Ανοσία στα κομπλιμέντα

Facebook Twitter
0

Ο Ντέιβιντ Σεντάρις κοροϊδεύει την μέση τάξη της Αμερικής, την εκπαίδευση, την ελληνική του καταγωγή, την χρήση ναρκωτικών, την τέχνη, τον εαυτό του.

Όταν ο Σεντάρις κοροϊδεύει τους ισχυρούς, το γέλιο βγαίνει αβίαστα, αλλά πριν από μερικούς μήνες πήγε στην Κίνα και γυρνώντας έγραψε για την εμπειρία του γύρω από το κινέζικο φαγητό στη guardian. Εννοείται ότι πρέπει να το διαβάσετε όλο (αυτό είναι και το νόημα του ποστ) αλλά αν δεν πείθεστε, ιδού πως ξεκινάει:

«Πρέπει να πάω στην Κίνα.» Το είπα στον κόσμο με τον τρόπο που θα έλεγα «πρέπει να πάω να μου εξετάσουν αυτές τις κρεατοελιές.» Έτσι το έβλεπα όμως. Σαν αγγαρεία.

Είναι, όπως φαίνεται, άλλο πράγμα να γελοιοποιείς την κουλτούρα της αμερικανικής μεσοαστικής τάξης και άλλο την γαστρονομία της Κίνας. Διάβασα όλα του τα βιβλία το ένα μετά το άλλο και στενοχωρήθηκα ειλικρινά όταν τελείωσαν. Είναι μόλις 55 χρονών οπότε έχω βάσιμες ελπίδες ότι θα γράψει κι άλλα. Δεν χρειάζεται να σας εξηγήσω πόσο πανέξυπνος, πόσο ασεβής και πόσο ακριβής είναι. Αν δεν τον ξέρετε ακόμα, πριν κριτικάρετε τις υπερβολές για πόδια κόκορα που εξέχουν από μπολ, ιδού ο κόσμος του Σεντάρις, μέσα από τα βιβλία του:

Λατρεύω τα αντικείμενα που είναι φτιαγμένα από ζώα. Είναι τόσο διασκεδαστικό να σκέφτεσαι κάποιον να λέει «χρειάζομαι κάτι για να ανοίγω φακέλους. Μάλλον πρέπει να σκοτώσω ένα ελάφι.»

Η αληθινή αγάπη συνίσταται στην απόκρυψη της αλήθειας, ακόμα κι όταν σου προσφέρεται η φοβερή ευκαιρία να πληγώσεις κάποιον.

Αν διαβάσεις το ημερολόγιο κάποιου άλλου, παθαίνεις αυτό που αξίζεις.

Καθημερινά μας λένε ότι ζούμε στην σπουδαιότερη χώρα του κόσμου. Και πάντα παρουσιάζεται ως δεδομένο: οι λέοντες είναι γεννημένοι μεταξύ 23 Ιουλίου και 22 Αυγούστου, τα σεντόνια για διπλό κρεβάτι είναι 1,80Χ2,40 και η Αμερική είναι η σπουδαιότερη χώρα του κόσμου. Έχοντας μεγαλώσει με αυτές τις λέξεις μέσα στα κεφάλια μας, μπερδευόμαστε όταν ακούμε ότι κάθε χώρα έχει το δικό της σλόγκαν, και κανένα απ’ αυτά δεν είναι «είμαστε το νούμερο δύο!»

Μετά από μερικούς μήνες στο υπόγειο των γονιών μου, νοίκιασα ένα διαμέρισμα κοντά στο πανεπιστήμιο, όπου ανακάλυψα την κρυσταλλική μεθαμφεταμίνη και την εννοιολογική τέχνη. Και τα δύο είναι επικίνδυνα, αλλά σε συνδυασμό μεταξύ τους έχουν τη δυνατότητα να καταστρέψουν ολόκληρους πολιτισμούς.

Όταν αναγκάζομαι να λείψω από το σπίτι μου για μεγάλο χρονικό διάστημα, παίρνω μαζί μου και τη γραφομηχανή, και μαζί περνάμε τα βασανιστήρια των ακτινών Χ στα αεροδρόμια. Τα λάπτοπ τσουλάνε ανέμελα στον ιμάντα ενώ εγώ πρέπει να πάω στην άκρη και να ανοίξω την τσάντα μου. Εμένα μου φαίνεται φυσιολογικό να μεταφέρω κάτι τέτοιο αλλά η φθίνουσα δημοτικότητα της γραφομηχανής υποκινεί υποψία και καταλήγω να προκαλώ αντιδράσεις σα να κουβαλάω κανόνι.

«Είναι γραφομηχανή», λέω. «Την χρησιμοποιείς για να γράφεις οργισμένα γράμματα στην ασφάλεια αεροδρομίου.»

Το μόνο που κάνω είναι να λέω ψέματα, κι αυτό μου έχει προκαλέσει ανοσία στα κομπλιμέντα.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ