Για τη μνήμη και τη λήθη

Για τη μνήμη και τη λήθη Facebook Twitter
Ερίκ Φοτορινό
0

To 1887 o Ρώσος ψυχίατρος Σεργκέι Σεργκέγιεβιτς Κόρσακοφ περιέγραψε καταλεπτώς ένα ψυχικό σύνδρομο που τελικά φέρει το όνομά του. Πρόκειται για ένα σύνδρομο που εμφανίζεται τις περισσότερες φορές στην έλλειψη θειαμίνης, ήτοι σε χρόνιο αλκοολισμό. Τα συμπτώματα οφείλονται σε γενικευμένη διαταραχή της μνήμης άνευ διανοητικής βλάβης και είναι τριών ειδών: α) λήθη των γεγονότων που συνέβησαν πριν από την εμφάνιση της νόσου, β) διαταραχή του προσανατολισμού στον χώρο και τον χρόνο, γ) μυθοπλασία, ήτοι απόπειρα αντιστάθμισης των μνημονικών κενών. Αναφορικά με τον μηχανισμό που ευθύνεται για τη βαρύτατη αμνησία, έχουν γίνει ποικίλες εισηγήσεις. Ορισμένοι τον τοποθετούν στη στιγμή της απόκτησης των πληροφοριών (απουσία μονιμοποίησης ή έλλειμμα της σημαντικής κωδικοποίησης) και άλλοι στο επίπεδο της ανάκλησης (παρασιτικές μνημονικές παρεμβολές).

Ένας μυθιστοριογράφος που βαπτίζει το βιβλίο του με το όνομα Κόρσακοφ, προφανώς, διατηρεί βαθύτατη σχέση με την ψυχική ασθένεια, αποκλείοντας την οιαδήποτε κωμική πλευρά της. Και όντως. «Το σύνδρομο Κόρσακοφ χαρακτηρίζεται από αμνησία καθορισμού των αναμνήσεων, που ενισχύεται από ένα μείγμα δοξασιών και ψεύτικων αναμνήσεων. Ο ασθενής βρίσκεται σε κατάσταση πλήρους συγχύσεως. Παρουσιάζει ελλειμματική προσοχή και αποπροσανατολισμό στον χώρο και τον χρόνο. Οι διαταραχές μπορούν κάλλιστα να προσλάβουν σοβαρή τροπή και να έχουν εξέλιξη γρήγορη και θανάσιμη».

Τα πρόσωπα της αφήγησης έχουν λιγότερη βαρύτητα από τα ονόματα για τον απλούστατο λόγο ότι το ίδιο πρόσωπο μπορεί να φέρει δύο ονόματα, όπερ σημαίνει ότι το ίδιο πρόσωπο «κορσακοφέρνει» διότι έχει αλλάξει όνομα, και μάλιστα γίνεται ένα παιδί. «Όταν το Κόρσακοφ έδωσε το τελειωτικό του χτύπημα στον εγκέφαλο του νεαρού γιατρού, εκείνος υιοθέτησε τη στάση ενός μικρού δεκάχρονου αγοριού που είχε μόλις βγει από τη νύχτα των Αρντανουί (το πρώτο όνομα του κεντρικού ήρωα), χωρίς να παύσει ωστόσο να εκπλήσσεται από το αντρικό πρόσωπο που είχε αποκτήσει με το πέρασμα του χρόνου, αν τύχαινε να δει την αντανάκλασή του στον κοκκινωπό καθρέφτη του παλάτσο Γκάντζι ή στη βιτρίνα ενός παγωτατζίδικου».

Το παράδοξο είναι ότι δεν έχουμε να κάνουμε με «ψυχολογικό» ή μυθιστόρημα όπου η μια σκιά ακολουθεί την άλλη ή ταυτίζεται μαζί της, αλλά με μια ρεαλιστική, ρεαλιστικότατη αφήγηση, η οποία αποδίδει τα αναμενόμενα – και, στο περιθώριο, καταμετρά μεταμορφώσεις τις οποίες ο αναγνώστης θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του, αν θέλει να μην απομακρύνεται από το δράμα των προσώπων. Γράφει ο Φοτορινό: «Αν ο εγκέφαλός του είχε συνεχίσει τη φυσιολογική του λειτουργία, ο Φρανσουά θα είχε πικραθεί αναλογιζόμενος τον τρόπο με τον οποίο ο φυσικός του πατέρας είχε ξανακλείσει την παρένθεση του αποτυχημένου τους συναπαντήματος, υποδεικνύοντάς τον ως "γνωστό". Είναι πολύ πιθανό ότι κάτι τέτοιο θα ενεργοποιούσε ξανά εκείνο τον παλιό του πόνο στην πλάτη, αναγκάζοντάς τον να ξαπλώσει με τη μάταιη ελπίδα πως θα αργούσε να ανακουφιστεί».

Το Κόρσακοφ μπορεί, επίσης, να πλήξει υποκείμενα που το μόνο που έχουν πιει είναι οι κακές τους αναμνήσεις. Όπως εξηγεί ο καθηγητής, το σύνδρομο Κόρσακοφ είναι το Αλτσχάιμερ των νέων. Με μια μεγάλη, βέβαια, διαφορά. Ένας εγκέφαλος που πάσχει από Αλτσχάιμερ δεν είναι πλέον σε θέση να αναπτύξει το παραμικρό σενάριο ζωής και βιογραφίας. Ο άρρωστος βυθίζεται περισσότερο ή λιγότερο γρήγορα, είναι ένα ναυάγιο της μνήμης, ενώ καταποντίζονται και όλα τα σημεία αναφοράς. Στην περίπτωση του Κόρσακοφ, ο άρρωστος είναι ακόμα πολύ υγιής, με τους νευρώνες στο φόρτε τους. Τις αναμνήσεις που η αρρώστια κατατρώει, η φαντασία τις αντικαθιστά με ιστορίες αληθοφανείς, αλλά καθαρά επινοημένες.

«(...) Αν ήξερα τι συμβαίνει μέσα στο κεφάλι μας όταν τα γνωστικά και ευαίσθητα ημισφαίρια απορρυθμίζονται, θα είχα κερδίσει το βραβείο Νόμπελ καιρό τώρα. Συγκρατήστε το εξής: ένας εγκέφαλος που πάσχει από Κόρσακοφ επινοεί μια ονειρεμένη ζωή. Τα κενά της μνήμης, ή μάλλον τα βάραθρα της μνήμης, τα καλύπτει σύμφωνα με τη φαντασία του, με έναν ορθολογισμό ωστόσο που κάνει τη διαφορά. Ο Σιλβαίν μπορεί να μας πείσει ότι ήταν ναυτικός, όπως θα μπορούσε να μας έχει πείσει για τις ικανότητές του ως αρχαιολόγου. Μπορεί στην παιδική του ηλικία να διάβαζε Ιούλιο Βερν και να φανταζόταν ότι έκανε τον γύρο του κόσμου πάνω σε ένα καράβι ή ότι ήταν ο Σαμπολιόν που είχε μείνει έκθαμβος μπροστά στη Στήλη της Ροζέτας. Αν όμως ξέραμε τι ακριβώς έκανε προτού προσβληθεί από το Κόρσακοφ, η πραγματικότητα θα ήταν αναμφίβολα απογοητευτική. Τώρα που η αρρώστια με νικάει, αναρωτιέμαι ποιος πρόκειται να γίνω. Υπήρξε, άραγε, έστω και ένας άντρας που να θέλησα κάποτε να του μοιάσω;».

Ο κεντρικός ήρωας του βιβλίου πασχίζει να θυμηθεί ότι είναι ο γιατρός Φρανσουά Σινιορρέλλι, νευρολόγος γνωστός σε όλο το Παλέρμο, με ειδίκευση στη μελαγχολία, χτυπημένος από μια οξεία ασθένεια μνήμης. «Γεννήθηκα στη Νίκαια ή στην Τύνιδα; Τίποτε απ' όσα είμαι δεν είναι εντελώς δικό μου, παραμένω λοιπόν ένας σκάρτος Σινιορέλλι, ένας δεκάχρονος κλεφταράκος που μεγάλωσε κουβαλώντας το λάφυρό του από θαύματα. Ο Φόσκο ευθύνεται γι' αυτό. Η μνήμη του τού έπεφτε βαριά. Αυτό μας βόλεψε αμφότερους, αφού στη δική μου μνήμη δεν υπήρχε τίποτε άλλο πέρα από το κενό που μου είχε αφήσει ένας ψεύτικος πατέρας, και σιωπές και απουσίες».

Το ιδιοφυές κίνητρο του βιβλίου είναι ότι υπάρχουν πολλοί που διεκδικούν το ίδιο όνομα, την ίδια ζωή, την ίδια προσωπικότητα. «Τις στιγμές της διαύγειας πασχίζω να ξαναπιάσω το κουβάρι της δικής μου βιογραφίας, ρίχνοντας προς το χθες ένα μεγάλο δίχτυ με μια εκπληκτικά άνετη κίνηση, σαν τους ψαράδες του Παλέρμο που δεν θέλουν να επιστρέψουν με άδεια χέρια». Τι άλλο του απομένει από το να αναζητήσει στα βάθη του χρόνου αναμνήσεις που δεν του ανήκουν; «Πάντα συγκρατούσα καλύτερα τις περιπέτειες των άλλων, όπως πάντα μου άρεσε περισσότερο ο τρόπος που μιλούσαν, τα ρούχα που φορούσαν και τα παπούτσια τους». Από Αρντανουί, ο ήρως εν μεταμορφώσει μεταμορφώνεται σιγά σιγά σε μια ύπαρξη που κυλάει μέσα του. Μιλάω εγώ και ακούω τον εαυτό μου. Δεν είμαι παρά η σκιά του. Ας το ονομάσουμε μεταμόσχευση μνήμης. Το φιτίλι Κόρσακοφ ήδη καίει.

Eric Fottorino - Κόρσακοφ. Μτφρ:. Στέργια Κάββαλου. Εκδόσεις Πόλις. Σελ.: 457. Τιμή: €18,00Δεν έχουν όλοι την τύχη να προσβληθούν από το Κόρσακοφ, είχε πει ο Μανδαρίνος και είχε δίκιο. Διότι το σύνδρομο εισβάλλει εντός μου σαν ανακούφιση, μια χάρη σαν αντίδωρο, το σημάδι μιας ανέλπιστης τύχης. Το Κόρσακοφ είναι εδώ και με λυτρώνει. Θα είμαι ο συνένοχός του. Τις κακές μου αναμνήσεις, τις τρομερές εικόνες που με στοιχειώνουν από τη μεγάλη νύχτα των Αρντανουί, του τις προσφέρω αφειδώς. Μπορεί να τα σαρώσει όλα. Εκτός από τον Φόσκο, τον παππού μου, τον καβαλάρη της ερήμου. Τώρα πια μόνο εκείνος αξίζει να ζει ακόμα στη μνήμη μου.

Το Κόρσακοφ δεν είναι αρρώστια. Είναι μια θεραπεία ενάντια στον πόνο. Από σήμερα, άλλωστε, πρέπει να γράφω όλα όσα λέω, για να μην τα λησμονήσω πολύ γρήγορα. Κάθε καινούργια λέξη καταβροχθίζει την προηγούμενη, τη σβήνει, την αδειάζει από το νόημά της, σε σημείο που δεν ξέρω πώς ξεκίνησα τη φράση μου. Στο κεφάλι μου επικρατεί μόνο σαματάς και χάος, και στη χειρότερη περίπτωση σιωπή. Ζω με τις δικές μου πληγές, όπως ένα πουλί πετάει με τα δικά του φτερά, χωρίς καμιά συναίσθηση, σαν να μην είμαι πια εντελώς ζωντανός, απών από τον ίδιο μου τον εαυτό, σαν να έχω φύγει ταξίδι, διακοπές, μακριά από τις αναμνήσεις μου και από το παρόν, και αποφεύγοντας από το παρελθόν καθετί που με καίει. Το Κόρσακοφ προοδεύει. Το Κόρσακοφ κάνει τη διαβολεμένη του διαδρομή. Χάνω τη μνήμη μου με την ταχύτητα αλόγου που καλπάζει... Η μνήμη μου είναι πλέον ανίκανη να συγκρατήσει οτιδήποτε. Το Κόρσακοφ δεν είναι αρρώστια, είναι μια θεραπεία ενάντια στον πόνο. Πιέζω τους κροτάφους μου με τον αντίχειρα. Ο εγκέφαλός μου, το θαύμα της γνώσης μου, το επάγγελμά μου που υφαίνει αναμνήσεις, ο βασανισμένος μου εγκέφαλος δεν χρησιμεύει πλέον σε τίποτε άλλο από το να με προβλέπει χωρίς βιογραφία....

Όσο σβήνονται οι άμεσες αναμνήσεις μου, τόσο ενεργοποιείται μια πολύ παλιά μνήμη. Ξαναβρίσκω τις φωνές, τα αρώματα της παιδικής μου ηλικίας, τα πρόσωπα που είχαν αποκοιμηθεί κάτω από το στοίβαγμα των ημερών. Ποτέ δεν είχα κατεβεί τόσο βαθιά. Είναι ένα σημάδι-προάγγελος. Η αναλαμπή δεν θα κρατήσει για πολύ. Σύντομα θα έχω ξεχάσει όλα όσα συνδέονται με τη ζωή μου. Αυτή η νύχτα που τόσο θέλησα να τη διώξω από πάνω μου είναι εδώ, σίγουρη ότι στο τέλος θα νικήσει. Όταν θα έχει τυλίξει στο σκοτάδι τις μικρές ανοιχτόχρωμες ψηφίδες της συνείδησής μου δεν θα έχει μείνει τίποτα. Θα έχει έρθει η ώρα που θα αρχίσω να λέω παραμύθια. Δεν θα πάψω να επινοώ ζωές για τον εαυτό μου. Θα γίνω καλλιτέχνης, τραγουδιστής σε βαριετέ, κτηνίατρος για ελέφαντες στην Αφρική. Η πιο ασήμαντη από τις σκοτούρες μου...».

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ