Tι σημαίνει ελευθερία

Facebook Twitter
0

«Ο Μάγος» είναι ένα εκπληκτικό βιβλίο που έγραψε (και διόρθωσε, και ξανάγραψε, και ξαναδιόρθωσε πολλές φορές) ο Τζον Φόουλς.

Εμείς έχουμε έναν παραπάνω λόγο για να το διαβάσουμε. Η ιστορία διαδραματίζεται σε ένα υποθετικό ελληνικό νησί και ο «Μάγος» είναι ένας Έλληνας μεγιστάνας με σκοτεινό παρελθόν. Ο Φόουλς εμπνεύστηκε από τα χρόνια που πέρασε στις Σπέτσες διδάσκοντας αγγλικά σε σχολείο.

Η πραγματικότητα και η φαντασία, το επικίνδυνο και το αλληγορικό εμφανίζονται μέσα σε μια ιστορία που ξεκινάει εντελώς διαφορετικά – σχεδόν, βαρετά. Το βιβλίο έχει μία μυστικιστική διάσταση που ήταν πολύ αγαπητή στη δεκαετία του ’60 αλλά εξακολουθεί απολύτως να είναι ελκυστική. Η θέση που παίρνει ο συγγραφέας δεν είναι απολύτως σαφής, τουλάχιστον για το ηθικό μέρος της ιστορίας. Αυτό μπορεί να είναι γοητευτικό για έναν ενήλικο αναγνώστη. Όμως το 1966 μία νεαρή αναγνώστρια, δεν έμεινε ικανοποιημένη: ταραγμένη από το ασάφεια, αποφάσισε να γράψει στον συγγραφέα. Κι αυτός της απάντησε. Στην απάντησή του δείχνει για ακόμη μία φορά ότι οι μεγάλοι συγγραφείς δεν γράφουν «βιβλία»: απλώς, γράφουν.

Αγαπητέ κύριε Φόουλς,

Βρίσκομαι στην τελευταία τάξη του σχολείου και στην διαδικασία της εξερεύνησης του εαυτού μου και των απαντήσεων στις ερωτήσεις που βασανίζουν τους 17χρονους στη διάρκεια της ανθρωπότητας.

Μόλις τελείωσα το βιβλίο «ο Μάγος». Ήταν σίγουρα μία από τις πιο ξεχωριστές εμπειρίες ανάγνωσης που είχα ποτέ και πραγματικά μου άρεσε πολύ. Όμως δε νομίζω ότι το κατάλαβα κι αυτό με ταλαιπωρεί γιατί είναι ένα βιβλίο που θέλω να καταλάβω. Καταλαβαίνω ότι δεν έχετε χρόνο αλλά θα εκτιμούσα μία ανάλυση του βιβλίου. Δε μπορώ να καταλάβω το νόημα πίσω από το νόημα: την ιδέα της «eleutheria». Ελπίζω να μου απαντήσετε. Σας ευχαριστώ.

Tina Priess


 Αγαπητή Tina,

Όχι, δε μου περισσεύει χρόνος, αλλά ακόμα κι αν μου περίσσευε δεν θα τον σπαταλούσα αναλύοντας τις δημιουργίες μου. Ό,τι γράφει κανείς, ξέρεις, είναι η δική του ερμηνεία για τα πράγματα, κι αν είναι μπερδεμένα, τότε η ερμηνεία είναι μπερδεμένη. Ο Μάγος προσπαθεί να εξηγήσει στον Νίκολας ότι η πραγματικότητα, η ανθρώπινη ύπαρξη, είναι ανεξάντλητα μπλερδεμένες. Μερικές φορές κανείς βρίσκει μία προσέγγιση– τη χριστιανική, την ψυχολογική, την επιστημονική… αλλά πάντα διαλύεται όπως η καλοκαιρινή ομίχλη κι ένα νέο τοπίο εμφανίζεται. Ο Μάγος υποστηρίζει ότι μία βάσιμη πραγματικότητα ή αρχή βρίσκεται στην eleutheria- ελευθερία. Αν δεχτούμε ότι ο άνθρωπος έχει τη δυνατότητα περιορισμένης ελευθερίας τότε πρέπει να είναι υπεύθυνος για της πράξεις του. Το να είσαι ελεύθερος (δηλαδή να μην δέχεσαι ούτε θρησκευτικές ούτε πολιτικές ούτε άλλες δεσμεύσεις) δε σου αφήνει κανένα άλλο δρόμο παρά αυτό της λογικής: δηλαδή, να φέρεσαι ανθρώπινα σε όλους τους ανθρώπους.


Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ