ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

43' με τον Δημήτρη Καραντζά

43' με τον Δημήτρη Καραντζά Facebook Twitter
0

43' με τον Δημήτρη Καραντζά Facebook Twitter
#quote#

Έχω απέναντί μου ένα εικοσιεξάχρονο αγόρι με μακό και βερμούδα που πίνει φραπέ και καπνίζει ασταμάτητα. Τόπος συνάντησής μας ένα από τα καφέ των Εξαρχείων, αγαπημένο στέκι καλλιτεχνών. Ο Δημήτρης Καραντζάς, συνιδρυτής, μαζί με τον Έκτορα Λυγίζο και τη Σοφία Βγενοπούλου, της ομάδας θεάτρου Grasshopper, ως σκηνοθέτης, θεωρείται από τις σημαντικότερες νέες παρουσίες στο ελληνικό θέατρο. Ήδη, στην ηλικία που είναι, μετράει αρκετές αξιόλογες παραστάσεις, ενώ τόσο το Φεστιβάλ και η Λυρική όσο και το Εθνικό Θέατρο του έχουν εμπιστευτεί διάφορα έργα.

Αυτήν τη στιγμή βρίσκεται στην τελική ευθεία της προετοιμασίας του άπαιχτου έργου του Δημήτρη Δημητριάδη Ο κυκλισμός του τετραγώνου με αφορμή το αφιέρωμα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών στον Θεσσαλονικιό συγγραφέα. Είναι τέτοια η χρονική πίεση από τις πρόβες, που μετά βίας έχει μια ώρα –κι ούτε καν– να μου παραχωρήσει γι' αυτήν τη συνάντηση. Μπαίνω κατευθείαν στο θέμα, που είναι το ίδιο το έργο. «Ο τίτλος από μόνος του παραπέμπει στο ανέφικτο» σχολιάζω. Προσυπογράφει: «Πρόκειται για την απόλυτη επιβεβαίωση του ανέφικτου. Ή, καλύτερα, όπως το λέει ο ίδιος ο Δημητριάδης, του "ασύμπτωτου". Το ασύμπτωτο της συνάντησης ενός ανθρώπου με τον άλλο άνθρωπο. Στο έργο, έντεκα άνθρωποι που εμπλέκονται σε τέσσερις ερωτικές ιστορίες παλεύουν να υπάρξουν. Και ενώ γνωρίζουν την αποτυχία, έχουν τέτοιο τρόμο για το κενό και την αποδοχή της μονάδας, που ακόμα κι αν ξέρουν πού θα καταλήξει αυτό που ζουν, που μπορεί να είναι ο απόλυτος εξευτελισμός ή σαδισμός, ακόμα κι αν αυτό περιέχει τη δολοφονία, προτιμούν να το ζήσουν και να το ξαναζήσουν, παρά να αποδεχτούν το κενό. Φτιάχνουν και ξαναφτιάχνουν τις ίδιες ιστορίες προκειμένου να αντέξουν την "αφόρητη ερημιά", όπως λέει το έργο». «Λες ότι οι χαρακτήρες ζουν και ξαναζούν τις σχέσεις τους. Δηλαδή, υπάρχει διαρκής επανάληψη; Μια επαναληπτικότητα, ενδεχομένως με ποιητική προσέγγιση;» ρωτάω και ο Καραντζάς απαντά: «Το έργο είναι πράγματι γεμάτο επαναλήψεις. Ξεκινάει σχεδόν με τα ίδια λόγια, πολύ πυκνά στην αρχή, και τα ίδια λόγια καταλήγουν σταδιακά να αποκαλύπτουν την κατασκευή μιας σχέσης ή μιας προσωπικότητας που φτιάχνουν οι άνθρωποι. Σχέσεις που θα μπορούσαν να περιγραφούν και με δύο λέξεις, αλλά εδώ σιγά-σιγά απογυμνώνονται τελείως. Δεν πρόκειται ωστόσο για λέξεις ποιητικές, το έργο δεν το χαρακτηρίζει μια γλώσσα εξεζητημένη, όπως άλλα έργα του Δημητριάδη, αντιθέτως ο λόγος είναι πολύ απλός. Δεν είναι οι λέξεις που κάνουν το έργο ποιητικό, αλλά η δομή του. Οι ίδιες νότες που στην αρχή παίζονται πολύ πυκνά και στο τέλος αφήνονται μετέωρες». Η τελευταία φράση του Καραντζά είναι αποκαλυπτική. Έτσι κι αλλιώς, ο τρόπος που περιγράφει το έργο θυμίζει μουσική σύνθεση, οπότε, ακούγοντας τον χαρακτηρισμό ότι οι λέξεις είναι γι' αυτόν «νότες», αναρωτιέμαι αν θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι σαν μια παρτιτούρα. «Ναι, είναι όντως γραμμένο σαν μουσική, αφού τα ίδια λόγια επαναλαμβάνονται με άλλο ύφος, μια νέα ενορχήστρωση σε επανάληψη» απαντάει.

Συνειδητοποιώ ότι πέρα από την αρχιτεκτονική του έργου, με το «ασύμπτωτο» στις σχέσεις δεν μπορεί παρά να επανέρχεται το αδιέξοδο του έρωτα, θεματική που χαρακτηρίζει όλα τα μεγάλα έργα και είναι ιδιαίτερα έντονη στην εργογραφία του Δημητριάδη. Ο νεαρός σκηνοθέτης γίνεται ακόμα πιο αποκαλυπτικός: «Με την επανάληψη, από ένα σημείο και μετά, δεν ασχολείσαι με την πρόφαση των σχέσεων, ότι δηλαδή μιλάμε για ζευγάρια σε κάθε δυνατό συνδυασμό, αλλά με το ότι βλέπουμε ανθρώπους να επαναλαμβάνονται και μόνο για να υπάρχουν. Άλλωστε, και στη ζωή τι κάνουμε; Δημιουργούμε διάφορα μοντέλα σχέσεων για να αποδράσουμε από τη μοναξιά αλλά και για να βρούμε λόγους να δικαιολογήσουμε την ύπαρξή μας. Το έργο ξεφεύγει από τα στενά όρια της άποψης ότι οι ερωτικές σχέσεις είναι δύσκολες. Αυτό είναι μόνο η αφορμή για να μιλήσει για τη γενικότερη δυσκολία της ερωτικής ένωσης. Το ασύμπτωτο της συνάντησης των ανθρώπων είναι το ασύμπτωτο της ζωής με τον θάνατο. Όπως και στο έργο βλέπουμε το ασύμπτωτο των ανθρωπίνων σχέσεων, με τον ίδιο τρόπο η ζωή δεν μπορεί να συμφιλιωθεί με τον θάνατο».

Στη συνέχεια διερωτώμαι πού συναντιέται ένα τόσο νέο παιδί με τον σκοτεινό και απαισιόδοξο λόγο του Δημητριάδη. Μου διευκρινίζει: «Αντιλαμβάνομαι κι εγώ την ίδια απελπισία σε κάποια κομμάτια της ζωής, αλλά προσπαθώ να μην την παίρνω στα σοβαρά. Γι' αυτό και συγκινήθηκα όταν διάβασα τον Κυκλισμό του τετραγώνου, όπου είδα για μια ακόμα φορά την απόγνωση των έργων του Δημητριάδη, που όμως έχουν συγχρόνως συμπόνια για τα πρόσωπα που ο συγγραφέας περιγράφει. Καταλαβαίνω πάρα πολύ καλά το ασύμπτωτο, το ανέφικτο κι αδύνατο της συνάντησης των ανθρώπων κι ας μην έχω τα ίδια βιώματα με τον Δημητριάδη. Υπάρχει όμως και η τεράστια αγάπη του για τις λέξεις, κάτι που δεν είναι απλώς εγκεφαλικό. Όντας πολυγραφότατος, γεννάει συνεχώς λέξεις, μέσα από τις οποίες επιβιώνει». Υποπτεύομαι ότι ένα έργο που μιλάει για αδύνατες και ανέφικτες καταστάσεις θα εμπεριέχει και ακρότητες. Επιστρατεύει το χιούμορ του και μου εξηγεί: «Πέρα από τις δολοφονίες, τους τεμαχισμούς και τις πτώσεις από το παράθυρο, όχι».

Ο Δημήτρης Δημητριάδης για πάρα πολλά χρόνια ήταν ένας ερημίτης της τέχνης, ένας αφοσιωμένος εργασιομανής του γραπτού λόγου, ταμπουρωμένος μέσα σε ένα δώμα, απομονωμένος σε μια γειτονιά της Θεσσαλονίκης που ελάχιστοι γνώριζαν την ύπαρξή του. Χωρίς τιμές και φανφάρες, χωρίς καμιά ιδιαίτερη στήριξη από το λογοτεχνικό και καλλιτεχνικό κατεστημένο. Πολλοί είχαν διαβάσει το εμβληματικό Πεθαίνω σαν χώρα του 1978 και λιγότεροι τις αριστουργηματικές του μεταφράσεις στη γαλλική λογοτεχνία. Θεατρικό του έργο είχε να ανέβει από το 1968 και τη θρυλική παράσταση της Τιμής της ανταρσίας στη μαύρη αγορά από τον Πατρίς Σερώ στο Παρίσι. Έκτοτε, σχεδόν τίποτα. Η επίσημη Ελλάδα αγνοούσε και την ύπαρξή του. Τα τελευταία χρόνια η αναγνώριση ήρθε για μια ακόμα φορά από τη Γαλλία. Χάρη σε μια αφιερωματική χρονιά κατά την οποία ανέβηκαν πολλά έργα του, ακολούθησε ένας καταιγισμός παραστάσεων και στην Ελλάδα.

Ρωτάω τον Δημήτρη Καραντζά τι σημαίνει για τον ίδιο και τη γενιά του ο Δημητριάδης. «Ανακάλυψα τα θεατρικά του έργα στα 17 μου. Τόσο εγώ όσο και η γενιά μου, νομίζω, νιώθουμε ότι ο λόγος του Δημητριάδη έχει τεράστια σημασία για τη χώρα μας και όχι μόνο. Είναι ο μόνος που έχει πολύ προσωπικό ύφος που δεν άπτεται μόνο του ελληνικού γίγνεσθαι, αλλά μιλάει μια οικουμενική γλώσσα. Επίσης, βλέπεις έναν συγγραφέα που από τα πρώτα του έργα μέχρι σήμερα παίζει συνεχώς με το ύφος και τη φόρμα. Δεν επαναπαύεται και δεν αναπαράγει τον εαυτό του. Το σύνολο του έργου του δείχνει έναν άνθρωπο που πειραματίζεται, είναι ανήσυχος, τον ενδιαφέρει η εξέλιξη της δραματουργίας του, μέσω της οποίας προτείνει φόρμες. Αυτό είναι πολύ συγκινητικό σε μια χώρα που δεν έχουμε φοβερή παραγωγή δραματουργίας». Ξέροντας ότι έχει παραστεί σε πρόβες που κρατάνε τρεις μήνες τώρα, ζητάω από τον σκηνοθέτη να μου περιγράψει τις αντιδράσεις του συγγραφέα. «Ήρθε με τη διάθεση να βοηθήσει. Περισσότερο, μάλιστα, να δει πώς λειτουργεί αυτό που έγραψε. Είχε την περιέργεια να δει αν στέκει, ακόμα και να εκπλαγεί με την πιθανότητα μιας ερμηνείας σε κάποια από αυτά που έγραψε και τα οποία δεν είχε σκεφτεί με αυτό τον τρόπο. Ήταν πάρα πολύ ανοιχτός σε κάθε ερέθισμα. Δεν ήρθε να κάνει τον συγγραφέα».

Θέατρο
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ