In Mute Festival

In Mute Festival Facebook Twitter
0

Η Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών μας παρουσιάζει το In Mute Festival, ένα νέο διήμερο φεστιβάλ που θα πραγματοποιηθεί στις 12 και 13 Οκτωβρίου και θα προσπαθήσει να «παντρέψει» τον βωβό κινηματογράφο με τη μουσική υπό το πρίσμα μιας πιο σύγχρονης προσέγγισης. Τέσσερις καλλιτέχνες που ασχολούνται αποκλειστικά με τις βωβές ταινίες φαντάζονται τη μουσική επένδυση τεσσάρων σημαντικών για την ιστορία του κινηματογράφου φιλμ.

Σύμφωνα με τον επιμελητή του φεστιβάλ, Μιχάλη Μοσχούτη, «το In Mute βασίζεται στην ιδέα ότι η γλώσσα του βωβού κινηματογράφου έχει κατά έναν παράδοξο τρόπο αρκετά κοινά με κάποιες μορφές της σύγχρονης ηλεκτρονικής και ευρύτερα "πειραματικής" μουσικής. Τα κοινά αυτά νομίζω ότι προκύπτουν από το γεγονός ότι η σύγχρονη μουσική αποστασιοποιείται όλο και περισσότερο από τον λόγο, ενώ ιστορικά μέχρι και τις αρχές του 20ού αιώνα, και ειδικά τον 18ο και 19ο, μουσική και λόγος κατά κάποιον τρόπο συμπορεύονταν. Έτσι νομίζω ότι οι μη ομιλούσες ταινίες προσφέρουν σ' εμάς τους μουσικούς του 21ου αιώνα ένα ιδανικό πλαίσιο για περαιτέρω ηχητικές εξερευνήσεις, όπως επίσης ελπίζω ότι τελικά οι παραστάσεις αυτές θα έχουν να προτείνουν στους σημερινούς κινηματογραφιστές νέες ιδέες για τη σχέση ήχου και κινούμενης εικόνας».

Οι ταινίες
 

The Wind (1928)

In Mute Festival Facebook Twitter

Είναι μία από τις τελευταίες αμερικανικές ταινίες του βωβού κινηματογράφου σε παραγωγή MGM. Ένα ρομαντικό γουέστερν που γύρισε ο γνωστός σκηνοθέτης και ηθοποιός Victor Sjöström. Η τελευταία εμφάνισή του στον κινηματογράφο ήταν ως ηθοποιού στις Άγριες Φράουλες του  Ίνγκμαρ Μπέργκμαν. Στο Wind σκηνοθετεί τη σταρ της εποχής Lilian Gish ως μια γυναίκα που έχει φοβία με τον δυνατό άνεμο και ανακαλύπτει τον έρωτα σε ένα αφιλόξενο περιβάλλον. Είναι από τις πιο διάσημες ταινίες του και γυρίστηκε εξ ολοκλήρου στην έρημο Μοχάβι. Την «ντύνει» μουσικά ο Μιχάλης Μοσχούτης.

In Mute Festival Facebook Twitter
«Ομολογώ ότι ήταν μια πρόκληση, γιατί σε όλη την ταινία υπονοείται ο ήχος του ανέμου κι έτσι έπρεπε να αποφύγω το προφανές. Γι' αυτόν το λόγο, αρχικά χρησιμοποίησα ήχους από ένα παλιό pump organ που έχω στο στούντιο, αλλά έχω αφήσει το μεγαλύτερο μέρος της μουσικής να προκύψει ζωντανά κατά τη διάρκεια της προβολής, οπότε και θα διαμορφωθεί σε ένα μεγάλο βαθμό από την ακουστική της αίθουσας. Με αυτό τον τρόπο πιστεύω ότι θα αποδοθεί καλύτερα η ένταση και η τυχαιότητα του ανέμου αλλά και η ανεξέλεγκτη κατάσταση στην οποία βρίσκεται η ηρωίδα της ταινίας»

 

 

Nanook of the North (1922)

In Mute Festival Facebook Twitter

Το πρώτο ντοκιμαντέρ που γυρίστηκε ποτέ. Ο Robert J. Flaherty κινηματογραφεί τη σκληρή ζωή του Inuk Nanook, ενός Εσκιμώου του Αρκτικού Κύκλου. Η ταινία δέχτηκε σοβαρή κριτική στην εποχή της, επειδή ο Flaherty «έστησε» αρκετές σκηνές, αλλά αυτό δεν την κάνει λιγότερο σπουδαία. Την ηχητική επένδυση έχει αναλάβει ο Γερμανός καλλιτέχνης Thomas Köner, που ασχολείται με τον βωβό κινηματογράφο από το 1994. Έχει γράψει μουσική για περισσότερες από 25 ταινίες.

In Mute Festival Facebook Twitter
«Σκοπός μου είναι να δημιουργήσω ένα ηχητικό διάστημα που να επιτρέπει στις εικόνες να αναπνεύσουν ξανά. Έχω παρατηρήσει ότι σήμερα δεν εκτιμούν τις ταινίες αυτές, επειδή δεν πληρούν κάποια πρότυπα. Γι' αυτόν το λόγο επιλέγω να μη δουλεύω επεξηγηματικά, αλλά να δημιουργώ ένα ηχητικό πλαίσιο που να διευρύνει την αντίληψη και να τις βοηθάει να απελευθερώνονται, έτσι ώστε να μπορέσουν να διατηρήσουν την αρχική διαχρονική ομορφιά τους. Έχουν μια υπέροχη ομορφιά αυτές οι ταινίες. Η κάμερα και ο φωτισμός τους προκαλούν πολύ δυνατά συναισθήματα. Τα κάδρα τους είναι τόσο κομψές συνθέσεις. Έχουν η καθεμιά τους διαφορετικό τρόπο εικονικής αφήγησης. Είναι ολοκληρωμένες σαν ένας πίνακας ζωγραφικής στον χρόνο».

 

The fall of the House of Usher (1928)

In Mute Festival Facebook Twitter

Το διάσημο διήγημα του Έντγκαρ Άλαν Πόε έχει μεταφερθεί άπειρες φορές στον κινηματογράφο. Η συγκεκριμένη μεταφορά είναι γαλλικής παραγωγής, μια ταινία τρόμου σε σκηνοθεσία του Jean Epstein. Ο ίδιος έχει γράψει το σενάριο μαζί με τον Λουίς Μπουνιουέλ – η δεύτερη φορά που εμφανίζεται το όνομά του σε ταινία με ιδιότητα άλλη από αυτή του σκηνοθέτη. Τη μουσική για το The fall of the House of Usher έχουν επιμεληθεί οι Silent Move, το σχήμα τoυ Βασίλη Τζαβάρα και του Γιάννη Παξεβάνη, που γοητεύτηκαν από τη σκοτεινή και επιβλητική ατμόσφαιρα του φιλμ.

In Mute Festival Facebook Twitter
«Η Πτώση του οίκου των Άσερ είναι ένα από τα πιο αινιγματικά και σύνθετα διηγήματα του Πόε και κάποια χαρακτηριστικά πλάνα της ταινίας μας εντυπωσίασαν αισθητικά αλλά και τεχνικά, όπως και η συνύπαρξη του ρομαντικού με το παράδοξο. Επομένως, επιχειρήσαμε μια προσέγγιση πιο αφαιρετική, πιο εικαστική. Αντί να κάνουμε μια μουσική που να ακολουθεί τη δράση, περιγράφουμε ηχητικά και μουσικά τον χώρο στον οποίο εκτυλίσσεται η ταινία. Άλλωστε, και ο ίδιος ο Πόε στο διήγημά του μας μεταφέρει μια αποτρόπαια και απροσδιόριστα απόκοσμη ατμόσφαιρα, η οποία περιβάλλει όλη την ιστορία».

 

Strike (1925)

In Mute Festival Facebook Twitter

Η πρώτη ταινία μεγάλης διάρκειας του Σεργκέι Αϊζενστάιν. Μετά από αυτήν, έκανε το Θωρηκτό Ποτέμκιν. Η ταινία αφηγείται το χρονικό μιας αποτυχημένης απεργίας σε ένα ρωσικό εργοστάσιο, το 1903, δεκατέσσερα χρόνια πριν από την Οκτωβριανή Επανάσταση. Περιέχει μία από τις πιο γνωστές σεκάνς στην ιστορία του κινηματογράφου, στην οποία ο σκηνοθέτης αντιπαραθέτει τη βίαιη καταστολή της απεργίας με τη σφαγή ενός μοσχαριού. Ο Αυστραλός συνθέτης, παραγωγός και εικαστικός Lawrence English έχει ετοιμάσει ένα νέο μουσικό έργο αποκλειστικά γι' αυτήν.

In Mute Festival Facebook Twitter
Νιώθει βαθύ σεβασμό για το έργο του σπουδαίου Ρώσου σκηνοθέτη: «Με έχει συνεπάρει το μοντάζ που έκανε ο Αϊζενστάιν στις ταινίες του. Ήταν πρωτοπόρος σε αυτό τον τομέα και με αυτήν τη δουλειά του τον κάλεσαν να δουλέψει στο Χόλιγουντ. Αν και δεν πέτυχε τίποτα εκεί, πιστεύω πως δείχνει πόσο σημαντικό τον θεωρούσαν ακόμα και τότε. Νομίζω ότι το φιλμ μιλάει για μια περίοδο που αποτέλεσε σημείο καμπής για την ιστορία. Δείχνει τις συνθήκες ζωής τον 19ο αιώνα και δίνει μια ιδέα του πού θα οδηγούσε ο 20ός αιώνας μερικές χώρες – όπως και έγινε. Είναι δύσκολο να μη σεβαστεί κάποιος τα θεμέλια που έβαλε αυτός ο καλλιτέχνης και την επιρροή που άσκησε στο σημερινό σινεμά. Όταν το κοινό πρωτοείδε το Strike, σίγουρα θα αντέδρασε αρνητικά με την τεχνική που χρησιμοποιήθηκε, αλλά πιστεύω ότι η δουλειά του Αϊζενστάιν ζει μέσα σε αρκετές από τις ταινίες που βλέπουμε σήμερα».

 

=====

Δείτε το πρόγραμμα του In Mute Festival εδώ.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT