Για τη μνήμη και τη λήθη

Για τη μνήμη και τη λήθη Facebook Twitter
Ερίκ Φοτορινό
0

To 1887 o Ρώσος ψυχίατρος Σεργκέι Σεργκέγιεβιτς Κόρσακοφ περιέγραψε καταλεπτώς ένα ψυχικό σύνδρομο που τελικά φέρει το όνομά του. Πρόκειται για ένα σύνδρομο που εμφανίζεται τις περισσότερες φορές στην έλλειψη θειαμίνης, ήτοι σε χρόνιο αλκοολισμό. Τα συμπτώματα οφείλονται σε γενικευμένη διαταραχή της μνήμης άνευ διανοητικής βλάβης και είναι τριών ειδών: α) λήθη των γεγονότων που συνέβησαν πριν από την εμφάνιση της νόσου, β) διαταραχή του προσανατολισμού στον χώρο και τον χρόνο, γ) μυθοπλασία, ήτοι απόπειρα αντιστάθμισης των μνημονικών κενών. Αναφορικά με τον μηχανισμό που ευθύνεται για τη βαρύτατη αμνησία, έχουν γίνει ποικίλες εισηγήσεις. Ορισμένοι τον τοποθετούν στη στιγμή της απόκτησης των πληροφοριών (απουσία μονιμοποίησης ή έλλειμμα της σημαντικής κωδικοποίησης) και άλλοι στο επίπεδο της ανάκλησης (παρασιτικές μνημονικές παρεμβολές).

Ένας μυθιστοριογράφος που βαπτίζει το βιβλίο του με το όνομα Κόρσακοφ, προφανώς, διατηρεί βαθύτατη σχέση με την ψυχική ασθένεια, αποκλείοντας την οιαδήποτε κωμική πλευρά της. Και όντως. «Το σύνδρομο Κόρσακοφ χαρακτηρίζεται από αμνησία καθορισμού των αναμνήσεων, που ενισχύεται από ένα μείγμα δοξασιών και ψεύτικων αναμνήσεων. Ο ασθενής βρίσκεται σε κατάσταση πλήρους συγχύσεως. Παρουσιάζει ελλειμματική προσοχή και αποπροσανατολισμό στον χώρο και τον χρόνο. Οι διαταραχές μπορούν κάλλιστα να προσλάβουν σοβαρή τροπή και να έχουν εξέλιξη γρήγορη και θανάσιμη».

Τα πρόσωπα της αφήγησης έχουν λιγότερη βαρύτητα από τα ονόματα για τον απλούστατο λόγο ότι το ίδιο πρόσωπο μπορεί να φέρει δύο ονόματα, όπερ σημαίνει ότι το ίδιο πρόσωπο «κορσακοφέρνει» διότι έχει αλλάξει όνομα, και μάλιστα γίνεται ένα παιδί. «Όταν το Κόρσακοφ έδωσε το τελειωτικό του χτύπημα στον εγκέφαλο του νεαρού γιατρού, εκείνος υιοθέτησε τη στάση ενός μικρού δεκάχρονου αγοριού που είχε μόλις βγει από τη νύχτα των Αρντανουί (το πρώτο όνομα του κεντρικού ήρωα), χωρίς να παύσει ωστόσο να εκπλήσσεται από το αντρικό πρόσωπο που είχε αποκτήσει με το πέρασμα του χρόνου, αν τύχαινε να δει την αντανάκλασή του στον κοκκινωπό καθρέφτη του παλάτσο Γκάντζι ή στη βιτρίνα ενός παγωτατζίδικου».

Το παράδοξο είναι ότι δεν έχουμε να κάνουμε με «ψυχολογικό» ή μυθιστόρημα όπου η μια σκιά ακολουθεί την άλλη ή ταυτίζεται μαζί της, αλλά με μια ρεαλιστική, ρεαλιστικότατη αφήγηση, η οποία αποδίδει τα αναμενόμενα – και, στο περιθώριο, καταμετρά μεταμορφώσεις τις οποίες ο αναγνώστης θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του, αν θέλει να μην απομακρύνεται από το δράμα των προσώπων. Γράφει ο Φοτορινό: «Αν ο εγκέφαλός του είχε συνεχίσει τη φυσιολογική του λειτουργία, ο Φρανσουά θα είχε πικραθεί αναλογιζόμενος τον τρόπο με τον οποίο ο φυσικός του πατέρας είχε ξανακλείσει την παρένθεση του αποτυχημένου τους συναπαντήματος, υποδεικνύοντάς τον ως "γνωστό". Είναι πολύ πιθανό ότι κάτι τέτοιο θα ενεργοποιούσε ξανά εκείνο τον παλιό του πόνο στην πλάτη, αναγκάζοντάς τον να ξαπλώσει με τη μάταιη ελπίδα πως θα αργούσε να ανακουφιστεί».

Το Κόρσακοφ μπορεί, επίσης, να πλήξει υποκείμενα που το μόνο που έχουν πιει είναι οι κακές τους αναμνήσεις. Όπως εξηγεί ο καθηγητής, το σύνδρομο Κόρσακοφ είναι το Αλτσχάιμερ των νέων. Με μια μεγάλη, βέβαια, διαφορά. Ένας εγκέφαλος που πάσχει από Αλτσχάιμερ δεν είναι πλέον σε θέση να αναπτύξει το παραμικρό σενάριο ζωής και βιογραφίας. Ο άρρωστος βυθίζεται περισσότερο ή λιγότερο γρήγορα, είναι ένα ναυάγιο της μνήμης, ενώ καταποντίζονται και όλα τα σημεία αναφοράς. Στην περίπτωση του Κόρσακοφ, ο άρρωστος είναι ακόμα πολύ υγιής, με τους νευρώνες στο φόρτε τους. Τις αναμνήσεις που η αρρώστια κατατρώει, η φαντασία τις αντικαθιστά με ιστορίες αληθοφανείς, αλλά καθαρά επινοημένες.

«(...) Αν ήξερα τι συμβαίνει μέσα στο κεφάλι μας όταν τα γνωστικά και ευαίσθητα ημισφαίρια απορρυθμίζονται, θα είχα κερδίσει το βραβείο Νόμπελ καιρό τώρα. Συγκρατήστε το εξής: ένας εγκέφαλος που πάσχει από Κόρσακοφ επινοεί μια ονειρεμένη ζωή. Τα κενά της μνήμης, ή μάλλον τα βάραθρα της μνήμης, τα καλύπτει σύμφωνα με τη φαντασία του, με έναν ορθολογισμό ωστόσο που κάνει τη διαφορά. Ο Σιλβαίν μπορεί να μας πείσει ότι ήταν ναυτικός, όπως θα μπορούσε να μας έχει πείσει για τις ικανότητές του ως αρχαιολόγου. Μπορεί στην παιδική του ηλικία να διάβαζε Ιούλιο Βερν και να φανταζόταν ότι έκανε τον γύρο του κόσμου πάνω σε ένα καράβι ή ότι ήταν ο Σαμπολιόν που είχε μείνει έκθαμβος μπροστά στη Στήλη της Ροζέτας. Αν όμως ξέραμε τι ακριβώς έκανε προτού προσβληθεί από το Κόρσακοφ, η πραγματικότητα θα ήταν αναμφίβολα απογοητευτική. Τώρα που η αρρώστια με νικάει, αναρωτιέμαι ποιος πρόκειται να γίνω. Υπήρξε, άραγε, έστω και ένας άντρας που να θέλησα κάποτε να του μοιάσω;».

Ο κεντρικός ήρωας του βιβλίου πασχίζει να θυμηθεί ότι είναι ο γιατρός Φρανσουά Σινιορρέλλι, νευρολόγος γνωστός σε όλο το Παλέρμο, με ειδίκευση στη μελαγχολία, χτυπημένος από μια οξεία ασθένεια μνήμης. «Γεννήθηκα στη Νίκαια ή στην Τύνιδα; Τίποτε απ' όσα είμαι δεν είναι εντελώς δικό μου, παραμένω λοιπόν ένας σκάρτος Σινιορέλλι, ένας δεκάχρονος κλεφταράκος που μεγάλωσε κουβαλώντας το λάφυρό του από θαύματα. Ο Φόσκο ευθύνεται γι' αυτό. Η μνήμη του τού έπεφτε βαριά. Αυτό μας βόλεψε αμφότερους, αφού στη δική μου μνήμη δεν υπήρχε τίποτε άλλο πέρα από το κενό που μου είχε αφήσει ένας ψεύτικος πατέρας, και σιωπές και απουσίες».

Το ιδιοφυές κίνητρο του βιβλίου είναι ότι υπάρχουν πολλοί που διεκδικούν το ίδιο όνομα, την ίδια ζωή, την ίδια προσωπικότητα. «Τις στιγμές της διαύγειας πασχίζω να ξαναπιάσω το κουβάρι της δικής μου βιογραφίας, ρίχνοντας προς το χθες ένα μεγάλο δίχτυ με μια εκπληκτικά άνετη κίνηση, σαν τους ψαράδες του Παλέρμο που δεν θέλουν να επιστρέψουν με άδεια χέρια». Τι άλλο του απομένει από το να αναζητήσει στα βάθη του χρόνου αναμνήσεις που δεν του ανήκουν; «Πάντα συγκρατούσα καλύτερα τις περιπέτειες των άλλων, όπως πάντα μου άρεσε περισσότερο ο τρόπος που μιλούσαν, τα ρούχα που φορούσαν και τα παπούτσια τους». Από Αρντανουί, ο ήρως εν μεταμορφώσει μεταμορφώνεται σιγά σιγά σε μια ύπαρξη που κυλάει μέσα του. Μιλάω εγώ και ακούω τον εαυτό μου. Δεν είμαι παρά η σκιά του. Ας το ονομάσουμε μεταμόσχευση μνήμης. Το φιτίλι Κόρσακοφ ήδη καίει.

Eric Fottorino - Κόρσακοφ. Μτφρ:. Στέργια Κάββαλου. Εκδόσεις Πόλις. Σελ.: 457. Τιμή: €18,00Δεν έχουν όλοι την τύχη να προσβληθούν από το Κόρσακοφ, είχε πει ο Μανδαρίνος και είχε δίκιο. Διότι το σύνδρομο εισβάλλει εντός μου σαν ανακούφιση, μια χάρη σαν αντίδωρο, το σημάδι μιας ανέλπιστης τύχης. Το Κόρσακοφ είναι εδώ και με λυτρώνει. Θα είμαι ο συνένοχός του. Τις κακές μου αναμνήσεις, τις τρομερές εικόνες που με στοιχειώνουν από τη μεγάλη νύχτα των Αρντανουί, του τις προσφέρω αφειδώς. Μπορεί να τα σαρώσει όλα. Εκτός από τον Φόσκο, τον παππού μου, τον καβαλάρη της ερήμου. Τώρα πια μόνο εκείνος αξίζει να ζει ακόμα στη μνήμη μου.

Το Κόρσακοφ δεν είναι αρρώστια. Είναι μια θεραπεία ενάντια στον πόνο. Από σήμερα, άλλωστε, πρέπει να γράφω όλα όσα λέω, για να μην τα λησμονήσω πολύ γρήγορα. Κάθε καινούργια λέξη καταβροχθίζει την προηγούμενη, τη σβήνει, την αδειάζει από το νόημά της, σε σημείο που δεν ξέρω πώς ξεκίνησα τη φράση μου. Στο κεφάλι μου επικρατεί μόνο σαματάς και χάος, και στη χειρότερη περίπτωση σιωπή. Ζω με τις δικές μου πληγές, όπως ένα πουλί πετάει με τα δικά του φτερά, χωρίς καμιά συναίσθηση, σαν να μην είμαι πια εντελώς ζωντανός, απών από τον ίδιο μου τον εαυτό, σαν να έχω φύγει ταξίδι, διακοπές, μακριά από τις αναμνήσεις μου και από το παρόν, και αποφεύγοντας από το παρελθόν καθετί που με καίει. Το Κόρσακοφ προοδεύει. Το Κόρσακοφ κάνει τη διαβολεμένη του διαδρομή. Χάνω τη μνήμη μου με την ταχύτητα αλόγου που καλπάζει... Η μνήμη μου είναι πλέον ανίκανη να συγκρατήσει οτιδήποτε. Το Κόρσακοφ δεν είναι αρρώστια, είναι μια θεραπεία ενάντια στον πόνο. Πιέζω τους κροτάφους μου με τον αντίχειρα. Ο εγκέφαλός μου, το θαύμα της γνώσης μου, το επάγγελμά μου που υφαίνει αναμνήσεις, ο βασανισμένος μου εγκέφαλος δεν χρησιμεύει πλέον σε τίποτε άλλο από το να με προβλέπει χωρίς βιογραφία....

Όσο σβήνονται οι άμεσες αναμνήσεις μου, τόσο ενεργοποιείται μια πολύ παλιά μνήμη. Ξαναβρίσκω τις φωνές, τα αρώματα της παιδικής μου ηλικίας, τα πρόσωπα που είχαν αποκοιμηθεί κάτω από το στοίβαγμα των ημερών. Ποτέ δεν είχα κατεβεί τόσο βαθιά. Είναι ένα σημάδι-προάγγελος. Η αναλαμπή δεν θα κρατήσει για πολύ. Σύντομα θα έχω ξεχάσει όλα όσα συνδέονται με τη ζωή μου. Αυτή η νύχτα που τόσο θέλησα να τη διώξω από πάνω μου είναι εδώ, σίγουρη ότι στο τέλος θα νικήσει. Όταν θα έχει τυλίξει στο σκοτάδι τις μικρές ανοιχτόχρωμες ψηφίδες της συνείδησής μου δεν θα έχει μείνει τίποτα. Θα έχει έρθει η ώρα που θα αρχίσω να λέω παραμύθια. Δεν θα πάψω να επινοώ ζωές για τον εαυτό μου. Θα γίνω καλλιτέχνης, τραγουδιστής σε βαριετέ, κτηνίατρος για ελέφαντες στην Αφρική. Η πιο ασήμαντη από τις σκοτούρες μου...».

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ