο για τα γούστα της Ακαδημίας, όπως τον Ρόμπερτ Ζεμέκις, για το Φόρεστ Γκαμπ. Και ο Αλεξάντερ Πέιν έχει δύο Όσκαρ σεναρίου, ενώ στην ίδια κατηγορία έχει τιμηθεί και ο Πέδρο Αλμοδόβαρ, για το Μίλα Της.

 

 

ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΦΙΝΤΣΕΡ

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

Είχαμε αρχίσει να ανησυχούμε πως δεν θα τον δούμε ποτέ υποψήφιο, και να που παρολίγο να κερδίσει, με τον Μπέντζαμιν Μπάτον και το Social Network. Ειδικά για το τελευταίο, θα έπρεπε τουλάχιστον να έχει προτιμηθεί έναντι του Τομ Χούπερ και το Λόγο του Βασιλιά, τουλάχιστον στην σκηνοθεσία. Ίσως και να θεωρείται ψυχρός στην επεξεργασία των χαρακτήρων, όπως και ο επίσης τεχνίτης Κρίστοφερ Νόλαν. Τότε όμως, πώς ο Στίβεν Σόντερμπεργκ έχει Όσκαρ;

ΤΕΡΕΝΣ ΜΑΛΙΚ

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

Ερημίτης, αφαιρετικός, ποιητικός και auteur με τον δικό του τρόπο, ο Μάλικ έκανε τη μεγάλη επιστροφή με την Λεπτή Κόκκινη Γραμμή και αμέσως έπεσε σύρμα για την αναγνώριση του, κυρίως από το παράρτημα των σκηνοθετών. Υποψήφιος ξαναβρέθηκε με το Δέντρο της Ζωής, αλλά το έντονο και επίμονο, χαρακτηριστικό στιλ του φαίνεται να μην χωνεύεται εύκολα από τους πιο αφηγηματικά προσανατολισμένους. Τουλάχιστον, ας πάρει κάποτε Όσκαρ ο επίσης καλλιτεχνικά ασυμβίβαστος Πόλ Τόμας Άντερσον για το όραμα που προσφέρει σε ένα χώρο όπου ελάχιστοι φιλόδοξοι μπορούν ακόμη να γυρίσουν ταινίες όπως τις ονειρεύονται.

ΣΤΙΒΕΝ ΦΡΙΑΡΣ

Πολυγραφότατος και ικανός για ταινίες ποικιλίας με κεντημένη λεπτοδουλειά σε τραγωδίες που δεν βαραίνουν επικίνδυνα, ο Στίβεν Φρίαρς έχει υποψηφιότητες για υπέροχες ταινίες, όπως οι Κλέφτες, οι Επικίνδυνες Σχέσεις και η Βασίλισσα. Τι κι αν έχει «αόρατο» στιλ; Δεν παύει να διαθέτει τη διακριτική γραφή που υπηρετεί το σενάριο και ξακρίζει την ψυχολογική υφή, όπως ακριβώς έκανε παλιά ο Γουίλιαμ Γουάιλερ, ο οποίος πήρε 3 Όσκαρ, αλλά ποτέ δεν συμπεριλήφθηκε στις λίστες των κορυφαίων όλων των εποχών, ακριβώς γιατί δεν λάτρεψε περισσότερο την κάμερά του, έναντι των έμψυχων αντικειμένων που πραγματευόταν.

 

 

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

2 σχόλια
Εξαιρετικό κείμενο!Μου θύμησε τα υπέροχα αφιερώματα του περιοδικού "ΣΙΝΕΜΑ"..."...Υποψήφιος ξαναβρέθηκε με το Δέντρο της Ζωής, αλλά το έντονο και επίμονο, χαρακτηριστικό στιλ του φαίνεται να μην χωνεύεται εύκολα από τους πιο αφηγηματικά προσανατολισμένους." - Πολύ εύστοχη τοποθέτηση ομολογουμένως.Μπράβο!