Όσα μου έμαθε το PrimaveraSound 2013

Όσα μου έμαθε το PrimaveraSound 2013 Facebook Twitter
Tame Impala
0

Το φεστιβάλ που ξεκίνησε πριν από 12 χρόνια ως μονοήμερο, στο υπαίθριο αρχιτεκτονικό μουσείο Poble Espanyol(ένα αρκετά κιτς μέρος με κτίρια που αναπαριστούν τα διαφορετικά αρχιτεκτονικά στυλ της Ισπανίας), είναι πια ένα μεγαθήριο που εκτείνεται σε δέκα σκηνές και τέσσερα διαφορετικά σημεία της Βαρκελώνης. /Η φετινή προσέλευση τις τέσσερις ημέρες των εκδηλώσεων στο Parc del Forum (το κεντρικό σημείο διεξαγωγής του) και στο Parc de la Ciutadella, όπου γίνονται παράπλευρες συναυλίες, έφτασε τους 170.000 θεατές. /

Η ελληνική εκπροσώπηση στο κοινό ήταν μάλλον η μεγαλύτερη από κάθε άλλη φορά. Υπήρχαν στιγμές που το παραδοσιακό σημείο συνάντησης κάτω από το δεξί ηχείο κάθε σκηνής έμοιαζε με Σάββατο βράδυ σε μπαρ του ιστορικού κέντρου της Αθήνας.

Πρώτη μέρα

Οι Savages, οι νέες indie media darlings, ακολουθώντας το hype του postpunk/darkwave που σαρώνει τους τελευταίους μήνες, είναι ένα μάλλον αδιάφορο συγκρότημα που κοπιάρει απροκάλυπτα και ανέμπνευστα τις '80s μπάντες του είδους. /

Οι Αυστραλοί (από το Περθ) Tame Impala βούτηξαν με τις φτέρνες στην pro grock ψυχεδέλεια, παίζοντας μπροστά σε ένα πολυπληθές κοινό στην κεντρική σκηνή, με την οθόνη πίσω τους να παίζει ένα πρωτόγονο fractal που προκάλεσε πολλές ζαλάδες σε όσους το κοιτούσαν για ώρα (κάποιοι το έβλεπαν και στερεογραμμικά...). /

Οι Dinosaur Jr. είναι οι Dinosaur Jr. Από τις μπάντες-«σιγουράκια» κάθε φεστιβάλ. Παίζουν τέλεια, δίνουν εξαιρετικά shows και ο J. Mascis είναι ένας σπουδαίος performer. Στα «Out There» και «Freak Scene» έγινε ο σχετικός χαμός, ενώ στο τέλος ανέβηκε στη σκηνή και ο Pink Eyes των Fucked Up για να κάνει το δικό του show (όσοι τους είδατε στο φετινό Plissken ξέρετε περί τίνος πρόκειται). Φήμες που λένε ότι εθεάθη τύπος με μπλουζάκι Dinosaur Jr. να μην παρακολουθεί το live ελέγχονται ως ανακριβείς. /

Τους Postal Service δεν τους είδα, αλλά ο όγκος του κόσμου που μεταφέρθηκε την ώρα που έπαιζαν στην κεντρική σκηνή φαίνεται ότι –δέκα χρόνια μετά την κυκλοφορία του «GiveUp»– τους εκτοξεύει στα indie mainstream υψίπεδα. /

Οι Deerhunter από την Ατλάντα είναι το καλύτερο indie συγκρότημα σήμερα. Έχοντας κυκλοφορήσει μόλις πριν από μερικές ημέρες το τελευταίο τους άλμπουμ «Monomania» κι έχοντας πάρει διθυραμβικές κριτικές από όλα τα μουσικά περιοδικά και sites, απέδειξαν και ζωντανά προς τι όλος αυτός ο θόρυβος (κυριολεκτικά και μεταφορικά). Με τον Bradford Cox να εμφανίζεται με ένα ολόσωμο λεοπάρ φόρεμα και να σοδομίζει σχεδόν την κιθάρα του και το μικρόφωνό του, ήταν για πολλούς (και για μένα) η καλύτερη εμφάνιση του φεστιβάλ. Μάλιστα, οι διοργανωτές, για να τους ανταμείψουν, τους έβαλαν να παίξουν και την τρίτη ημέρα στη θέση των Band of Horses που ακύρωσαν, αλλά και στο closing party την Κυριακή, στη Sala Apolo (ένα εξαιρετικό λαϊβάδικο της περιοχής του Raval). Ο Cox απάντησε ανεβάζοντας στο Instagram του μια φωτογραφία του Forum με σχόλιο: «Aυτό είναι το καλύτερο φεστιβάλ στον κόσμο χωρίς δεύτερη κουβέντα». /

Όσοι ακολουθούν ευλαβικά το Instagram του Ed Droste (των Grizzly Bear) με τις καταπληκτικές φωτογραφίες που ανεβάζει κι έχουν ψύχωση μαζί του σε βαθμό stalker, προσπάθησαν τις προηγούμενες ημέρες να αποκωδικοποιήσουν τις κινήσεις του στη Βαρκελώνη. Το live, πάντως, αν εξαιρέσεις τις εξαιρετικές αποδόσεις των κομματιών τους, δεν απογειώθηκε σε κανένα σημείο (ίσως με εξαίρεση το ανθεμικό «Yet Again», που όλα τα χέρια από κάτω σηκώθηκαν ψηλά). /

Οι Simian Mobile Disco είναι οι παραδοσιακοί crowd pleasers του κλεισίματος. Πατούσαν τα κουμπάκια τους, έβαζαν κι έβγαζαν τα καλώδιά τους, ωστόσο, όταν έχεις μια αναγκαστικά τόσο στατική σκηνική εμφάνιση, οφείλεις να έχεις ένα εντυπωσιακό lightshow. Άλλες χρονιές το είχαν. Φέτος όχι. /Οι Fuck Buttons το 2010 στο Primavera ήταν μια σχεδόν εξωσωματική εμπειρία για όποιον ήταν εκεί (όταν έπαιξαν το «Surf Solar» νόμιζες ότι θα κατέβουν οι εξωγήινοι). Το 2013 έκαναν πάνω-κάτω τα ίδια. Μόνο που δεν υπήρχε η έκπληξη της πρώτης φοράς.  /

O John Talabot (και αυτός καλεσμένος του φεστιβάλ του Εν Λευκώ), με το ηχηρό του όνομα που σαρώνει τα πάντα τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, ανέλαβε να μας πάει μέχρι το ξημέρωμα, αλλά δεν τα κατάφερε και απολύτως καλά, με ένα σετ σχετικά χαλαρό για την ώρα που εμφανίστηκε (04:15) και τις διαθέσεις του αφιονισμένου κοινού.

Δεύτερη μέρα

Ο wonder kid Nick Waterhouse έδωσε στις 6:30 το απόγευμα ένα εξαιρετικό show, που όσοι ακούνε Amy Winehouse ή Sharon Jones πολύ θα το εκτιμούσαν. Σκέφτομαι ότι θα έσκιζε και στην Ελλάδα. /

Οι Dope Body διαφημίζονταν ως ένα κράμα Gang of Four, Lightning Bolt, Jesus Lizard και Black Flag. Δεν έπιασα κανένα από τα τρία. Βαρέθηκα γρήγορα. /

Μία από τις παραδοξότητες του Primavera είναι ότι μπορεί μια μπάντα μέτριου βεληνεκούς να βρεθεί λόγω κάποιων συγκυριών να παίζει σε μια μεγάλη σκηνή με 5.000-6.000 θεατές από κάτω ακόμα και στις 8:30 το απόγευμα. Αυτό έγινε με τους Django Django στην κεντρική σκηνή, που, όμως, αν εξαιρέσεις τα άθλια κοστούμια τους (που ήταν σαν να είχαν κολλήσει υπερμεγέθη χανζαπλάστ πάνω τους), ήταν εξαιρετικοί. /

Οι Breeders ήρθαν για να γιορτάσουν την εικοστή επέτειο της κυκλοφορίας του «Last Splash» που τους ανέδειξε σε indie μπάντα μεγατόνων πίσω στη δεκαετία του '90. Δεύτερο κομμάτι το «Cannonball» και χάος από κάτω. /

Η Solange, η αδερφή της Beyoncé, έχει ακολουθήσει πιο «εναλλακτική» πορεία και γι' αυτό πήρε κι ένα slot στο φετινό Primavera. Αν και την άκουσα λίγο, μου φάνηκε αδιάφορη. /

Οι Jesus & Mary Chain ήταν το προσωπικό μου συναυλιακό απωθημένο, καθώς δεν τους είχα δει ποτέ τις φορές που είχαν έρθει στην Αθήνα. Άψογο επαγγελματικό σετ (με highlight το «Cracking Up»), αλλά χωρίς την παραμικρή έξαρση. Επίσης, δεν καταλάβαμε αν τελικά τα αδέρφια Jim και William Reid τα έχουν ξαναβρεί κανονικά ή κάνουν ότι τα έχουν ξαναβρεί γιατί τους έχουν τελειώσει τα λεφτά. /

Στην ίδια κατηγορία θα μπορούσαν να βρίσκονται και οι Blur, που διαλύθηκαν το 2003 για να επανενωθούν το 2008 για λίγες συναυλίες. Πάντως, η εμφάνισή τους δικαιώνει τον μουσικοκριτικό της «Guardian» Άλεξ Πετρίδη, που είχε δώσει πέντε εμφατικά αστεράκια για τη συναυλία τους στο Goldsmiths. /

Τους Neurosis, αυτή την post-metal μπάντα από το Όκλαντ, τους είχα ακούσει ελάχιστα, γιατί αποφεύγω ό,τι κινείται έστω και στις παρυφές του μέταλ, αλλά ήταν μία από τις αποκαλύψεις όλου του φεστιβάλ. /

Tη δεύτερη ημέρα έκλεισε ο Daphni (aka Caribou) με ένα υποδειγματικό DJ set βασισμένο αρκετά στην disco, με το κοινό να παραληρεί από κάτω, τον ήλιο να ανατέλλει και τους διοργανωτές να ανεβαίνουν δύο φορές πάνω στη σκηνή για να τον σταματήσουν.

Τρίτη μέρα

Οι Παριζιάνοι Melody's Echo Chamber ήταν ακόμα μια μεγάλη έκπληξη. Με έναν υπέροχο δίσκο σε παραγωγή του Kevin Parker των Tame Impala και κομμάτια που θυμίζουν πιο φαζαρισμένους Stereolab, έκαναν μια εξαιρετική εμφάνιση στις 7:45 το απόγευμα. Α, και η Μelody Prochet είναι η νέα Laetitia Sadier. /

Στους Dead Can Dance σχεδόν κοιμήθηκα. /

Για τους Thee Oh Sees τα έχουμε πει. Τους έχουμε δει ήδη δυο φορές στην Αθήνα. Μία από τις καλύτερες νεο-πανκ/νεο-γκαράζ μπάντες από το φυτώριο του Σαν Φρανσίσκο. Τρομερή ενέργεια στη σκηνή, μερικά σπουδαία τραγούδια. Έχουν μέλλον. /

Τέλος με My Bloody Valentine. Η εμφάνισή τους στο Primavera το 2009 στο κλειστό αμφιθέατρο του Forum (σχεδιασμένο από τους Herzog & de Meuron) ήταν ό,τι καλύτερο συναυλιακά είχα δει ποτέ στη ζωή μου. Φέτος και με νέο άλμπουμ, πάλι εδώ, στην κεντρική σκηνή αυτήν τη φορά, με το μισό φεστιβάλ από κάτω να περιμένει να ακούσει την κιθάρα του Kevin Shields. Ακίνητος όπως πάντα, με την κιθάρα κρεμασμένη χαμηλά και με ένα έντονο κόκκινο φως να τον λούζει, έπαιξε έξι κομμάτια σε περίπου 70 λεπτά, πριν κλείσει με το εμβληματικό «You made me realize» και αναληφθεί ως άγγελος στον ουρανό της Βαρκελώνης, κλείνοντας για μένα το φετινό φεστιβάλ (στους Hot Chip που ακολούθησαν δεν πήγα).

[Από τη στήλη ΠΡΩΪ-ΒΡΑΔΥ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ του Φώτη Βαλλάτου]

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT